Katja kirjoitti:Olen yrittänyt ruokkia kalaa väkisin kiekkomössöllä johon olen lisännyt vettä (jotta siitä on tullut nestemmäistä) ja vitamiineja. Tätä ruokaliuosta olen annostellut suoraan kiekon vatsaan pitkäkärkisellä pasteurpipetillä kaksi kertaa päivässä. Aloitin pakkoruokinnan kaksi päivää sitten joten vielä ei pysty näkemään onko hoidosta ollut apua. En tiedä onko kaikki turhaa mutta toivon parasta [?]
Jos kerran ruokit kalaa "muutenkin" pakolla, miksi et laita loislääkettä ruuan mukana ? Ei siitä ainakaan haittaakaan olisi (Flubenol.)
Itse olen kerran sellaisen pariskunnan kiekkokaloja pelastanut suun kautta lääkityksellä joka oli pitkään syömättä. Kaloilla ei ollut muuta oiretta kuin ruokista-aikaan menivät tummiksi ja pakenivat takalasille. Kaloilla ei ollut siis minkäänlaisia muita "taudinoiretta kuin ruokinta-ajan tummuus ja eivät syönneet."
Noin 1.5 kk syömättömyyden jälkeen en keksinyt muuta konstia kun tein "lääkemixin" 1.2 ml vettä + hiukan vitamiinia, siihen flubenol jauhetta, flagylia = reikätautiin + droncit = heismatoon. Taisin liuottaa hiukan vielä Tetra Bits rakeita siihen veteen ja kadetroin wc:ssä märän pyyhkeen päällä tämän mixin kaloille suoraan vatsalaukkuun. Lääkeruutassa oli pehmeä silikooni letku jonka olin lyhentänyt noin 3-4 cm pituiseksi, letkun halkaisijan ollessa ~ 1 mm. Tätä samaa letkua käytetään sairaaloissa "ymmärtääkseni" johonkin miesten virtsaputkeen liittyvään toimenpiteeseen ? Sain silikkoniletut jotka käyvät lääkeruuttaan eräältä sairaanhoitajalta.
Jos kiekkokalalle kadetroi lääkkeen tällä systeemillä suoraan vatsalaukkuun, on otettava huomioon että noin 1-1-5 cm jälkeen kalan suussa tulee vastaan kalan nieluportti, joka on kiekkokalalla erittäin ahdas varo sitä kun työnnä letkua "erittäin varovasti." kun nieluportista letkun saa läpi (joskus nieluportin ohitukseen tarvitaan malttia ja useita varovaisia kokeiluita letkulla, oikeaa aukkoa etsien) letku menee vielä noin 1-1.5 cm nieluportin jälkeen, työnnä varovasti. Kun este tulee vastaan, on kalan vatsalaukun peräseinä löydetty (varo puhkasemasta vatsalaukkua) vedä letkua noin 3-5 mm takaisinpäin ja työnnä lääke varovasti ruutasta kalan vatsalaukkuun. Letku varovasti pois ja kala takaisin akvaarioon.
Huomioitavaa. Kala kärsii tästä operaatiosta ulkoisesti paljonkin. Silmät saattavat sameta, evät sulaa päistään 1-1.5 mm, pintavaurioita yms, mutta hyvissä vesiolosuhteissa nämä paranevat itsestään. Kalan on oltava "vähintäin 5 cm kokoinen operatioon, ilman pyrstöevää mitassa." Kala kestää olla kuivilla noin 3 minuttia, sen jälkeen kalan kidukset alkavat kuivua ja kala kärsiä. Tämäkin on estettävissä jos olet varannut avustajan ja vettä jota laitetaan kalan kiduksille välillä, ihan avustajan kädestä kiduksiin valuttamalla vaan, että kidukset pysyvät kosteina.
Itselläni tämän hevoskuurin jälkeen noin 2.5 viikon kohdalla uros alkoi tuijotella pohjasta ruokaa ja 3 viikon kohdalla jo söi, naaras parista söi muistaakseni viikkoa myöhemmin. Kalat olivat punatuurkoosi pari jonka olin mätimunasta asti itse kasvattanut. Kalat olivat silloin jo nuoria-aikuisia ja aika suurikokoisia. Muuten kaloista ei juurikaan pitkää paastoa huomannut kuin vatsa kaloilla oli sisäänpäin lommolla ja otsa kaventunut hiukan. Kalat tuottivat myöhemmin poikasia normaalisti.