Missä on ostajan oikeudet, kun hätä on yleensä vaan siitä, että myyjä saa rahansa!? Olisi ollut ensimmäinen kauppa tämän foorumin kautta mutta toivottavasti ei viimeinen.
Osto tuntemattomalta
Valvoja: Moderaattorit
Osto tuntemattomalta
Kaupanteko tilanteessa aina hätä siitä että myyjä saa rahansa. (Rahat tilille ja paketti postiin periaatteella). Esimerkki tapaus; tehty kaupat 18.01.03 lauantai, rahat myyjän tilille samana päivänä, luvattu laittaa laite postiin maanantaina. Yhdeksän päivän kuluttua ilmoitus että laite on postitettu tänään. Odottelua kolme päivää ja soitto myyjälle, laite on edelleen hänen pöydällä, eli ei ole toimitettu ostajalle, vaikka on saanut jo maksun.
Missä on ostajan oikeudet, kun hätä on yleensä vaan siitä, että myyjä saa rahansa!? Olisi ollut ensimmäinen kauppa tämän foorumin kautta mutta toivottavasti ei viimeinen.
Kyllä yleisen periaatteen pitäisi olla että raha liikkuu vasta kun ostaja on tavaran saanut. On myyjän ongelma miten varmistaa rahan saamisensa; käyttääkö postiennakkoa, luottaako ostajaan, vai järjestääkö kenties kaupantekotilanteen face-to-face. Tämän foorumin lukijoista en tiedä, mutta yleisesti nettipalstojen myyntiosastoilla liikkuu uskomaton määrä kusettajia, varsinkin "siirrä mulle rahat ensin"-tyyppejä. En väitä että juuri sinä olisit asioinut kusettajan kanssa, toivottavasti saat tavarasi.
Minua ei ole kukaan onnistunut linssiin viilaamaan, ja toivon ettei kukaan kanssani asioinut koe tulleensa huijatuksi. Ainakaan aihetta ei pitäisi olla.
Minua ei ole kukaan onnistunut linssiin viilaamaan, ja toivon ettei kukaan kanssani asioinut koe tulleensa huijatuksi. Ainakaan aihetta ei pitäisi olla.
coeliac disease
Mutta kaikki eivät asu pääkaupunkiseudulla, vaan alueilla joilla vain säkällä sattuu olemaan joskus sopivaa tavaraa. Akvaariopiiritkin ovat suht pieniä, joten postitusta voidaan pitää monesti ainoana mahdollisuutena. Jos tähän naamatusten kauppaan mennään, niin ikävää. Paras tapa varmistaa tavaran saaminen on ostajalle postiennakko, nykyään tavaran saa tarkistaa ennen lunastusta. Toki esim. akvaariosuodattimen toiminnan testaaminen on mahdotonta, mutta silmämääräsisesti näkee kuitenkin, ja sen ettei paketissa ole vain pieniä kiviä...Saara kirjoitti:Ikävä tapaus. Itse olen ostanut aina vain sellaisilta aquawebiläisiltä, jotka asuvat niin lähellä, että tavara vaihtaa omistajaa yhtä aikaa kuin raha, eli naamatusten.
Tuo rahat tilille käytäntö on aika riskialtis, mutta halvin. Jos pystyy jotenkin varmistumaan ko. henkilön luotettavuudesta, niin tällöin uskallan käyttää. Ja vähintään, jos ei suostu laittamaan postiennakkoon, vaan haluaa väkisinkin ennakkona, niin alkaa epäilyttämään kauppiaan rehellisyys.
Tuolla periaatteella nimenomaan toimii netin huutokaupat. Sinne ei ole asiaa jos ei ole valmis toimimaan tuolla periaatteella.cW kirjoitti:Tämän foorumin lukijoista en tiedä, mutta yleisesti nettipalstojen myyntiosastoilla liikkuu uskomaton määrä kusettajia, varsinkin "siirrä mulle rahat ensin"-tyyppejä. En väitä että juuri sinä olisit asioinut kusettajan kanssa, toivottavasti saat tavarasi.
Itse olen sekä myynyt, että ostanut noissa huutokaupoissa ja toistaiseksi ei ole mitään ongelmia ollut. Kaikki on sujunut mallikkaasti (koputtaa puupöytää).
Ainahan sitä ongelmia voi tulla tavaran lähettämisen kanssa. Yhdeksän päivää rupeaa kylläkin olemaan liikaa. Viikko suuntaan jos toiseen on vielä ihan hyväksyttävissä...ainakin minun mielestäni.
