Allas kylppärissä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ratti
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Allas kylppärissä

Viesti Kirjoittaja ratti »

Lueskelin tässä juuri painosta tullutta Talo&Koti -lehteä, eli helmi-maaliskuu 2003 numeroa. Jos lehti osuu silmäänne, katsokaa sivu 70. Lehteä ei välttämättä ole vielä myynnissä; sain lehden etukäteen.

Siellä on mielestäni aika järkky akvaario. Onhan se hieno, mutta kalat ei varmaan nauti elämästään. Allas on kuvan perusteella noin 80cm pitkä, 100cm korkea ja 15-20cm leveä (seinään päin) ! Muutama kasvi ulottuu noin 20-30cm korkeuteen, joten 2/3 altaasta on vain vettä. Ei edes taustakuvaa, vaan kaakeli näkyy ohuen altaan läpi.

Allas on sijoitettu kylpyhuoneeseen lavuaarin viereen. Suodatinta kuvassa ei ainakaan näy. Kaloja näkyy olevan noin 20. En tiedä mitä kaloja, noin 5cm pitkiä hopean hohtavia punertavalla pyrstöllä. Tetroja kenties?

Mietin tässä myös, että onko järkevää laittaa allasta kylppäriin? Minulle on sanonut optikko, ettei piilolinssitarvikkeita saisi säilyttää kylppärissä kun siellä on niin paljon enemmän bakteereita kuin "kuivissa" huoneissa. Samaa sanoi kosmetologini meikkien säilytyksestä. Luulisi että kalojen kanssa on sama. Ja siksi toiseksi, kuka jää vessaan kaloja katselemaan? Jos hyviä puolia haetaan, sinne ei ainakaan aurinko paista. Ja vesipiste on lähellä...

Miltäs kuulostaa?
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Aika oudolta kuullostaa.. Mutta eipä tarvitse olla lukemista mukana [;)] Meillä nyt on akvaario aina ollut lavuaarin vieressä, mutta ei sentäs kylppärissä. Ihmeellisen muotoinen tuo allas, onko se sitten olevinaan joku taulu vai?
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

Minäkin olen mietiskellyt sitä että onko wc/kylpyhuone järkevä paikka akvaariolle, juurikin noiden pöpöjen ja kemikaalien takia. Ainakin jos akvaario on avoin on esim. hiuslakan laitta wc:ssä mahdotonta.. Ja tuon muotoinen akvaario ei ole kaloille muutoinkaan mikään ihanteellinen paikka.

:|
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
lagi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lagi »

Olisihan se mukavaa katsella akvaariota kun on kylvyssä (jos omistaa ammeen).
"Jos et lähde tänään, et lähde huomennakaan..."
(Vanha arabialainen sananlasku)
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Näin saman akvaariokuvan tuossa lehdessä ja en oikein tykännyt tyylistä. Sehän oli samanlainen viritys kuin aikanaan oli täällä keskustelua niistä tauluakvaarioista. Sitä oli vielä kehuttu todella aistikkaaksi tai jotain muuta mukavaa vastaavan tyyppistä sanaa tässä yhteydessä oli käytetty. Siellä on taas päässyt joku sisustussuunnittelija pipertämään ja keksinyt, että nyt saadaan kiva elementti elävien olentojen hyvinvoinnin kustannuksella. Enpä muuten muista nähneeni siinä kuvassa mitään akvaariotekniikkaa? Olikohan siinä paljussa edes suodatusta vai pitikö sen näyttää vain ja ainoastaan "hyvältä" ilman mitään todellisuus pohjaa. Maljakolta se minusta näytti enemmän kuin akvaariolta - fiksustihan voisi päätellä, että kyllähän maljakkoonkin voi kaloja laittaa, kun siellä on vettä.

