Kiekkojako?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Petteri
Junior Member
Junior Member

Kiekkojako?

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Terve!

Haluaisimme hillittömästi kiekkokaloja ja olen yrittänyt tutustua netissä olevaan aloittelijan ohjeisiin mahdollisimman tarkkaan, joitakin amerikkalaisia ja hollantilaisia hyviä olen löytänyt, mutta etenkin kotimaisia kokemuksia kaivataan..

Eniten huolettaa tämä ajatus päivittäisestä vedenvaihdosta, joka tuntuu olevan hyvin tavallista jenkkien keskuudessa. Onko ameriikanpojilla aivan onnettomat suodattimet (tuntuvat kyllä kohahtavan Eheimin nimen kuullessaan...) ja surkea vedenlaatu. Kerran viikossa ei tuottaisi ongelmia, mutta kun on paljon muita harrastuksia, ei millään ennätä päivittäin tai edes joka 2. päivä.

Mitä kaveriksi kiekoille? Pohjalle monnisarmeija?

Niin, sitten on tämä bare bottom -meininki.. kovasti tunnutaan suositteltavan aloittelijoille. Kyllä minä kuitenkin hiekkaa ja eläviä kasveja haluaisin..

Tekniset tiedot: 300l, Eheim 2217 (3l keramiikkaputkia, 2l Ehvisubtrat, loput vanua), Sacem 800 sisäsuodatin, pari 200W lämppäriä.

(Kysymykseni suodatinaineista löytyy tekniikka-osastolta.)

Antakaapa neuvoja ja etenkin kokemusperäistä tietoa vedenvaihtotaajuuksistanne, kun aihe tuntuu minua niin kovasti kiinnostavan.. (Helsingin Veden palveluja käyttelen..)

Ainiin, hyviä kiokkolinkkejä (ENG tai FIN)?

Kiitos paljon!! 8)
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Petteri kirjoitti:Eniten huolettaa tämä ajatus päivittäisestä vedenvaihdosta, joka tuntuu olevan hyvin tavallista jenkkien keskuudessa.
Jenkeissä ei ole monessa osavaltiossa tavallinen kraanvesi sopivaa kuin päivittäiseen peseytymiseen. Saatikka sitten sen joumiseen tai akvaariokaloille. Siellä käytetäänkin paljon käänteisosmoosilla valmistettua vettä joka elvytetään erillaisilla suoloilla & mineraaleilla takaisin akvaariokaloille sopivaksi.

Tuo vedenvaihto perustuu siihen onko akvaario ns sterilli kiekkokala-akvaario vai kasvillinen seura akvaario.

Kiekkokalojen hoidossa on kahdenlaista koulukuntaa, on niinsanottuja "sterillin kiekko altaan koulukuntaa" lähinnä kiekkokalojen viljeliät ja tavalliset kotiakvaristit joilla ei ole tarkoituskaan kuin pitää altaansa näyttävänä muine kaloineen ja kasveineen.

Ns sterilissä altaassa kiekkokaloja on helppo seurata, hoitaa ja lisäännyttää. Haittapuolena päivittäiset vedenvaihdot ja pohjan puhdistus.

Normaali seura-akvaario kasveineen & kiekko ja muine yhteensopivine kaloineen toimivalla suodatuksella ja tekniikalla, sopivilla kalakuormalla = vedenvaihto kerran viikossa, tai tarvittaessa.

Petteri kirjoitti:Mitä kaveriksi kiekoille? Pohjalle monnisarmeija?
Vastasit jo tuossa itse kysymykseesi. Monnit käy kiekkojen kanssa loistavasti, esimerkiksi corydoras suku, muutamia viileänveden lajiketta lukuunottamatta. Monet imumonnitkin käy kiekkokalojen kavereiksi.
Petteri kirjoitti:Ainiin, hyviä kiokkolinkkejä
http://dphnet.com/
Petteri kirjoitti:Tekniset tiedot: 300l, Eheim 2217 (3l keramiikkaputkia, 2l Ehvisubtrat, loput vanua), Sacem 800 sisäsuodatin, pari 200W lämppäriä.
Tuo suodatus & lämmityspuoli tuonkokoiselle akvaariolle näyttäisi hyvälle, kunhan muistat tappaa liiallisen virtauksen pois. Kiekkokala ei ole lohi joka haluaa uida kokoajan virtaavassa vedessä.

