Muho kirjoitti:Nyt täytyy kysyä niin peelo kysymys kuin vain kysymys voi olla. Mutta ei se kuitenkaan nyt niiiiiin tyhmä ole: kehittävätkö walokuvaliikkeet digikameran muistikortilta ihan paperikuvia, vai pitääkö printata itse? Meinaan, että voi olla aika tylsää kattella perheen matkakuvia tietokoneen näytöltä...(ellein hanki parinkymmenen tonnin dataprojektoria) Niin, vastatKAA!
Kyllä teevät muistikortilta paperille, miten ne muuten elantonsa hankkivat kun filmirullat on kohta historiaa, hinnoista en tiedä mitään kun omat printtaan tulostimella.
Onnistuu nykyään myös suoraan tietokoneella lähettäminen yritykselle joka tekee niistä sitten tavallisia paperi versioita ja lähettää ne sinulle postitse (ei tarvitse itse "vaivautua" kotoa minnekkään).
Tulikohan tuo nyt tarpeeksi hankalasti kirjoitettua?
"Jos et lähde tänään, et lähde huomennakaan..."
(Vanha arabialainen sananlasku)
Esim. www.ifi.fi tekee digikameran kuvista paperikopioita ja ihan kilpailukykyisellä hinnalla, eli hieman reilu 20 senttiä per kuva. Kunhan kuvanlaatu ja -pakkaus on kohdallaan, niin ei noita ainakaan amatöörisilmällä erota filmikuvista.
Ainakin itseni kaltaiselle superaloittelijakuvaajalle tuo systeemi sopii paremmin kuin hyvin; nappaan kymmeniä enemmän tai vähemmän onnistuneita kuvia ja valitsen parhaat päältä. Filmikameralla tulisi turhan kalliiksi.
Itselläni on ollut muutaman kuukauden käytössä tuo Olympuksen c-4000 Zoom -malli ja olen kyllä tyytyväinen. Hinta-laatu suhde on kohdallaan, kuvanlaatu todella hyvä ja kamerassa on myös minulle tärkeä makrokuvausominaisuus. Olympuksen koko ei ole pienin mahdollinen, mutta kyllä tuo kätevästi on toistaiseksi mukana kulkenut. Itse tilasin kameran nettikaupasta, jossa hinta oli noin 150 euroa halvempi kuin valokuvausliikkeissä. Niin ja akut+laturi ei kuulu hintaan, vaan ne pitää sitten ostaa erikseen...
Hankin itse keväällä Nikon coolpix 995 (tuo lähinnä siksi että sopii sekä kaukoputken että mikroskoopin okulaariin) ja olen ollut enempi kuin tyytyväinen. Saattaa tosin johtua siitäkin että akvaariokuvaamisen helppous on sitä luokkkaa vanhaan järjestelmäkameraan verrattuna...
T. Tapsa
[/img]
Meillä on työpaikalla sama kamera (tosin vanhempi malli 950) ja kuvaan/mme paljon töissä pieniä hyönteisiä, puiden lehtiä, sekä hupihommeliksi kotona akvaariota, terraa ja papukaijaa. Perhanan hyvä kamera sekä yleiskäyttöön, että tarkempaan kuvaukseen! Kuvan saa täytettyä kokonaan postimerkillä, mikä edesauttaa esim. tetrojen kuvausta.
Nayttökin kääntyy osittain, mikä jelppii kovasti kuvausta hankalista asennoista ja ahtaista paikoista!
Indigo kirjoitti:Itselläni on ollut muutaman kuukauden käytössä tuo Olympuksen c-4000 Zoom -malli ja olen kyllä tyytyväinen. Hinta-laatu suhde on kohdallaan, kuvanlaatu todella hyvä ja kamerassa on myös minulle tärkeä makrokuvausominaisuus. Olympuksen koko ei ole pienin mahdollinen, mutta kyllä tuo kätevästi on toistaiseksi mukana kulkenut. Itse tilasin kameran nettikaupasta, jossa hinta oli noin 150 euroa halvempi kuin valokuvausliikkeissä. Niin ja akut+laturi ei kuulu hintaan, vaan ne pitää sitten ostaa erikseen...
