Miekkapyrstöasiaa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Miekkapyrstöasiaa
Aika vähän on juttua näistä kaloista täällä ja lemmikkipalstalla, joten kuinka ison akvaarion tarvitsee 2 uros ja 6-8 naarasmiekkapyrstöä?
Tai edes 1 uros ja 3-4 naarasta?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Re: Miekkapyrstö asiaa
Miekkapyrstö todellakin kasvaa kohtuu kookkaaksi ja on vilkas uimari, joten ihan maketzun mainostaman 100 litraisen kalasta ei ole kyse. Jos itse yrittäisin hoitaa niin varmaan hommaisin jonkun yli 200 l altaan.Anna-Marjatta kirjoitti:Aika vähän on juttua näistä kaloista täällä ja lemmikkipalstalla, joten kuinka ison akvaarion tarvitsee 2 uros ja 6-8 naarasmiekkapyrstöä?
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
-
- Advanced Member
-
- Member
-
- Advanced Member
Kyllä se sellaisessa varmaan elossa pysyy oikealla hoidolla ja vesiarvoilla, mutta lajilleominaista käyttäytymistä 100 litraisessa miekkapyrstö tuskin pääsee toteuttamaan. 100 l soveltuu siis ehkä poikasaltaaksi tai tilapäiseksi asumukseksi, mutta pysyväksi kodiksi sellaisesta ei miekkapyrstöille ole.saagelo kirjoitti:kyllä mä ainakin laittasin jo johonki 100 litraseen...
Olisi hauskaa kuulla jotain perustelujakin näille "60 - 100 l ok" - mielipiteille, muutakin kuin siis se, että jossain mummonaikaisessa kirjassa on sanottu näin jonkun gurun toimesta.
Hmm... Noh, voishan sitä alkaa valittaa jokasesta kalalajista, että niille pitää olla 100000l akvaario että ne voi olla kuten luonnossa...Holzig kirjoitti:Kyllä se sellaisessa varmaan elossa pysyy oikealla hoidolla ja vesiarvoilla, mutta lajilleominaista käyttäytymistä 100 litraisessa miekkapyrstö tuskin pääsee toteuttamaan. 100 l soveltuu siis ehkä poikasaltaaksi tai tilapäiseksi asumukseksi, mutta pysyväksi kodiksi sellaisesta ei miekkapyrstöille ole.saagelo kirjoitti:kyllä mä ainakin laittasin jo johonki 100 litraseen...
Olisi hauskaa kuulla jotain perustelujakin näille "60 - 100 l ok" - mielipiteille, muutakin kuin siis se, että jossain mummonaikaisessa kirjassa on sanottu näin jonkun gurun toimesta.
-
- Advanced Member
Argumenttisi muuten ihan hyvä, paitsi ettei sillä ole oikeasti yhtään valtakunnan arvoa tähän nimenomaiseen tapaukseen eikä oikeastaan juuri mihinkään muuten kuin saivartelumielessä eikä se siinäkään täytä varteenotettavia kriteerejä. Harva kotiakvaarioissa pidettävä laji tarvitsee mainitsemaasi vesimäärää toteuttaakseen lajille ominaista käyttäytymistä tai saadakseen samaisesta näkökulmasta katsottuna mielekkään elämän. Sitävastoin vilkkaan seksimaanisen 15 senttisen kalan tunkeminen 100 litraiseen tai sellaisen suosittaminen ei aja kalan eikä harrastajan etua.saagelo kirjoitti:Hmm... Noh, voishan sitä alkaa valittaa jokasesta kalalajista, että niille pitää olla 100000l akvaario että ne voi olla kuten luonnossa...
-
- Advanced Member
Minun on pakko hankkia isompi akvaario 10 miekkapyrstölle, mutta kuinka iso se saa olla?
Isomman akvaarion joudun hankkimaan vielä tämän vuoden puolella jos en saa kaloja lahjoitettua mihinkään. Olisin kiitollinen jos saisin määrää vähennettyä. En halua kaloja ottaa hengiltä koska tykkään niistä aika lailla. Jos vain rahat riittää isomman akvaarioon hankintaan...
Isomman akvaarion joudun hankkimaan vielä tämän vuoden puolella jos en saa kaloja lahjoitettua mihinkään. Olisin kiitollinen jos saisin määrää vähennettyä. En halua kaloja ottaa hengiltä koska tykkään niistä aika lailla. Jos vain rahat riittää isomman akvaarioon hankintaan...
Mielestäni altaan pituus on ratkaiseva. Omassa altaassani on pituutta 125cm, mitä pidän miniminä miekkikselle. Tarvitsee tosiaan paljon uintitilaa ja koiras tekee uskomattomia uintisuorituksia kosiskellessaan naaraita. Omat kalani ovat vielä nuoria, saattaa olla että allas kutistuu silmissä, kunhan kalat kasvavat. Tosin olen kuullut että eri värit kasvavat erikokoisiksi. Toivottavasti tämä pitää paikkaansa, sillä olen nähnyt niin valtavan kokoisia miekkiksiä, että jos omani tulee niin suuriksi, niin se on isomman altaan osto edessä. 

