Kuutamorihmakala
Valvoja: Moderaattorit
Kuutamorihmakala
Eli Trichogaster microlepis.
Tästä kelpaa kaikki nippeli- ja nappelitieto. Sekä sellainen tieto että sopiikos se altaaseen joka on:160-litrainen purnukka.
Kaloina: tiikerinuoliaisia(3kpl),leväbarbeja(2kpl),piikkisilmiä(4kpl),partamonneja(2kpl). Ja sitten tulossa on: Raitakorupleko(1kpl) ja rykelmä jotain parvikaloja luultavasti. Arvot ovat: ph: n.7, kh: 3-4, ei nitriittiä, lämpö: 25astetta. Kasveja paljon, puuta on, piilopaikkoja on, virtausta hieman jne.
Ajattelin siis näitä kyseisiä kaloja ottaa 1+2kpl. Mielipiteitä?
Aldertonin kirjassa on hieman juttua näistä ja siellä mainitaan että: "kotiseutu Thaimaa, eikä niiden ruokkiminen ja yleishoito aiheuta juuri ongelmia. Ne syövät vaihtelevaa ruokaa.."
Eli ruokkiminen pitäis onnistua, mutta pikkuvinkkejä saa siitäkin laittaa..
Sekä: "akvaarioon ei saisi sijoittaa barbeja, koska ne voivat vahingoittaa niiden eviä, mutta muut labyrinttikalat tai jopa särkikalat sopivat." Onko näin? Ja eikö sinne saa laitta mitään barbeja vai onko kyseessä ärhäkät barbit kuten tiikeribarbi? Käyvätkö kirsikkabarbit?
Huhu..tulipahan selostus..noniin ja sitten kiitos!
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Tästä kelpaa kaikki nippeli- ja nappelitieto. Sekä sellainen tieto että sopiikos se altaaseen joka on:160-litrainen purnukka.
Kaloina: tiikerinuoliaisia(3kpl),leväbarbeja(2kpl),piikkisilmiä(4kpl),partamonneja(2kpl). Ja sitten tulossa on: Raitakorupleko(1kpl) ja rykelmä jotain parvikaloja luultavasti. Arvot ovat: ph: n.7, kh: 3-4, ei nitriittiä, lämpö: 25astetta. Kasveja paljon, puuta on, piilopaikkoja on, virtausta hieman jne.
Ajattelin siis näitä kyseisiä kaloja ottaa 1+2kpl. Mielipiteitä?
Aldertonin kirjassa on hieman juttua näistä ja siellä mainitaan että: "kotiseutu Thaimaa, eikä niiden ruokkiminen ja yleishoito aiheuta juuri ongelmia. Ne syövät vaihtelevaa ruokaa.."
Eli ruokkiminen pitäis onnistua, mutta pikkuvinkkejä saa siitäkin laittaa..
Sekä: "akvaarioon ei saisi sijoittaa barbeja, koska ne voivat vahingoittaa niiden eviä, mutta muut labyrinttikalat tai jopa särkikalat sopivat." Onko näin? Ja eikö sinne saa laitta mitään barbeja vai onko kyseessä ärhäkät barbit kuten tiikeribarbi? Käyvätkö kirsikkabarbit?
Huhu..tulipahan selostus..noniin ja sitten kiitos!
oppo kirjoitti:Sekä: "akvaarioon ei saisi sijoittaa barbeja, koska ne voivat vahingoittaa niiden eviä, mutta muut labyrinttikalat tai jopa särkikalat sopivat." Onko näin? Ja eikö sinne saa laitta mitään barbeja vai onko kyseessä ärhäkät barbit kuten tiikeribarbi?
Njaa. Barbit tuppaavat yleisesti ottaen olevan ärhäköitä ja kaiken liehuvan perään. Esim. loistobarbilla on tapana käydä rihmojen evien kimppuun ja olen myös keltabarbin kuullut näin tekevän, vaikkakaan itse en ole huomannut mitään tänne päin viittaavaakaan. Että sitä ärhäkkyyttä löytyy yllättävistä lajeista, eivätkä siis vain tiikeri- ja viisiraitabarbi ole näitä evännyppijöitä.