Suosittelen että luet esimerkiksi tätä palstaa taaksepäin, niin pääset ainakin jyvälle kiekkokalojen hoidossa odotettavista sairauksista ja ongelmista. Tänne harva kirjoittaa silloin kun menee hyvin.

Toden näköisesti kiekkokaloja hankittuasi tulet huomamaan piakoin että 300 litrainen akvaario on kiekkokaloille pieni... :roll:
Jukka
Member
Member
Viesti:

Re: Kiekkojako?

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Petteri kirjoitti: Eniten huolettaa tämä ajatus päivittäisestä vedenvaihdosta, joka tuntuu olevan hyvin tavallista jenkkien keskuudessa...
Mitä kaveriksi kiekoille? Pohjalle monnisarmeija?

Niin, sitten on tämä bare bottom -meininki.. kovasti tunnutaan suositteltavan aloittelijoille. Kyllä minä kuitenkin hiekkaa ja eläviä kasveja haluaisin..

Antakaapa neuvoja ja etenkin kokemusperäistä tietoa vedenvaihtotaajuuksistanne, kun aihe tuntuu minua niin kovasti kiinnostavan.. (Helsingin Veden palveluja käyttelen..)
Aloittaessani kiekkoilun vaihdoin vettä kerran viikossa. Nykyään olen siirtynyt kahteen kertaan viikossa, jolloin veden laatu pysyy tasaisempana. Päivittäistä vedenvaihtoa et tarvitse. (ellet ruoki liikaa...)

Monniset ovat minulla toimineet hyvin siivoojina ja haulla löydät täältä Timpan kirjoittaman listan monnisista, jotka ainakin sopivat hyvin.

Pelkkä lasi pohjalla ilmeisesti jakaa mielipiteitä. Mielestäni paljaan lasin edut loppuvat pitkälti siivoamisen helppouteen (mikä ei ole hiekallakaan vaikeaa). Hiekkaan taas mahtuu asustelemaan paljon bakteereja yms. jotka tekevät osansa orgaanisille jätteille.
Joskus harkitsin paljasta pohjaa, mutta otettuani asiasta selvää päätin laittaa hiekkaa myös seuraavaan akvaariooni.

Minulla miekkakasvi toimii tarvittaessa hyvänä piilopaikkana eikä kasveista kiekkoaltaassa ole vaivan lisäksi mitään haittaa.
Jukka
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Timppa kirjoitti: Toden näköisesti kiekkokaloja hankittuasi tulet huomamaan piakoin että 300 litrainen akvaario on kiekkokaloille pieni... :roll:
Tämä täytyy kyllä allekirjoittaa. Mielestäni hankin joskus SUUREN akvaarion (=315), mutta nykyään se näyttää ehdottomasti liian pieneltä. Kesällä se vaihtuukin reilusti suurempaan...
Petteri
Junior Member
Junior Member

Kiitos hyvistä vastauksista. Vastaustenne valossa homma näytää sittenkin yllättävän valoisalta.

Tämä kiekkojen sairastelu on tietenkin sinänsä ikävää.. sääli, että niin hienot kalat ovat niin alttiita kaikille erilaisille pöpöille. Toisaalta olen ymmärtänyt, että jos kiekkoja pitää oikeanlaisissa vesiolosuhteissa ja riittävän tilavassa purkissa, sairaudet eivät iske niin kovin helposti... toisaalta.. eihan koskaan voi kaikkea ottaa hioon.

Kiekkolinkeistä vielä sen varran, että tämän hollantilaisen kiekkosivun olinkin jo löytänyt, se on aivan loistavasti toteutettu sivusto... siellä näkyy olevan joku discus-sion foorumikin, onko "maailmassa" muita hyviä kiekkofoorumeita?

Entäs mitäs kirjallisuutta kannattaisi lueskella? Kävin tänään tutkailemassa Hgin keskustan Akateemisessa ja siellä ei kyllä sattunut yhtään kiekko-manuaalia silmään. (Mulla on joku kirjaston Discus - Reference Guide lainalla, mutta näyttäisi olevan kovasti painottunut kasvattamiseen..)

Sitten kysymys kiekkojen hinnoista, missä hinnoissa "tavalliset", "helppohoitoiset", aloittelijan kiekot liikkuvat, jos ostetaan vaikkapa suoraan yksityiseltä?