Minulla on samanlainen kamera ja samanlainen kameran hankinta historia Nyt olen mieluillut kameraani erillistä salamaa, mutta salaman johdolla on kameraliikeessä hintaa 80e Jos joku tietää mistä saisi tilattua pelkän johdon "halvalla", olisin todella kiitollinen tiedosta.
Itse otin akvaarioista kuvia Sonyn Mavicalla. Kamera on työpaikan omaisuutta, joten en hinnasta ole kovin tietoinen.
Hyvää ja tarkkaa jälkeä se on saanut aikaan, mutta yksi huono puolikin tuli kuvatessa vastaan.
Kun kuvataan liikkuvaa kohdetta, viivettä ei tulisi mielellään olla. Tuossa Mavicassa viivettä oli 1 s - 2 s ja kaloja kuvatessa se oli ihan liian pitkä aika. Nappia painaessa kala oli kohdallaan, mutta kun kamera laukesi, kala oli jo tipotiessään. Aikani taisteltuani sain kyllä haluamani kuvat
Jani kirjoitti:Eli Canonin muutaman vuoden takaista huippumallia saanee jo järkevään hintaan etenkin hieman käytettynä.
Itse sain ostettua n. vuosi sitten 6 kk vanhan käytetyn G1en 4800 mklla.
Nyt voisi irrota hyvinkin jo 500 E vastaavia. Kamerassa on 3.3 megapikseliä ja eräs parhaimmista asioista on täysin manuaaliset säädöt ja kätevästi kääntyvä näyttö. Kääntyvä näyttö on erinomainen juuri akvaariokuvauksessa. Kotisivuillani on paljon otoksia ko kameralla otettuna. Ilman salamaa ja salaman kanssa.
Hei!
Mitkähän noista kuvista ovat nettisivullasi tuolla G-Ykkösellä kuvattuja? (ovat muuten tosi hienoja!) Varmaankin tulee sitten kesätyörahoilla tuommoinen tai vastaava ostettua. Tai sitten uusi akvaario.
Mites tuota tuota tollainen diggari kuin Canon PowerShot G3? Onkos kellään kokemusta, tuolta sivulta nimeltä dprewiew.com näytti saavan hintaan 800 tollaria. (liekö sieltä voida tilata kameroita?) Kamerassa oli kääntyvä ja vääntyvä lcd-näyttö, ja huikeat 3,9 Mpixeliä tarkkuutta.
35mm leveä objektiivi, ja pituutta 140mm. Liekö hyvä, täytyy verrata siihen G1:een.
Muho kirjoitti:Mites tuota tuota tollainen diggari kuin Canon PowerShot G3? Onkos kellään kokemusta, tuolta sivulta nimeltä dprewiew.com näytti saavan hintaan 800 tollaria. (liekö sieltä voida tilata kameroita?) Kamerassa oli kääntyvä ja vääntyvä lcd-näyttö, ja huikeat 3,9 Mpixeliä tarkkuutta.
35mm leveä objektiivi, ja pituutta 140mm. Liekö hyvä, täytyy verrata siihen G1:een.
Hui, taitaa mennä pudjetin yli...kattelin Verkkokauppa.comia, ja samalla dprewiev.comia, ja tutkin ja hutkin. Tuloksena seuraava lista, jossa olisi aika lupaavia (kaikissa käsi+automaattinen zoomi, yli 100mm teleobjektiivi, hyvä hinta ynnä muuta):
-Minolta DiMAGE F100
-Canon PowerShot S30
-Casio QV-R4
-Olympus C-4000Z (tähän mennessä vaikuttaa parhaimmalta)
-Uusi akvaario
Eli noista sitten taidan valita...
varoittakaa sitten, jos olen tekemässä jotakin pöljää.
