Suodatinputkien asettelu

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lotta
Junior Member
Junior Member

Suodatinputkien asettelu

Viesti Kirjoittaja lotta »

Uutta suodatinta asennellessa tuli mieleeni että olisiko suodatuksen ja veden kierron kannalta parempi jos ulkosuodattimen imuputki olisi toisessa päädyssä akvaariota ja ulostulo/suihku toisessa, sen sijaan että ovat vierekkäin?
Ts. miten paljon tämä vaikuttaisi suodatuksen tehokkuuteen? Toisaalta jos itse suodatin on altaan toisessa päädyssä niin tällöin toinen letkuista olisi hyvinkin pitkä, mikä taas ilmeisesti olisi haitaksi?
Entä mikä olisi optimaalisin sijoittelu jos lisänä on vielä sisäsuodatin ?

Lotta
Timo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo »

Mulla on silleen, että imuputki on melkein akvaarion pohjalla ja tuloputki on melkein pinnalla. En sitten tiedä onko siinä kovin paljon eroa onko imuputki toisella puolella akvaa, mutta jos miettii niin kai se olisi parempi jos imuputki on toisella puolella, (ehkä).

Edit: Muokattu luettavammaksi erottelemalla lauseet toisistaan. Pehis
lagi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lagi »

Itselläni kun on 3suodatinta tuossa isossa akvaariossa, niin on molemmissa päissä imuputket kuin myös tuloputketkin. Luulisi kiertävän veden hienosti.
Tarkoituksena on viälä laittaa plekoja varten kiertovesipumppu joka kierrättää pohjalla olevaa vettä suhteellisen tehokkaasti.
"Jos et lähde tänään, et lähde huomennakaan..."
(Vanha arabialainen sananlasku)
KingLittle
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KingLittle »

Mulla on itsellä molemmissa tankeissa toisessa päässä tuloputki ja toisessa imuputki, tuloputket pinnalla ja imuputket pohjan tuntumassa, tuntuu toimivan ihan ok.
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Muistaakseni Eheimin asennusohjeissa jopa kehoitetaan laittamaan ulostulo ja imuputki eri päätyihin. Itse asensin näin ja ihan ok tuo on toiminut - tosin eipä myöskään ole vertailukelpoisia kokemuksia siitä, jos molemmat olisivat samassa päässä.

Letkut menevät kaapissa höhlästi ristiin, koska liityntäpaikat sijaitsevat suodatinpömpelissä päinvastoin, kuin mitä ulostulo ja imu akvassa. Näin siksi, että lämmitintä ei voinut johdon lyhyyden vuoksi laittaa toiseen päähän - ja, taas ohjeita seuraillen, ulostulo suositellaan laitettavaksi siihen päähän, jossa lämmitin on. Pömpeliäkään on hankala laittaa kaapissa "takapuoli eteen" koska letkuihin tulisi silloin kamalat mutkat. Epätavallinen ratkaisu siis ehkä joo, mutta toimii, joten mitäs tuosta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”