Saisin Banjomonnillekkin mukavat oltavat..

Valvoja: Moderaattorit
Tuo raekooltaan 0,5-1,2mm hiekka on vielä jotenkin pestävissä. Sitten kun mennään hienompaan niin pesu alkaa käydä mahdottomaksi. Ehkä Marin menetelmä eli lappo altaaseen ja samalla vettä sisään toimii. Ämpärissä en ainakaan halua edes yrittää - enää. Kerran nimittäin tuli vahingossa 0,1-2mm hiekkasäkki. Sen pesu oli aika takaosasta.Mari kirjoitti:Hieno hiekka 0,5 - 1,2 on hyvä, joskin hienompikin on mukavaa käytössä. Makukysymys.
No siinä suhteessa ei ole makuasia, että pohjakalat kaipaisivat sitä hiekkaa, jota voi kaivella. Sorapohjaa ei joku monninen juuri pysty kaivelemaan tai sitten on nenä ja viikset ruvella. Hiekassa on sekin hyvä puoli, että kaikki sonta jää pinnalle ja on helppoa lapota pois eikä uppoa kivien väliin pilaantumaan.Blue kirjoitti:Soraa vai heikkaa.. makuasia
Minä sain juuri Siniriutasta ohjeen kun hiekkapohja tulee, sitä ei saisi mennä kaiveksimaan eikä pöllyttelemään, se riittää mitä kalat kaiveksivat. Syyksi tähän sanottiin että alimpiin kerroksiin muodostuu anaerobisten bakteerien kanta joka kunnolla käyntiin lähdettyään omalta osaltaan auttaa nitraattien hajottamisessa (bakteeriston kehittymiseen menee 2-3kk) ja jos sitä sitten menee sörkkimään, käytännössä mätänee koko akvaario pahimmassa tapauksessa.Mika kirjoitti:Minulla on saman kokoisessa altaassa 120 kg hienoa hiekkaa ja lisää aion laittaa. Monnit tykkää ja sitä on mukava putsata. Haroo sormilla pohjaa ja hiekka lipuu sormien välistä. Minulla ei ole kasveja ollenkaan joten voin mieleni mukaan myllertää pohjaa ylösalaisin kun haluan.
Helppoa: kaikkea ei ole tutkittu, ja mitä ei ole tutkittu, sen tietää parhaiten MUTU itse.marikki kirjoitti: Miksi ei ole yhtäkään asiaa mistä kaikki olisivat samaa mieltä