Mutta jostakin lähteestä olen näemmä kaivanut tiedon ettei kirsikkabarbit ainakaan olisi kiinnostuneita rihmojen evistä ja lisännyt sen rihmojen evien ystäviin . Mitään muistikuvaa että mistä, mutta yhdeksi mielipiteeksi tämä taitanee riittää .
Kuutamorihmasta pH neutraali tai hapan, kovuus ei tärkeä. Lämpötila voi nousta kolmeenkymmeneen mutta tuossa kahdessaviidessä jo menee.
Enpä minä tähän hättään muuta muista. Noista ei ole kokemusta itselläni.
Viimeksi muokannut Rääkky, 16:26, 01.05.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tai tieteellisellä nimellä.
Ja rihmojen kannalta tuo 1+2 on räjähdysaltis yhdistelmä mutta huomattavasti parempi useimmiten kuin 1+1. Naaraat myös tuppaavat jallittamaan toisiaan jos huono tuuri käy. Niin, sellaisia me naiset olemme.
Koiras kiusaa monesti sitä yhtä naarasta. Hyvä piirre rihmoilla on jos koiras on tossu- tosin tällöin on tarpeen pari sinistä pilleriä jos kudettamisesta on kiinnostunut. (Ja sitten tähän se normaali höpötys siitä koiraan agressioiden jakautumisesta kahdelle naaraalle).
Nopea tiivistys: 1+2 on hyvä idea, mutta katso että naaraat tulevat toimeen keskenään, koska näin ei aina tapahdu.
Muokattu - Rääkky on 22/03/2002 16:36:26
Ja rihmojen kannalta tuo 1+2 on räjähdysaltis yhdistelmä mutta huomattavasti parempi useimmiten kuin 1+1. Naaraat myös tuppaavat jallittamaan toisiaan jos huono tuuri käy. Niin, sellaisia me naiset olemme.
Koiras kiusaa monesti sitä yhtä naarasta. Hyvä piirre rihmoilla on jos koiras on tossu- tosin tällöin on tarpeen pari sinistä pilleriä jos kudettamisesta on kiinnostunut. (Ja sitten tähän se normaali höpötys siitä koiraan agressioiden jakautumisesta kahdelle naaraalle).
Nopea tiivistys: 1+2 on hyvä idea, mutta katso että naaraat tulevat toimeen keskenään, koska näin ei aina tapahdu.
Muokattu - Rääkky on 22/03/2002 16:36:26
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Noista barbeista sen verran, että jos jostain löydät kultakölibarbeja
(jos joku muistaa tieteellisen nimen, niin laittaa sen varmaankin tähän: _________________ ) niin ne ovat kauniita, vilkkaita, jäävät
pieniksi, eivätkä ole tuhmia kenellekään. Ja jos löydät, niin saat minulta
parvesi jatkoksi ne kaksi yksilöä, jotka eivät hyppineet akvaariosta ulos...
Että kansilasit on kova juttu noiden kanssa.
T: Mari
(jos joku muistaa tieteellisen nimen, niin laittaa sen varmaankin tähän: _________________ ) niin ne ovat kauniita, vilkkaita, jäävät
T: Mari
Kiitoksia vastanneille. Olen juuh etsinyt tietoa näistä kuutamoista ja pitäisi sopia tänne, kaupassa sanoivat etteivät ole vielä huomanneet tällä parvella mitään agressiivisia piirteitä.
Eli ensiviikolla taitavat saapua nämä 1+2 kuutomarihmakalaa uuteen kotiin. Kerron sitten jatkoa kunhan tottuvat uuteen kotiin jne.
Niin ja olihan minulla vielä yksi kysymys: kuinka pieniä kaloja näiden kuutamoiden kanssa voipi ottaa?
Eli ensiviikolla taitavat saapua nämä 1+2 kuutomarihmakalaa uuteen kotiin. Kerron sitten jatkoa kunhan tottuvat uuteen kotiin jne.