Eikö tämä ole enemmän myyjästä kiinni, mutta varsin monet ilmoittavat myyvänsä vain näin, siis ennakkomaksulla. Ilmeisesti moni postiennakkopaketti jänyt noutamatta...Taika-Jim kirjoitti: Tuolla periaatteella nimenomaan toimii netin huutokaupat. Sinne ei ole asiaa jos ei ole valmis toimimaan tuolla periaatteella.
Samoin, mutta kerran oli hiukan hidasta ja tavarastakin puuttui ohjeet ja pakkaukset, joita myyjä sanoi toimittavansa. Meinasin kyseisen henkilön isäpapalle alkaa jo soittelemaan, kun myi mitä sattuu. Varsinkin, kun en ollut huomannut katsoa käyttäjäpalautetta huuto.net:issä, ja se ei ollut kovin hyvää. Alaikäinenhän vaatii yleensä allekirjoituksen ostaessaan yrityksestä, mutta miten lienee myydessä. Saako alaikäinen myydä tavaraa?Itse olen sekä myynyt, että ostanut noissa huutokaupoissa ja toistaiseksi ei ole mitään ongelmia ollut.
Jos myyjä lupaa toimittaa välittömästi, on minusta aiheellista kyllä ilmoittaa viivästymisestä ainakin. Se että vasta kyselyiden jälkeen selittelee, ei ole kovin hyvätapaista. Postiennakko on kaiketi monen mielestä turha juuri sen hinnan takia. Onneksi nykyisin saa sen paketin tarkistusoikeuden lisäarvona, joten itse ainakin maksan mieluusti pari euroa enemmän tästälähtien.Ainahan sitä ongelmia voi tulla tavaran lähettämisen kanssa. Yhdeksän päivää rupeaa kylläkin olemaan liikaa. Viikko suuntaan jos toiseen on vielä ihan hyväksyttävissä...ainakin minun mielestäni.
-
Pallokala
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Itse en yli 10 euron paketteja myisi tai ostaisi ilman postiennakkoa.
Oli vähän aikaa sitten jenkeissä yhdessä keskustelufoorumissa just sellainen tapaus missä nuorimies lupasi toimittaa kaksi pirajaa 200 dollarin hintaan heti kun saa ne sieltä maahantuojalta tms. No siinähän sitä sitten puitiin pari kuukautta kun tyyppi ei maksa rahoja eikä kaloja kuuluu, sitten myöhemmin selittelee että että kaloja ei koskaan tullut hänelle, ja hän ei ole voinut maksaa koska kaveri kuoli jne. ja sitten kertoi lähettäneensä shekin ja meni viikko ja sitten lähetti uuden ja kolmannenkaan jälkeen ostaja ei ollut saanut rahojaan. Onneksi niillä on se PayPal -systeemi, sieltä voi jossain tämäntapaisissa jutuissa saada rahansa takaisin ja firma yrittää itse periä sitä huijarilta, tai sitten se menee "vakuutuksen" piikkiin. Näin ainakin ymmärsin. En tiedä onko tyyppi saanut rahojaan vieläkään. Hän on yrittänyt soittaa pojan isälle akvaarioliikkeeseenkin mutta turhaan.
Varovainen kannattaa aina olla
Oli vähän aikaa sitten jenkeissä yhdessä keskustelufoorumissa just sellainen tapaus missä nuorimies lupasi toimittaa kaksi pirajaa 200 dollarin hintaan heti kun saa ne sieltä maahantuojalta tms. No siinähän sitä sitten puitiin pari kuukautta kun tyyppi ei maksa rahoja eikä kaloja kuuluu, sitten myöhemmin selittelee että että kaloja ei koskaan tullut hänelle, ja hän ei ole voinut maksaa koska kaveri kuoli jne. ja sitten kertoi lähettäneensä shekin ja meni viikko ja sitten lähetti uuden ja kolmannenkaan jälkeen ostaja ei ollut saanut rahojaan. Onneksi niillä on se PayPal -systeemi, sieltä voi jossain tämäntapaisissa jutuissa saada rahansa takaisin ja firma yrittää itse periä sitä huijarilta, tai sitten se menee "vakuutuksen" piikkiin. Näin ainakin ymmärsin. En tiedä onko tyyppi saanut rahojaan vieläkään. Hän on yrittänyt soittaa pojan isälle akvaarioliikkeeseenkin mutta turhaan.
