Kalatautikirjallisuutta?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
ok
Starting Member
Starting Member

Kalatautikirjallisuutta?

Viesti Kirjoittaja ok »

Mitä teoksia teillä on tai olette lukeneet, ja mitä suosittelisitte? Minua kiinnostaisi saada käsiini jokin suhteellisen kattava yleisteos aiheesta. Kirjakauppojen lemmikkieläinosastoilla näitä on kovin heikosti, ja olisi hyvä tietää mitä kannattaa tilata. Minulle suositeltiin 80-luvulla kirjoitettua kirjaa "The Manual of Fish Health", mutta sen saatavuus näyttäisi olevan heikko (Painos loppu).
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
ok
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ok »

Kiitos vastauksesta.

Minua alkoi mietityttää, että voiko vastausten määrästä tehdä sen ilmeisen johtopäätöksen, että populaaria kalatautikirjallisuutta ei juurikaan ole - ainakaan ihmisten kirjahyllyissä. Ilmeisesti hyvien nimikkeiden löytäminen on jokseenkin sattumankauppaa.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Minua alkoi mietityttää, että voiko vastausten määrästä tehdä sen ilmeisen johtopäätöksen, että populaaria kalatautikirjallisuutta ei juurikaan ole - ainakaan ihmisten kirjahyllyissä.
Ainoa kirja mikä kirjasto tarjoaa kalojen sairauksista on juuri tuo Fish Health -niminen teos. En osaa kirjan tasosta sanoa mitään koska olen vaan käynyt kirjan luona toteamassa "yööööööööök mikä kuva tosta sairaasta kalasta" ja harrastanut muuta yhtä rakentavaa observointia. Mutta osaan sanoa että sellainen on saatavissa. ;)

Kuitenkin tauti-sanastojen vuoksi on helpompi turvautua Jukka Järven tekemään sivustoon, koska vaikka englanti kääntyy suussa oikeinpäin ja silläkin kielellä kalatautikirjallisuutta varmasti on, niin silti sanastojen vuoksi on helpompaa lukea sama suomeksi. Sitten kuitenkin näiden Järven sivujen luotettavuus on sanoisinko vallan taattua :mrgreen: .

Sitten JärviJ kuitenkin käynyt varmasti lävitse kaikki ne kirjat mitkä pitääkin, mutta vaan selittänyt ne taatusti oikein, omaa kokemustaan lisäten. Tämä riittää minulle. Tekemällä tehokkaan käännöskukkasen tässäkin asiassa voi saada kalalle aika tukalat olot. Että tässä syy miksei minulla ole hyllyssä kalatautikirjoja.

Vielä tosiaan tämä jo mainittu: kunhan Jukka Järvi pääsee eroon sivujen sekavuudesta niin allekirjoitan tämän kirjoittamani vielä pitkään :)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
Rääkky kirjoitti:Vielä tosiaan tämä jo mainittu: kunhan Jukka Järvi pääsee eroon sivujen sekavuudesta niin allekirjoitan tämän kirjoittamani vielä pitkään
Ehdotuksia sekvuuden poistoon odotellaan edelleen. Olen tekrmässä muutoksia kotiversioon, ja ajattelin sitten joskus lähivikkoina laukaista koko hommman uusittuna ulos, mutta on ko se sitten hyvä ratkaisu:

Tässä kuitenkin yksi sivu malliksi:
http://www.akvaariotieto.info/suomi/ayr ... index.html

Muutosehdotuksia vaikka suoraan minulle palautelomakkeilla sivuiltani.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
juhani
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juhani »

Aiheesta löytyy myös vähän suomenkielistä kirjallisuutta. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos on julkaissut v. 2000 kirjan "Terve kala, Tautien ennaltaehkäisy, tunnistus ja hoito". Kirja painottuu viljeltävien lohikalojen sairauksiin, mutta on siellä normaalille akvaristillekin erittäin paljon hyvää tietoa.
Juhani
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

juhani kirjoitti:Aiheesta löytyy myös vähän suomenkielistä kirjallisuutta. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos on julkaissut v. 2000 kirjan "Terve kala, Tautien ennaltaehkäisy, tunnistus ja hoito". Kirja painottuu viljeltävien lohikalojen sairauksiin, mutta on siellä normaalille akvaristillekin erittäin paljon hyvää tietoa.
Saamaa mieltä. Hyvä kirja, vaikka sisältääkin jonkin verran "vieraampiakin" tauteja, kuin mihin akvaario puolella on totuttu. Mielestäni ehdottomasti hankkimisen arvoinen kirja, eikä hintakaan ole muistaakseni kovin paha.

Mielestäni myös hyvä "perus" kirja vaihtoehto on Discus Health. Siitä löyty myös melko paljon mikroskooppikuvaa, valokuvia ja paljon muutakin asiaa sairauksien lisäksi.

Tuosta Rääkyn mainitsemasta Fish Health kirjasta löytyy jo paljon enemmän asiaa. Suomenkielisestä akvaariokalasairaus kirjoista on aika pitkä harppaus tähän kirjaan, eli kysessä ei enää ole mikään "kalasairauksien perusteos", vaan paljon enemmän. Muuten hyvä kirja, mutta kuvia saisi olla mielestäni enemmän.

TFH:lta löytyy myös muitakin kalatauteja käsitteleviä kirjoja kuin nuo kaksi (Discus Health ja Fish Health).

T:Ville
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”