Kiitos tarjouksesta. Katsotaan mitä barbeja nuo tampereen liikkeet tarjoavat. Jos näitä yksilöitä löydän, otan mielelläni vastaan sinulta nuo 2kpl. Kansilasit on tai tuollainen koko kansihäkkyräsysteemi, eli kun tuo minun allashan on sellainen ns.sisustusakvaario näköinen.Mari kirjoitti: Noista barbeista sen verran, että jos jostain löydät kultakölibarbeja
Niin ja olihan minulla vielä yksi kysymys: kuinka pieniä kaloja näiden kuutamoiden kanssa voipi ottaa?
-
- Elite Member
-
- Advanced Member
- Viesti:
Minun omassa kalalajilistassani kultakölibarbi on juovakölibarbin toisintonimenä, eli minäkin olen nähnyt jonkun putiikin myyvän niitä sillä nimellä. Useammin ne ovat kuitenkin näkyneet tuolla juovanimellä, ja eivät ne ainakaan minusta kultaisia ole, juovaisia enemmänkin. Mutta samasta kalasta mitä ilmeisimmin puhumme. Pieni, eloisa ja oikein sievä.
Uudessa kalannimilistassa siitä muistaakseni tulee ihan virallisestikin juovakölibarbi.
Uudessa kalannimilistassa siitä muistaakseni tulee ihan virallisestikin juovakölibarbi.
Hei,
voisit harkita sellaistakin vaihtoehtoa, että ottaisit
ensin vaan sen 1+1 kuutamorihmakalaa, ja katsoisit miten
tulevat toimeen. Olen noudattanut tätä metodia omien kääpiö- ja
hunajarihmakalojeni kanssa - ensimäisessä tapauksessa hankin
lopulta toisen naaraan, joka rauhoitti villisti pörräävää
pariskuntaani,toisessa en. Näin välttyisit ottamasta riskiä
kahdesta toisiinsa sopimattomasta naaraasta siltä varalta, että
pariskunta olisikin sopuisa ihan kahdestaan.
Jos kauppias ei ole huomannut parvessa mitää aggressioita, se ei tarkoita, etteikö mahdollisuutta niiden ilmenemiseen olisi sitten kun tilanne muuttuu, ja kalat eivät enää olekaan parvessa vaan pienellä porukalla kotiakvaariossa.
tulevat toimeen. Olen noudattanut tätä metodia omien kääpiö- ja
hunajarihmakalojeni kanssa - ensimäisessä tapauksessa hankin
lopulta toisen naaraan, joka rauhoitti villisti pörräävää
pariskuntaani,toisessa en. Näin välttyisit ottamasta riskiä
Jos kauppias ei ole huomannut parvessa mitää aggressioita, se ei tarkoita, etteikö mahdollisuutta niiden ilmenemiseen olisi sitten kun tilanne muuttuu, ja kalat eivät enää olekaan parvessa vaan pienellä porukalla kotiakvaariossa.
Olen saanut käsityksen että samasta altaasta hankitut naaraat monesti ovat suhteellisen toimeentulevia, eikä tarvitse tässä tapauksessa huolehtia siitä että sisäsiittoisuus vaivaisi mahdollista jälkipolvea koska nainen + nainen - yhdistelmän ei ole vielä todettu aiheuttavan vaahtosammuttimia..Jenni kirjoitti:
tulevat toimeen.
....
Näin välttyisit ottamasta riskiä
Olen sitä mieltä että 1+1 yhdistelmään liitetty toinen naaras voi edelleen olla räjähdysherkempi tilanne koska joudut sen kalan sokkona valitsemaan ja agressioista et voi saada minkäänlaista viitettä. Tästä voidaan vääntää mutkat suoriksi: samojen poikueiden rihma- koiraat voivat tulla toimeen keskenään vielä aikuisenakin. Näin homma toimii luullakseni aivan yhtä lailla naaraiden kohdalla.Jos kauppias ei ole huomannut parvessa mitää aggressioita, se ei tarkoita, etteikö mahdollisuutta niiden ilmenemiseen olisi sitten kun tilanne muuttuu, ja kalat eivät enää olekaan parvessa vaan pienellä porukalla kotiakvaariossa.
Mutta minäpäs vain luulen.
Viimeksi muokannut Rääkky, 16:30, 01.05.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nonniihh..
