Veden vaihto.
Valvoja: Moderaattorit
Veden vaihto.
Semmosta vaan kyselen, että kuinka kauan te (proot) annatte veden seistä enne akvaarioon siirtämistä, mitä puhdistus aineita käytätte ja kuinka paljon vaihdatte vettä yms.
T: Aslak
T: Aslak
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Hei!
Minä vaihdan vedestä viikottain noin 50 - 75 %. En ole yli 50 vuoteen käyttänyt pisaraakaan mitään vedenparannusainetta. Vesi tulee sopivan lämpöisenä letkulla hanasta akvaarioon.
Koska pidän Tanganjika-kaloja- lisään suoloja sopivasti.
Minä vaihdan vedestä viikottain noin 50 - 75 %. En ole yli 50 vuoteen käyttänyt pisaraakaan mitään vedenparannusainetta. Vesi tulee sopivan lämpöisenä letkulla hanasta akvaarioon.
Koska pidän Tanganjika-kaloja- lisään suoloja sopivasti.
Viimeksi muokannut jarvij, 19:29, 27.12.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
Lisa
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Veden vaihto.
Pro en ole mutta vastaan silti: En anna veden seisoa hetkeäkään (käsisuihkulla ämpäriin ja akvaarioon kippaus), käytän satunnaisesti Tetran vedenparannusainetta (luokiteltakoon puhdistusaineeksi) ja vaihdetun veden määrä riippuu mm. akvaarion koosta, mutta noin 50% sitä vaihtuu jokaisella kerralla.Aslak kirjoitti:Semmosta vaan kyselen, että kuinka kauan te (proot) annatte veden seistä enne akvaarioon siirtämistä, mitä puhdistus aineita käytätte ja kuinka paljon vaihdatte vettä yms.
Yms? Juu, lisään turveuutetta sekä nestemäisiä lannoitteita kyytipojaksi
-
Jaani
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
Vesi saisi olla saman lämpöistä kuin mitä altaassa oleva vesikin on. Itse mittaan veden lämmön kädellä tunnustelemalla. Kädellä pystyy arvioimaan veden lämmön riittävän tarkasti eli noin asteen tarkkuudella.jani55 kirjoitti:Kuinka kylmää/lämmintä vaidettavan veden olisi hyvä olla?
Onko tähän olemassa mitään sääntöä?
Itse olen tähän mennessä käyttänyt aika kylmää vettä
Mitä enemmän vettä vaihtaa kerralla, niin sitä tarkempi kannattaa veden lämmön kanssa olla, ettei nyt aivan mitä sattuu letkusta altaaseen laske.
-Kingfisher-
-
Lisa
- Katalysaattori

- Viesti:
Minä olen käyttänyt aina hiukan viileämpää vettä kuin altaassa on. En tiedä, olisiko viisaampaa käyttää samanasteista, mutta näin on pärjätty enkä näe syytä vaihtaa metodia. Joidenkin kalojen kohdalla osittainen vedenvaihto viileämmällä vedellä on innostanut kutupuuhiinjani55 kirjoitti:Kuinka kylmää/lämmintä vaidettavan veden olisi hyvä olla?
Samoin minä kokeilen kädellä vettä ja se on hieman viileämpää jota laitan tilalle. Ei ainakaan lämpimämpää kannata laittaa, eli jos letkulla päästää eikä vesivermeet ole ihan tarkkoja kannattaa kokeilla välillä ettei ala keitosta tekemään.. 
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
Mun on pakko seisottaa ja ilmastaa pumpulla vettä saavissa, jotta pH nousisi hyväksyttävälle tasolle (kaivosta 5,5, ilmastuksen jälkeen 7). Saavissa on akvaariolämmitin, jonka olen säätänyt samaan kuin akvaariossa olevan. Veteen lisään nykyisellään vain kasvilannoitetta, toistaiseksi PlantaMinia mutta varmaan siirryn jossain vaiheessa PMDD:n käyttöön. Aiemmin käytin myös ToruMinia ja AquaSafea mutta niiden pois jättäminen ei vaikuttanut oikeastaan mihinkään. pH on ehkä aavistuksen korkeampi kuin ToruMinin kanssa, mutta katsotaan kun tässä kehitellään tuo hiilidioksidisysteemi hieman nykyistä tehokkaammaksi...
Mika
Mika
-
aquaristo
- Aasian kirjeenvaihtaja

Tässä Helsingin Veden tietoja:
http://www.hel.fi/vesi/vpuhdistus/laatutau.htm
Ja lisää asiaa löydätte linkeistä.
http://www.hel.fi/vesi/vpuhdistus/laatutau.htm
Ja lisää asiaa löydätte linkeistä.
-
Holstedt
- Advanced Member

