Albiinomonnisten kutu
Valvoja: Moderaattorit
Albiinomonnisten kutu
Kysyisin albiinomonnisten kudusta, eli yhden albiinomonniseni maha on aika pömpöllään, voisiko siellä olla kutua? Jos sattuisi niin onnellisesti että kutua tulisi niin herkuttelevatko miekkapyrstöt kudulla vai antavatko olla rauhassa? 
Re: Albiinomonnisten kutu
Voi hyvinkin olla kutukunnossa, jos maha pönköllään.Ankku123 kirjoitti:Kysyisin albiinomonnisten kudusta, eli yhden albiinomonniseni maha on aika pömpöllään, voisiko siellä olla kutua? Jos sattuisi niin onnellisesti että kutua tulisi niin herkuttelevatko miekkapyrstöt kudulla vai antavatko olla rauhassa?
Varsinaisesti toiseen kysymykseesi vastauksena - miekkaryrstöjen suurta herkkua on mäti. Ainakaan meillä eivät antaneet mädin olla hetkeäkään rauhassa, silloin kun sattui miekkapyrstö kutevien kanssa samassa altaassa olleen.
-KAri-
Re: Albiinomonnisten kutu
Mites erottaa sukupuolen? Ja joo, maha on tosi pulleaKAri kirjoitti:Voi hyvinkin olla kutukunnossa, jos maha pönköllään.
No nyt löysin kasvien lehtien päältä sellaisia lähes valkoisen värisiä pikkuisia palloja. Onko se albiinojen kutua?
siinä vieressä miekkikset pistelivät poskeensa niitä palleroita mutta leikkasin saksilla irti sen lehden missä oli 4 palloa ja pistin sellaisen kelluvaan synnytysaltaaseen. Taitaa olla aika naurettavaa ajatella että niistä jotain tulisi mutta kun olen aloittelija niin kaikki tuollainen tuntuu jännältä
. Miten sen kudun onnistumisen laita yleensä on? Kertokaa lisää kokemuksianne omien albiinojen monnistenne kutemisesta.
nimim.höppänäkö?
nimim.höppänäkö?
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Kyllä se mädiltä kuulostaa. Kannattaa laittaa erilliseen pikkuakvaarioon, jonne ilmastinkivi ihan siihen mädin viereen että pysyy veden liike yllä. Siirrä mäti siten, että pysyy koko ajan veden alla ja ota pikkualtaan vesi kutuakvaariosta.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kyllä sä ne mätimunat huomaat ensin, ne on aika isoja. Muutama päivä -> poikaset kuoriutuvat, muutama päivä lisää -> ne uivat ja etsivät ruokaa. En tiedä tarkkaan, miten tuo aikataulu menee kuparimonnisilla (oletan, että albiinosi ovat kuparimonnisen albiinomuotoja, niitä on näkynyt eniten viime aikoina). Lämpötila vaikuttaa myös kehityksen nopeuteen.Ankku123 kirjoitti:Kuinka kauan menee että mahdollisia poikasia alkaa näkymään vai onko se kuinka todennäköistä?
Hyvin mahdollista, että syövät.Ankku123 kirjoitti:Syövätkö albiinot monniset itse omaa mätiään? Kuinka paljon niistä monnisista tulee mätiä ja kuinka usein?
Emokalan koosta riippuen munia voi tulla kymmenistä pitkälti yli sataan (joku kuparimonnisia kudettanut tarkentakoon). Kaikki eivät hedelmöity, mutta jos hyvin käy, "suutareita" ei tule kuin muutama prosentti.
Monnisten kutuväliä ei voi verrata esim. miekkapyrstöjen poikimisväliin, niistä ei siis vain "tulla tupsahda" mätiä kuten miekkiksistä poikasia. Ne voivat elää vuosikaupalla kutematta kertaakaan, ja tarvitsevat yleensä kimmokkeen kutea. Pohjaksi erityisen hyvä ruokinta, ja päälle runsas, viileämpi vedenvaihto on hyvä kaava, tepsii monille lajeille.
Netistä ja täältäkin löytyy aika paljon infoa monnisten kutemisesta. Lue kaikki, myös muiden lajien kuvaukset. Kutemishommien suhteen eri Corydoras-lajien kesken ei ole kovin suuria eroja.