Mä olen kyllä ajattellut ottaa tuon 1+2 yhdistelmän, vien toki takaisin kauppaan toisen jos jotain kärhämää esiintyy. Nämä kaupan kalat ovat samasta poikueesta joten minäkin uskon siihen että ne saattavat hyvinkin tulla toimeen keskenään.
Mutta hyvät ihmiset voisikos joku vielä heittää vastauksen tähän niin olisin todella kiitollinen:
Ja Mari saat pitää vielä ainakin juovakölibarbisi, niitä ei tampereella ole näkynyt.
Muokattu - oppo on 25/03/2002 16:45:37
Mä olen kyllä ajattellut ottaa tuon 1+2 yhdistelmän, vien toki takaisin kauppaan toisen jos jotain kärhämää esiintyy. Nämä kaupan kalat ovat samasta poikueesta joten minäkin uskon siihen että ne saattavat hyvinkin tulla toimeen keskenään.
Mutta hyvät ihmiset voisikos joku vielä heittää vastauksen tähän niin olisin todella kiitollinen:
Eli käyvätkö esim. pikkurasborat(tällä nimellä kutsuivat TRE:n siniriutassa, luulisin että kyseessä on kääpiörasbora, kuten olemme huomanneet ihmisillä on joskus huonomuisti noiden nimien kanssa ) vai häviävätkö ne parampiin suihin tai uhkaako niitä jokin muu vaara, stressi ym. ym.oppo kirjoitti: Niin ja olihan minulla vielä yksi kysymys: kuinka pieniä kaloja näiden kuutamoiden kanssa voipi ottaa?
Ja Mari saat pitää vielä ainakin juovakölibarbisi, niitä ei tampereella ole näkynyt.
Muokattu - oppo on 25/03/2002 16:45:37
Enpä ole koskaan kuullut tai huomannut että suuret rihmat olisivat vähimmässäkään määrin uhanneet mitään pikkukalaa. Eivät tuppaa olemaan yhtään kiinnostuneita edes häirintämielessä pikkukaloista- jotkut suuremmat kalathan voivat herättää suurissa rihmoissa ärsytystä ja kakkapää-reaktion, mutteivät pienet. Kyllä minä kuiteniin toivoisin että joku muu vielä vahvistaisi tämän asian tai sitten kumoaisi.oppo kirjoitti:Niin ja olihan minulla vielä yksi kysymys: kuinka pieniä kaloja näiden kuutamoiden kanssa voipi ottaa?
http://www.aqua-web.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1314 Katso muuten vielä tämä keskustelu, sillä täällä niistä kääpiörasboroista puhuttiin. Muistakseni niistä kaipasit silloin informaatiota.
Viimeksi muokannut Rääkky, 16:32, 01.05.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Olemme huomanneet joo. Ettei vaan sittenkin olisi pikkukiilakylkiä? En nyt tiedä miten usein siellä kalasto vaihtuu, mutta näitä siellä tosiaan kuukausi takaperin oli.oppo kirjoitti:Eli käyvätkö esim. pikkurasborat(tällä nimellä kutsuivat TRE:n siniriutassa, luulisin että kyseessä on kääpiörasbora, kuten olemme huomanneet ihmisillä on joskus huonomuisti noiden nimien kanssa )
-Holzig-
Kyllä ne oli noita pikkurasboroita, jotka luultavasti siis oli noita kääpiörasboroita. Juuh pikkukiilakylkiä siellä oli nytkin, eivät ole niitä mistä puhuin. Sano se mies siellä laittavansa ne rasborat(punapää- ja pikkurasborat) etsittävien kalojen listalle.
Muutamassa muussa kaupassa sanoivat että niillä ei ole kovin suurta menekkiä..joten he eivät niitä kovinkaan usein tukusta ota.
Muokattu - oppo on 26/03/2002 17:16:42
Muutamassa muussa kaupassa sanoivat että niillä ei ole kovin suurta menekkiä..joten he eivät niitä kovinkaan usein tukusta ota.
Muokattu - oppo on 26/03/2002 17:16:42
Noissa kuutamorihmakaloissa on hieman hankalaa se, että sukupuolet saattavat mennä "sekaisin". Eli kaupassa alistettu koiras saattaa muistuttaa niin paljon naarasta, että kokenutkin kuutamorihmakalaharrastaja menee lankaan. Itse ottaisin 5-6 kpl ja akvaarion koko yli 200 l.