Re: Veden vaihto.
Hanasta n. 50% / viikko. Puhdistusaineet ( fairy, mäntysuopa, kodin putkimies jne.) harvemmin meillä akvakäytössä. Myöskään ns. kaupallisia vedenparannusaineita ei meidän vesilaitoksen tarjoama talousvesi kaipaa.Aslak kirjoitti:kuinka kauan annatte veden seistä enne akvaarioon siirtämistä, mitä puhdistus aineita käytätte ja kuinka paljon vaihdatte vettä yms.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Saattaa olla hyvinkin aluekohtaista, mutta minusta Helsingin vedenlaatu vaihtelee nykyään aivan eri tavalla kuin vielä pari vuotta sitten eli noiden nettitilastojen valmistuessa. Kotonani tulee yleensä ihan hyvää vettä, mutta toimistolla vajaan kahden kilometrin päässä kraanavesi on usein juomakelvottoman makuista (jopa siinä määrin että sinne tuli lopulta hankittua lähdevesiautomaatti). Toisella toimistolla n. kolmen kilometrin päässä on sitten taas ihan tasalaatuista, hyvänmakuista vettä.
-
Anna-Marjatta
- Advanced Member

Itse joudun seisottaa ja ilmastaa veden saavissa koska vedessämme on kaasua. Tänään vaihdoin vettä letkulla akvaarioon, voi sitä kuplintaa joka sitten alkoi kun olin laittanut kaikki johdot seinään. Lisäksi vesi on vähän aikaa samea esim lasissa joka sitten kirkastuu muutaman minuutin päästä. Jokaisella on omat ongelmat ja ratkaisut omassa talossa.mjalava kirjoitti:Mun on pakko seisottaa ja ilmastaa pumpulla vettä saavissa, jotta pH nousisi hyväksyttävälle tasolle (kaivosta 5,5, ilmastuksen jälkeen 7).
Mika
Onneksi minulla on piha-altaan pumppu jolla saan saavista kivasti letkulla akvaarioon, mutta ajattelin jostain hankkia ihan oman pumpun akvaariotarkoitukseen jos jostain löytyy. Eli ei tarvitse kantaa vettä ämpäreillä akvaarioon.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Tätä olen epäillyt itse pitemmän aikaa, kun joskus vedenvaihtoa seuraavana päivänä tuntuu että altaissa kalat on kumman vaisuja. Kiekot varsinkin osoittavat mieltä mustailemalla ja piileksimällä (kun normaalisti vedenvaihdon jälkeen pörhistellään ja esiinnytään). Tosin minä nyt asustelen Espoossa, mutta... Alkoi nämä ongelmat mielestäni samoihin aikoihin, kun Päijännetunnelin remonttikin. Ensin epäilin ongelmia Vantaanjoen vedestä johtuviksi, mutta samaa on esiintynyt satunnaisesti tunnelin avaamisen jälkeenkin. Ja toisinaan (harvoin, mutta useammin kuin aikaisemmin kuitenkin) vedenvaihdon jälkeisenä päivänä löytyy altaista ruumiita tai lähes ruumiita. Ei montaa, mutta...maisu kirjoitti:Saattaa olla hyvinkin aluekohtaista, mutta minusta Helsingin vedenlaatu vaihtelee nykyään aivan eri tavalla kuin vielä pari vuotta sitten eli noiden nettitilastojen valmistuessa. Kotonani tulee yleensä ihan hyvää vettä, mutta toimistolla vajaan kahden kilometrin päässä kraanavesi on usein juomakelvottoman makuista (jopa siinä määrin että sinne tuli lopulta hankittua lähdevesiautomaatti). Toisella toimistolla n. kolmen kilometrin päässä on sitten taas ihan tasalaatuista, hyvänmakuista vettä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
Maisu
- Elite Member

