Nitraatin poisto tekniikan avulla

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Reetu
Junior Member
Junior Member

Nitraatin poisto tekniikan avulla

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Seralla on kai joku denitraattori pömpeli ja Akvaariomaailmassa jossain artikkelissa (käsitteli perhosia) mainittiin erikoisesta suodatinmassasta tätä tarkoitusta varten.
Onko teillä kokemuksia näistä massoista ja/tai pömpeleistä? Kovasti olisin kiinnostunut tietämään, miten toimivat.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Yksinkertaisin nitraatti suodatin on 500 litran akvaarioon 50 m letkua kerälle akvaarion alle, ulkosuodattimesta ohjataan esim T tai Y liitimen kautta letkussa kulkemaan 5 l/h vettä akvaarioon. ( Tuo vesimäärän säätö ainoastaan voi tuottaa ongelmia.) Pitkän letkun sisäseinämät toimii pinta-alana. Luin jutun jostakin, vuosia sitten, lähdettä en enää muista mutta kirjoittajan mukaan toimi.

Timppa
Jukka
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Ideanahan Timpan kertomassa suodattimessa on hapen kulutus pitkän letkun alkupäässä elävien aerobisten bakteerien avulla. Letkun loppuun tulee siis hapetonta vettä, jossa taas anaerobiset bakteerit hajottavat nitraattia typeksi. Ainakin ideaalisesti.
Virtausmäärät ovat vaan niin pienet etten itse ole tällaisesta pahemmin kiinnostunut.
Tee se itse -henkilölle hyvä linkki: http://www.aquasite.com/knowledge/tips/ ... ator.shtml
Reetu
Junior Member
Junior Member

Kiitoksia ideoista. Toi Timpan ehdotus kiinnosti kyllä, siinä tulisi ilmeisesti sitten 120 litraa nitraattivapaata vettä vuorokaudessa, mikä kuulostaa jo ihan kivalta määrältä. Seran biodenitraattori kun lupasi vain n. 30 litraa päivässä.
Kävin myös Jukan ehdottamalla linkkisivulla, mutta myönnän että taisi mennä vähän liian tekniseksi minulle, osittain johtuen puutteellisesta kielitaidosta ja sanakirjan puutteesta [:I] .
Tuo letkuhommeli vielä menettelisi, jos vain keksin miten saan Eheimin 2128:sta johdettua siihen letkuun vain sen 5 litraa tunnissa... :?
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Reetu kirjoitti:Kiitoksia ideoista. Toi Timpan ehdotus kiinnosti kyllä, siinä tulisi ilmeisesti sitten 120 litraa nitraattivapaata vettä vuorokaudessa, mikä kuulostaa jo ihan kivalta määrältä. Seran biodenitraattori kun lupasi vain n. 30 litraa päivässä.
Kävin myös Jukan ehdottamalla linkkisivulla, mutta myönnän että taisi mennä vähän liian tekniseksi minulle, osittain johtuen puutteellisesta kielitaidosta ja sanakirjan puutteesta [:I] .
Tuo letkuhommeli vielä menettelisi, jos vain keksin miten saan Eheimin 2128:sta johdettua siihen letkuun vain sen 5 litraa tunnissa... :?
Sellaisen ongelman olen ainakin itse huomannut noissa hapettomissa suodattimissa, että hapettomat bakteerit tarvitsevat jotakin hiiliyhdisteitä ruuaksi. Seran kaupallinenkin pömpeli lakkaa syömästä nitraattia, jos sinne ei säännöllisesti tiputtele Seran Nitrafluidia. Vaikka kyse on pienestä säännöllisestä toimenpiteestä, joka hoituisi vaikka ruokinnan yhteydessä, niin jostakin syystä se ärsytti minua siinä määrin, että otin mokoman pömpelin lopulta pois käytöstä.
Reetu
Junior Member
Junior Member

Jäppinen kirjoitti: Sellaisen ongelman olen ainakin itse huomannut noissa hapettomissa suodattimissa, että hapettomat bakteerit tarvitsevat jotakin hiiliyhdisteitä ruuaksi. Seran kaupallinenkin pömpeli lakkaa syömästä nitraattia, jos sinne ei säännöllisesti tiputtele Seran Nitrafluidia. Vaikka kyse on pienestä säännöllisestä toimenpiteestä, joka hoituisi vaikka ruokinnan yhteydessä, niin jostakin syystä se ärsytti minua siinä määrin, että otin mokoman pömpelin lopulta pois käytöstä.
Eipä tullutkaan mieleen, että ne tarvitsevat jotain muuta kuin nitraattia syötäväkseen. Jaaha, taisi mennä jäihin tämäkin idea, kun ei kiinnosta välttämättä irroitella sitä letkua päivittäin [?] sen takia, että saa laitettua sinne "bakteeriruokaa". Johan se kuulostikin vähän liian helpolta tuo nitraatinpoistajan teko. No voi HÖH. Eikun ämpäri kauniiseen käteen...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Reetu kirjoitti:
Eipä tullutkaan mieleen, että ne tarvitsevat jotain muuta kuin nitraattia syötäväkseen. Jaaha, taisi mennä jäihin tämäkin idea, kun ei kiinnosta välttämättä irroitella sitä letkua päivittäin [?] sen takia, että saa laitettua sinne "bakteeriruokaa". Johan se kuulostikin vähän liian helpolta tuo nitraatinpoistajan teko. No voi HÖH. Eikun ämpäri kauniiseen käteen...
Hei!
Aika varma nitraatinpoistomenetelmä varsinkin makeavesialtaissa on, "säännöllinen osittainen vedenvaihto"-menetelmä.
Kyseisessä menetelmässä poistuvat muutkin haitalliset yhdisteet kuin vain pelkkä kasviravinteeksikin soveltuva nitraatti.

Vedenvaihto-menetelmästä on useita versioita automaattisista ämpärivaihtoehtoihin. Suosittelen!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

jarvij kirjoitti:
Hei!
Aika varma nitraatinpoistomenetelmä varsinkin makeavesialtaissa on, "säännöllinen osittainen vedenvaihto"-menetelmä.
Kyseisessä menetelmässä poistuvat muutkin haitalliset yhdisteet kuin vain pelkkä kasviravinteeksikin soveltuva nitraatti.

Vedenvaihto-menetelmästä on useita versioita automaattisista ämpärivaihtoehtoihin. Suosittelen!
Tämä on kyllä todella totta. Itselläni ei nitraatin määrä osoittanut tarvetta vedenvaihdon lisäämiseen, mutta sensijaan vedessä oli varmaan kaikkea muuta haitallista. Kun lisäsin vedenvaihtoa, vesi alkoi kirkastua, ja jonkin ajan kuluttua siitä kasvit alkoivat voida paremmin. Kalat nyt ovat voineet aina hyvin, joten en niiden voinnissa tai käytöksessä mitään huomannut.
Reetu
Junior Member
Junior Member

jarvij kirjoitti: Aika varma nitraatinpoistomenetelmä varsinkin makeavesialtaissa on, "säännöllinen osittainen vedenvaihto"-menetelmä.
Ei tarkoitus ollutkaan vähentää vedenvaihtokertoja, vaan saada kenties tulevat, ns. Nitraattiherkät kalat viihtymään paremmin, elikkä perhoskirjoahven, yms.
Kaippa nuo viihtyisivät muutenkin, kunhan Akvaariomaailma- lehden artikkelissa (6/2001), joka käsitteli juuri kyseisiä kaloja, oli maininta siitä että kannattaisi olla myös anaerobista suodatusta, nitraatin takia. Ja minähän rupesin tekemään heti tikusta asiaa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”