Mutta, kerrohan miten teillä alkaa asiat sujumaan, minä ainakin odotan mielenkiinnolla onnistuuko sukupuolien valitseminen oikein ja miten kalat viihtyvät toistensa kanssa.
mik
Mutta, kerrohan miten teillä alkaa asiat sujumaan, minä ainakin odotan mielenkiinnolla onnistuuko sukupuolien valitseminen oikein ja miten kalat viihtyvät toistensa kanssa.
mik
Kerron toki kunhan kerkeän hakea ne ja tehdä muut tarvittavat järjestelyt. Näillä näkymin kuutamot saapuvat tuolloin lauantaina tänne meidän altaaseen. Mielellänihän ottaisin niitä kunnon lauman, mutta tuo akvaario ei tuosta isommaksi muutu ja eikö usein suositella pitämään rihmakaloja pareina tai 1+2 yhdistelminä? Vai mitä meinasit?
Ja toki olen tarkkana kuin porkkana sukupuolia erotellessa. Onko jotain vinkkiä mistä ne mahdollisimman luotettavasti erottaisi? Aldertonin kirjassa lukee näin:
"Sukupuolet on helppo erottaa toisistaan lankamaisista rintaevistä, jotka ovat naarailla kellertävät, mutta koirailla selvästi punertavat."
Ja kauppias puhui että koirailla olisi teräväkärkisempi selkäevä, kuten useimmille rihmakaloilla on.
Ja toki olen tarkkana kuin porkkana sukupuolia erotellessa. Onko jotain vinkkiä mistä ne mahdollisimman luotettavasti erottaisi? Aldertonin kirjassa lukee näin:
"Sukupuolet on helppo erottaa toisistaan lankamaisista rintaevistä, jotka ovat naarailla kellertävät, mutta koirailla selvästi punertavat."
Ja kauppias puhui että koirailla olisi teräväkärkisempi selkäevä, kuten useimmille rihmakaloilla on.
Meinasi sitä että olisit tehnyt niin että olisit ottanut suuremman parven ja katsonut koiraiden ja naaraiden lukusuhteet ja myynyt sitten ylimääräiset pois, niin että olisit jättänyt jäljelle parin tai 1+2 yhdistelmän. Että ei se parvi olisi sinne pysyvästi jäänyt, mutta tälle kikkailulle ei nyt todellakaan ole mahdollisuutta kuten itsekin sanoit.oppo kirjoitti:Mielellänihän ottaisin niitä kunnon lauman, mutta tuo akvaario ei tuosta isommaksi muutu ja eikö usein suositella pitämään rihmakaloja pareina tai 1+2 yhdistelminä? Vai mitä meinasit?
Yleistä muillakin rihmoilla. Minulla nyt on kuusi kappaletta suklaarihmoja josta odottelen että mitkäs ne sukupuolten lukusuhteet mahtavat olla.mik kirjoitti:Noissa kuutamorihmakaloissa on hieman hankalaa se, että sukupuolet saattavat mennä "sekaisin".
Tässä tapauksessa tilaa vaan ei tällaiselle kikkailulle ole On parempi ottaa se kolmikko vaan silläkin uhalla että tulee vaikkapa pari koirasta. Sitten vaan suoritettava taktisia myyntioperaatioita ja osto-operaatioita, mikäli tarve tulee.Eli kaupassa alistettu koiras saattaa muistuttaa niin paljon naarasta, että kokenutkin kuutamorihmakalaharrastaja menee lankaan. Itse ottaisin 5-6 kpl ja akvaarion koko yli 200 l.
