Säyseät kääpiöahvenet?
Valvoja: Moderaattorit
-
ilona
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Säyseät kääpiöahvenet?
Olen kiinnostunu semmoisista ahvenista, jotka ovat pienikokoisia ja säyseitä.
Minulla on 180l allas, jossa on 6 täplämonnista, 1 albiinomonninen,
2 partisukkoa ja -akkaa (akat pitäisi poistaa! Tuli jo jälkikasvua!).
Mietin vaan mitä pitäisi tehdä jos hankkisin ahvenpariskunnan (mielellään kääpiö-)?
Haluisin tietoa ja kokemuksia oikein paljon
Minulla on 180l allas, jossa on 6 täplämonnista, 1 albiinomonninen,
2 partisukkoa ja -akkaa (akat pitäisi poistaa! Tuli jo jälkikasvua!).
Mietin vaan mitä pitäisi tehdä jos hankkisin ahvenpariskunnan (mielellään kääpiö-)?
Haluisin tietoa ja kokemuksia oikein paljon
Viimeksi muokannut ilona, 17:19, 30.04.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ihmettelen
Miksi haluat luopua partisnaaraista? Typythän tulisivat keskenään ukkoja paremmin toimeen.ilona kirjoitti: Akat pitäisi poistaa! Tuli jo jälkikasvua!
Myös muut samasta aiheesta kiinnostuneet olisivat varmasti halukkaita lukemaan aiheesta, joten sinänsä harmillista jos keskustelu menee kokonaan privaksi.ilona kirjoitti:...mieluiten lähetä yksityisviesti tai e-mailia.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Parisataalitraiseen sopivia kilttejä ahvenia voisivat olla kenties:
- Rusokääpiöahven - Microgeophagus altispinosa
Perhoskirjoahven - Microgeophagus ramirezi
Avainkirjoahven - Cleithracara maronii
Lippukirjoahven - Laetacara curviceps
Ruostekirjoahven - L. dorsigera
Oliivikirjoahven - L. thayeri
Ja Apistogramma sukuiset pikkuahvenet.
Minullakin on kysyttävää hieman samasta aiheesta...
Eli minulla on noin 200 litrainen akvaario, jossa tällä hetkellä asustelee perhoskirjoahvenpariskunta ja 3 kpl Apistogramma hongsloita (niiden lisäksi partis, lituskapleko, kardinaalitetroja ja kiilakylkiä).
Ajattelinkin kysäistä, mahtuisiko / kannattaisiko minun ottaa akvaariooni enää kääpiöahvenia? Varsinkin lippukirjoahvenet ovat todella kauniita, ja Apistogramma macmastereista olen haaveillut jo pidemmän aikaa.
Tuleeko altaaseeni liian ahdasta? Tulevatko eri Apistogramma- lajien koiraat toimeen keskenään?
Eli minulla on noin 200 litrainen akvaario, jossa tällä hetkellä asustelee perhoskirjoahvenpariskunta ja 3 kpl Apistogramma hongsloita (niiden lisäksi partis, lituskapleko, kardinaalitetroja ja kiilakylkiä).
Ajattelinkin kysäistä, mahtuisiko / kannattaisiko minun ottaa akvaariooni enää kääpiöahvenia? Varsinkin lippukirjoahvenet ovat todella kauniita, ja Apistogramma macmastereista olen haaveillut jo pidemmän aikaa.
Tuleeko altaaseeni liian ahdasta? Tulevatko eri Apistogramma- lajien koiraat toimeen keskenään?
Roosalle: En ole asiantuntija, vaan vain yksi joka itsekin on tosi kiinnostunut käppänistä.
Jossain palstalla joskus oli lista käppänistä, jotka ovat normaalia reviiritietoisempia, eivätkä täten tule toimeen eri lajisten ukkojenkaan kanssa.
Macmasteri, Hongsloi, Loisto ja Nijsseni ainakin olivat tällaisia. Minulla on kokemusta loistoista ja Nijsseneistä yhdessä perhosten kanssa. Perhonen ja loisto kävivät yhteen (180l), mutta Nijsseni ei tullut toimeen kummankaan kanssa vaan jahtasi, kunnes minä hätäännyin ja poistin muut. Nijsseni on muutenkin niin häijy kala, että minun yksilöni ovat tällä hetkellä myynnissä, kun eivät sovi mihinkään kolmesta tämänhetkisistä akvaarioistani. Liekö sitten turhautunut, kun ei ole kuin yksi akka...
Akka kosii ukkoa, vaan tyhmä äijä ei älyä...