-
- Member
Sehän SAA olla miten iso vaan 8) mitä isompi, sen parempi.
Pituus todellakin tuntuisi tärkeältä miekkikselle. itselläni on miekat 150cm pitkässä altaassa ja kyllähän nuo näyttävät pitävän siitä, että voivat kimpoilla altaan päästä päähän, tosin en usko, että ne pahastuisivat vieläkin isommasta pöntöstä. Altaan koko riippuu myös hieman siitä, millainen on uros - naaras jakautumasi. Jos sinulla on paljon uroksia ja muutama naaras, altaassa pitäisi oikeastaan olla vähän enemmän pituutta, että saat sijoitettua piiloja eripuolille allasta, jotta kalat pääsevät välillä hengehtämään. (En ainakaan itse suuresti ihastuisi, jos minut laitettaisiin yksin yhteen huoneeseen kahden tai vaikkapa kuuden sillätavalla mieleltään häiriintyneen mies (tai mieksei nais-) puolisen hankilön kanssa. Ja piilona sitten yksi sohva, jonka taakse voi mennä istumaan "piiloon".
Pituus todellakin tuntuisi tärkeältä miekkikselle. itselläni on miekat 150cm pitkässä altaassa ja kyllähän nuo näyttävät pitävän siitä, että voivat kimpoilla altaan päästä päähän, tosin en usko, että ne pahastuisivat vieläkin isommasta pöntöstä. Altaan koko riippuu myös hieman siitä, millainen on uros - naaras jakautumasi. Jos sinulla on paljon uroksia ja muutama naaras, altaassa pitäisi oikeastaan olla vähän enemmän pituutta, että saat sijoitettua piiloja eripuolille allasta, jotta kalat pääsevät välillä hengehtämään. (En ainakaan itse suuresti ihastuisi, jos minut laitettaisiin yksin yhteen huoneeseen kahden tai vaikkapa kuuden sillätavalla mieleltään häiriintyneen mies (tai mieksei nais-) puolisen hankilön kanssa. Ja piilona sitten yksi sohva, jonka taakse voi mennä istumaan "piiloon".
-
- Advanced Member
-
- Member
Yleensähän suositellaan hankkimaan vähintään kaksi naarasta yhtä koirasta kohti - juuri siksi että vältettäisiin stressikuolemia. Urosten vähentäminen voi olla ihan hyvä idea - tietenkin kaloissakin on yksilöitä (Minulla oli miljoonakala koiras, joka sai olla yksin 10 naaraan kanssa, mutta eipä jätkää kiinnostanut naisasiat, ja tälläisiä yksilöitähän voisi sitten pitää enemmänkin) mutta sitten on myös nämä, jotka uivat itsensäkin suurinpiirtein kuolioon ajaessaan naaraita... Jos näyttää, että kalat käyvät yksiin, ni silloin ne käyvät ja urosten heivaaminen/niistä luopuminen/myyminen on täysin tarpeetonta.
-
- Advanced Member
Tällä hetkellä mustavalkoinen miekkapyrstö on paikan kunkku, joka on poistolistalla ainakin. Sitten on sellainen koiras jolle ei ole vielä kasvanut miekkaa.. Nuo muut kaksi koirasta on tullut hyvin toimeen keskenään.
Naaraista en luovu koska ne odottavat poikasia. Elossa on kaksi pientä poikasta joita emot ei syö enää. (uuden ja kolmannen ne päättivät syödä joka syntyi muutama päivä sitten)
Naaraista en luovu koska ne odottavat poikasia. Elossa on kaksi pientä poikasta joita emot ei syö enää. (uuden ja kolmannen ne päättivät syödä joka syntyi muutama päivä sitten)
Re: Miekkapyrstöasiaa
Anna-Marjatta:Aika vähän on juttua näistä kaloista täällä ja lemmikkipalstalla, joten kuinka ison akvaarion tarvitsee 2 uros ja 6-8 naarasmiekkapyrstöä?
Mulla on kolme miekkapyrstöä (1 uros ja 2 naarasta) 170 litran akvaariossa, tosin siellä on muitakin kaloja mutta olen huomannut että ne todellakin käyttävät koko tilan ja syöksyilevät pitkin ja poikin.
Mulla on kolme miekkapyrstöä (1 uros ja 2 naarasta) 170 litran akvaariossa, tosin siellä on muitakin kaloja mutta olen huomannut että ne todellakin käyttävät koko tilan ja syöksyilevät pitkin ja poikin.
-
- Advanced Member
Mulla on 140cm pitkässä altaassa neljä aikuista miekkapyrstöä, joista vain yksi oli uros, mutta nyt yhden naaraan alettua muuttua urokseksi alkoivat sitten ongelmat. Toinen uros joutuu lymyämään piilossa tulokkaan otettua haaremin omakseen. Poikasiakin on tullut ja niitä kasvattelen 100 litraisessa altaassa miljoonakalan poikasten kanssa.