Akvaariosilikonista

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SaRa
Starting Member
Starting Member

Akvaariosilikonista

Viesti Kirjoittaja SaRa »

Heippa!
Olisin vaan kysynyt, että osaako joku neuvoa miten akvaariosilikonia käytetään. Siis olen ajatellut rakentaa luonnosta keräämistäni kivistä luolan akvaarioon. Ostin tänään akvaariokaupasta silikonia, ja kotiin päästyäni minun piti tutustua ohjeisiin...Mutta niitä ei juurikaan ollut. Eli kuinka kauan annetaan kuivua ennen akvaarioon laittamista? Olisi kiva jos joku osaisi neuvoa tietämätöntä!
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

SaRa kirjoitti:Eli kuinka kauan annetaan kuivua ennen akvaarioon laittamista?
Vuorokauden verran kannattaa antaa vähintään kuivua. Sen jälkeen silikoonin pitäisi olla kosketuskuiva. Voisihan sitä antaa toki pidempäänkin kuivua- eipä se ainakaan pahitteeksi olisi, mutta minimissään tuo yksi kokonainen vuorokausi.

Hihii. Minä en ole ikinä jaksanut kivikasoja alkaa rakentamaan, koska luultavammin kivet päätyisivät ikkunasta ulos kuin akvaarioon
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

SaRa kirjoitti:Heippa!
Olisin vaan kysynyt, että osaako joku neuvoa miten akvaariosilikonia käytetään. Siis olen ajatellut rakentaa luonnosta keräämistäni kivistä luolan akvaarioon. Ostin tänään akvaariokaupasta silikonia, ja kotiin päästyäni minun piti tutustua ohjeisiin...Mutta niitä ei juurikaan ollut. Eli kuinka kauan annetaan kuivua ennen akvaarioon laittamista? Olisi kiva jos joku osaisi neuvoa tietämätöntä!
Hei!
Vuorokauden - pari saa rauhassa kuivua. Kun etikan haju on haihtunut, voit panna pariksi vuorokaudeksi johonkin paljuun likoamaan, ja sitten menoksi.

Tuolla silikonilla kivien liimaamiseen liittyy yksi paha ongelma:
Kiviä on vaikea puhdistaa riittävän hyvin, koska pinta on epätasainen. Tästä seuraa että vesi "ryömii" kiven ja silikonin väliin ja rakennelma leviää enemmän tai vähemmän alkutekijöihinsä parissa kuukaudessa (kokemusta on). Valitse siis mahdollisimman tiiviitä ja sileitä kiviä, jotka voi puhdistaa viinalla, asetonilla yms. rasvaliuottimella. Vuotamisongelmaa ei ole, mutta kiusallinen hajoaminen on huonon työskentelyn vähemmän hauska lopputulos.

Musta silikoni häiritsee vähemmän kuin samean valkea eli väritön.
Onnea rakenteluun.

www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29
SaRa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SaRa »

Kiitoksia vastausista! Meinas kyllä mennä hermo niitten kivien kanssa...eivät meinanneet millään pysyä paikallaan kuten olis pitäny. Luolasta ei kyllä tullut yhtään niin hieno kuin olin jo unelmissani ajatellut...Sitä paitsi se silikonin haju on kammottava...ihana etikan tuoksu!
cancermann
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cancermann »

jarvij: Ei kait sitä viinaa sovi kiville juottaa...

Tosimies ei allekirjoituksia tarvi...
ok
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ok »

Ajattelin laittaa akvaarioon jokusen liuskeikiven pystyyn pengerryksen reunaksi. Tarkoituksena olisi tukevoittaa rakennelmaa liimaamalla kivet silikonilla muoviseen "kulmarautaan", jonka voisi haudata hiekkaan. Onko tällaisesta kokemusta?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

cancermann kirjoitti:jarvij: Ei kait sitä viinaa sovi kiville juottaa...

Tosimies ei allekirjoituksia tarvi...
Voipi, ei ne känniin mene.
Viina haihtuu nopeasti ja ainakin silikonin kuivumisen aikana varnasti.
Sitäpaitsi kiville juotettu viina ei johda "viinan turmelukseen"; vanhaa raittiusoppia .

www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29
Fikke
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fikke »

ok kirjoitti:Tarkoituksena olisi tukevoittaa rakennelmaa liimaamalla kivet silikonilla muoviseen "kulmarautaan", jonka voisi haudata hiekkaan
Juu. Itse olen samaa kokeillut ja hyväksi havainnut. Tälläsin kivenmurikan keskelle muovilevyä, vähän silikonia väliin ja hyvä tuli.

Mika
Kirjoplatynen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kirjoplatynen »

Itse vain pesin kivet hyvin ja liimasin, nyt on rakennelma ollut akvaariossa puoli vuotta eikä ole hajonnut :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”