Anyway, en ottaisi tuohon enää kääpiöitä, reviirit menevät turhan pieniksi.(Minun mielipide!) Jos kuitenkin välttämättä haluat, niin sitten joku ruso- tai perhonen lisäksi. Macmasterikin on niin saman oloinen kuin hongsloi, että voivat luulla toisiaan saman lajin edustajiksi.
Ja odottele lisää mielipiteitä, kuten sanoin, olen itsekin vasta aloittelija!
Macmasteri, Hongsloi, Loisto ja Nijsseni ainakin olivat tällaisia. Minulla on kokemusta loistoista ja Nijsseneistä yhdessä perhosten kanssa. Perhonen ja loisto kävivät yhteen (180l), mutta Nijsseni ei tullut toimeen kummankaan kanssa vaan jahtasi, kunnes minä hätäännyin ja poistin muut. Nijsseni on muutenkin niin häijy kala, että minun yksilöni ovat tällä hetkellä myynnissä, kun eivät sovi mihinkään kolmesta tämänhetkisistä akvaarioistani. Liekö sitten turhautunut, kun ei ole kuin yksi akka...
Anyway, en ottaisi tuohon enää kääpiöitä, reviirit menevät turhan pieniksi.(Minun mielipide!) Jos kuitenkin välttämättä haluat, niin sitten joku ruso- tai perhonen lisäksi. Macmasterikin on niin saman oloinen kuin hongsloi, että voivat luulla toisiaan saman lajin edustajiksi.
Ja odottele lisää mielipiteitä, kuten sanoin, olen itsekin vasta aloittelija!
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
Pandakääpiöistä (Apist. nijsseni) sen verran, että ainakaan minulla yhdistelmä koiras + 2 naarasta ei toiminut. Toinen naaraista jahtasi toista koko ajan, ei lopulta enää päässyt kunnolla syömään. Muuten pandat ovat pärjänneet kohtuullisen hyvin monnistenkin kanssa.
Pandat olisi muuten myynnissä, jos jotakin sattuisi kiinnostamaan. Ks myydään palsta, ilmoitus 24.4 Myydään kaloja ja kasveja Tampereella
t:Reijo
Pandat olisi muuten myynnissä, jos jotakin sattuisi kiinnostamaan. Ks myydään palsta, ilmoitus 24.4 Myydään kaloja ja kasveja Tampereella
t:Reijo
Enpä muista mitä maksoin omista entisistä töyhtökirjoahvenista (Apistogramma cacatuoides). Olisiko ollut jotain 30mk/kala. Ei ainakaan enempää. Kai...
Minulla ainakin piikkisilmät tietysti tulivat toimeen näiden kavereiden kanssa (tosin niitä oli vain kolme joten ei piikkejä paljon edes näkynytkään). Ja monnisia minulla ei silloin ollut, mutta olen kuullut että voi olla hankalaa. Varsinkin niiden kääpiöiden kanssa jotka oleilevat pääosin pohjan tuntumassa. Joku muu voi kommentoida siitä, minulla ei ole kokemusta.
Kardinaalitetrojen kanssa tulivat hyvin toimeen. Kun ovat ahvenat ovat kiukkuisia, kyllä ne tetrat osaavat väistää.
Jos joku tietty laji alkaa kiinnostamaan niin kannattaa tehdä kierros googlella tieteellisen nimen mukaan. Saat sillä älyttömästi tietoa.
Itse ihastuin valtavasti perhoskirjoahveniin kun näin niitä aikuisina ja kutupuvussaan eräässä akvaarioliikkeessä. Vau mikä näky! Niitä täytyy joskus hankkia. Olen niitä nähnyt aikaisemmin vain poikasina ja aika vaatimattomilta näyttivät. Mutta nämä... Niin upeita
Minulla ainakin piikkisilmät tietysti tulivat toimeen näiden kavereiden kanssa (tosin niitä oli vain kolme joten ei piikkejä paljon edes näkynytkään). Ja monnisia minulla ei silloin ollut, mutta olen kuullut että voi olla hankalaa. Varsinkin niiden kääpiöiden kanssa jotka oleilevat pääosin pohjan tuntumassa. Joku muu voi kommentoida siitä, minulla ei ole kokemusta.
Kardinaalitetrojen kanssa tulivat hyvin toimeen. Kun ovat ahvenat ovat kiukkuisia, kyllä ne tetrat osaavat väistää.
