Akvaarion alustat
Valvoja: Moderaattorit
Akvaarion alustat
Kertokaas että minkä kokoisissa akvaarioissa käytätte minkäkinlaisia alustoja. Olen rakentamassa 200-l akvaariota ja sille pitäisi keksiä alusta. Mitä suosittelette?
Vielä lisäyksenä, oletteko itse rakentaneet alustan, vai onko valmiina ostettu? Eniten kiinnostaisi tuo rautaputkista rakennettu, miten sellainen kestää? Tai kestäähän se, mutta meidän hitsari oli sitä mieltä, että ei kestä, tai pitää ainakin olla rautaputkea.
Vielä lisäyksenä, oletteko itse rakentaneet alustan, vai onko valmiina ostettu? Eniten kiinnostaisi tuo rautaputkista rakennettu, miten sellainen kestää? Tai kestäähän se, mutta meidän hitsari oli sitä mieltä, että ei kestä, tai pitää ainakin olla rautaputkea.
Viimeksi muokannut Blue, 13:24, 26.10.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Akvaarion alustat
Mulla on vaikeuksia tajuta hitsarin lopullista mielipidettä asiaanBlue kirjoitti: Eniten kiinnostaisi tuo rautaputkista rakennettu, miten sellainen kestää? Tai kestäähän se, mutta meidän hitsari oli sitä mieltä, että ei kestä, tai pitää ainakin olla rautaputkea.
Itsellä oli juuri 20*40 mm huonekaluputkesta hitsattu jalusta, litroja oli viitisensataa ja hyvin kestää. Rautaputkea on eri seinämävahvuuksilla ja jos on epäilyksiä sen kestävyydestä eiku lisää vaan vahvuutta ja jalkoja jalustaan. Itse hitsatussa kannattaa kiinnittää huomiota siihen että jalustasta tulee suora, vaikka säätöjalat olisikin.
-
Lisa
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
200 litrainen seisoo "omilla jaloillaan" eli akvaariopakettiin kuuluvan metallihökötyksen päällä. 100 ja 63 litraiset on sijoitettu tammesta rakennettujen kirjahyllyn "entiedämiksiniitäkutsutaan-osien" päälle (siis eräänlaisia lipastoja, mutta ei kuitenkaan).
Lecaharkkosysteemi olisi seuraava hankinta
Lecaharkkosysteemi olisi seuraava hankinta
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Meillä kummatkin isot altaat ovat ihan tavallisilla "palapeliputkijalustoilla"
En ole koskaan kuullut pettäneestä jalustasta(?), joten luotan niihin. 40l. seisoo luonnollisesti kirjoituspöydällä. "Lapsuudenakvaarioni" seisovat äitini luona edelleen Lundialaatikoston päällä (94 litraa) ja 128 litraa seisoo ikivanhan lastulevykaapin päällä joka hädin tuskin pysyy pystyssä ilman altaan painoa... Elikkä niihin suhteutettuna kaupan jalustoissa ei ole mitään vikaa 
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Isot pöntöt (375l, 594l ja nyt myös 604l) makailevat pilarimallisten lecaharkkojen päällä. Jo omistajaa vaihtanut 630-litrainen oli aikoinaan hetken alumiinihäkkyrän päällä, mutta multa petti pokka, kun se huojui Masse-kissan (~9kg) alla.
375:n alla on 5 pinoa, lähellä päätyjä on kaksi pinoa peräkkäin ja keskellä yksi pino. 594:n ja 604:n alla pinoja on kahdeksan, kaksi pinoa peräkkäin lähellä päätyjä, keskellä neljä 2x2-muodostelmassa.
128-litraisia on alumiiniputkihyllyssä kolme päällekäin. 60-litrainen seisoo kahden Ikean Lack-kukkajakkaran päällä ja 160-litrainen vanhan, pöytänsä sisään piilotettavan Singer-ompelukoneen päällä (eipähän tarvi ommella 8) ).
Kati
375:n alla on 5 pinoa, lähellä päätyjä on kaksi pinoa peräkkäin ja keskellä yksi pino. 594:n ja 604:n alla pinoja on kahdeksan, kaksi pinoa peräkkäin lähellä päätyjä, keskellä neljä 2x2-muodostelmassa.
128-litraisia on alumiiniputkihyllyssä kolme päällekäin. 60-litrainen seisoo kahden Ikean Lack-kukkajakkaran päällä ja 160-litrainen vanhan, pöytänsä sisään piilotettavan Singer-ompelukoneen päällä (eipähän tarvi ommella 8) ).
Kati
Viimeksi muokannut Kati, 11:20, 29.10.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itselläni 317-litrainen allas on alumiinihässäkkäputkisysteemin päällä ja 60-litrainen on pienen kaapiston päällä. 317-litraiseen tosin olen vaihtamassa seuraavan muuton yhteydessä kaapistoa alle, kunhan ensiksi selvitän kestääkö alan liikkeessä myydyt alustat todella sen painon vaiko ei..

Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Terve!
Olkkarin pytty (190 x 70 x 70cm) on alumiiniputkihässäkän päällä (4kpl jalkapareja). Samoin on ko. pytyn yläpuolella toinen alumiiniputkihässäkkä, jossa on valot yms. jemmattuna.
Makkarin pytty (120 x 50 x 40 cm) on oman pakettin kuuluvan kaapiston päällä.
Hallin kulma pytty (87 x 87 x 60cm, kaareva etulasi) om myös oman pakettiin kuuluvan kaapiston päällä.
Ruokasalin 40 l pikku pytty on kirjahyllyssä á la ikea.