Kiitos taas kovasti!

t.Petteri

PS. Jep, Jukka, tiedän, että 300l pönttö on snadi, mutta niin on valitettavasti luukkukin ---> vahinko kiertämään ;)
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Petteri kirjoitti: Tämä kiekkojen sairastelu on tietenkin sinänsä ikävää.. sääli, että niin hienot kalat ovat niin alttiita kaikille erilaisille pöpöille. Toisaalta olen ymmärtänyt, että jos kiekkoja pitää oikeanlaisissa vesiolosuhteissa ja riittävän tilavassa purkissa, sairaudet eivät iske niin kovin helposti... toisaalta.. eihan koskaan voi kaikkea ottaa hioon.
Sillä suppealla mutta samalla antoisalla kokemuksella mikä minulla kiekoista on väittäisin että viljellyt kiekot on suhteellisen helppohoitoisia, kunhan niiden perään katselee ja pistää niiden vaativat ympäristöolot kasaan. Riittävät vedenvaihdot ja suodatus, oikea lämpötila ja ruokinta sekä muiden asuinkumppanien valinta kyllä helpottaa kampeloiden hoivaamista huomattavasti.
Petteri kirjoitti: Sitten kysymys kiekkojen hinnoista, missä hinnoissa "tavalliset", "helppohoitoiset", aloittelijan kiekot liikkuvat, jos ostetaan vaikkapa suoraan yksityiseltä?
Riippuu varmaan myyjästä, koosta ja värimuodosta. Mutta jos sanoisin että siinä 25 Erkkiä niin ei varmaan kovin kauas heitä.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Petteri kirjoitti: Kiekkolinkeistä vielä sen varran, että tämän hollantilaisen kiekkosivun olinkin jo löytänyt, se on aivan loistavasti toteutettu sivusto... siellä näkyy olevan joku discus-sion foorumikin, onko "maailmassa" muita hyviä kiekkofoorumeita?
Tässä olis pari hyvää foorumia: http://server5.ezboard.com/bdiscus.html
ja http://www.awforum.net/discus/

Tästä linkistä löytyy eri maiden kiekkolinkkejä http://discus.pagina.nl/

T:Ville
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Petteri kirjoitti:
Tämä kiekkojen sairastelu on tietenkin sinänsä ikävää.. sääli, että niin hienot kalat ovat niin alttiita kaikille erilaisille pöpöille. Toisaalta olen ymmärtänyt, että jos kiekkoja pitää oikeanlaisissa vesiolosuhteissa ja riittävän tilavassa purkissa, sairaudet eivät iske niin kovin helposti... toisaalta.. eihan koskaan voi kaikkea ottaa hioon.
Kiekkokaloja pidettäessä, kaiken mennessä hyvin kalat eivät sairasta. Huono puoli tälläisissä palstoissa on että harrastuksesta saa väärän kuvan helposti kun kaikki kirjoitukset ovat pääsääntöisesti ongelmista. Harva kirjoittaa silloin kun menee hyvin.
Petteri kirjoitti:
Kiekkolinkeistä vielä sen varran, että tämän hollantilaisen kiekkosivun olinkin jo löytänyt, se on aivan loistavasti toteutettu sivusto... siellä näkyy olevan joku discus-sion foorumikin, onko "maailmassa" muita hyviä kiekkofoorumeita?