Jos joku tietty laji alkaa kiinnostamaan niin kannattaa tehdä kierros googlella tieteellisen nimen mukaan. Saat sillä älyttömästi tietoa.
Itse ihastuin valtavasti perhoskirjoahveniin kun näin niitä aikuisina ja kutupuvussaan eräässä akvaarioliikkeessä. Vau mikä näky! Niitä täytyy joskus hankkia. Olen niitä nähnyt aikaisemmin vain poikasina ja aika vaatimattomilta näyttivät. Mutta nämä... Niin upeita
Vielä kääpiöahvenista.. Kaksipistekääpiöahvenet (Apistogramma hippolytae)on ainakin ihan kivan näkösiä, niistä on artikkeli tässä http://www.vaasanelainkeskus.fi/kaapioahven.html 
Ruutukirjoahvenesta
Dicrossus filamentosus eli ruutukirjoahven, minulla on niitä taas pitkästä aikaa, vahinko vain kun neljästä yksilösta kasvoi 3 koirasta ja vain 1 naaras. Viimeisen parin kuukauden aikana niitä on ollut ainakin pääkaupunkiseudulla aika monessa liikkeessä
Kalat ovat upeita mutta aika arkoja jos kasvillisuus ei ole todella runsasta.
Myös parvi sopivia tetroja suojakaloiksi tekee kaloista rohkeampia.
Seuraavassa Ciklidisti-lehdessä on muuten pieni juttu kyseisistä kalóista.
Jale
Kalat ovat upeita mutta aika arkoja jos kasvillisuus ei ole todella runsasta.
Myös parvi sopivia tetroja suojakaloiksi tekee kaloista rohkeampia.
Seuraavassa Ciklidisti-lehdessä on muuten pieni juttu kyseisistä kalóista.
Jale
Ciklidistit, Has
Re: Ruutukirjoahvenesta
Hmm. Mistas tuota lehtea saisi katevimmin kasiinsa?jale kirjoitti:Seuraavassa Ciklidisti-lehdessä on muuten pieni juttu kyseisistä kalóista.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
-
Holstedt
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Kätevimmin...Hmm...Liittymällä seuraan niin posti tuo.dsl kirjoitti:Hmm. Mistas tuota lehtea saisi katevimmin kasiinsa?jale kirjoitti:Seuraavassa Ciklidisti-lehdessä on muuten pieni juttu kyseisistä kalóista.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Hmm. Saiskohan pelkan lehden tilattua?Holzig kirjoitti:Kätevimmin...Hmm...Liittymällä seuraan niin posti tuo.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Macmasteri ja Hongsloi
Näistä on kokemusta, ja voin sanoa suoraan: ÄLÄ sekoita niitä. Meidän pikkuinen uusi macmasteri nimittäin kasvoikin Hongsloiksi. Onneksi aika nopeasti, sillä sitä uhiteltiin ja ajettiin takaa oikein olan takaa. Se ei usein päässyt pois suodatinputken takaa...
Macmasterimmekään ei välttämättä ole kovinkaan säyseä, omille lajikumppaneilleenkin äksyilee jos pärstä ei miellytä. Hongsloi on silloin parempi vaihtoehto, se kuuluu säyseimpiin Apistoihin, ja se on sitäpaitsi todella nätti!
Macmasterimmekään ei välttämättä ole kovinkaan säyseä, omille lajikumppaneilleenkin äksyilee jos pärstä ei miellytä. Hongsloi on silloin parempi vaihtoehto, se kuuluu säyseimpiin Apistoihin, ja se on sitäpaitsi todella nätti!
Kiekot & Apistogrammat
Kenellä olisi tietoa kiekkojen kanssa sopivista Apistogramma-lajeista, tai vinkkejä lehti-/kirja-/webijuttuihin? Päävaatimukset siis lt 28-30, "normaali vesi" eli pH 6.5-7.2 ja sähkönjotavuus noin 100 eli pehmeähkö, kalan rauhallisuus. Erityisesti villit Apistogrammat kiinnostaisi. Minkälainen tarjonta Suomessa on?
Jouni
Jouni
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon you.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Minulla kiekkojen kavereina A. hongsloita, A. bitaeniataa ja perhoskirjoahvenia. Periaatteessa samanlaisissa olissa lippulehtikalojen kanssa A. borellii, A. macilis ja A.njisseni.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Apistogrammat
Kiitos vain, ja tietoa alkuun löytyy esim. täältä http://www.thekrib.com/Apisto/
"Elämä lyhyt, kalabiologia pitkä"
"Elämä lyhyt, kalabiologia pitkä"
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon you.