Tuolla toisella osastolla ('alkeet') sain kommentin, ettei lehtispari ole oikein sopiva 180 l:een. Ymmärrän hyvin, käy liian pieneksi.
No, kysymys kuuluukin, käykö mikään kirjoahven (esim. avainkirjo, tms) mm. rauhaarakastavien monnisvipeltäjien kanssa samaan ?
Haluaisin paikallisesta kirpparista pelastaa yksinäisen avainkirjoahvenen, ja saada sille vaikka kaverin ... (täytynee tutkailla jostain netin kautta, kuinka naaras vrt. uros erot löytyy).
Kirjoahvenista niin varoitellaan, eihän ne tietenkään aloittelijalle sovi, haluaisin vain jotain mielipiteitä, kokemuksia, vaikka ns. muilta aloittelijoilta.
Kiinnostaisi se 'parityöskentely', ettei vain olisi niitä parvia.
------------------
'Alkeet' - puolella sain jo tiedoksi jotain 'rusokirjoahvenpariskunta', täytyypä etsiskellä jostain kuvia ja muita tietoja...
Rauhallinen kirjoahvenpari ?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Rauhallinen kirjoahvenpari ?
- Sirpa -
Rusokäppänästä ...
Rusokirjoahvenia kutsutaan yleisesti myös rusokääpiöahveniksi ja joissakin paikoissa rusoperhosahveniksikin. Rusokirjo on kuitenkin nykyisin virallinen nimi.Pyrstötähti kirjoitti:'alkeet'-puolella sain jo tiedoksi jotain 'rusokirjoahvenpariskunta',
täytyypä etsiskellä jostain kuvia ja muita tietoja ...
Microgeophagus altispinosa, Bolivian Ram avulla löytynee tietoa netistä.
Muutama kuva esim: http://www.thekrib.com/Apisto/P-altispinosa.html
-KAri-
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Kyllä kirjoahvenet sopivat aloittelijalle! Esim. nimenomaan avainkirjoahven on helppo ja kiltti seura - akvaarioon sopiva kala. Muita hyviä on tuo rusokirjo, loistokääpiöahven, töyhtökääpiöahven, lippukirjoahven (ja muutkin Laetacarat), lehtikalat jne.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Tarvikkeita olen joskus nähnyt, (ikimuistoinen elämys oli allas jossa oli vielä hiekat sisällä ja koin tarpeelliseksi laittaa pääni sinne sisään ja nuuhkaista) mutta teilläköpäin ihan oikeasti kirpputorilla myydään myös kaloja?Pyrstötähti kirjoitti:Haluaisin paikallisesta kirpparista pelastaa yksinäisen avainkirjoahvenen
Rusokirjoahvenen nimellä minäkin olen sen noissa alustavissa listoissa nähnyt, mutta jos nimiluetteloon on tosiaan jo tullut virallisia vahvistuksia niin miksei kukaan ole kertonut minulle mitään?KAri kirjoitti:Rusokirjo on kuitenkin nykyisin virallinen nimi.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
-
- Starting Member
Kirpparin akvaario
No, tein jopa siitä 'kirppariakvaariosta' tinkauksen jälkeen kaupat,
128 l, kaikennäköstä hömpötystä sisällä, kasvien ja kalojen lisäksi.
Huh, mitähän tuli tehtyä (minä, joka vasta aloittelen harrastusta).
Jos minun tankissani (180 l) oli/on 'kauhea' kalasoppa vielä (jota nyt karsin ja koetan järkiperäistää), niin täytyy sanoa, että tässä pienemmässä se vasta onkin soppa... en uskalla edes kertoa,
mutta yllätys, yllätys, siellä olikin avainkirjoahven pari
(tietysti en erota sukupuolta), mutta kaksi ko. kalaa kumminkin.
Sanokaapas mitä 'todella' kannattaisi maksaa 128 l:sta akvaariossta + lämm. + valaisin + tarvikkeet + kalat + sisustus etc![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Voin sitten kertoa, maksoinko liikaa .
128 l, kaikennäköstä hömpötystä sisällä, kasvien ja kalojen lisäksi.
Huh, mitähän tuli tehtyä (minä, joka vasta aloittelen harrastusta).
Jos minun tankissani (180 l) oli/on 'kauhea' kalasoppa vielä (jota nyt karsin ja koetan järkiperäistää), niin täytyy sanoa, että tässä pienemmässä se vasta onkin soppa... en uskalla edes kertoa,
mutta yllätys, yllätys, siellä olikin avainkirjoahven pari

Sanokaapas mitä 'todella' kannattaisi maksaa 128 l:sta akvaariossta + lämm. + valaisin + tarvikkeet + kalat + sisustus etc
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Voin sitten kertoa, maksoinko liikaa .
- Sirpa -
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Itse en osaa sanoa paljonko kantsisi maksaa...ehkä 250e...?
Niin mutta kerro ihmeessä paljonko pulitit tosta!
Niin mutta kerro ihmeessä paljonko pulitit tosta!
Lapsi + 180l +63l http://anoliv.webs.com/ http://picasaweb.google.com/anoliv
~~Vaikka jotkut kivittävät eläimiä huvikseen, eivät eläimet kuole huvikseen vaan tosissaan.~~
~~Vaikka jotkut kivittävät eläimiä huvikseen, eivät eläimet kuole huvikseen vaan tosissaan.~~
-
- Starting Member
Maksoin 120 euroa,
alunperin olin kiinnostunut vain altaassa uiskentelevista avainkirjoaffenista, joka oli valmis kutupari (ensimmäinen kutu muuten oli jo, ja meni jonkun suihin ...
)
Kirppari ei suostunut myymään pelkkää affenparia, joten tarjosin hintaa koko systeemille (tuli kaikennäköstä kalasoppaa muutakin mukana).
Nyt on sitten kaksi allasta hoidettavana.
Olen upottanut pääni 'kalasoppaan'; näkyy tämä harrastus vievän mennessään (vielä tässä iässä
).
Aloitin huhtikuussa, ja nyt on jo kaksi allasta... nooh kun saisi tuota itseluottamusta altaiden hoitorutiineihin, niin eiköhän se siitä![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
alunperin olin kiinnostunut vain altaassa uiskentelevista avainkirjoaffenista, joka oli valmis kutupari (ensimmäinen kutu muuten oli jo, ja meni jonkun suihin ...

Kirppari ei suostunut myymään pelkkää affenparia, joten tarjosin hintaa koko systeemille (tuli kaikennäköstä kalasoppaa muutakin mukana).
Nyt on sitten kaksi allasta hoidettavana.
Olen upottanut pääni 'kalasoppaan'; näkyy tämä harrastus vievän mennessään (vielä tässä iässä

Aloitin huhtikuussa, ja nyt on jo kaksi allasta... nooh kun saisi tuota itseluottamusta altaiden hoitorutiineihin, niin eiköhän se siitä
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
- Sirpa -