Varovainen kannattaa aina olla
cW kirjoitti:"siirrä mulle rahat ensin"-tyyppejä
Heh, onneksi ei ole tarviskaan asioida niissäTaika-Jim kirjoitti:Tuolla periaatteella nimenomaan toimii netin huutokaupat. Sinne ei ole asiaa jos ei ole valmis toimimaan tuolla periaatteella.
coeliac disease
Minä en pidä postiennakosta juuri sen hinnan takia ja sen, että myös ostajissa on "hupihuutelijoita" joilla ei ole tarkoitustakaan ostaa tuotetta.
Lisäksi järjettömyyden huippu on vaikkapa postimerkkiharrastus. Ostat 0,50 eurolla postimerkin kokoelmiisi.
Lähetätkö postiennakolla jolloin olet ylittänyt postimerkin katalogiarvon ties kuinka monella sadalla prosentilla?
Posti sitäpaitsi tuntuu nostavan koko ajan hintoja.
Lisäksi järjettömyyden huippu on vaikkapa postimerkkiharrastus. Ostat 0,50 eurolla postimerkin kokoelmiisi.
Lähetätkö postiennakolla jolloin olet ylittänyt postimerkin katalogiarvon ties kuinka monella sadalla prosentilla?
Posti sitäpaitsi tuntuu nostavan koko ajan hintoja.
-
skare
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
HelaKammo kirjoitti: Ja vähintään, jos ei suostu laittamaan postiennakkoon, vaan haluaa väkisinkin ennakkona, niin alkaa epäilyttämään kauppiaan rehellisyys.
Lähetän myytävää akvaariotavaraa postitse lähes joka viikko, ja mielestäni postiennakko on paras, ja molemmille osapuolille turvallisin tapa tehdä kauppaa. Joskus olen suostunut lähettämään tavaraa niinkin, että ostaja maksaa tililleni tavaran saapuessa, mutta en koskaan silloin jos kyseessä on kalliimpi tavara. Tuosta on lisäksi myyjälle enemmän vaivaa kun pitää joka paketin kohdalla erikseen tarkistaa tililtä onko summa tullut.
-
Valmont
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
------------------------------------------------skare kirjoitti:HelaKammo kirjoitti: Ja vähintään, jos ei suostu laittamaan postiennakkoon, vaan haluaa väkisinkin ennakkona, niin alkaa epäilyttämään kauppiaan rehellisyys.
Lähetän myytävää akvaariotavaraa postitse lähes joka viikko, ja mielestäni postiennakko on paras, ja molemmille osapuolille turvallisin tapa tehdä kauppaa. Joskus olen suostunut lähettämään tavaraa niinkin, että ostaja maksaa tililleni tavaran saapuessa, mutta en koskaan silloin jos kyseessä on kalliimpi tavara. Tuosta on lisäksi myyjälle enemmän vaivaa kun pitää joka paketin kohdalla erikseen tarkistaa tililtä onko summa tullut.
Tyytyväinen tilaaja Sannalta ilmoittautuu..hyvin toimi postiennakkotilaus..Muutaman päivän viivästyi postin saapumis-ilmoituksen tulo kotiin, mutta se olikin itsenäisyyspäivän syytä.
Joten ainakin minä kannatan joko face 2 face tai postiennakko-systeemiä...molemissa tapauksissa kumpikin on yleensä tyytyväinen eikä huijaa toinen toisiaan.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Minun kauppani ovat toimineet rahat tilille-periaatteella ja valittamista ei ole. Myös oiva käytäntö on maksaa puolet ja puolet tilille elikkäs ensiksi siirretään puolet summasta tilille ja kun myyjä näkee rahat tilillään lähettää hän paketin ja kun paketti on ostajalla ja kaikki on ok hän maksaa loput rahat myyjän tilille(varsinkin isoissa summissa).
Minusta tuo postiennakko on turhaa rahastusta. Face to face on kuitenkin aina parhain, ostaja näkee tavaran kunnon ym. ja myyjä saa heti rahansa, mutta aina kuitenkaan tämäkään ei ole mahdollista..

Minusta tuo postiennakko on turhaa rahastusta. Face to face on kuitenkin aina parhain, ostaja näkee tavaran kunnon ym. ja myyjä saa heti rahansa, mutta aina kuitenkaan tämäkään ei ole mahdollista..
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Juu, varsinkin jos jostain pikkutavarasta on kyse ei oikein huvita ruveta maksamaan postille postiennakkomaksuja. Tuntemattomiltakin ostan mieluummin vaikka etukäteen maksaen mutta sen hintaista tavaraa ettei kusetus kirpaise niinkään rahallisesti kuin henkisesti... Vaan olenpa törmännyt sellaiseenkin myyjään joka ei suostunut (!) antamaan tilinumeroaan maksua varten. No, se jäi sitten siihen.
