Perhoskirjoahvenen jalostusmuunnokset?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Onia
Member
Member

Perhoskirjoahvenen jalostusmuunnokset?

Viesti Kirjoittaja Onia »

Perhosestahan on sellainen lähinnä vaaleankeltainen (leukistinen?) värimuoto.
Onko se kaupoista löytyvä "perus" perhoskirjoahven luonnonmuoto? Eli kala, jolla on musta täplä kyljessä, sinisiä pilkkuja, mahdollisesti punainen masu jne...

Olikohan se nimittäin Ismo Korjulan, vai kenen sivuilla (anteeksi, minulla ei nyt ole osoitetta, voin yrittää etsiä...) kun tämä "perus" perhonen mainittiin viljelymuodoksi. Luonnonmuodostakin siinä oli kuva. Luonnonmuoto (?) oli aikalailla tavallisen perhosen näköinen, mutta mustaa oli melkein koko kyljen pituudelta ja kyljissä oli hieman kiekkokalamaisia pystyraitoja.

Esiintyykö luonnossa kahta tyyppiä, joista tätä muotoa, jolla on "selkeämpi" kuviointi käytetään akvaariokalana? Vai onko "perusperhonenkin" jalostus?

Haluaisin kovasti perhosia, mutta en missään tapauksessa minkäänlaista jalostusmuotoa!
Olenkohan käsittänyt totaalisen väärin? :roll:
Kiitos paljon vastauksista!
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

No tää sininen on kyllä jalostettu mutta värejä on vaan voimistettu..
Luonnon perhosia saat vaan luonnosta, joten joko tyydyt tai ostat lentsikalipun
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Minun havaintojeni mukaan perhosista on myytävänä monia, väritykseltään toisistaan hiukan poikkeavia kantoja + se "kultainen" värimuoto. Mitkä näistä muista kannoista ovat jalostettuja, onkin sitten paha mennä sanomaan: tapahtuuhan luonnossakin muuntelua ja jopa mutaatioita.
lagi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lagi »

Itselläni on kahta eri muotoa. toinen on semmoinen "perus" joita näkee joka kuvissa.... Toinen taas on semmoinen hailakamman värinen mutta kaunis sekin voisin koittaa ottaa kuvan ja laittaa netiin jotta voisit katsoa mitä meinaan.
"Jos et lähde tänään, et lähde huomennakaan..."
(Vanha arabialainen sananlasku)
japa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja japa »

Itselläni on juuri oudon värinen perhonen.
Altaassa on sellainen kaikinpuolin perhosta muistuttava ahven, mutta juuri värit hämäävät. Olen etsiny netissä samanlaista kalaa mutta eipä ole löytyny viellä. Kala tosiaan muistuttaa muuten perhosta mutta sen värit, sinistä lukuun ottamatta on paljon hailakammat. Ja esim se kyljessä oleva musta täplä puuttuu melkein kokonaan. Kala on jotenkii perhosen ja ruson välimuoto.
Vai olisko ideoita että onko perhosten mukaan sotkeutunu joku muu?
Kaikilla asioilla on taipumus järjestyä,ellei otetaan apuun tarkkuus,voima ja nopeus.
Onia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Onia »

Sitä olen ajatellutkin, että "tavallisenkin" perhosen värit olisivat voimakkaammat kuin luonnonmuodon.
Se ei nyt ehkä kuitenkaan ole vielä sellaista jalostusta, jota vastustan; eiköhän tavallista kirkasvärisempiä kaloja luonnostakin löydy... :roll:
Ne "luonnonmuodot" Korjulan sivuilla olivat vaan todella kivan näköisiä; ehkä sitten joskus tilaan ne liput sinne Etelä-Amerikkaan... [;)]
japa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja japa »

Onko tietoa kellään että onko sellainen perhosten jalostusmuoto olemassa kuin Mikrogeophagus ramirezi holland?
Minulle tuli sellainen vastaan liikkeessä ja se on tosiaan aivan kuin perhonen mutta hieman eri väritykseltään.
Kaikilla asioilla on taipumus järjestyä,ellei otetaan apuun tarkkuus,voima ja nopeus.
*Hah*
Junior Member
Junior Member

Kultainen perhonen

Viesti Kirjoittaja *Hah* »

Onko kellään tietoa mikä ompi tämän kultaisen/keltaisen perhoskirjoaffenen tieteellinen nimi vai omaako sellasta? Entäs kuin yleisiä nämä värimuodot ovat liikkeissä? Tai harrastajilla?
lagi
Member
Member

Kyllähän noita kulta värimuotoja näkee monessa kaupassa. Tosin sen on oikeestaan uolet kalliimpi kuin tämä "tavallinen".
lagi
Member
Member

Tässä lupaamani kuva.

Kuva
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

lagi kirjoitti:Kyllähän noita kulta värimuotoja näkee monessa kaupassa. Tosin sen on oikeestaan uolet kalliimpi kuin tämä "tavallinen".
Ostin tuommoisen kultaisen Porvoosta 5,90 euron hintaan, eli riippuu paljon mistä ostaa. (Hinta oli kaupan normaalihinta, ei mitään erikoisia alennuksia).
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Martsu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Martsu »

Minulla on tavalliset perhoset ja lisäksi keltainen muunnos pariskunta ja perun perhoskirjoahven pariskunta. Jälkimmäiset ovat kyllä niin tuoreita tapauksia, etten osaa niistä mitään sanoa. Komeita ovat kaikki katsella!
lagi
Member
Member

Kaizu kirjoitti: Ostin tuommoisen kultaisen Porvoosta 5,90 euron hintaan, eli riippuu paljon mistä ostaa. (Hinta oli kaupan normaalihinta, ei mitään erikoisia alennuksia).
Itse sain tuon kyseisen kalan +2 muuta 6:n euron hintaan kappale.
Pääkaupunkiseudulla olen nähnyt kultaista myytävän noin 12 euron hintaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”