Viljelyakvaarioita voisin ajatella kylppärissä pitävänikin, ja miksipä ei muitakin, sillä onhan siinä sekin hyvä puoli, että akvaariossa on valot suunnilleen koko hereilläoloajan päällä eli kun käy kylppärissä erinäisiä pikkujuttuja toimittamassa, niin aina ei tarvitsisi niitä kylppärin valojakaan olla rämppäämässä pois ja päälle. Tosin ei kylppäri minulla olisi se ensimmäisen akvaarion paikka. Se tulisi vastaan sijoituspaikkana sitten, kun muualle ei enää akvaarioita mahtuisi. Aika lähellä tätä tilannetta jo olen :)

-Kingfisher-
lagi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lagi »

Välillä kyllä tuntuu ettei noilla suunnittelioilla ei ole mukana järkeä ollenkaan kun keksivät "hienoja" juttujaan.
"Jos et lähde tänään, et lähde huomennakaan..."
(Vanha arabialainen sananlasku)
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Vicky huhuu:

Kommentoippa sinä, kun muistelisin nähneeni malawialtaan kylppärissä. Tai jode. Vai oliko se siellä vain hetkellisesti?
Ps: ravut voi hyvin.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Akvaario kylppärissä on _sinänsä_ ihan kiva idea: olisihan se kylvyssä lojuessa kiva katsella hienoja kaloja. Mutta toteutuspuolesta sanoisin, että ainoa tapa toteuttaa se kalaystävällisesti on seinään upotettu "tauluakvaario", jota hoidetaan toisesta huoneesta käsin. Mikä jättääkin ajatuksen 99 tapauksessa sadasta haaveiden tasolle.
Avril
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Avril »

Heh, se kuva on tuttu. Olen muistaakseni päivitellyt sitä joko täällä tai lemmikkipalstojen puolella... aika persoonallinen ratkaisu. Siihen varmaan vaihdetaan joka viikko uudet kalat kuolleiden tilalle - vähän niin kuin kukkaset maljakkoon :roll:
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Meillä on kylppärissä kaksi (190l. ja 90l.) allasta päällekkäin puisessaa telineessä, jonka jalkojen alla on metalliset palat, ettei kastu. Ei haittaa vaikka vesi roiskuu ja kun vettä vaihdetaan lähes joka päivä, niin ei tartte aina letkuja viritellä olkkariin asti. Todella kätevää. Hiuslakkaa olen suihkinut ihan entiseen malliin. Tuskimpa sitä sinne akvaarioon niin paljon joutuu, vaikka ei ole edes kansilaseja. Tuskin edes kostea ilma kaloja häiritsee, kun onhen niillä muutenkin aika kosteaa. Vaikea kuvitella mitä haitallisia pöpöjä kylppärin ilmassa sitten voisi leijailla, jotka kävisivät kalojen ja tiiviissä purkeissa olevien piilarinesteiden kimppuun :roll:
Viimeksi muokannut KatjaN, 20:04, 29.01.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Miltäs kuulostaa?
Too bad...
Virtis
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virtis »

Olikos tämä kyseinen kylppäri kuinka iso muutoin? Itsellä ei tulis mieleenkään laittaa akvaa kylppäriin varsinkaan nykyiseen, on meinaan pikkasen ahas jo muutenkin. Olikos siin jutussa joku toimittaja jolta voisi kysellä onko tuo allas vielä toiminnassa vai oliko se vain kuvauksen ajan toimiva?! Jos on suunniteltu toimivaksi niin sit voi kysellä suunnittelijan nimen ja ottaa siihen yhteyksiä ja vähän valaista asiaa... Näin minä ainakin toimisin vaikka en ole kuvaa nähnytkään... 8)
Virtis
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Re: Allas kylppärissä