Mika
Mika
-
Piitulainen
- Member

-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Puolet rahoista tilille ennen paketin lähettämistä ja puolet sen saapumisen jälkeen -tekniikka on kätevin. Olen soveltanut tätä jokaiseen postilla lähetettyyn akvaariotarvikepakettiiin olin sitten ostaja tai myyjä. Ainut kauppa josta on jäänyt huono maku suuhun oli face-to-face kauppa jossa asiakkaan nimenomaan piti tarkistaa allas ennen ostoa ja sen jälkeen halusi purkaa kauppa altaan virheen takia. Sellaisissa kaupoissa kannatan kauppakirjan tekemistä...
Ostajalla/myyjällähän ei ole yksityiskaupoissa minkäänlaista "kuluttaja-asiamiessuojaa", eli ei ole tahoa jonne valittaa jos kauppa ei miellytä. Ainut valitustapa on haastaa kaupan toinen osapuoli oikeuteen ja oman lakimiehen palkkaaminen sitä varten ja harva lähtee oikeuteen muutaman kymmenen euron kaupan takia. Näin minulle kerrottiin kuluttajavirastossa kun selvittelin lakiasioita tuon huonon kaupan yhteydessä.
Ostajalla/myyjällähän ei ole yksityiskaupoissa minkäänlaista "kuluttaja-asiamiessuojaa", eli ei ole tahoa jonne valittaa jos kauppa ei miellytä. Ainut valitustapa on haastaa kaupan toinen osapuoli oikeuteen ja oman lakimiehen palkkaaminen sitä varten ja harva lähtee oikeuteen muutaman kymmenen euron kaupan takia. Näin minulle kerrottiin kuluttajavirastossa kun selvittelin lakiasioita tuon huonon kaupan yhteydessä.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
Jaani
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Viikko on ihan ok, jos tämä aika on tiedossa, mutta tuo epätietoisuus/tietoisuus on se mikä ainakin minulla merkkaa. Kyllä myyjän pitää osata sanoa, että milloin tavara lähtee tai jos ei lähde luvatussa ajassa, niin sitten pitää ilmoitella ostajalle viiveestä.Taika-Jim kirjoitti:Ainahan sitä ongelmia voi tulla tavaran lähettämisen kanssa. Yhdeksän päivää rupeaa kylläkin olemaan liikaa. Viikko suuntaan jos toiseen on vielä ihan hyväksyttävissä...ainakin minun mielestäni.
-Kingfisher-
Mutta kuten mainitsin aiemmin, että postilla on nykyään juuri näiden kuluttajan oikeuksien vuoksi menty käytäntöön, jossa tavaran saa ensin tarkistaa. Itse vastikään kuulin koko järjestelmästä, kun ostin postiennakkona. Paketti saapui ja ennenkuin lunastin paketin, niin avasin ja katsoin, että kaikki tarvittava on mukana. Nykyään siis ostaja ei saa kuin omaa tyhmyyttään tiiliskiviä. Tässä se lisäarvo postiennakkoon...Kati kirjoitti:Onhan näitä. Postikaan ei vastaa muusta kuin rahastuksesta, joten ostaja on heikoilla tällaisissa tilanteissa.ratti kirjoitti:Tulipa mieleeni tällainenkin kuulemani tapaus että kun ostaja haki postiennakko-pakettinsa hän maksoi sen. Ja kun kotona avasi paketin, siellä oli tiiliskivi.
Kati
Tosi hyvä kun kerroit niin tietää tulevaisuudessa. Tosin itselleni ei ole sattunut niin, että olisi kaupassa huijattu. Mutta olenkin aika varautunut yleensäkään ostamaan toisilta mitään.HelaKammo kirjoitti:Mutta kuten mainitsin aiemmin, että postilla on nykyään juuri näiden kuluttajan oikeuksien vuoksi menty käytäntöön, jossa tavaran saa ensin tarkistaa. Itse vastikään kuulin koko järjestelmästä, kun ostin postiennakkona. Paketti saapui ja ennenkuin lunastin paketin, niin avasin ja katsoin, että kaikki tarvittava on mukana. Nykyään siis ostaja ei saa kuin omaa tyhmyyttään tiiliskiviä. Tässä se lisäarvo postiennakkoon...
~Katja~