Kaverin kiusausta ja ruokahaluttomuutta

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
miukumau
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kaverin kiusausta ja ruokahaluttomuutta

Viesti Kirjoittaja miukumau »

Minulla on ollut nyt hieman toista viikkoa kaksi ruskokiekkoa. Ne ovat viime kevään poikasia ja tällä hetkellä noin 5cm halkaisijaltaan. Syötän tällä hetkellä vain surviaista, koska olivat saaneet sitä liikkeessä josta ne ostin.

Toinen kaloista on hieman isompi ja syö hyvin. Pienempi puolestaa näykki madon sieltä toisen täältä ja usein hetken suussa pyörittelyn jälkeen sylkäisee sen pois. Lisäksi isompi hätyyttelee pienempää.

Mistä hättyyttely voi johtua? Voisiko tilannetta auttaa esim. ostamalla pari kiekkoa lisää. Entä mitä ruokavaliota suosittelette? Olen kuullut vähän ristiriitaista tietoa tuosta nuadansydänmössöstä...

Akvaarioni on 250-litrainen ns. Amatsoni-biotyyppi. Vesi arvot on testattu ja tulokset olivat hyvät.

Kertokaahan te joilla on enemmän kokemusta kiekoista neuvojanne.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Re: Kaverin kiusausta ja ruokahaluttomuutta

Viesti Kirjoittaja Ville V »

miukumau kirjoitti: Mistä hättyyttely voi johtua?
Hätyyttely on kiekoilla aivan normaalia arvojärjestyksen selvittelyä.
miukumau kirjoitti: Voisiko tilannetta auttaa esim. ostamalla pari kiekkoa lisää.
Kyllä. Yleensä kun kiekkoja on useita, ei hätyyttely kohdistu aina siihen yhteen ja samaan yksilöön.
miukumau kirjoitti: Entä mitä ruokavaliota suosittelette?
Mahdollisimman monipuolista. Kasvaville kiekoille olisi tärkeää saada ruokaa mahdollismman usein.

T:Ville
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Kiekkojen syömättömyyttä aiheuttavat monet seikat (joskus lähinnä henkimaailman juttuta :roll: ). pH vaihtelut, liian korkea pH, likainen/sopimaton vesi, stressi, joka yleensä aiheutuu jostai ylläolevasta.
Vedestä pitäisi kertoa tarkempaa, jos neuvoja sen suhteen haluaa. Lämpötila, pH, lämpötila nitriitti, nitraatti...?
Kiekot ovat parvikaloja ja saattavat kahdestaan tuntea olonsa 'orvoiksi' ja olla arkoja. Lisäksi isommassa parvessa voimasuhteet ovat tasapainoisemmat, eikä se yksi aina saa selkään. 250l. tosin on ahdas useammalle kiekolle ainakin aikuisena.
'Hoidoksi' suosittelisin vesiolojen pitämistä vakaina, ahkeraa vedenvaihtoa (vähintään kerran viikossa 1/3, mielummin kahdesti) lämmön nostoa 30-32 asteeseen. Ja sitten sitä malttia. Nälkään kalasi ei kuole.
Jos näillä avuilla kiekko ei noin kuukaudessa ala syömään voisi miettiä sisäloisten mahdollisuutta, mikäli on muita loisiin viittaavia oireita. Näin minä toimisin.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Kaverin kiusausta ja ruokahaluttomuutta

Viesti Kirjoittaja jusa »

miukumau kirjoitti:Mistä hättyyttely voi johtua? Voisiko tilannetta auttaa esim. ostamalla pari kiekkoa lisää. Entä mitä ruokavaliota suosittelette? Olen kuullut vähän ristiriitaista tietoa tuosta nuadansydänmössöstä...
Itse menin aikoinaan perse edellä puuhun :mrgreen: kiekkoaltaassani. Hankin ensin yhden kiekon lähes tyhjään altaaseen joka kyllä kuukauden päivät söi erinomaisella ruokahalulla ja näytti viihtyvänkin suhteellisen hyvin, kunnes sitten eräänä kauniina päivänä totesin etteihän tämä vaikea kala olekaan ja ostin toisen... Kävipä tietysti niin että alkuperäinen yksilö halusi tietysti kaiken ruoan itselleen ja tökki uuden tulokkaan nurkkaan jossa se saikin nökötellä tasan niin kauan aikaa kunnes raaskin ostaa kolmannen yksilön. Kolmas rauhoitti jo tilannetta niin paljon että kiekot sai jo suhteellisen tasaisesti ruokaa, mutta vasta määrän noustua viiteen pystyi puhumaan siitä että kaikki viihtyivät 8)