Viesti Kirjoittaja Maisu »

ratti kirjoitti:Minulle on sanonut optikko, ettei piilolinssitarvikkeita saisi säilyttää kylppärissä kun siellä on niin paljon enemmän bakteereita kuin "kuivissa" huoneissa. Samaa sanoi kosmetologini meikkien säilytyksestä.
Minun optikkoni sanoo, että piilarit pitää nakata naamaan suoraan suihkun jälkeen ennen kuin koskee pyyhkeeseen josta tulee väistämättä kuituja käsiin. Eihän niihin liuoksiin mitään bakteereita pääse pesiytymään jos pikkuisenkin käyttää tervettä järkeä ja rahaa tuoreisiin nesteisiin eikä uita piilareitaan viikkokausia samoissa litkuissa. Asia on sikäli omakohtaisesti tuttu että kärsin aikoinaan pahoista, toistuvista silmätulehduksista kunnes siirryin käyttämään pääasiassa piilolinssejä. Tuohon maailmanaikaan käytettiin vielä kahta eri nestettä ja piilarit vaihdettiin vain vuoden välein mutta silti tulehduskierre katkesi siihen.

Meikkejä moni ei varmaan ymmärrä kohdella oikein, mutta eiköhän niihinkin siirry bakteeristoa lähinnä kasvoista eikä kylpyhuoneilmasta, kylpyhuoneet kun kuitenkin ovat yleensä aika hyvin ilmastoituja tiloja. Ja toisaalta turhanpäiväinen bakteerikammoisuus voi ymmärtääkseni johtaa oikeasti vaarallistenkin bakteerien muuntautumiseen vastustuskykyisemmiksi, jos turhaan leikitään antiseptisten pesuaineiden kanssa kotioloissa joissa normaali puhdistus riittäisi mainiosti.

En pysty keksimään hiuslakan käytön ja akvaariolaitteiden sähköturvallisuustekijöiden lisäksi mitään syytä miksei akvaariota voisi sijoittaa kylpyhuoneeseen.
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Ei kuulosta kauheen kivalta..
omassa vessassa ei kyllä olisi tilaa mutta toisaalta kun siellä istuu vessanpöntöllä olisi kiva saada jotain katseltavaa. Sen takia tuo idea on varmaan keksitty

bakteerit ja töhnät kyllä tuhois kalaston aikanopeesti + kun vettä menisi altaan alle homeet alkaisivat kasvaa ja jos vessan lattia on vino niinkuin meillä(jotta veden menisi viemäriin) saattaa allas lähtee laskemaan mäkeä.
Jukka
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

bettaboy85 kirjoitti:Ei kuulosta kauheen kivalta..
bakteerit ja töhnät kyllä tuhois kalaston aikanopeesti + kun vettä menisi altaan alle homeet alkaisivat kasvaa ja jos vessan lattia on vino niinkuin meillä(jotta veden menisi viemäriin) saattaa allas lähtee laskemaan mäkeä.
Minun mielestäni kuulostaa kivalta. Ainakin vedenvaihtojen yhteydessä. Aika hurja heitto bakteerien ja 'töhnien' tuhovoimasta. Tarkoitatko että jos akvaario on kylppärissä niin sinne luonnollisesti lipsahtaa/ tulee lisättyä esim. hammastahnaa, Vimiä tai jotain muuta 'töhnää' :mrgreen: ? Uskallan kyllä väittää että kylppärissämme sijaitsevassa akvaariossa (mistä vaihdetaan n. 50-70% vettä päivittäin) on vain murto-osa bakteereja ja 'töhniä' verrattuna tavalliseen seura-akvaarioon.

