Jättimiekkakasvin kumma tauti

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
terra
Junior Member
Junior Member

Jättimiekkakasvin kumma tauti

Viesti Kirjoittaja terra »

Mikä lie vaivaa miekkakasviani kun ostin sen 3 viikkoa sitten akvakaupasta ja nyt kaikissa silloin olleissa lehdissä on puolessavälissä keskiruodin kohdalla ruskea laikku. Muuten kasvaa kyllä kokoajan lähes lehti/viikko vauhtia mutta mistähän johtuu moinen ruskettuminen?

Altaan koko on 128l ja mitat 80 x 40. Valona on 2 spottia 40w kpl ja 1 sylvan grolux putki 18w. Suodatin on eheim 2010 jonka pitäisi riittää 160l asti. Veden lämpö on 25-26 astetta ja vaihtorutiini 1/3 viikottain. Ruokinta kerran päivässä hiutaletta ja kuivattuja surviaistoukkia sopivasti ettei jää pohjalle ja 1 tabletti pohjakaloille. Viikonloppuna on paasto. Kaloina on muutama lehtikala, tetroja 9, kääpiöperhosahvenia 3 ja pohjalla maatiaismonni ja 5 monnista. Kyselkää lisää jos jotain uupuu...
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Vesiarvoja voisit vielä kertoilla. Tuosta suodattimesta sen verran, että todellisuudessa sen teho ei riitä akvaarioosi. Näin ainakin mulle on täälä sanottu, että hyvä jos 2012 riittää 100 litraiseeni, vaikka pitäisi riittää yli 200 litraan.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

terra kirjoitti:Altaan koko on 128l
terra kirjoitti:Kaloina on muutama lehtikala, tetroja 9, kääpiöperhosahvenia 3 ja pohjalla maatiaismonni ja 5 monnista
Yritähän heti alkuunsa löytää lehtiksillesi isompi koti. Jäävät kitukasvuisiksi tuon kokoisessa. Kannattaa myös lisätä vedenvaihtosi puolet/viikko tasolle kalaston ollessa noinkin runsas.
Jos miekkakasvisi todella on jättimiekka, niin sehän kasvaa aikamoisiin mittoihin melko nopeastikin, jolloin sinulle saattaa tulla ongelmia sen mahduttamisessa altaaseesi. Lehtien ruskettumiseen keskeltä voisi olla syynä ihan normaali muutosprosessi jossa miekkikset hylkäävät ilmakasvatetut lehtensä ja kasvattavat tilalle uposmuodot.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
What Ever! ;)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja What Ever! ;) »

Mari kirjoitti:Jos miekkakasvisi todella on jättimiekka, niin sehän kasvaa aikamoisiin mittoihin melko nopeastikin, jolloin sinulle saattaa tulla ongelmia sen mahduttamisessa altaaseesi.
Minä sain tälläisen (Echinodorus bleheri) kasvamaan suhtkoht menestyksekkäästi vain 30 cm korkeassa altaassa.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

What Ever! kirjoitti:Minä sain tälläisen (Echinodorus bleheri) kasvamaan suhtkoht menestyksekkäästi vain 30 cm korkeassa altaassa.
Mitä sitten tarkoittaa suhtkoht menestyksekkäästi... kyllä tuo jättiläismiekkakasvi normaalisti kasvaa 30 senttiä paljon korkeammaksi.

Mulla on jättiläismiekkakasvi 55cm korkeassa akvaariossa, ja se kasvaa sieltä jatkuvasti ulos (ts lehdet ovat liian pitkiä mahtuakseen veteen). Allas on 50 cm syvä, ja miekkakasvi ulottuu nyt etulasista takalasiin, ja veisi enemmänkin tilaa jos sitä vain olisi. Eli aika iso akvaario kyllä saisi olla.
terra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja terra »

Niistä vesiarvoista ei ole nyt tietoo kun en omista testejä vaan välillä käyn tsekkaamassa arvoja eläinkeskuksessa. Kun kuulemma testitkin pilaantuvat ja ovat sitten yhtä tyhjänkanssa, arvoja viimmekertaisesta en muista mut kaikki oli ok siis mun kaloille!
No tostapa ei tainnut ollu teille paljon apua!