Mari, kirjoitit taannoin niistä kaloista jotka kuolivat kun olit siirtänyt ne altaasta toiseen. Minulta kupsahti kolme leväbarbia ihan pari päivää sen jälkeen normaalin vedenvaihdon seurauksena. En keksinyt syytä ja ne olivat ensimmäiset vedenvaihtoon menettämäni kalat koko akvaarioharrastukseni aikana (lukuunottamatta sitä aikaa jolloin käyttövesi ja kaukolämpövesi sekoittuivat talossamme aika traagisin seurauksin). Ainakin yksi akvaristi meidän lisäksemme kertoi silloin samaan aikaan kalojen kummallisesta käytöksestä vedenvaihdon jälkeen. Tämä nyt oli toki yksittäistapaus ja saattoi olla sattumaakin, mutta nuo mainitsemasi ajat - Vantaanjoesta normaalitilaan palaamisen jälkeen - kuulostavat ihan siltä mitä olen itsekin ajatellut. Vantaanjoen vesi ei minulla aiheuttanut mitään ongelmaa eikä varsinaisia ongelmia ole muutenkaan ollut ennen noita kolmea leväbarbia mutta enemmän joutuu nykyään miettimään vesihanan äärellä että viitsiikö tänään vaihtaa vettä vai ei. Tuollakin toimistolla, sillä jossa nyt on se lähdevesiautomaatti, olen "maistellut" vettä aika ajoin jo 15 vuoden ajan ja aiempina vuosina se on ollut tasaisen juomakelpoista.
Ainakin keskustassa on vesi klooripitoisempaan kuin etäämmällä (näin vesilaitokselta kuultuna).
Ettei vain talon omakin putkisto/varaajat vaikuttaisi veden laatuun. Entisessä työpaikassani, kun muutti vanhaa rakennukseen, ei vettä voinut juoda hanasta lainkaan, samaan aikaan kun tien toisella puolella pystyi.
Itse en ole huomannut vedenvaihtojen jälkeen mitään kummallista. Kalat käyttäytyvät ihan samanlailla kuin ennenkin vedenvaihtoa, tosin nyt joulunaikaan ollut lievää kloorin hajua vedessä, liekö lisänneet jotain myrkkyjä veteen enemmän, kun ihmiset kaatelevat kinkunrasvoja viemäriin...
Ettei vain talon omakin putkisto/varaajat vaikuttaisi veden laatuun. Entisessä työpaikassani, kun muutti vanhaa rakennukseen, ei vettä voinut juoda hanasta lainkaan, samaan aikaan kun tien toisella puolella pystyi.
Itse en ole huomannut vedenvaihtojen jälkeen mitään kummallista. Kalat käyttäytyvät ihan samanlailla kuin ennenkin vedenvaihtoa, tosin nyt joulunaikaan ollut lievää kloorin hajua vedessä, liekö lisänneet jotain myrkkyjä veteen enemmän, kun ihmiset kaatelevat kinkunrasvoja viemäriin...
-
Mari Kurki
- Elite Member

Jees! Tai siis ikävä hommeli, mutta hyvä jos joku muukin on huomannut samansorttista ongelmaa. Sen verran satunnaisia on nuo oireilut olleet, että hiukan olen epäillyt sattumaa ja omaa päätänikin aiheuttajiksi.
Niiden siirrettyjen kalojen kohdalla olen tullut siihen tulokseen, että altaaseen on päässyt syntymään jostain syystä happikato ja nuo sitten tipahtivat. Tätä tukee sekin, että mitään jälkioireita ei kenessäkään altaan asukissa ole näkynyt (ja voitte uskoa että on kytätty!) ja tilanne korjaantui lisättyäni ilmapumpun altaaseen.
Liekö kalat tottuvat runsashappiseen veteen ja happitason tipahtaessa vähänkin voisivat reagoida noikin rajusti (minusta kuoleminen on rajuhko reaktio...
). 400 litraisessa pytyssä jossa aiemmin elelivät, oli nimittäin luultavastikin happipitoisuus melkoisen korkealla. Pienempään siirrettäessä otin 2252 sisäpörhöttimen pois (arvelin sen puhaltavan ilmastinsuuttimen kanssa liian voimakkaasti), joten erittäin voimakas ilmastus katosi.
Okei viisaat, tulkaa ja nujertakaa tyhmä...
Niiden siirrettyjen kalojen kohdalla olen tullut siihen tulokseen, että altaaseen on päässyt syntymään jostain syystä happikato ja nuo sitten tipahtivat. Tätä tukee sekin, että mitään jälkioireita ei kenessäkään altaan asukissa ole näkynyt (ja voitte uskoa että on kytätty!) ja tilanne korjaantui lisättyäni ilmapumpun altaaseen.
Liekö kalat tottuvat runsashappiseen veteen ja happitason tipahtaessa vähänkin voisivat reagoida noikin rajusti (minusta kuoleminen on rajuhko reaktio...
Okei viisaat, tulkaa ja nujertakaa tyhmä...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Sellaisenaan ei paskempi! Varsinkin jos kaatelevat niitä kuuriluontoisesti tai jotain, niin että litkun pitoisuus vedessä vaihtelee. Jos satuit vaihtamaan vettä silloin, kun pitoisuus oli korkea... shit happens.maisu kirjoitti:Mutta tämä on pelkkä rankka arvaus.
Toisaalta niillä taitaa itselläkin olla jotain biologisia puhdistusmenetelmiä, jolloin tuo taitaisi tehdä niillekin hallaa. Vai muistelenkohan perunoita?
-
sadie
- Member

