Lasimonnit

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Paula
Starting Member
Starting Member

Lasimonnit

Viesti Kirjoittaja Paula »

Viitsisikö joku valaista minua siitä, mitkä lasimonnin (tämä "tavallinen" lasimonni) todelliset vaatimukset oikein ovat. Muistaakseni Afrikasta kotoisin. Muistanko väärin? Ihanne vesiarvot? Miten iso parvi? Onko kovin arka? Ei kuulemma pidä virtauksesta, pitääkö paikkaansa? Syökä hiutaleita vai pitääkö jatkuvasti elävää/pakastetta syöttää? Ilmeisesti ruuan pitää ainakin olla hitaasti vajoavaa. Miten vilkas kala on?
Uiskenteleeko vatsa pohjaa viistäen vai onko oikeasti keskiveden kala? Mikä olisi sopiva lämpötila fisulaiselle?
Mietin kalaa 380-litran lätäkköön. Seuraksi tulisi ainakin muutama pari timanttikirjoaffenia ja C. japonicoja, mahdollisesti muita pienehköjä rapulaisia ja jos tarvetta ilmenee, niin partamonni.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Eikös kuitenkin Aasia...

Kala asustelee mielestäni enemmän ylä- kuin alavesissä näin akvaario-oloissa ainakin. Lämpöä vaikkapa n. 25 tai vähän alle. Minulla on mielikuva vähän herkästä lajista, joka vaatii hapekasta vettä. Mitään julmettua puhuria ei kuitenkaan altaaseen kannata laittaa. pH n. 7 molemmin puolin ja ainakin itse nostaisin kovuuden keskikovaksi, vaikka monet pehmeän veden kalasta puhuvatkin. Syö hiutaleitakin, mutta voidakseen hyvin kannattaa ruokintaan kyllä panostaa vähän enemmän.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Tanja M.
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tanja M. »

Juu, Aasiastahan tuo muistini mukaan oli kotoisin...

Mielestäni kirjat ovat antaneen lasimonnista hieman väärän kuvan. Omani syövät ainakin oikein mielellään hiutaleita, vaikka tottakai pakasteetkin ovat mieleen... Kun ruoka on pohjalle ehtinyt tipahtaa, ei lasimonnit tajua sitä mennä hakemaan, vaan syövät vain pinnalta ja veden keskiosista. Elelevät muutenkin veden keskiosissa, joten pohjan putsaajaa ei näistä kaloista kyllä saa.

Omat lasimonnini eivät ole kovin vilkkaita, vaan lymyilevät pääasiassa yhdessä suosikkikasvipuskassaan. Kovassa suodatuksessa ne eivät tunnu viihtyvän, mutta jos altaassa on kiva kasvimetikkö, ne varmasti viihtyvän sen seassa. Ja ehdottomasi kannattaa hankkia ainakin viisi kappaletta, kaksistaan ne vain nuokkuvat apeana ja kuolevat pois, ainakin itselläni kävi näin. Omat lasimonnini ovat nyt olleet minulla reilu pari vuotta, eivätkä ole sairastelleet tai aiheuttaneet muitakaan ongelmia. Eivät kiusaa ketään ja toisaalta ovat niin viattoman oloisia etteivät muutkaan kalat niille viitsi kyytiä antaa. Kovin huomaamattomia ne kyllä ovat, mutta ovat kyllä olleet monien vierailijoiden suosikkeja: "luurankokaloja"... :mrgreen:
Paula
Starting Member
Starting Member

Hupsis

Juuh, Aasiastahan ne olikin [:I] , no mutta aalla alkoi kuitenkin..
Ainakin kymmenen kalan parvi olisi harkinnassa.
uina vaihtoehtoina altaan parvikalaksi ovat ainakin kulmatetrat. Lämpövaatimukset epäilyttävät, altaassa kun olisi tarkoitus pitää semmoista noin 26 asteen lämpöä. Onnistuukohan tämmöinen järjestely lasimonnilta?
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Suomessa yleisimmin myytävä lasimonni on nimeltään Kryptopterus minor (entinen biccirhis), pikkulasimonni. Minulle tuntemattomasta syystä yksi tukuistamme tarjoaa sitä nimellä intianlasimonni, vaikka se ei tule Intiasta, ei ole edes sieltä kotoisin vaan Thaimaasta, Malesiasta ja Indonesiasta.

Se on enintään 8-senttinen (6,8 cm SL), periaatteessa petokala. Viihtyy parvessa, saattaa olla jopa obligatorinen parvikala, vaikka kyllä minulla on muutama yksinjäänyt yksilökin elänyt vuosia ainakin näennäisesti voiden todella paksusti. Pikkulasimonni on keskiveden kulkija, joka lymyilee ainakin aluksi kasvillisuuden kätköissä. Totuttuaan ympäristöönsä lasimonniparvi miehittää akvaarion vapaan veden.

Lämpötilavaatimukset: 21-26 tai 22-27, 24-28 (Borneolla) lähteistä riippuen, veden kovuus 1- 18 tai 5-19 dH, pH 5,5-7,2, 6,0-8,0 (Borneo). Meille tulevat kalat ovat kyllä muualta kuin Borneolta kotoisin.

Lasimonni pärjää kyllä tavanomaisella kuivamuonalla aivan mainiosti. Aivan pienet kalat se katsoo ravinnoksi ja ilahtuu silminnähden pienistä surviaisista.
Paula
Starting Member
Starting Member

mikähän on...

Kiitos vastauksista! Valaisisiko joku kuitenkin vielä tyhmää siitä, mikäköhän mahtaa olla obligatorinen parvikala :roll: ?
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: mikähän on...

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

Paula kirjoitti: Valaisisiko joku kuitenkin vielä tyhmää siitä, mikäköhän mahtaa olla obligatorinen parvikala :roll: ?
Se on sellainen, joka obligatorisesti eli pakosti tarvitsee parven seurakseen [;)] .
Paula
Starting Member
Starting Member

niinhän minäkin..

kiitoksia! jotain sen suuntaistahan minä itsekin ajattelin :roll: ...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”