Hanski
Olkkarin pytty (190 x 70 x 70cm) on alumiiniputkihässäkän päällä (4kpl jalkapareja). Samoin on ko. pytyn yläpuolella toinen alumiiniputkihässäkkä, jossa on valot yms. jemmattuna.
Makkarin pytty (120 x 50 x 40 cm) on oman pakettin kuuluvan kaapiston päällä.
Hallin kulma pytty (87 x 87 x 60cm, kaareva etulasi) om myös oman pakettiin kuuluvan kaapiston päällä.
Ruokasalin 40 l pikku pytty on kirjahyllyssä á la ikea.
Hanski
Minun silmiini nuo putkihässäkät (niin alumiini + kulmapalat kuin hitsatut rautaiset) ja Leca-harkot eivät ole oikein istuneet. Eipä sillä, että Aijakaan olisi sellaisia kaivannut. 540ltr akvaariolla ja toisella 128 litraisella on vanerista ja 30mm kierretangoista tehdyt pöydät, pintakäsittelynä "grafiitinharmaa" petsi + useita kerroksia lakkaa. Työhuoneessa taas on toinen 128ltr vain suoraan työpöydällä (notkahti 1,5cm keskeltä ja jouduin pistämään lisäjalan alle) ja 80ltr sairaala/karanteenilätäkkö Lundia-hyllyssä.
Leca on toki vaivaton, halpa ja erittäin toimiva. Minä jopa koitin aikoinaan sellaista kaiutinjalustana. Imurilla vierestä pyyhkiessä harkkoa vain aina mureni vähän ja hermostuin koko tolppiin - lensivät alle viikossa ulos.
Joskus kun osuu eteen se noin tuhatlitrainen, teen sillekin samanlaisen pöydän mitä kahdella on jo. Ajatuksissa oli myös kasata ehkä jo tuon nykyisen 540ltr altaan viereen lattiasta kattoon nouseva komero, jonne saisi erittäin tehokkaan ja helposti puhdistettavan suodattimen.
Leca on toki vaivaton, halpa ja erittäin toimiva. Minä jopa koitin aikoinaan sellaista kaiutinjalustana. Imurilla vierestä pyyhkiessä harkkoa vain aina mureni vähän ja hermostuin koko tolppiin - lensivät alle viikossa ulos.
Joskus kun osuu eteen se noin tuhatlitrainen, teen sillekin samanlaisen pöydän mitä kahdella on jo. Ajatuksissa oli myös kasata ehkä jo tuon nykyisen 540ltr altaan viereen lattiasta kattoon nouseva komero, jonne saisi erittäin tehokkaan ja helposti puhdistettavan suodattimen.
140 litranen altaan mukana ostetun alustan päällä (altaasen annettiin vain takuu jos ostaa tuon jalustan ja se maksoikin tonnin silloista rahaa, kallis kaikkeen muuhun verrattuna).
54 litraselle on varattu iskun tv/videotasa, olikohan malli excel, tosi tukeva ja isommankin pöntön kantaisi.
54 litraselle on varattu iskun tv/videotasa, olikohan malli excel, tosi tukeva ja isommankin pöntön kantaisi.
Ötökkä ötimys, trilobiitti monsteri.
-
Akvaariomikko
- Junior Member

Akvaarion alustat
200 litraisen (100 x 40 x 50 cm) alla on Lundiaa. Kolme 48 x 40 tikasta ja kolme 50 x 40 hyllytasoa + päällä vielä yksi 100 x 40 hyllytaso jakamassa painoa. Rakennelma on tuettu takaosasta ristikolla ja naulalevyillä. Kulmissa kaapin sisällä lisäksi teräksiset kulmaraudat. Toiselta puolelta on jätetty alahylly pois, että sisään mahtuu Eheimin ulkosuodatin. Edessä ovet. Erittäin tukeva ja siisti ratkaisu. 8)
Lundia on semmoinen mainettakin niittänyt kirjahyllyihin ja muihin kalusteisiin suuntautunut yritys. Lundian kirjahyllyt ovat kestäviä ja muunneltavia kalustejärjestelmiä.Blue kirjoitti:Mikäs tuo lundia-hylly oikein on?
http://www.lundia.fi/palo/lundiakoti.nsf
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
320 litraa vankan kirjoituspöydän päällä, 240 litraa itse rakennetun 6 jalkaisen päällä. Jalusta tehty 2 x 4 tuuman höylätystä puutavarasta. 200 litrainen pytty oli aluksi ns. alumiinihässäkän päällä. Teetin siitä vähän normaalia korkeamman ja tuli "hieman" hutera. Asia korjaantui kun laitoin 6.5 mm vanerit jalustan aukkoihin.
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Minulla on erikoisrakenteisia "palapeli"putkijalustoja, tavallista korkeampia ja useammilla jaloilla varustettuja. Aiemmin minulla oli yksi standardiputkijalusta joka heilui kuin pikkujouluvieras kun kuusikiloinen kissa hyppäsi akvaarion päälle. Sitten kokeilin lecaharkkoja mutten erityisemmin arvostanut niiden murenemisominaisuutta, ja päädyin siistimpiin putkijalustoihin joiden ympärillä on sisustukseen sopivat verhot tarranauhalla. Pari pienintä akvaariotani majailee Ruuvari-kirjahyllyssä (ennenkuin joku ehtii kysyä; kuin Lundia mutta mielestäni siistimmin tehty ja nätimpi, valitettavasti Ruuvarin valmistus vain on lopetettu vuosia sitten).