Kysymys kiekkojen kudettamisesta ?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pia/Jarkko
Junior Member
Junior Member

Kysymys kiekkojen kudettamisesta ?

Viesti Kirjoittaja Pia/Jarkko »

Nyt, kun kiekkoja on meillä vähän enemmän niin alkaa parejakin muodostuun. Kokoajan on joku nyppimässä jotakin ja tekemässä kutuväristelyitä, mutta joillakin on ns. kolmaspyörä aina häiritsemässä. Luulen, että meillä jotkut fisut ovat nyt kasvaneet kutu kyspiksi tai sitten olemme saaneet luotua paremmat olosuhteet kiekoille kuin ennen. No, sitten itse kysymykseen: Meillä on kutualtaassa ( 250 l.) Lady In Red pariskunta. Ne kutivat maanataina aamupäivällä. Rupesivat hoitamaan hyvin kutua vuorotellen, mutta mitä tapahtuu kudulle 36 - 40 tunnin sisällä. Rupeaako munat irtoilemaan alustastaan ja pitäsisikö fisujen jotenkin sylkeä ne takaisin alustaan? Tähän vaiheessen meillä on usein tyssännyt ja vähän on pelko, että niin tyssäsi tälläkin kertaa. Siinä missä kutu oli on kyllä jotakin, mutta minusta tuntuu ettei pariskunta ole enään yhtä kiinnostuneita kutupaikasta. Käyvät siinä katselemassa, mutta esim. tuulettelu on loppunut ja aikaa itse kudusta on nyt 45 tuntia. Tällä kertaa kutuun ei edes muodostunut kuin muutama valkoinen muna, kun viimeksi n. 15 pv sitten eri uroksen kanssa oli 30 tunnin jälkeen ainakin 40 munaa jo valkoisena. Taisi myös olla niin, että kirkkaat munat oli hävineet kokonaan 35 tunnin jälkeen ja 40 tunnin jälkeen kaikki munat. Nyt kutu on niin vaikeassa paikassa, etten kunnolla pysty näkemään kutua, mutta onko kutu ironnut alustasta? Voiko se olla siirretty ? Vai saako taas myöntää tappio ? Olisi muutenkin kiva kuulla teiltä jolla on kokemusta miten kiekkojen kutu kehittyy poikaseksi. Mitä vaiheita siinä on. Tiedän, että monet asiat taas saa oppia kantapään kautta, mutta olisi kiva kuulla teidän kokemuksia.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Re: Kysymys kiekkojen kudettamisesta ?

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Pia/Jarkko kirjoitti: Rupeaako munat irtoilemaan alustastaan ja pitäsisikö fisujen jotenkin sylkeä ne takaisin alustaan?
Mihin kalat ovat kuteneet? Jos pinta on liian liukas munat voivat putoilla siitä(lasissa ne silti pysyvät yllättävän hyvin). Munat eivät tartu enää takaisin kerran irrottuaan, mutta kuoriutumiseen se ei vaikuta.
Pia/Jarkko kirjoitti: Siinä missä kutu oli on kyllä jotakin, mutta minusta tuntuu ettei pariskunta ole enään yhtä kiinnostuneita kutupaikasta. Käyvät siinä katselemassa, mutta esim. tuulettelu on loppunut ja aikaa itse kudusta on nyt 45 tuntia.
Munat voi olla syöty(yleistä nuorilla pareilla), tai pudonneet.
Pia/Jarkko kirjoitti: Tällä kertaa kutuun ei edes muodostunut kuin muutama valkoinen muna, kun viimeksi n. 15 pv sitten eri uroksen kanssa oli 30 tunnin jälkeen ainakin 40 munaa jo valkoisena.
Ilmeisesti kutu on hedelmöittynyt paremmin kuin aiemmin, koska valkoisia munia oli vähemmän.
Pia/Jarkko kirjoitti: Nyt kutu on niin vaikeassa paikassa, etten kunnolla pysty näkemään kutua, mutta onko kutu ironnut alustasta? Voiko se olla siirretty ?
En ole koskaan kuullutkaan että kiekot voisivat siirtää mätiänsä. Kyllä se luultavasti on syöty tai pudonnut, jos sitä ei samassa paikassa näy.

T:Ville
Pia/Jarkko
Junior Member
Junior Member

Kalat ovat kuteneet viemärinputkeen, joka on karhennettu pinnasta. Viimeksi oli kutu tehty kantoon. Kaippa munat ovat sitten irroneet ja syöty. Ainakin meno näyttää siltä, että tämäkin kutu epäonnistui !

Minkälaista valasitusta suositellaan kutu altaisiin? Kutu allas on meillä täysin sisustmaton. No, on siellä toi viemärin putki ja yksi kanto. Ottaisimme muutenkin vastaan vinkkejä kutualtaista, koska pitäisi pistää muutama kutu allas vielä pystyyn. Sitten kun saan yhdet elävät poikaset kasvamaan niin voin rauhoittua!

t:Pia
Ville V
Senior Member
Senior Member

Ville V kirjoitti:
Pia/Jarkko kirjoitti:Siinä missä kutu oli on kyllä jotakin, mutta minusta tuntuu ettei pariskunta ole enään yhtä kiinnostuneita kutupaikasta. Käyvät siinä katselemassa, mutta esim. tuulettelu on loppunut ja aikaa itse kudusta on nyt 45 tuntia.
Munat voi olla syöty(yleistä nuorilla pareilla), tai pudonneet.
Minulla on yksi pari joka on kutenut n. >20 kertaa. Hoitavat hyvin mädin ja kuoriutuneet poikaset, mutta poikasten lähtiessä uimaan "hätääntyvät" aina ja ilmeisesti syovät poikasensa [?] Eli ei muuta kun harjoitus kertoja lisää. :D

Ville V
Senior Member
Senior Member

Pia/Jarkko kirjoitti:Ottaisimme muutenkin vastaan vinkkejä kutualtaista, koska pitäisi pistää muutama kutu allas vielä pystyyn.
Tässä linkki erääseen kutuallas keskusteluun http://www.awforum.net/discus/topic.asp?TOPIC_ID=462

Niin kuin näkyy, "oikeita" allas kokoja on yhtä monta kuin on kudettajiakin :mrgreen:

Minä olen käyttänyt 80-120 litraisia. Litra tarpeeseen vaikuttaa luonnollisesti altaan muoto.

Pia/Jarkko
Junior Member
Junior Member

Ville V kirjoitti:
Pia/Jarkko kirjoitti:Ottaisimme muutenkin vastaan vinkkejä kutualtaista, koska pitäisi pistää muutama kutu allas vielä pystyyn.
Tässä linkki erääseen kutuallas keskusteluun http://www.awforum.net/discus/topic.asp?TOPIC_ID=462

Niin kuin näkyy, "oikeita" allas kokoja on yhtä monta kuin on kudettajiakin :mrgreen:

Minä olen käyttänyt 80-120 litraisia. Litra tarpeeseen vaikuttaa luonnollisesti altaan muoto.

Kiitos! :D Täytyy mennä tutkimaan.
T:Pia
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”