Kati
Hei tyhmänä pitää kysyä että miten ne sitten hedelmöittyvät
siirsin kutua heti sen jälkeen kun monninen vei sen eviensä suojassa lehden päälle. Mäti on siis nyt synnytysaltaassa kun en hädissäni muuta paikkaa keksinyt ja sinne sisälle pääsee happikuplia ihan kivasti. Onkohan ihan jees? lämpötila altaassa on 24. Niin ja ihmettelen että eivätkö ne albiinot keksisi viedä sitä kutua hieman suojaisampaan paikkaan, vaikka jaavansammaleen sisuksiin niin ettei miekkikset pääsisi sinne 
Olisit nyt odottanut, että toiset saa hommansa kokonaan hoidettua... ei kai se paksu monninen yksinään kude? Hedelmöityminen tapahtuu, kun isi- ja äitimonninen harrastavat lähikontaktia juuri hetkeä ennen mätimunien ilmestymistä emon eviin. Toimenpide toistuu ennen jokaista mätisatsia.Ankku123 kirjoitti:Hei tyhmänä pitää kysyä että miten ne sitten hedelmöittyvätsiirsin kutua heti sen jälkeen kun monninen vei sen eviensä suojassa lehden päälle.
Se on kuoriutumiseen asti todennäköisesti ihan jees, mutta poikasten kasvattaminen ei noin pienissä tiloissa onnistu. Tarvitset toisen altaan.Ankku123 kirjoitti:Mäti on siis nyt synnytysaltaassa kun en hädissäni muuta paikkaa keksinyt ja sinne sisälle pääsee happikuplia ihan kivasti. Onkohan ihan jees? lämpötila altaassa on 24.
Ei... monniset kiinnittävät mätinsä yleensä pinnoille, eli laseille, pohjaan (jos ei ole hiekkaa/soraa), suodattimen tai lämmittimen kylkeen, kiviin, juurakoihin tai isommille kasvinlehdille. Tämä piilotus selvästikin riittää niille luonnossa, kun ne kerran siellä lisääntyvätAnkku123 kirjoitti:Niin ja ihmettelen että eivätkö ne albiinot keksisi viedä sitä kutua hieman suojaisampaan paikkaan, vaikka jaavansammaleen sisuksiin niin ettei miekkikset pääsisi sinne
Kati
Minulla on kyllä toinen allas 60 litrainen jossa on miekkapyrstön poikasia. Jos siitä mädistä nyt jotain tulee, voinko siirtää ne sinne? Onko poikasista vaaraa mädille vai pystyvätkö nekin pistelemään poskeensa sen? Poikaset ovat n. sentin mittaisia. Ja kiirushan mulla oli sen takia kun altaassa olevat suuret miekkikset pistelivät poskeensa sitämukaa niitä palleroita kun niitä ilmestyi 
Juu, voit siirtää ne, mutta veden pitäisi olla mahdollisimman samanlaista.Ankku123 kirjoitti:Minulla on kyllä toinen allas 60 litrainen jossa on miekkapyrstön poikasia. Jos siitä mädistä nyt jotain tulee, voinko siirtää ne sinne? Onko poikasista vaaraa mädille vai pystyvätkö nekin pistelemään poskeensa sen? Poikaset ovat n. sentin mittaisia. Ja kiirushan mulla oli sen takia kun altaassa olevat suuret miekkikset pistelivät poskeensa sitämukaa niitä palleroita kun niitä ilmestyi
Senttisten miekkisten en usko olevan vaaraksi. Tarkkaile kuitenkin poikasten kasvunopeutta, ja siirrä miekkikset pois, jos ne ehtivät kasvaa vaarallisen isoiksi.
Kati
pikkuisia...
Minulla on ollut 128l akva noin 1/2 vuotta.
Otin sinne albiinomonnisia 6
"ottoja" 4
perhoskirjoahvenia 2 ja yhden partiksen.
Muutama päivä sitten, huomasin suodattimen päällä
valkoisia pallukoita, hmm... joku on kutenut!
