Klovninuoliaiset

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
a_n_u
Junior Member
Junior Member

Klovninuoliaiset

Viesti Kirjoittaja a_n_u »

Kellä olisi kokemusta klovninuoliaisista? Mistä erottaa sukupuolen?? Omat kokemukset ym. olisivat kivoja...
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Kysymästäsi kalasta ei sinulle voi kukaan kertoa suomalaisia kokemuksia, sillä sitä ei ole tuotu Suomeen! Klovninuoliainen (Botia histrionica) on todella harvinainen laji. Akvaariomaailmaan taannoin kirjoittamassani botiajutussa esitelty kalakin oli kuvattu Saksassa.

Juuri tällä hetkellä klovninuoliaisen nimellä kulkevat kalat ovat todellisuudessa kissanuoliaisia (Botia rotundata). En tiedä, osaako joku kertoa sen sukupuolien erottamisesta. Minä en tältä istumalta osaa.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Klovninuoliaista näin Myyrmannin Faunattaressa n. kuukausi sitten. Näyttivät ainakin paljon lontoon-kielisissä lähteissä esiintyviltä klovneilta ja klovninuoliaisen nimellä olivat myynnissä. En ota tämän enempää kantaa nimen oikeellisuuteen.

Muokattu - Rääkky on 05/03/2002 16:32:57
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Juu niin oli ja sittemmin korjattu ainakin siellä.
a_n_u
Junior Member
Junior Member

Hmmm... Kiven kovaa ne kyllä eläin kaupassa väittivät fisuani klovninuoliaiseksi. Kuvia klovneista, mitä olen netistä löytänyt näyttävät kyllä kovasti kalaltani.

Muokattu - a_n_u on 06/03/2002 09:49:48
Edit: Ne isot kirjaimet... /sam
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mutta sinähän olet Jyväskylästä? Mikä kauppa? Jos Rio, niin nehän
siellä samassa kaupassa kuulemma myyskentelevät niitä käärmeenpääkaloja,
joista tulee jättiläisiä.
Valitettavasti akvaariokauppiaiden ammattitaitoon voi luottaa vain hyvin
harvoin.
Ne kalat on usein myynnissä juuri sillä nimellä, millä ne on tukusta tulleet,
oikea tai ei. Harvat edes rupeavat korjaamaan vääriä nimiään, vaikka
heille kuinka pitävästi todistaisi, että ovat erehtyneet.
Joissain liikkeissä myös kalat ovat jatkuvasti myynnissä vanhentuneilla nimillä,
kun "meidän asiakkaat on tottuneet niihin"...
Tämän takia meidän harrastajien on itse tiedettävä, mitä kaloja voimme
itsellemme hankkia ja pystyttävä ne tunnistamaan.

T: Mari
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Hmmm... Kiven kovaa ne kyllä eläin kaupassa väittivät fisuani klovninuoliaiseksi. Kuvia klovneista, mitä olen netistä löytänyt näyttävät kyllä kovasti kalaltani.

Sille, että jossakin kaupassa väitetään jotakin "kiven kovaa" ei kannata antaa kovin paljon painoa. Sen sijasta kaupassa pitäisi kertoa MIKSI se olisi klovninuoliainen. Mikä on määritysperuste jne.

Määrittämistä ei tule tehdä niin, että yritetään sovittaa tuntomerkkejä ennalta määrättyyn kalaan. Vaan pitää etsiä kaikki kalat, joita se muistuttaa ja ryhtyä sen jälkeen katsomaan, mikä niistä sopii parhaiten. Valitettavasti määrittämistä ei voi varmuudella edes suorittaa kuvien avulla. Eihän niissä kerrota, mitkä ovat määrittämisen kannalta ratkaisevan tärkeät tuntomerkit.

Minä kerroin jo aikaisemmin, että tuo tuontierä (ainakin se, jonka minä olen nähnyt), jota väitetään klovninuoliaiseksi itse asiassa on kissanuoliaista, Botia rostrata. Et ole maininnut, miksi sinun kalasi eivät voi olla kissanuoliaisia. Oletko katsonut tämän lajin kuvia? Jos olet, voisitko ystävällisesti tehdä kaikille tietämättömille selkoa, mistä nämä kaksi lajia erottaa toisistaan. Ehkä sen jälkeen kaupassakin osataan asia.

[/quote]

--------------------

quote:

Ne kalat on usein myynnissä juuri sillä nimellä, millä ne on tukusta tulleet,
oikea tai ei. Harvat edes rupeavat korjaamaan vääriä nimiään, vaikka
heille kuinka pitävästi todistaisi, että ovat erehtyneet.
Joissain liikkeissä myös kalat ovat jatkuvasti myynnissä vanhentuneilla nimillä,
kun "meidän asiakkaat on tottuneet niihin"...
Tämän takia meidän harrastajien on itse tiedettävä, mitä kaloja voimme
itsellemme hankkia ja pystyttävä ne tunnistamaan.

