Löysimpä altaastani sentin mittaisen täplämonnisen poikasen.

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Chyental
Senior Member
Senior Member

Löysimpä altaastani sentin mittaisen täplämonnisen poikasen.

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Eli eilen siivottuani akvaariot jäin pällistelemään iltasafkausta. Ihmettelin, että mikä pohjalla mönkii....sieltä löyty sentin mittainen täplämonnisen poikanen! Siis aivan ihmeellistä! Mulla ei monniset oo tiettävästi kutenu lähes vuosikymmeneen, enkä nyttekään ole mitään kutua havainnut. Kalat olen ruokkinut normaalilla ruualla 2 kertaa päivässä ja viikonloppuisin niillä on ollut paastoa kun olen ollut reisussa.

Kutu sinänsä ei ihmetytä, vaan se, että tuo todellakin on hengissä! Nimittäin en oo odottanu mitään poikasia ni en oo suodatinta poikasten varalta tarkistanu, pohjan laponnu reippaasti jne....ja silti on pikkunen selvinny! Nyt ois tarkotus sitten antaa puolikkaita pohjatabletteja päivällä, jotta se sais useemmin ruokaa. Oli kovin hoikan oloinen, oletan sen johtuneen harvasta ruokinnasta. Mutta miten allasta uskaltaa enää lapota? Mulle tulee muutaman viikon sisään isompi akvaario johon mun oli tarkotus kaikki kalat heittää kahdesta akvaariostani, mutta nyt tilanne muuttui ja tästä pienemmästä heitän vaan osan ja annan tuon poikasen kasvaa rauhassa ja toivoa että niitä olisi useampikin...:D

Muita hoitoehdotuksia?
-Chyental-
sahe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sahe »

Tiedän tunteen. Meillä niitä aina välillä putkahtelee esiin. Siis poikasia. Eri corydoras lajeja altaassa noin 5-7, en muista tarkkaan. Meillä poikaset myös elelevät suodattimessa välillä. Sen pesu todella tarkkaa aina.

Kasvata viidakko, jolloin löytävät jotain pieneliöstöä aina eli meillä intianvesitähdikkipöheikkö. Se tuonee hieman myös suojaa. Se on kuitenkin hauskaa, miten niitä yleensä vain selviää se yksi :o
Ikuisuus on aina läsnä. Elämme sitä nyt. -C. Gilman
Chyental
Senior Member
Senior Member

sahe kirjoitti:Kasvata viidakko, jolloin löytävät jotain pieneliöstöä aina eli meillä intianvesitähdikkipöheikkö. Se tuonee hieman myös suojaa. Se on kuitenkin hauskaa, miten niitä yleensä vain selviää se yksi :o
Heh...viidakko...näkisit ton akvaarion. Ilmeisesti juuri kasvien määrän takia se selvisi... 80 litran altaassa kun on kanto, keraaminen kanto, suodatin, muutama jaavan saniainen, anubiasta pari puskaa (toinen iso, toinen pieni), intian vesitähdikkiä, jättivallisneriaa, 2 miekkakasvipuskaa, useita puskia punamelalehteä ja joku tricolor, vähän muistuttaa miekkakasvia muttei ole kuitenkaan... että siellä tosiaan on kasveja:D Hyvä ku pääsee pohjaa lappoomaan, joutuu kasveja kääntelemään että pääsee pohjalle. :D
-Chyental-
Fisu girl
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fisu girl »

Minullakin tuossa jonkin aikaa sitten kuparimonniset kutivat, mutta seuraavana yönä oli käynyt partis töihin. [}:)] Sitten parin päivän päästä huomasin että pohjalla "mönki" jokin! Myöhemmin tuli sitten ilmi että 3 poikasta oli selviytynyt. :D Kasvavat nyt jo kovaa vauhtia muiden monnisten seurassa!
Chyental
Senior Member
Senior Member

Kyllä se vaavi vaan on niin sulonen kun se pönkii muiden täplämonnisten kanssa ruokatabletille. :) Nyt vaan siirtämään siitä osaa kaloja pois jahka se uusi akvaario saapuu, niin ei tule tuota kuormitusta, kun ei tosiaan uskalla lapota eikä oikein mitään, ettei pienelle käy hassusti...
-Chyental-
Chyental
Senior Member
Senior Member

Löysin sitten neljää eri kokoa poikasia altaasta, ja tänään aamulla täplämonniset jäivät kutemaan...että meillä ollaan ahkeria. :D

Vaan alkoipa mietityttämään, kun olen kuvitellut että ensin naaras sirottaa mätimunat esim lehdelle tai lasiin ja sitten uros laskee maidin siihen päälle? Mutta kun mitä kattelin tänään, niin kovasti kaksi urosta kiehnäsi koko ajan naaraan ympärillä kun se keräsi eviensä väliin munia, mutta varsinaisen munien laskutoimituksen se hoiti yksin, urokset ei pöheikköön perässä pönkineet. Laskivatko ne maidin siis niin että munat hedelmöittyivät jo evien välissä vai onko mulla hedelmöittymättömiä munia?
-Chyental-
aku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aku »

Monniset hedelmöittävät mätimunansa niin kutsutussa T asennossa jolloin naaraan suu on koiraan peräaukkoa vasten ja koiras laskee maitinsa naaraan naaraan vatsaevien väliin. Sitten naaras menee kiinnittämään mätimunat.
Meitä on moneen junaan, mutta jotkut jäävät jo asemalle.
Chyental
Senior Member
Senior Member

Kiitos. :D Tosin olin puolet kasveista siirtänyt isompaan altaaseeni, joten kaikki kutu oli syöty kun tulin kotiin... Eli luultavasti ei poikasia tule enää lisää tuolla kasvustolla.
-Chyental-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”