On tämä akvaariotouhu niin helppoa ja ongelmatonta
Viimeksi muokannut Rääkky, 16:36, 01.05.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tämä aihehan oli lukittuna jo, mutta nyt kun on taas auki bittiavaruuteen kadonneiden epäsosiaalisten viestien takia, voinkin esittää kysymykseni:

Kyseisen serverinvaihtooperaation takia en muista tai tiedä olitkos vastannut että millä poppakonstilla sinä sait selville ovatko kuutamosi uroksia vaiko naaraita? Niin ja minkäkokoisia mötkäleitä ne teillä on? Ja millainen joukkio teillä niitä on vai onko ollenkaan?Noissa kuutamorihmakaloissa on hieman hankalaa se, että sukupuolet saattavat mennä "sekaisin". Eli kaupassa alistettu koiras saattaa muistuttaa niin paljon naarasta, että kokenutkin kuutamorihmakalaharrastaja menee lankaan. Itse ottaisin 5-6 kpl ja akvaarion koko yli 200 l.
mik

-
- Starting Member
Olen uusi "kohtalaisen" kokoisen altaan omistaja eli 317 litraisen..
Olen hyvin hyvin kiinnostunut kuutamorihmoista. Minulla on akvaariossani tasan yksi tulipyrstö ja kaksi kotiloa. Olen kuutamorihmojen lisäksi kiinnostunut kirsikkabarbeista.
Olen lukenut nyt hieman ristiriitaistatietoa sieltä täältä. Minkä kokoiseen altaaseen niitä nyt oikein voi laittaa? Täällä joku laittaa 160-litraiseen, http://laura.varusteleka.fi/kalat.php?nayta=80 edellä olevilla sivuilla lukee että vähintään 250-litraa, kun taas minulle toisessa keskustelussa sanottiin, että minun akvaarioni on hieman liian pieni..
Akvaarioni vesi on melko neutraali ja lämpö on n. 25 astetta. Kasveja olen hiljalleen lisäämässä, kunhan pääsen vauhtiin. Tulipyrstö ei tietääkseni juurikaan häiritse rihmoja? ja kirsikkabarbit on luultavasti melko kilttejä niille?
- Onko siis mahdollista että voisin ottaa kuutamoita? ja kuinka monta niitä sitten kannattaa laittaa?
Lisäksi vielä kysyisin että millainen on kuutamon saatavuus ja hinta? En ole nimittäin lähialueilla nähnyt kyseisiä kaloja..
Olen hyvin hyvin kiinnostunut kuutamorihmoista. Minulla on akvaariossani tasan yksi tulipyrstö ja kaksi kotiloa. Olen kuutamorihmojen lisäksi kiinnostunut kirsikkabarbeista.
Olen lukenut nyt hieman ristiriitaistatietoa sieltä täältä. Minkä kokoiseen altaaseen niitä nyt oikein voi laittaa? Täällä joku laittaa 160-litraiseen, http://laura.varusteleka.fi/kalat.php?nayta=80 edellä olevilla sivuilla lukee että vähintään 250-litraa, kun taas minulle toisessa keskustelussa sanottiin, että minun akvaarioni on hieman liian pieni..
Akvaarioni vesi on melko neutraali ja lämpö on n. 25 astetta. Kasveja olen hiljalleen lisäämässä, kunhan pääsen vauhtiin. Tulipyrstö ei tietääkseni juurikaan häiritse rihmoja? ja kirsikkabarbit on luultavasti melko kilttejä niille?
- Onko siis mahdollista että voisin ottaa kuutamoita? ja kuinka monta niitä sitten kannattaa laittaa?
Lisäksi vielä kysyisin että millainen on kuutamon saatavuus ja hinta? En ole nimittäin lähialueilla nähnyt kyseisiä kaloja..
Re: Kuutamorihmakala
Löysin tällaisen vanhan ketjun
Kuutamot ovat nyt asuneet meillä reilu kaksi viikkoa. Allas on 450l ja kuutamoita on 6 kappaletta. Ne ovat tällä hetkellä noin 7-8 senttiä pyrstöineen, eli aika pikkuisia vielä vaikka ovat mielestäni ehtineet kasvaa jo kahdessa viikossa. Olivat aluksi niin "läpinäkyvän" oloisia, nyt ovat jo saaneet hieman massaa.