Jouni. V Tai Ville. V Voisivat antaa linkkinsä tähän, tiedän ainakin Jounin seuravan aktiivisesti ulkomaalaisia kiekkokala keskusteluita, siellä oli joillakin sivustolla hyvä forumi mutta, ei löytynyt enää koneeni linkkilistasta. (nimim. Koneensa liianmontakertaa kaatanut.)
Petteri kirjoitti:
Entäs mitäs kirjallisuutta kannattaisi lueskella? Kävin tänään tutkailemassa Hgin keskustan Akateemisessa ja siellä ei kyllä sattunut yhtään kiekko-manuaalia silmään. (Mulla on joku kirjaston Discus - Reference Guide lainalla, mutta näyttäisi olevan kovasti painottunut kasvattamiseen..)
Ainut hyödyllinen kirja kiekkokaloista jonka olen nähnyt on "Discus Health"
Kaikissa kiekkokirjoissa tietysti on jotakin asiaa ollut, mutta tuo kirja on tosiaan hyödyllinen kaikkine taudinkuvauksineen & lääkintäohjeineen. Ainut kirjan haittapuoli on ettei sitä tule lukea kuin raamattua, siinä mainituja lääkeaineita ei kaikkia ole suomessa, tai kauppanimi on toinen sekä lääkeainepitoisuudet ovat erillaiset. On otettava slvää onko korvavaa lääkettä täältä saatavana toisella kauppanimellä, täytyy tietää vaikuttava aine ko lääkkeestä samoin lääkeaine pitoisuudet. Hyvä kirja suosittelen vaikka vaatikin hiukan vaivan-näköa, joka ei internet aikakaudella ongelma ole.
Petteri kirjoitti: Sitten kysymys kiekkojen hinnoista, missä hinnoissa "tavalliset", "helppohoitoiset", aloittelijan kiekot liikkuvat, jos ostetaan vaikkapa suoraan yksityiseltä?
Hinta määrääntyy pitkälle kysynnän ja tarjonnan mukaan. Mutta jos minulla olisi kiekkokalan poikasia esimerkiksi punaturkoosikiekkokalasta hinta olisi 5 cm kokoisella poikasella 16 €/kpl. Mutta kuka mihinkin hintaan viljelemiään kaloja myy on henkilökohtainen asia.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Ville V kirjoitti: Tässä olis pari hyvää foorumia: http://server5.ezboard.com/bdiscus.html
ja http://www.awforum.net/discus/

Tästä linkistä löytyy eri maiden kiekkolinkkejä http://discus.pagina.nl/

T:Ville
Dädäm. Ville kerkesi silläaikaa kun kirjoitin tuota edellistä viestiä... :mrgreen:

Thanks.
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

Kiitos taas kovasti!

t.Petteri
Suoraan yksityiseltä ostettuna hintoja en tiedä mutta esim. Tampereen Viherkalassa (kalanviljely/ostopaikka) tuttuni mukaan on kiekot n.20euroa kappale. He ovat alkaneet siis viljelemään myös näitä. Heiltä niistä voi kysellä tarkemmin täältä: www.akvaario.com/viherkala . Myös toinen tamperelainen liike myy suomalaisia kiekkoja 24euroa/kpl. Tämä liike on tuo Coral Aquarium, yhteystietoja ei nyt tähän hätään muistu. Tosin en tiedä missä päin asustat, mutta todennäköisesti helsingin päässä kun olit siellä akateemisessakin vieraillut.

8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Löytyipäs osuvasti nimetty kiekko sivu.
http://www.discusfantasy.com/
Mitähän maksaisi muutman kiekon tilaus suomeen? Täytyy pistää koko maallinen omaisuus myyntiin :roll: . Kyllä ne Jenkkilässä osaa.
Petteri
Junior Member
Junior Member

Kiitti, oppo, tosta viherkala-vinkistä. Täytyy tässä varmasti juhannuksen jälkeen pienelle retkelle Tampereelle.

Olikos täällä pk-seudulla joku kiekkovilejelijä? Jossakin (siis täällä) olen ollut näkevinäni hänen yhteystiedot. Vieläkö homma pyörii?

t.Petteri
Voi meilailla suoraan ja tarjota pikkukiekkoja (tai halpoja ja hyviä kutupareja :D : j-ph@email.com
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Kannataa selailla aikaisempia viestejä. Kiekko-palstalla sekä myydään-palstalla ovat helsinkiläiset kasvattajat joskus ilmoitelleet. Kannattaa onkia yhteystietoja vanhoista viesteistä ja soitella perään. Kotimaisia ja edullisempia, kuin kaupoissa yleensä.
Jaksoin kaivaa nämä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=1601
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=279
Itse olemme hakeneet molemmista. Kauniita poikasia , eikä liian kaliita.
Petteri
Junior Member
Junior Member

Kannataa selailla aikaisempia viestejä.
Totta on. Vaan kysymykseni "Vieläkö homma pyörii?" tarkoitti lähinnä, että onko tieto kyseisten henkilöden kohdalla vielä validi.

Mutta, kuten sanot, kannattanee soitella, tuskin siitä kukaan pahemmin häiriintyy, vaikka ei enää kiekkoja kasvattaisikaan. Mukava tietää, että olette ottaneet näiltä kummaltakin, joihin viittaat viestissäsi, onpahan "refenssiä" homman toimivuudesta. Kiitti 8)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”