Laitoin mätimunat haaviin etteivät tule syödyksi.
Torstaina piti heittää ne pois, mutta mitä ihmettä
siellähän olikin liikettä.
Nyt minulla on poikasaltaassa jokunen kala ja jännityksellä odotan että ne kasvaisivat.
Otin sinne albiinomonnisia 6
"ottoja" 4
perhoskirjoahvenia 2 ja yhden partiksen.
Muutama päivä sitten, huomasin suodattimen päällä
valkoisia pallukoita, hmm... joku on kutenut!
Laitoin mätimunat haaviin etteivät tule syödyksi.
Torstaina piti heittää ne pois, mutta mitä ihmettä
siellähän olikin liikettä.
Nyt minulla on poikasaltaassa jokunen kala ja jännityksellä odotan että ne kasvaisivat.
Re: pikkuisia...
Mitä syötät niille poikasille? Itse en saanut talteen kuin muutaman palleron ja odottelen innolla että niistä jotain tulisi!ixoyz kirjoitti:Nyt minulla on poikasaltaassa jokunen kala ja jännityksellä odotan että ne kasvaisivat.
Ja hei sellaista vielä kysyisin niistä kutupalleroista että onko se ihan normaalia että niiden ympärille on muodostunut sellainen ikään kuin untuvamainen kerros? Itse ajattelen että ne on jotenkin pilalla
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Ovat tainneet homehtua. Eli ei poikasia odotettavissa tällä kertaa.Ankku123 kirjoitti:Ja hei sellaista vielä kysyisin niistä kutupalleroista että onko se ihan normaalia että niiden ympärille on muodostunut sellainen ikään kuin untuvamainen kerros? Itse ajattelen että ne on jotenkin pilallaOsaatteko kertoa vielä sen?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
pikkuisia...
Hei !
"Salamasantereita" näkyy olevan 5 kappaletta.
Ostin jauhomaista/pölymäistä poikasruokaa nimeltään, micron.
Liikettä on poikasaltaan pohjalla, mutta en vielä ole kyllä nähnyt
poikasten syövän. Laitan tosi vähän ruokaa...sitten kun ne selkeästi syövät lisäilen hiukkasen.
"Salamasantereita" näkyy olevan 5 kappaletta.
Ostin jauhomaista/pölymäistä poikasruokaa nimeltään, micron.
Liikettä on poikasaltaan pohjalla, mutta en vielä ole kyllä nähnyt
poikasten syövän. Laitan tosi vähän ruokaa...sitten kun ne selkeästi syövät lisäilen hiukkasen.
Albiinomonnin poikasia!
Olen tällainen ihan "tavallinen" akvaarioharrastaja, jonka harrastus tosin meinasi tuossa kesän jälkeen hiipua kun kaikki kalani alkoivat kuolla kupsahdella yksi toisensa jälkeen...joku tautihan niillä oli, mutta kaksi selvisi: albiinomonni-pariskunta. Tosin sain ohjeita että pitäisi hävittää ne koska ne saattavat yhä edelleen kantaa sitä pöpöä itsessään (kun yritin hankkia uusia kaloja- lääkekuuria oli veteen laitettu ja koko akvaariokin putsattu- uudet kuolivat viimeistään viikon jälkeen..) En kuitenkaan raaskinut näitä kahta pirteää otusta hävittää vaan ajattelin että katsellaan nyt niitä sitten vaan. Akvaario on n. 100 l. Joulukuussa ilmestyi ekan kerran mätiä, n. 50 munaa. Niistä kyllä kuoriutui poikasia, ehdin jonkun nähdäkin mutta joko ne tulivat syödyiksi tai sitten eivät vain menestyneet. Tammikuun puolivälissä oli taas mätiä; tällä kertaa lähes 100 munaa! Sain lainaksi kaverilta 40 litran akvaarion ja sijoitin vanhemmat sinne; ja niin munat (vai pitäisikö sanoa mädit?) kuoriutuivat. PArhaimmillaan olen nähnyt 9 poikasta kerralla, saattaahan niitä olla enemmänkin. Ovat nyt vajaa 3-viikkoisia, mutta en uskalla laittaa vanhempia vielä sinne...Ovat nimittäin tehneet TAAS lisää mätiä sinne pikku-kotoonsa; n. 50 munaa...Tämä on huisin jännää- pitääkö vielä hankkia kolmas allas
Kertokaahan kanssa kokemuksia; syötän poikasille niitä pillereitä, tosin täytyy aina poistaa huonoksi menneitä kasoja; Huh tuli pitkä stoori mutta olen tosi innoissani.!!!