Näinhän se on, mutta sinä olet Mari väärässä. Harrastajan ei vielä ostohetkellä välttämättä tarvitse tietää mitään. Kauppiaan pitää. Siteerasin jokin aika maa- ja metsätalousministeriön päätöstä. Pistänpä sen kertauksen vuoksi vielä uudelleen:
"Eläimen luovuttaja antaa eläimen myynnin tai muun luovutuksen yhteydessä eläimen vastaanottajalle eläinlajia ja eläimen pitoa koskevat tarpeelliset tiedot. Tällaisia ovat eläimen hoitoa, ruokintaa, käsittelyä, pitopaikkaa ja pito-olosuhteita koskevat ohjeet, tiedot eläimen lajinomaisesta käyttäytymisestä, eläimen senhetkisesta iästä, koosta täysikasvuisena ja eläimen keskimääräisestä eliniästä sekä muut eläimen hyvinvoinnin, terveyden ja pitämisen kannalta tarpeelliset tiedot."

Tuossa puhutaan koko ajan eläinlajista, lajinomaisesta jne. Vaikka ministeriön päätös ei noilta osin olekaan sitova, löytyy vastaavan sisältöinen säädös myös laista. Eli kauppiaalla ei ole mitään mahdollisuuksia vetäytyä vastuusta määrittää kala mahdollisimman oikein. Oikeaan määritykseen sisältyy myös oikea nimi.

Nimikysymys on ollut hieman ongelmallinen, sillä virallinen kalannimiluettelo on 20 vuoden takaa ja pääosa kaupan piirissä olevista kaloista on uusia. Uusi viralllinen luettelo on kuitenkin tulossa. Kun se on ilmestynyt, ainoa hyväksyttävä nimi, jota yksinään saadaan käyttää, on tuo virallinen nimi. Sen ohella voi akvaarion kylkeen toki laittaa eri asiakkaita varten vaikka sata kauppiaan antamaa lempinimeä.
a_n_u
Junior Member
Junior Member

Kävin katsomassa sen toisen nuoliaisen kuvia ja voin kyllä suoraan todeta ettei se vastaa fisuani. Raidoitus on täysin erillainen. Kalan ostin muuten Reporangasta.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

quote:
Kävin katsomassa sen toisen nuoliaisen kuvia ja voin kyllä suoraan todeta ettei se vastaa fisuani. Raidoitus on täysin erillainen. Kalan ostin muuten Reporangasta.

Tässä on oikean histrionican kuva:
http://www.aquahobby.com/gallery/ghistrionica.html. Sinulla on siis tällainen kala? Jos on, olen todella kiinnostunut näkemään kuvan siitä.

Miten niin raidoitus ei vastaa kalaasi? Millä tavoin ei vastaa? Ja mihin kuvaan verrattuna? Ovatko sinun kalasi ja vertaamasi kuvan kalat samanikäisiä? jne. Valitettavasti tämä homma ei ole aivan niin yksinkertaista kuin luulet.

Edit: Laitoinpa sen URLin tähänkin toimintakuntoon. --Kaizu
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

quote:
Tässä on oikean histrionican kuva:
http://www.aquahobby.com/gallery/ghistrionica.html. Sinulla on siis tällainen kala? Jos on, olen todella kiinnostunut näkemään kuvan siitä.

404: document not found

Otetaan se piste pois URL:n perästä niin johan alkaa toimimaan
http://www.aquahobby.com/gallery/ghistrionica.html

Muokattu - jusa on 07/03/2002 13:45:21
a_n_u
Junior Member
Junior Member

Näillä sivuilla on myös kuvia niin klovnista kuin siitä toisestakin nuoliaisesta. raidoitus on mielestäni hiukka erillainen. Oma kalani on kyllä vasta noin 3 cm pitkä, eli aika nuori...

http://www.loaches.com/botia_rostrata.shtml

http://www.fishbase.org/Photos/Pictures ... at=species

Alimmaisessa osoitteessa oleva kuva on kuin kalastani otettu. Täysin samallainen.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Eipä näytä tuo linkki toimivan. Joka tapauksessa Googlella hakien päätyy juuri tuohon linkkiin.

Katsoin läpi kaikki kuvat mitä Google löytää Botia rostratasta. Eipä siellä ole yhtään nuoren kalan kuvaa. Yhdessä tekstissä on sentään oikea maininta, että nuorella kalalla on poikijuovia huomattavasti vähemmän.