Muho kirjoitti:Tuloksena seuraava lista, jossa olisi aika lupaavia (kaikissa käsi+automaattinen zoomi, yli 100mm teleobjektiivi, hyvä hinta ynnä muuta)
Henk.koht. panostaisin lähikuvausominaisuuksiin enemmän kuin zoomin loppupäähän. Heikkovalovoimaisten zoomien loppupää ei aiheuta juuri muuta kuin itkua ja hampaiden kiristelyä. Myös erillisen salaman liitäntämahdollisuus on pelkkää plussa.
Muho kirjoitti:-Olympus C-4000Z (tähän mennessä vaikuttaa parhaimmalta)
Minä hankin muutama kuukausi sitten juuri tuon C-4000Z siksi, että siinä on suurinpiirtein samat ominaisuudet kuin Canonin G2 (ei ilmeisesti eroa paljoakaan G3:sta), jota on tullut käytettyä laina kamerana.
Huonona puolena voisin sanoa, että C-4000Z syö aika paljon akkuja, mutta siitähän selviää kun on riittävän monet akut .
P.S. C-4000Z värien toisto tietyissa olosuhteissa automaatti kuvauksessa on oman (vähäisen) koemukseni perusteella parempi kuin G2:en vastaava.
Muho kirjoitti:Tuloksena seuraava lista, jossa olisi aika lupaavia (kaikissa käsi+automaattinen zoomi, yli 100mm teleobjektiivi, hyvä hinta ynnä muuta)
Henk.koht. panostaisin lähikuvausominaisuuksiin enemmän kuin zoomin loppupäähän. Heikkovalovoimaisten zoomien loppupää ei aiheuta juuri muuta kuin itkua ja hampaiden kiristelyä. Myös erillisen salaman liitäntämahdollisuus on pelkkää plussa.
Kari
Noissa oli lähin tarkennus makrolla kuvattaessa noin 10-20 senttiä. Riittää minulle. Meillä on muuten orjalaukaisukenno ja pari salamanteria lissää, koska velipoika harrastaapi kuvausta.
Mika87 kirjoitti:Mitä mieltä olette HP:n kameroista akvaariokuvauksessa?
Ostin juuri photosmart 812 kameran ja jos saisin uudestaan valita, ostaisin jonkun muun. Omassani ei ole käsisäätömahdollisuutta, makrokaan ei ole parhaimmasta päästä ja eniten harmittaa ettei mukaan tullut edes ladattavia paristoja. Ne saa sitten hommata lisähintaan erikseen... Hyvä kamera muuten. Pärjäsi Mikrobitin testissäkin, mutta ei paras akvaariokuvaukseen on minun mielipiteeni.
Mika87 kirjoitti:Mitä mieltä olette HP:n kameroista akvaariokuvauksessa?
Ostin juuri photosmart 812 kameran ja jos saisin uudestaan valita, ostaisin jonkun muun. Omassani ei ole käsisäätömahdollisuutta, makrokaan ei ole parhaimmasta päästä ja eniten harmittaa ettei mukaan tullut edes ladattavia paristoja. Ne saa sitten hommata lisähintaan erikseen... Hyvä kamera muuten. Pärjäsi Mikrobitin testissäkin, mutta ei paras akvaariokuvaukseen on minun mielipiteeni.
Katselin minäkin HP:tä ja ajattelin että ovatpa näpsän näköisiä, mutta kun kävin sivulla www.dpreview.com (taas...) huomasin, että ei niissä olekaan muuta kuin automaattinen zoom. Nyt ne ovat pudonneet pois ajatushautomostani.
Mika87 kirjoitti:Eikö edes HP 850 mallissa ole manuaalista zoomia?
Hei! (nyt tuo jjärven "hei! alkaa tarttua minuun)
Ei ole manuaalista tässä kamerassa. Olisi muuten oikein näpsäkän oloinen kamera, ja saanut hyvät arvosanat. Harmi, sanon minä
Onneksi on muitakin hyviä.
No se on huono juttu. Nyt lähti HP 850 hankintalistalta. Olipa onni että kaikkien tavaroiden osto kestää aina vähintään puoli vuotta niin ei tullut ostettua huonoa kameraa.
Sitten seuraava vaihtoehto Olympus C-730 Ultra Zoom.
Onko kenelläkään kokemuksia?