Ei kukaan käske tiivistää jalustaa lattiaan. Siitä varmaan alkaisikin kasvaa hometta. Alle voi laittaa pienet palaset esim. haponkestävää terästä tai muovia ja näin saada se hengittämään. Samalla hoituu altaan tasapainottaminen. Mikäli lattia on niin vino, että allas siitä lähtisi liukumaan (ilman että jalusta olisi laakeroitu) - se on väärin tehty. Jyrkkyyttä ei kuulu olla liikaa.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Jukka kirjoitti:
Minun mielestäni kuulostaa kivalta. Ainakin vedenvaihtojen yhteydessä. Uskallan kyllä väittää että kylppärissämme sijaitsevassa akvaariossa (mistä vaihdetaan n. 50-70% vettä päivittäin) on vain murto-osa bakteereja ja 'töhniä' verrattuna tavalliseen seura-akvaarioon.
Saanko kysyä miksi noin paljon vaihdat vettä..?
Jukka
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Valmont kirjoitti:Saanko kysyä miksi noin paljon vaihdat vettä..?
Tietysti saat. Vaihdan noin paljon, koska syötän niin paljon. Räk-mixiä, matoja, bitsejä ja hiutaleita tulee annettua todella usein. Tällöin väkisinkin muutamiin paikkoihin jää hieman syömätöntä ruokaa ja ulostetta tulee myös runsaasti. Olen myöskin lukenut väittämiä 'likaisen' veden inhiboivasta vaikutuksesta kiekkojen kasvuun. (en kuitenkaan mitään tutkittuja juttuja, saati sitten mikä aine sen tekisi - siis pelkkiä mutujuttuja...)

Koko tämän asian takana on myös raha. Komeat kiekonpoikaset maksavat mansikoita. Minun mielestäni esim. 40€ kiekonpoikanen on fiksua kasvattaa täyteen potentiaaliinsa mahdollisimman hyvin.

Olohuoneen seura-akvaarion en vaihda vettä 'kuin' 50% kerran neljässä päivässä. Sinne en myöskään anna läheskään näin paljon ruokaa. Jossain vaiheessa minulla oli molemmissa saman kokoluokan kiekkoja kasvamassa ja ero kasvunopeudessa on kyllä huomattava.

En siis väitä että tämä olisi ainoa oikea tapa kasvattaa kiekkoja.(tai mitään muitakaan kaloja) Varmasti pääsee hyviin tuloksiin vähemmälläkin vaivalla. Tämä kuitenkin toimii minulla ja monet 'suuren maailman' kasvattajat käyttävät samankaltaisia vaihto- & ruokintavälejä.
cicely
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cicely »

Itse olen vesifriikki, haaveissa on valtaisa kylpyhuone, jossa vanhanaikainen leijonanjalkainen _iso_ kylpyamme. Siellä sitten voisi itseään liotella tunnin tai pari (päivässä) [:I] .

Unelmakylppärin sisustukeen voisi hyvinkin sopia akvaario, nimenomaan sellainen seinään upotettu, jota voisi hoitaa viereisestä huoneesta.

Bakteeriongelmaakaan ei välttämättä olisi, jos systeemin toteuttaisi niin, että seinän takana olisi iso kaappi (intimiteettisuojan vuoksi), johon akvaario olisi sijoitettu. Akvaarion kylppärin puoleinen seinä olisi tiivistetty huonetilasta silikonilla ja koristelistalla (eli ei olisi yhteistä ilmatilaa kylppärin kanssa). Tekniikankin voisi piilottaa kaappiin. Ainut haittapuoli tässä olisi se, että akvaariota ei pääsisi ihailemaan kuin yhdeltä sivulta, mutta ajatus ei ole lainkaan huono. Täytyy pistää harkintaa niinä hullutuksina, joista voipi haaveilla tulevaisuudessa rikkaaksi ja kuuluisaksi tultuaan :roll:
Todellinen epäitsekkyys on toisten kiinnostusten jakamista. - George Santayana
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

cicely kirjoitti:Itse olen vesifriikki, haaveissa on valtaisa kylpyhuone, jossa vanhanaikainen leijonanjalkainen _iso_ kylpyamme. Siellä sitten voisi itseään liotella tunnin tai pari (päivässä) [:I] .

Unelmakylppärin sisustukeen voisi hyvinkin sopia akvaario, nimenomaan sellainen seinään upotettu, jota voisi hoitaa viereisestä huoneesta. :roll:
Tahtoo samanlaisen...tahtoo...tahtoo....*mielellää poreamme-ominaisuuksilla höystettynä...ja minibaarilla...*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”