Anubiasten tauti?
Valvoja: Moderaattorit
Anubiasten tauti?
Hei!
Vielä viime talvena minulla oli hienot, isot puskat Anubias barteria. Sitten keväällä alkoi ko. kasvien lehtiin tulla ruskeita laikkuja, jotka levisivät sulattaen koko lehden. Sulaneeseen lehteen jäi laikun alkukohdalle vähemmän sulanut laikku. Tauti alkoi, kun karsin kasvia eli katkaisin sen kahtia. Se kuitenkin jatkoi etenemistää, vaikka kasvi jatkoikin kasvuaan. lehtien sulaminen kiihtyi, kun poistin huonoksi menneitä lehtiä ja hidastui, muttei suinkaan pysähtynyt, kun lakkasin poistamasta huonoja lehtiä. Nyt minulla on jäljellä enää yksi kasvi, jossa on 3 kunnollista lehteä. Se tosin kasvaa edelleen. Sama tauti on alkanut esiintyä myös Anubias nanassani, lievempänä tosin. Muissa kasveissa ei näy mitään vikaa. Altaan olosuhteissa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia ja ennen Anubiakset kasvoivat siis hyvin samassa altaassa.
Allas on 300-litrainen kiekkoallas ja lämpötila on sen mukainen. Ainut selitys, minkä olen keksinyt, on että olen saanut jonkin viruksen (?) altaaseeni laittamien muiden kasvien mukana. Onko kukaan törmännyt vastaavaan ilmiöön? Ajatuksia mistä tämä johtuu?
Tuire
Vielä viime talvena minulla oli hienot, isot puskat Anubias barteria. Sitten keväällä alkoi ko. kasvien lehtiin tulla ruskeita laikkuja, jotka levisivät sulattaen koko lehden. Sulaneeseen lehteen jäi laikun alkukohdalle vähemmän sulanut laikku. Tauti alkoi, kun karsin kasvia eli katkaisin sen kahtia. Se kuitenkin jatkoi etenemistää, vaikka kasvi jatkoikin kasvuaan. lehtien sulaminen kiihtyi, kun poistin huonoksi menneitä lehtiä ja hidastui, muttei suinkaan pysähtynyt, kun lakkasin poistamasta huonoja lehtiä. Nyt minulla on jäljellä enää yksi kasvi, jossa on 3 kunnollista lehteä. Se tosin kasvaa edelleen. Sama tauti on alkanut esiintyä myös Anubias nanassani, lievempänä tosin. Muissa kasveissa ei näy mitään vikaa. Altaan olosuhteissa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia ja ennen Anubiakset kasvoivat siis hyvin samassa altaassa.
Allas on 300-litrainen kiekkoallas ja lämpötila on sen mukainen. Ainut selitys, minkä olen keksinyt, on että olen saanut jonkin viruksen (?) altaaseeni laittamien muiden kasvien mukana. Onko kukaan törmännyt vastaavaan ilmiöön? Ajatuksia mistä tämä johtuu?
Tuire
Juuren katkaisusta
Juu, ymmärrän kyllä, että juuri on kasvin ravinnevarasto, mutta tämä ei mielestäni selitä kasvini kuolemaa. Juuren katkaisusta on nyt yli puoli vuotta ja tauti etenee edelleen ja kasvi kasvaa edelleen. Anubias nanaa en ole missään vaiheessa katkaissut ja siinäkin siis esiintyy sama ilmiö. Lisäksi toin muualta poikasten kasvatusaltaaseeni saman Anubiaksen oksasta kasvanutta anubiasta, jota ei siis katkaistu ja allas oli eri. Tässäkin kasvissa on nyt eteneviä laikkuja...
Tuire

Tuire
-
- Senior Member
- Viesti:
Kyllä minä olen pätkinyt aika raalla kädellä omia anubiaita, eikä ne kyllä siitä ole nokkiinsa ottaneet.aqua2002 kirjoitti:Tämä todennäköisesti syynä. Se paksu juuri on sen ravinnevarasto ja sen halkaiseminen voi aiheuttaa kasvin kuoleman, vaikkakaan ei aina.Tauti alkoi, kun karsin kasvia eli katkaisin sen kahtia.
Tosin vaikka tuntuu olevan vahva kasvi, samalla herkkä siinä mielessä että akvaarion pitäminen pimeänä näkyy ensimmäisenä anubiaksen lehtien kellastumisena. Ainakin minulla.
Mutta minä en noista kasveista kyllä paljoakaan ymmärrä.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Hui! Itse minulla on Anubiasta lähinnä siksi, ettei sitä saa tapettua. Kaikki muut kasvini kasvaa joskus paremmin ja joskus huonommin, mutta Anubiasta en ole saanut tapettua. Se on ollut minulla jo ensimmäisistä kasveista lähtien, eli yli viisitoista vuotta. Sitä on pätkitty, se on ollut kuukausikaupalla levien peitossa, se on asunut sammakkoaltaassa, ja nyt viimeksi se oli tummanharmaassa sangossa melkein kuukauden, ikkunattomassa eteisessä. Ja siellä se kasvattikin uusia lehtiä eikä vanhat olleet menneet miksikään!! 
Joten epäilen minäkin että siihen on tullut joku "pöpö" tai joku parasiitti joka pitää sen juurista tms. Tämä on kuitenkin aivan puhdas veikkaus, en ole ollut kasveista kovinkaan kiinnostunut, vasta viime aikoina olen ruvennut huolehtimaan niistä paremmin
Halusin vain sanoa, että edes minä en ole saanut Anubiasta kuolemaan, se kertoo jotain sen sitkeydestä!

Joten epäilen minäkin että siihen on tullut joku "pöpö" tai joku parasiitti joka pitää sen juurista tms. Tämä on kuitenkin aivan puhdas veikkaus, en ole ollut kasveista kovinkaan kiinnostunut, vasta viime aikoina olen ruvennut huolehtimaan niistä paremmin
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Senior Member
- Viesti:
Minulla on juuri samanlainen anubiasongelma, meinasin itseasiassa kirjoittaa siitä tännekin, mutta Tuire näköjään ehti ensin.
Aluksi epäilin lehtien kellastumisesta ja reikiintymisestä partamonneja, mutta kun kukaan ei näytä ehdottavan plekoja niin ei taida syy olla niissä.
Tuntuu vähän, että jää arvoitukseksi koko juttu
Aluksi epäilin lehtien kellastumisesta ja reikiintymisestä partamonneja, mutta kun kukaan ei näytä ehdottavan plekoja niin ei taida syy olla niissä.

-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Partikset tai muutkaan plekot eivät yleensä kajoa Anubiaksiin, mutta jos altaassa on ripsimonneja epäilisin ensimmäiseksi niitä. Tuirellahan näitä ei kylläkään ole ja lehtien hajoaminenkin vaikuttaa enemmäi sulamiselta tms. Omituista touhua...Janika kirjoitti:Minulla on juuri samanlainen anubiasongelma, meinasin itseasiassa kirjoittaa siitä tännekin, mutta Tuire näköjään ehti ensin.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.