"Kannon uppoamattomuus"

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Tanja
Starting Member
Starting Member

"Kannon uppoamattomuus"

Viesti Kirjoittaja Tanja »

Tuli sitten ostettua sellainen kanto joka ei suostu uppoamaan! Miten sen saisi uppoamaan? Kun ei se ole kovin kivan näköinen siinä pinnalla kelluessa! Neuvoja äkkiä!

_~*Tanja*~_
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Kaksi vaihtoehtoa:

1) Annat sen kannon liota määrittelemättömän ajan ämpärissä tai jossain astiassa.

Tai toinen parempi vaihtoehto

2) Pistät sen kannon akvaarioon ja muutaman kiven päälle. Ja kivet sen verran tukevasti siihen kannon päälle, ettei ne pääse tippumaan ja vahingoittamaan kaloja tai laseja.

Itselläni oli myös kelluva kanto ja pistin tosiaan kivillä sen pohjaan. Nyt en ole pitkään aikaan kokeillu vieläkö se kelluisi, kun oikeastaan pidän noista kivistä siinä kannon päällä.
SaRa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SaRa »

Olen jostain lukenut, että kannon voisi myös kiinnittää ruuvilla/ruuveilla johonkin levyyn esim. vaneriin. Sitten tämä vaneri upotetaan veteen ja peitetään hiekkaan...En tiedä toimiiko, mutta jostain akvaariokirjasta olen tälläisen lukenut.
juhani
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juhani »

Itse antaisin juuren kellua akvaariossa ilman mitään painotuksia, jotka saattaisivat pudota vakavin seurauksin. Kunhan juuri vettyy, se kyllä menee pohjaa, mutta voit joutua odottelemaan pari-kolme viikkoa.

Juhani
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Sara kirjoitti:Olen jostain lukenut, että kannon voisi myös kiinnittää ruuvilla/ruuveilla johonkin levyyn esim. vaneriin. Sitten tämä vaneri upotetaan veteen ja peitetään hiekkaan...En tiedä toimiiko, mutta jostain akvaariokirjasta olen tälläisen lukenut.
Vaneria en kyllä laittaisi akvaarioon. Siinä on liimaa tms. kemikaaleja vaikka kuinka paljon.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Sara kirjoitti:Olen jostain lukenut, että kannon voisi myös kiinnittää ruuvilla/ruuveilla johonkin levyyn esim. vaneriin. Sitten tämä vaneri upotetaan veteen ja peitetään hiekkaan...En tiedä toimiiko, mutta jostain akvaariokirjasta olen tälläisen lukenut.
PVC- tai PE levy olisi ehkä parempi/turvallisempi vaihtoehto. Ei liukenisi haitallisia aineita veteen ja levyssä itsessään olisi vähemmän nostetta.

T:Ville
juhani
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juhani »

Vaneriin tms levyyn ruuvattu juuri kyllä pysyy varmaan paikoillaan, mutta sitähän ei sitten paljon siirrellä. Tietysti jos altaassa on isoja kaloja, jotka haluavat sisustaa altaansa omalla tyylillään levyyn ruuvaus voi olla paikoillaan, mutta tavallisessa seura-altaassa en ainakaan itse menisi ruuvaamaan. Juuria on mielestäni silloin tällöin mukava käännellä, jolloin saa uutta ilmettä akvaarioon ja mahdolliset kantoon kasvaneet levät häviävät yleensä itsestään, kun yläpuolen kääntääkin alaspäin. Pitäisi varmaan kirjoittaa toi niksipirkkaankin.

Juhani
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Jos haluat Niksi-Pirkasta rahaa, niin siihen pitäisi jotenkin kytkeä sukkahousut.
SaRa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SaRa »

Kirjotin ton vanerin vaan siksi,etten keksinyt mitään muutakaan puuta...ku en oo mikään raksamies
Tartaros
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tartaros »

Juhani kirjoitti:Itse antaisin juuren kellua akvaariossa ilman mitään painotuksia, jotka saattaisivat pudota vakavin seurauksin. Kunhan juuri vettyy, se kyllä menee pohjaa, mutta voit joutua odottelemaan pari-kolme viikkoa.
Juhani
Oman kokemukseni mukaan tuo odotteluaika on kyllä huomattavasti pidempi.

Itselläni on akvaariossa n.1 vuosi sitten ostettu kanto, joka ei vieläkään pysy pohjassa ilman kivipainotuksia.

Tekniikan miehenä olen jyrsinyt kannon keskeltä ontoksi ja kiilannut reunoihin kiviä painoksi. Pysyy pohjassa, mutta ei pysyisi ilman kiviä.
Cicci
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Cicci »

Kirjotan tän nyt uudelleen kun täällä oli ilmeisesti jotain ongelmia,jouduin rekistöröityy uuelleen.Niin itse keitin kantoa monta tuntia ja annoin kannon olla vielä levyn sammuttamisen jälkeen liedellä,kunnes vesi oli jäähtynyt.Keittämisen aikana lisäsin vettä niin että kanto oli koko ajan upissa.(Kanto todella uppos pohjaan,vaikka itse vähän epäröin)Ainoa ongelma on kattila.Ite jouduin sahaan kannosta vähän pois kun ei mahtunut kattilaan.Muuripata olis varmaan hyvä,mutta semmosta ei kukaan tuttuni omista.
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Kelluva on minullakin

Viesti Kirjoittaja Didi »

On minullakin kelluva kanto. Tuli ostettua se tuossa viime heinäkuussa eikä vieläkään uppoa. Jo on tiivistä puuta!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”