Juu yleisen ja epäorgaanisen kemian kirjani sanoo talousveden puhdistuksesta "Lopuksi vedestä poistetaan liika kloori rikkidioksilla ja siihen lisätään bakteeritoiminnan estämiseksi klooridioksidia.", joten arvaus osui oikeaan!maisu kirjoitti:Minulle tuli mieleen, että olisiko veteen lisätty jotain bakteereita tappavaa ainetta -> suodatinbakteereilta nirri pois. Mutta tämä on pelkkä rankka arvaus.
In all venues there are two types of people, those who "do" and those who complain about those who do.
-
Maisu
- Elite Member

Se riippuisi siitä missä vaiheessa puhdistusta tuo olisi lisätty. Mutta tosiaan, tuo todella oli vain rankka arvaus jonka haluaisin mieluummin nähdä kumottuna faktoilla kuin todeksi todistettuna.
Kaikki ei mielestäni kuitenkaan ole kunnossa eikä yhden talon ongelmilla selitetä sekä asuintaloni että toisen toimistoni ongelmia. Sanoisin että pitäkää varanne kun vaihdatte vettä, jos jokin herättää epäilyksiä niin jättäkää vaihtamatta. Voin olla väärässäkin mutta kuitenkin olen vesiä kerran viikossa vaihdellut viimeiset 22 vuotta enkä aiemmin ole itse paljon epäröinyt.
Ah niin, mainittakoon edittinä, että olen asunut tässä samassa asunnossa yli 10 vuotta joten putkistosta ei pitäisi kiikastaa.
Kaikki ei mielestäni kuitenkaan ole kunnossa eikä yhden talon ongelmilla selitetä sekä asuintaloni että toisen toimistoni ongelmia. Sanoisin että pitäkää varanne kun vaihdatte vettä, jos jokin herättää epäilyksiä niin jättäkää vaihtamatta. Voin olla väärässäkin mutta kuitenkin olen vesiä kerran viikossa vaihdellut viimeiset 22 vuotta enkä aiemmin ole itse paljon epäröinyt.
Ah niin, mainittakoon edittinä, että olen asunut tässä samassa asunnossa yli 10 vuotta joten putkistosta ei pitäisi kiikastaa.
Minkä niminen kirja? Ihan vain mielenkiinnosta...Sadie kirjoitti:Juu yleisen ja epäorgaanisen kemian kirjani sanoo talousveden puhdistuksesta "Lopuksi vedestä poistetaan liika kloori rikkidioksilla ja siihen lisätään bakteeritoiminnan estämiseksi klooridioksidia.", joten arvaus osui oikeaan!
(Ja miltä vuosisadalta
Tässä on kuva Hgin veden puhdistuskaaviosta: http://www.hel.fi/vesi/images4/VedenpuhdFIN.jpg
-
sadie
- Member

No siis kirjani antaa ymmärtää, että tuota klooridioksidia lisätään lopuksi (mitä se lopuksi nyt sitten tarkoittaakaan...). Kirjaa käytetään TKK:lla oppimateriaalina, joten pitäisin melko luotettavana lähteenä. Koko veden puhdistus operaatio selitystä en tähän jaksa kirjoittaa.... Ah lopuksi on vielä muuten mainittu, että "veden desinfiointiin käytetään myös otsonia."maisu kirjoitti:Se riippuisi siitä missä vaiheessa puhdistusta tuo olisi lisätty. Mutta tosiaan, tuo todella oli vain rankka arvaus jonka haluaisin mieluummin nähdä kumottuna faktoilla kuin todeksi todistettuna.
Kirjan nimi on yleinen ja epäorgaaninen kemia (Risto Laitinen - Jukka Toivonen). Kyllähän se tekniikka muuttuu niin kovalla tahdilla, ettei opiskelijat millään pysy perässä.. On muuten tosiaan jo edelliseltä vuosituhannelta. Santeri, kun vuodet muuten eteneekin vauhdilla.aqua2002 kirjoitti: Minkä niminen kirja? Ihan vain mielenkiinnosta...
(Ja miltä vuosisadalta)
Tässä on kuva Hgin veden puhdistuskaaviosta: http://www.hel.fi/vesi/images4/VedenpuhdFIN.jpg
In all venues there are two types of people, those who "do" and those who complain about those who do.