Ensimmäinen viikko kalat olivat hyvin säikkyjä, ja näyttäytyivät ruoka-aikana, jos silloinkaan. Mutta nyt jo ovat rohkaistuneet hurjasti
Aina kun kävelee altaasta ohi, niin tulevat kerjäämään ruokaa, koko konkkaronkka. Ja meidän 3v on aivan innoissaan, kun kalat tulevat maistamaan sormia
Eli ihan loistava laji tämä on, eivät ollenkaan mitään säikkyjä hermoheikkoja
Minkäkokoisina näistä voi ruveta erottelemaan sukupuolia? Isommalla mielestäni etummainen osa mahapuolen evää punertaa hieman. Rintaevät (ne "tuntosarvet") kellertää kaikilla mutta isoimmalla mielestäni ovat hieman enemmän oranssit. Isoin myös määrää kaapin paikan ja hätyyttelee muita, jos tulevat liian lähelle. Tämä isoin on kai suht varmasti koiras. Yhdellä piennemmistä on vielä hämärä tumma viiva päästä pyrstöön, ja pyrstössä pilkku, eli hän on porukan "vauva". Missä vaiheessa ovat "aikuisia"? Eli milloin olisi mahdollista yrittää kudettaa? Pitääkö niiden olla se 15 senttiä? Vai onko se enemmän iästä kiinni?
Huomasin tänään että kaikilla kuudella on punaiset läiskät silmien yläosassa. Luin jostain, että saavat sellaiset jos viihtyvät, eli nämä "krapulasilmät" ovat sitten oikein ylpeyden aihe
Kuutamot ovat kyllä aivan järkyttävän kauniita kaloja, etenkin kuuvaloissa

Ensimmäinen viikko kalat olivat hyvin säikkyjä, ja näyttäytyivät ruoka-aikana, jos silloinkaan. Mutta nyt jo ovat rohkaistuneet hurjasti

Minkäkokoisina näistä voi ruveta erottelemaan sukupuolia? Isommalla mielestäni etummainen osa mahapuolen evää punertaa hieman. Rintaevät (ne "tuntosarvet") kellertää kaikilla mutta isoimmalla mielestäni ovat hieman enemmän oranssit. Isoin myös määrää kaapin paikan ja hätyyttelee muita, jos tulevat liian lähelle. Tämä isoin on kai suht varmasti koiras. Yhdellä piennemmistä on vielä hämärä tumma viiva päästä pyrstöön, ja pyrstössä pilkku, eli hän on porukan "vauva". Missä vaiheessa ovat "aikuisia"? Eli milloin olisi mahdollista yrittää kudettaa? Pitääkö niiden olla se 15 senttiä? Vai onko se enemmän iästä kiinni?
Huomasin tänään että kaikilla kuudella on punaiset läiskät silmien yläosassa. Luin jostain, että saavat sellaiset jos viihtyvät, eli nämä "krapulasilmät" ovat sitten oikein ylpeyden aihe

Kuutamot ovat kyllä aivan järkyttävän kauniita kaloja, etenkin kuuvaloissa

-
- Starting Member
Hei!
Ostin tänään 3 kuutamorihmakalaa, saa nähdä miten pärjäävät.
Minulla on kokemusta vain hunajarihmakaloista, mutta sen verran tiedän, että tosiaan kaikki naaraat eivät todellakaan tule toimeen keskenään!!!! ......ja minulla olikin ongelmia sen asian kanssa (no onneksi serkkuni otti toisen niistä), joten kannattaa tarkkailla niiden käyttäytymistä!
Helsingin akvaarion sivuilla sanotaan, että kuutamorihmakalasta tulee 15cm, ei kai se voi olla totta?
Katsokaa vaikka: http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... akalat.htm
Tuolla sivulla on muuten hyvä kuva tästä kalasta, kannattaa katsoa!
Onko kellään kokemusta, minkä kokoiseksi tämä kala voi kasvaa n. 200 litraisessa akvaariossa? Ajatelkaa nyt, tuolla sivulla sanottiin, että 170L min. ja kalasta tulee n. 15cm!!! .....ei mitään järkeä!
-Kultakala-
Ostin tänään 3 kuutamorihmakalaa, saa nähdä miten pärjäävät.
Minulla on kokemusta vain hunajarihmakaloista, mutta sen verran tiedän, että tosiaan kaikki naaraat eivät todellakaan tule toimeen keskenään!!!! ......ja minulla olikin ongelmia sen asian kanssa (no onneksi serkkuni otti toisen niistä), joten kannattaa tarkkailla niiden käyttäytymistä!
