Kuka viihtyy pehmeässä ja emäksessä vedessä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pikkupoika
Junior Member
Junior Member

Kuka viihtyy pehmeässä ja emäksessä vedessä?

Viesti Kirjoittaja pikkupoika »

Mitäs kokeneemmat suosittelee kalaston muokkaukseksi kun nykyinen 50l laatikko vaihtuu jonnekin ehkä 150l tuntumaan? (Mikä nyt hankituksi tuleekaan..)

Alkuperäinen akvaario tuli ilmaiseksi kierrätyksenä ja ummikko otti ja katuu. Roimin laatikkoon kalat mitä akvaariokaupan täti suositteli, ja nyt on sekava keitos.

Siispä on kirjomonnisia, muutama Platy ja mustatetroja 5kpl.
Siis vesivaateitten puolesta ei kovinkaan toimiva yhdyskunta, vesilaitoksen mukaan alueella Ph 8-8,5 ja pehmeää vettä.
Kuinka ronkeleita kalat yleensäkään ovat tuollaiselle Ph-arvolle? Eikös sillä ole tapana mieluummin laskea akvaariossa?

Lähtökohtana olisi muokata kalasto veden mukaan eikä päinvastoin.

Vinkkejä otetaan vastaan.

Pikkupoika+++
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kuka viihtyy pehmeässä ja emäksessä vedessä?

Viesti Kirjoittaja dsl »

pikkupoika kirjoitti:Siispä on kirjomonnisia, muutama Platy ja mustatetroja 5kpl. Siis vesivaateitten puolesta ei kovinkaan toimiva yhdyskunta, vesilaitoksen mukaan alueella Ph 8-8,5 ja pehmeää vettä.
Käypä esimmäiseksi hommaamassa jostain itsellesi ph testeri, katso mitä vesi on, ja ylläty, kun sen ph on todennäköisesti alempi. Veden ph kun laske hanan jälkeen, koska siitä haihtuu osa puhdistuksessa käytetyistä aineista.
Kuinka ronkeleita kalat yleensäkään ovat tuollaiselle Ph-arvolle? Eikös sillä ole tapana mieluummin laskea akvaariossa?
Paha sanoa. Osa tottakai herkempiä kuin toiset. Jeps. pH yleensä laskee jonkin verran.
Sitten tulisi tietää, millaista vesi on. Osan arvoista kertoo vesilaitos, mutta osaa se ei akvaarion osalta pysty sanomaan, kuten tuo mainittu pH.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
KAri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KAri »

pikkupoika kirjoitti: Siis vesivaateitten puolesta ei kovinkaan toimiva yhdyskunta, vesilaitoksen mukaan alueella Ph 8-8,5 ja pehmeää vettä.

Vinkkejä otetaan vastaan.

Pikkupoika+++
Terve,

Asustelet vesiarvojen mukaan todennäköisesti Itä-Tampereella? Tampereen vesi on tosiaan melko pehmeää, joka taas tekee sen että pH putoaa akvaariossa helpostikin seitsemään ja allekin. Itse asustelen Länsi-Tampereella, jonne tulee jonkin verran happamampi vesi ~8, viimeisten mittausteni mukaan 7,3. Altaasta pH mitattuna oli viimeksi ~6,0, joten se laskee merkittävästi altaassa. (Vaihdan vettä 1/3 vajaan viikon välein)

Hyvä vinkki voisikin olla, että mittaisit nykyisen altaasi pH:n. Se antaisi suuntaa uudenkin altaasi pH:lle.

Itse suosittelisin pehmeän veden kaloja, jotka elelevät 6,5-7,0(-7,5) välimaastossa. pH:n putoaminen tuonne lopulliseen arvoonsa vaatii tosin uuden altaan asettumisen.

-KAri-
Viimeksi muokannut KAri, 19:19, 30.05.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pikkupoika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pikkupoika »

Asustelet vesiarvojen mukaan todennäköisesti Itä-Tampereella? Tampereen vesi on tosiaan melko pehmeää, joka taas tekee sen että pH putoaa akvaariossa helpostikin seitsemään ja allekin. Itse asustelen Länsi-Tampereella, jonne tulee jonkin verran happamampi vesi ~8, viimeisten mittausteni mukaan 7,3. Altaasta pH mitattuna oli viimeksi ~6,0, joten se laskee merkittävästi altaassa. (Vaihdan vettä 1/3 vajaan viikon välein)

Hyvä vinkki voisikin olla, että mittaisit nykyisen altaasi pH:n. Se antaisi suuntaa uudenkin altaasi pH:lle.
Moro!

Itäisellä puolella hyvinkin, siis vetenä 4/5 pintavettä johon sekoitetuna 1/5 pohjavettä, lännessähän pääasiassa pohjavettä.
pH akvaariossa n.7,2; joten aika neutraalin oloistahan tuo on. Raanasta tulevassa pH hieman yli 8.

Täytyy alkaa sen mukaan miettimään kalakantaa eteenpäin.
"minä en koskaan milloinkaan
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"
-A.W.Yrjänä-
looris
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja looris »

pikkupoika kirjoitti:
Itäisellä puolella hyvinkin, siis vetenä 4/5 pintavettä johon sekoitetuna 1/5 pohjavettä, lännessähän pääasiassa pohjavettä.
Olen samalta "vesialueelta" itsekin ja olen mitannut, että hanasta tulevan veden pH on noin 8. Akvaariossa se laskee 7,5:een itsekseen, mutta ei ainakaan mulla sen alemmaksi ilman mitään toimenpiteitä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”