Rostrata-histrionica porukassa on kyllä sikäli mätää, että kuvattuja lajeja on useampia, myös geto ja dayi. Loaches onlinessa ne on kaikki krumpattu yhteen ja samaan rostrataan. En ole siitä oikein vakuuttunut. Siitä sen sijaan olen, että en ole nähnyt histrionicaa Suomessa.
a_n_u
Junior Member
Junior Member

Yritän saada lainaan digikameraa niin se voisi auttaa asiaa. Tosin kuvan ottaminen voi olla hankalaa koska fisu on erittäin vilkas. Eipä sillä mulle ole väliä mikä nuoliainen se on, suloinen se kuitenkin on...vaikka hyvähän se on selvittää ni tietääpähän hoitaa oikeen.
zeke
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja zeke »

Klovninuoliaisen nimellä olen nähnyt Tampereella kaloja kaupan. Kovin tarkkaan en katsonut, mutta saattavat hyvin olla nuoria Botia rostratoja (kissanuoliainen). Kissanuoliaisen nimellä myydyissä kaloissa on erikoista se, että niistä tulee kasvaessan erilaisia. Raidat hajoavat ja jakautuvat, osa on selvästi keltapohjaisia, osa pikeminkin ruskeanharmaita. Voi hyvin olla, että kissanuoliaisena myydään ainakin kahta eri lajia, jotka ovat nuorena melko samannäköisiä. Ehkä näitä klovninuoliaisa pitää ottaa muutama kasvamaan, että näkee, mitä niistä sukeutuu . Klovneriaa tässä touhussa on se, että amerikan Clown Loach onkin tiikerinuoliainen .
a_n_u
Junior Member
Junior Member

No toi nuoliainen on nyt kuitenkin saanut seurakseen verkkonuoliaisen ja raita?nuoliaisen (Botia striata). Kumpikin ovat nuoria, joten niitä on hyvä verrata keskenään. Ei ne samaa lajia ainakaan ole.
zeke
Starting Member
Starting Member

No niin, nyt on sitten muutama pieni "klovninuoliainen" kasvamassa minullakin. Epäilen kyllä vielä tässä vaiheessa, että nämä silti ovat kissanuoliaisia (Botia rostrata). Tosin pieniä ruippanoita ovat vielä, aika näyttää. Ostin kalat Tampereen Siniriutasta, ja kappiaankin mielestä saattavat olla rostrataa.

Toisaalta sitten Loaches Onlinen kuvat nuorista Botia histrionica -yksilöistä ovat kovasti näiden näköisiä.

http://www.loaches.com/botiahist.shtml

Ja taas toisaalta, eipä olisi ensimmäinen kerta, kun Loaches Onlinen määritykset hovissa muuttuvat...
zeke
Starting Member
Starting Member

zeke kirjoitti:
Ja taas toisaalta, eipä olisi ensimmäinen kerta, kun Loaches Onlinen määritykset hovissa muuttuvat...
...itse itseäni sujuvasti lainaten.

Nyt ovat klovninuoliaiset sen verran kasvaneet ja loaches onlineenkin tullut uusia kuvia ja tietoa asiasta, että kyllä ainakin nämä minun klovninuoliaisina ostamani kalat näyttävät olevan B. histrionicaa.

http://www.loaches.com/botiahist.shtml

Kissanuoliaisia nämä eivät ole, yhtä ehkä lukuunottamatta. Sen juovat ovat selvästi jakautuneet. Toisaalta se saattaa mennä histrionican sisäisen muuntelun tiliin.

Toisin sanoen, klovninuoliaisia on tuotu maahan ja niitä on ollut kaupan.

Nyt kiinnostaisi sitten tietää, että mistä tämä suomenkielinen nimi klovninuoliainen on peräisin ja miksi se histrionicalle annettiin.
Zeke
--- ei painovoimaa oikeasti ole, vika on Maassa.
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Kalan tieteellinen nimi viittaa ilveilyyn, pelleilyyn tai johonkin semmoiseen. Suomalainen nimi esiintyy ekan kerran siinä PeRan jutussa Akvaariomaailmassa, jossa hän esittelee lajin.
*Hah*
Junior Member
Junior Member

Rakkaalla lapsella on monta nimeä!

Viesti Kirjoittaja *Hah* »

Juuh, tuntuvathan nuo kaupat myyvän mitä milloinkin, nimet vaihtelevat laajasti ja joskus sopivat jollekin kalalajille yhtä hyvin kuin hirvelle kiikarit! 8)
Monesti olen nähnyt ja kuullutkin juuri tiikerinuoliaisia mainostettavan "pellekalan" ja kenties juuri tästä johtuen "klovninuoliaisen" nimellä (?). Aina kannattaisi tarkistaa ja vielä kerran tarkistaa. Usein latinankielinen nimi on oikein mutta sen suomennos on aivan eri.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”