Kynsisammakon ikä?
Valvoja: Moderaattorit
Kynsisammakon ikä?
Kaikkea muuta tietoa löytyy mutta missään ei kerrota että kuinka vanhoiksi elävät kynsisammakot.Onko ketään joka osaisi auttaa??
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Omat sammakkoni hankittiin yhdeksän vuotta sitten. Toinen kuoli tuossa ennen joulua. Jossain olen lukenut että ne voivat elää 15 vuotta, mutta akvaarioliikkeistä kysyessäni asiaa niin olen kuullut että kynsisammakon normaali-ikä on siinä viiden vuoden kieppeillä. Liekö syy yleisen huonossa sammakonhoidossa. Oma allas, ei liikaruokintaa (mieluummin harvemmin kuin useammin) ja puhdas vesi pidentävät sammakon elämää huomattavasti, eli kymmenisen vuotta on ihan realistinen elinaika.
Veikkaan että toinen sammakoistani elää enää vuoden verran, sillä siinä olen mokannut, että olen antanut sitä ruokaa mitä ne helpoimmin syövät. Loppuaikoina eivät ole suostuneet syömään muuta kuin punaisia surviaisia, joten veikkaan että toisen kuolema johtui jostain puutostilasta/sisäelimen vajaatoiminnasta. Eli jos jatkuvasti syöttää erilaisia ruokia niin tuo "nirsoutuminen" varmaan on vähäisempää. Toinenkin sammakko on ruvennut oirehtimaan...
Ja lisää sammakkoeläimistä hieman osaavampaa apua voisi myös löytää osoitteesta www.herppi.net.
Veikkaan että toinen sammakoistani elää enää vuoden verran, sillä siinä olen mokannut, että olen antanut sitä ruokaa mitä ne helpoimmin syövät. Loppuaikoina eivät ole suostuneet syömään muuta kuin punaisia surviaisia, joten veikkaan että toisen kuolema johtui jostain puutostilasta/sisäelimen vajaatoiminnasta. Eli jos jatkuvasti syöttää erilaisia ruokia niin tuo "nirsoutuminen" varmaan on vähäisempää. Toinenkin sammakko on ruvennut oirehtimaan...

Ja lisää sammakkoeläimistä hieman osaavampaa apua voisi myös löytää osoitteesta www.herppi.net.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Tästä päästäänkin taas aiheeseen lemmikkiliikkeet ja neuvonnan taso. Minulle on neuvottu, että kynsisammakoille ei tule syöttää mitään muuta kuin surviaista, eikä ne mukamas kelpuuta mitään muuta ruokaa. Tämä kierrehän tehostaa itse itseään. Jos sammakolle syöttää ohjeiden mukaan vain survareita, niin eihän ne muusta tiedä, eikä osaa muuta syödä. Jos taas surviainen "tappaa" sammakot nuorempana, niin eihän ne sitten elä vanhoiksi. Mitäpä te olette syöttäneet sammakoillenne surviaisten lisäksi?Sateenkaari02 kirjoitti:Veikkaan että toinen sammakoistani elää enää vuoden verran, sillä siinä olen mokannut, että olen antanut sitä ruokaa mitä ne helpoimmin syövät. Loppuaikoina eivät ole suostuneet syömään muuta kuin punaisia surviaisia, joten veikkaan että toisen kuolema johtui jostain puutostilasta/sisäelimen vajaatoiminnasta. Eli jos jatkuvasti syöttää erilaisia ruokia niin tuo "nirsoutuminen" varmaan on vähäisempää. Toinenkin sammakko on ruvennut oirehtimaan...
Meidän sammakot ovat mallia kääpiö

-Kingfisher-
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
No jos yleensä akvaariokaupoissa ollaan sitä mieltä että kynsisammakoita voi laittaa kalojen kanssa samaan altaaseen niin eipä ole tietämys sakuista kovinkaan hyvää... Ehkä kääppäri isossa altaassa toimiikin, mutta pari kynsisammakkoa alle 100-litraisessa on aika vaikea tilanne. Sammakon ihoeritteet puhumattahaan virtsasta jne ovat vettä rankasti kuormittavia ja meillä ainakin sakut popsivat miljoonakalojaKingfisher kirjoitti:Tästä päästäänkin taas aiheeseen lemmikkiliikkeet ja neuvonnan taso. Minulle on neuvottu, että kynsisammakoille ei tule syöttää mitään muuta kuin surviaista, eikä ne mukamas kelpuuta mitään muuta ruokaa. Tämä kierrehän tehostaa itse itseään. Jos sammakolle syöttää ohjeiden mukaan vain survareita, niin eihän ne muusta tiedä, eikä osaa muuta syödä. Jos taas surviainen "tappaa" sammakot nuorempana, niin eihän ne sitten elä vanhoiksi. Mitäpä te olette syöttäneet sammakoillenne surviaisten lisäksi?
Meidän sammakot ovat mallia kääpiö

Ne tosiaan syövät mieluiten survareita ja siksi neuvotaankin usein syöttämään vain niitä, mutta mikä eliö elää tasapainoisesti yhdellä ainoalla ruoalla? Olen jopa kuullut kääppäreistä jotka elävät monnitabuilla, joten kyllä niitä pitäisi saada syömään muutakin. Itse ruokin niitä aikoinaan kaikenmaailman eri pakasteöttiäisellä, jopa kalanmädillä, mutta ajan saatossa ovat olleet kokonaan syömättä aina useammin jos tarjolla on ollut jotain muuta. Ne voivat nimittäin olla syömättä aivan hulluja aikoja. Tämän olen huomannut kun olen yrittänyt saada ne syömään jotain muuta kuin survareita. Mentaliteetti oli että jos ei nyt kelpaa niin odotetaan kunnes on nälkä. Vaan kun kolmenkaan viikon jälkeen ei ollut nälkä!! Kunnes heitti survareita joukkoon... Omat sakut siis ovat eläneet kauan pelkillä survareilla, mutta voisi olla että olisivat eläneet vielä vuosikaupalla jos olisivat saaneet monipuolisempaa ruokaa. Seura-akvaariossa kuolevat helposti stressiin, nehän säpsähtävät helposti liikkeitä omassakin altaassa.
Varmasti yleisin kynsisammakon kuolemansyy on ylenruokinta. Monesti olen kuullut omistajista jotka ovat huolissaan koska sammakko on paisunut palloksi josta raajat sojottava suoraan ulos. Itsekin koin tämän alkuaikoina enkä sen jälkeen koskaan ruokkinut niitä useammin kuin kahdesti-kolmesti viikossa. Joskus vain kerran viikossa. Jos sammakko ehtii syödä itsensä palloksi, se pitää eristää ja paastottaa jonkin aikaa, mielellään viikon verran. Seura-akvaariossa ylensyönti on aina vaara, sillä pohjatabut yms. menevät sammakoiden massuun surviaisten lisäksi...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Kiitoksia vastauksesta ikäkysymykseeni! Mitä tuohon ruokkimiseen tulee niin Tubifexit ovat meillä pääruokaa. Omat sampit olen ostanut eläinkaupoista,joihin idiootit ovat ne vieneet kun ovat huomanneet että nehän kasvavat isoiksi. Siellä ne olivat todella suurten(15cm)kalojen seassa joten pelastin ne omaan altaaseensa.Kysyessäni mitä ne ovat tottuneet syömään mulle sanottiin että se vain kilpailee kalojen kanssa hiutaleista. Kylläpä vaan maistui tubit heti kun kotiin päästiin. Meillä ei olla turhan kranttuja.