Edellisellä akvaarion omistajalla allas oli kauan ja siellä kasvoi tuo sama miekkakasvi (siis samanlainen) eikä sillä ollu ongelmia sen korkeuskasvun kanssa mut se yksilö ei toipunut altaan muutosta.

Saattaa se miekkakasvi olla joku muukin kun kirjankuvasta vaan katsoin et se on just saman näkönen mut liekö niitä sitten muita...

Muina kasveina mulla on konnanputkea,liuskavesitähdikkiä,valkoreunaista kalmojuurta,jotain muuta vesitähdikkiä ilmeisesti jossa lehti on kuin intianvesitähdikissä mut uudet lehdet on aina hiukan punertavat ja sit semmosta ihanaa jota afrikansaniaiseksi kutsutaan. Se on mahtavaa kun on niin tummanvihree ja leviää hienosti maajuurilla.

Lannoituksena käytän hieman alakanttiin annostusta Profloran ferropol liuosta.

Kannattaisko mun nyt karsia viottuneet lehdet pois ja toivoo parasta et kyseessä olis sopeutumisongelmat näin muuton jälkeen?
Niissä uusissa lehdissä ruskeita alueita ei näy...

Lehtikset on vielä pikkusia ja ajatuksissa oli ostaa itelleni toinen isompi allas kunhan saadaan asunnon remontti kuntoon joten siitä tähtään niille uutta allasta...minkä kokonen sen pitäis olla...mitä suosittelette?

Edit: lisätty hiukkasen väljyyttä niin helpompi lukea : Rääkky
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

terra kirjoitti:Lehtikset on vielä pikkusia ja ajatuksissa oli ostaa itelleni toinen isompi allas kunhan saadaan asunnon remontti kuntoon joten siitä tähtään niille uutta allasta...minkä kokonen sen pitäis olla...mitä suosittelette?
Suosittelen vähintään 50 cm korkeata allasta (mitä korkeampi, sen parempi). Jos sinulla on siis useampi pieni lehtari joista ei vielä pariskuntaa ole muodostunut, suosittelen ainakin tuollaista 120 - 150 cm pitkää allasta. Pariskunnalle riittää pienempikin tila, jos ovat sopuisia.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

terra kirjoitti:Lannoituksena käytän hieman alakanttiin annostusta Profloran ferropol liuosta.
Kannattaisko mun nyt karsia viottuneet lehdet pois ja toivoo parasta et kyseessä olis sopeutumisongelmat näin muuton jälkeen?
Niissä uusissa lehdissä ruskeita alueita ei näy...
Käyttämäsi lannoite ei ole minulle tuttu, mutta oletan että sinun kannattaisi tarjota miekkakasvillesi jotain muutakin, lähinnä siis pohjaan työnnettäviä lannoitteita.

Itse varmaan karsisin huonokuntoiset lehdet kun uutta kasvustoa on jonkin verran. Lisäksi kannattaa huomioida, että kasvisi saattaa maistua myös partikselle -sinullahan sellainen mitä ilmeisimmin oli.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Janika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Janika »

Kommentoin ihan tuota alkuperäistä kysymystä. Tuli nimittäin omasta kokemuksesta mieleen, että voisiko syynä olla sittenkin noi maatiaismonnit eli ilmeisesti partamonnit.

Et kuvaillut noita laikkuja hirveän tarkasti, mutta ainakin täällä meillä monnit kaluaa juuri tuosta lehden keskeltä josta ruskea läikkä sitten leviää, plus sitten lehteen tulee semmoinen verkkomainen reikä. Kuulostaako yhtään tutulta?
What Ever! ;)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja What Ever! ;) »

"Suhtkoht menestyksekkäästi" tarkoitan sitä, että lehdet sopivan vihreät, ei levistä tietoakaan, vahvat juuret (lähinnä valkoiset), nopea kasvu jne... Mutta ei lisääntynyt tai kukkinut (oletettavaa).

Aikansa kasvettuaan tajusi sitten, että akvaarion pinnan täyttäminen lehdillä on typerää (koska silloin minä leikkaan ne pois).Nyt lehdet kasvavat piintaan saakka.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”