-
Tinski
- Member

- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Albiinot ovat täälläkin kuteneet nyt ensimmäistä kertaa!! Viime viikon lopulla huomasin albiinojen kutua lasissa ja olin tosi iloinen
Seuraavana päivänä kuteminen vielä jatkui, kun meidän Miinan vatsaevissä oli kutupalloja ja se etsiskeli paikkaa, mihin niitä "liimata".
Kutua oli tosin aika vähän ja en tehnyt pallukoille mitään, joten tästä ei varmaan mitään poikasia ehtinyt tulemaan. Taisivat syödä tuon tekeleensä.
Seuraavana päivänä kuteminen vielä jatkui, kun meidän Miinan vatsaevissä oli kutupalloja ja se etsiskeli paikkaa, mihin niitä "liimata".
Kutua oli tosin aika vähän ja en tehnyt pallukoille mitään, joten tästä ei varmaan mitään poikasia ehtinyt tulemaan. Taisivat syödä tuon tekeleensä.
~Tinski~
Tähän vielä lisään että edellisellä kerralla kun munia tuli paljon, luulin että niistä ei mitään kuoriutunut koska olivat homeessa mutta kun aloin siivota homehtuneita munia pois lasista, huomasin pohjan vilisevän poikasia. Nyt eilen kuoriutui ainakin 50 poikasta ja taas sama homma, munat homeessa, eli ei se homehtuminen välttämättä estä poikasten kuoriutumista, ainakaan minun kalojeni kohdalla. Siellä vilistävät pitkin pohjaa vaihdellen piilopaikkojaan.Mari kirjoitti:Ovat tainneet homehtua. Eli ei poikasia odotettavissa tällä kertaa.Ankku123 kirjoitti:Ja hei sellaista vielä kysyisin niistä kutupalleroista että onko se ihan normaalia että niiden ympärille on muodostunut sellainen ikään kuin untuvamainen kerros? Itse ajattelen että ne on jotenkin pilallaOsaatteko kertoa vielä sen?
Itselläni taitaa olla jo viides kutu meneillään albiinomonnisilla, toistaiseksi joku on menny vikaan ja eikä oo poikasia näkynyt, mutta nyt näyttäisi mallikkaalta. Kudun määrä riippuu naaraan koosta ja jokseenkin uroksen jaksamisesta. Kiinnittää (ainakin minulla) useimmiten lasiin taikka pumpun lähelle, en ole koskaan nähny kasviin laittavan sitä. Kudun määrä liippailee 50 ja 150 välillä voi toki olla enemmän, itse en ole koskaan jaksanu laskea 100 pidemmälle(sekoan laskuissa). Ilmastus on kova sana sillä home, taikka mitä tupsukasvusto se sitten on, tulee helposti. Tän hetkinen ennustus liippaa ainakin itselläni 20 paikkeilla ja vikki, jos näet poikasia niin pistä suodatin sukkahousuun ettei poikaset mene sinne sentään
. mutta onnea yrityksille ja toivottavasti saisin itsekki pari poikasta.
näin sivumennen onko kuparimonnisen ja albiinon(kupari pohjainen) risteytys mahdollinen? ja onko siitä mahdollista haittaa?
näin sivumennen onko kuparimonnisen ja albiinon(kupari pohjainen) risteytys mahdollinen? ja onko siitä mahdollista haittaa?
Siis nehän on samaa lajia, toiselta vaan puuttuu väri, eli on albiino. Risteytyessään poikasista tulee värillisiä, mutta kantavat albinismi-geeniä.Dess kirjoitti:näin sivumennen onko kuparimonnisen ja albiinon(kupari pohjainen) risteytys mahdollinen? ja onko siitä mahdollista haittaa?
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
http://kuvablogi.com/blog/5069/