Helsingin akvaarion sivuilla sanotaan, että kuutamorihmakalasta tulee 15cm, ei kai se voi olla totta?
Katsokaa vaikka: http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... akalat.htm
Tuolla sivulla on muuten hyvä kuva tästä kalasta, kannattaa katsoa!

Onko kellään kokemusta, minkä kokoiseksi tämä kala voi kasvaa n. 200 litraisessa akvaariossa? Ajatelkaa nyt, tuolla sivulla sanottiin, että 170L min. ja kalasta tulee n. 15cm!!! .....ei mitään järkeä!
-Kultakala-
Lemmikkeinä kaksi akvaariota + 2 kissaa
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Eihän kalojen aikuiskoko akvaarion koosta riipu, sitkeästä myytistä huolimatta. Tokihan ne likaisessa vedessä, vähällä ruualla tai pahasti stressattuina jäävät pieniksi, mutta jos olosuhteet ovat muuten kunnossa, kala kasvaa vaikka kiinni pienen altaan seiniin.-Kultakala- kirjoitti: Onko kellään kokemusta, minkä kokoiseksi tämä kala voi kasvaa n. 200 litraisessa akvaariossa? Ajatelkaa nyt, tuolla sivulla sanottiin, että 170L min. ja kalasta tulee n. 15cm!!! .....ei mitään järkeä!
-Kultakala-
Sini-, kelta- ja helmirihmakalat kasvavat normaalisti 11-13 sentin mittaisiksi. Kuutamorihma on tästä porukasta suurin, ja tuo 15 cm tuskin on mikään epärealistinen pituus. Siksi se ei pienen akvaarion kala olekaan. Monessakin paikassa annetaan enemmän tai vähemmän järkevän kuuloisia minimiallaskokoja, onpa minullekin joskus aikanaan kuutamorihmoja suositeltu 90-litraiseen akvaarioon.

Fishbase, jossa on yleensä jonkinlainen luonnosta pyydetyn yksilön maksimimitta, antaa kuutamorihmakalan kooksi 13 cm. Useimpien lajien kohdalla Fishbasen pituus on kuitenkin alle aikuismitan akvaario-oloissa.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Oletko testannut väitteesi vai onko jossain tutkittua tietoa?7330 kirjoitti:Eihän kalojen aikuiskoko akvaarion koosta riipu, sitkeästä myytistä huolimatta. Tokihan ne likaisessa vedessä, vähällä ruualla tai pahasti stressattuina jäävät pieniksi, mutta jos olosuhteet ovat muuten kunnossa, kala kasvaa vaikka kiinni pienen altaan seiniin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
PItipä oikein itsekin katsoa tuo pituus Fishbasesta, kun Varjon Akvariokalat antaa mitaksi sen 15 cm ... Ja ristiriitaan löytyi looginen selitys, Fishbase http://www.fishbase.org/Summary/species ... microlepis antaa mitan SL (eli standard length), ja siihen parisenttiä pystöä päälle, jota tuossa SL mitassa ei ole mukana, niin saadan se 15 cm TL (total lenght eli kokonaispituus pyrstöineen kaikkineen). Eli kannattaa katsoa kirjoissa ja muissa "tieteellisemmän puoleisissa julkaisuissa", että onko mitat TL vai SL.7330 kirjoitti:Fishbase, jossa on yleensä jonkinlainen luonnosta pyydetyn yksilön maksimimitta, antaa kuutamorihmakalan kooksi 13 cm. Useimpien lajien kohdalla Fishbasen pituus on kuitenkin alle aikuismitan akvaario-oloissa.

(Selvitys ei ole siis kohdistettu henk. koht. sinulle 7330, sillä minulla on se käsitys, että opiskelualasi perusteella nämä asiat ovat sinulle tuttuja...

En sitä juttua nyt jaksa hakea, mutta mielestäni täällä on tarinaa isopurjeplekosta tai muusta isosta, joka oli mennyt mutkalle altaan seinien tullessa vastaan...7330 kirjoitti:mutta jos olosuhteet ovat muuten kunnossa, kala kasvaa vaikka kiinni pienen altaan seiniin.