Kiekko on ehdoton parvikala kuten tässä on jo aikaisemmin todettu :P
miukumau
Junior Member
Junior Member

Eilen vaihdoin akvaarioon veden. Vesi arvot olivat: PH Seran tippatestin taulukon mukaan n.7 ja nitriittiarvo Seran tippatestin alhaisin, lämpötila 27 C-astetta.

Tästäpä herääkin mieleeni kysymys: Mitä menetelmiä käytätte PH:n alentamiseen? Jos veden vaihtaa kaksi kertaa viikossa 1/3 niin PH pysyy vesijohtoven mukaisesti noin 7:ssä, vai? Itse olen ajatellut aloittaa turveuutteen käytön, nyt kun akvaarioni on ollut noin kuukauden käynnissä ja vesiarvot vakiintuneet. Itseasiassa arvot eivät ole ensimmäisestä viikosta muuttuneet mihinkään. :? Miten on turvesuodatuksen laita, käyttääkö kukaan sitä? Minulle tuo suodatusvaihtoehto on aivan uusi, joten kertokaahan siitä jos tietoa löytyy.

Kiitoksia jo nyt kaikille, jotka ovat minua neuvoneet! :D
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

miukumau kirjoitti: Tästäpä herääkin mieleeni kysymys: Mitä menetelmiä käytätte PH:n alentamiseen? Jos veden vaihtaa kaksi kertaa viikossa 1/3 niin PH pysyy vesijohtoven mukaisesti noin 7:ssä, vai?
Koska kalasi ovat ilmeisesti jalostettuja eivätkä luonnosta pyydettyjä ei pH:ta tarvitse laskea jos se ei nouse juurikaan yli seitsämän. Jos haluat pudottaa pH:ta on turve siihen ainakin luonnonmukaisin vaihtoehto. Itse olen käyttänyt fosforihappoa tai turvetta, riippuen tilanteesta.

T:Ville
miukumau
Junior Member
Junior Member

Ville V kirjoitti: Koska kalasi ovat ilmeisesti jalostettuja eivätkä luonnosta pyydettyjä
Joo. Eläinliikkeen, josta kiekkoni ostin mukaan kalat ovat saksalaista alkuperää.
miukumau
Junior Member
Junior Member

Empä tiedä huolestunko nyt ihan turhasta.... :?

Koska kiekkojeni tilanne on pysynyt samana, eli toinen kiusaa toista eikä kiusattu juurikaan syö, ajateltiin hommata lisää kiekkoja. Käyttämässämme liikkeessä ei kuitenkaan ollut kuin yksi kiekko, joka sinne jäi, kun edelliset ostimme. Kala oli hyvinvoivan näköinen ja niimpä se nyt uiskentelee pöntössämme.

"Häirikkö" kiekkomme nyt sitten sai yhden kaverin lisää jota kiusata. Kiusaamisen se ainakin eilen vielä hoiti vanhaan malliiin, tosin sillä oli siinä enemmän puuhaa, kun kiusattavia olikin kaksi.

Minua huolestuttaakin nyt se, että tämä meidän jo kiusattu ja ruokahalun menettänyt kaveri muuttui eilen aivan mustan puhuvan tummaksi ja pälyili toisten touhuja kannonkolosta. Se on laihempi ja pienempi kuin toiset. :(

Kuinka kaun uskallan seurata tilannetta? Minulla on toinen akvaario, tosin vain 60-L, jonne sen voisi siirtää hieman lepäilemään ja keräämään voimia. En tiedä onko sekään järkevää, sillä siellähän on kuitenkin toinen bakteerikanta, yms... Auttakee!!!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”