Merivesiakvaarion perustamisesta
Valvoja: Moderaattorit
-
maketzu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Merivesiakvaarion perustamisesta
Pääkaupunkiseudun liikkeistä luulisi löytyvän kalat ja selkärangattomat, mutta mitkä liikkeet myyvät niitä? Mistä te merivesiakvaarioiden omistajat olette ostaneet kaikki?
Paljonko kalat maksavat jne? 300-400 litraa on kai hyvä aloitusakvaario, vaikka tässäkin pätee sama kuin makeavesiakvaariossakin: isompi on parempi.
Ajattelin, että jos jossain vaiheessa merivesiakvaario tulee hankittua niin kaloiksi tulisi ainakin vuokkokaloja.
Kallista hommaahan tuo kuulostaa olevan.
Paljonko kalat maksavat jne? 300-400 litraa on kai hyvä aloitusakvaario, vaikka tässäkin pätee sama kuin makeavesiakvaariossakin: isompi on parempi.
Ajattelin, että jos jossain vaiheessa merivesiakvaario tulee hankittua niin kaloiksi tulisi ainakin vuokkokaloja.
Kaloja ja tarvikkeita myyvät Siniriutta, Lemmikkikeskus ja Akvaario kurki.Pääkaupunkiseudun liikkeistä luulisi löytyvän kalat ja selkärangattomat, mutta mitkä liikkeet myyvät niitä? Mistä te merivesiakvaarioiden omistajat olette ostaneet kaikki?
Minä olen ostanut tekniikan Saksasta ja kalat, vuokot, korallit Siniriutasta.
Kalojen hinnat on laitasta toiseen, mutta sanotaan nyt 9-60 € kpl,vuokkokala esimerkiksi on siinä 20 € paikkeilla.
Kyllä se aika kallis harrastus on mutta kun sen saa toimimaan niin ei se sen jälkeen enää rahaa paljoa vie.
Valaisin vie melkein perustusvaiheessa eniteen rahaa Suomesta ostettuna esim 2x250w + sinivalo noin 7000 mk, valotehossa säästämällä tiedysti hinta laskee, toinen rahasyöppö alussa on elävä kivi, 500 l akvaarioon suositeltava minimi määrä on noin 50 kg ja täältä uutena ostettuna sen hinnaksi tulee reilu 5000 mk(itse ostin suurimman osan käytettynä niin säästin aika paljon).
Minusta olisi hyvin tärkeä ymmärtää makean veden ja merivesi (riutta-) akvaarion ero. Makean veden akvaariossa kalat ovat pääasia mutta toisin on merivesiakvaariossa. Siinä kokonaisuus on pääosassa ja kalat ovat vain pieni osa tätä kokonaisuutta.
Aleksandr on varmasti yksi niistä henkilöista joka voi kertoa tarkemmin asiasta koska häneltä löytyvät molemmat akvaarioversiot.
En halua peloitella mutta on syytä tietää rahan kuluvan eri malliin kuin perinteisessä akvaarioharrastuksessa. Itselläni allas on vielä kuivillaan kotona mutta rahaa on mennyt yli € 3500. Siis eläimistöön en ole vielä sijoittanut lantin lanttia - paitsi niihin joita löytyy elävästä kivestä (50 kg) jonka juuri eilen ostin Siniriutasta.
Varustukseksi tulee 380l pääallas, 120l ala-allas ja 140l refugium.
Myös kärsivällisyys on poikaa. Itse odotan 'tuloksia' eli silmän iloa 6-12 kk kuluttua.
Aleksandr on varmasti yksi niistä henkilöista joka voi kertoa tarkemmin asiasta koska häneltä löytyvät molemmat akvaarioversiot.
En halua peloitella mutta on syytä tietää rahan kuluvan eri malliin kuin perinteisessä akvaarioharrastuksessa. Itselläni allas on vielä kuivillaan kotona mutta rahaa on mennyt yli € 3500. Siis eläimistöön en ole vielä sijoittanut lantin lanttia - paitsi niihin joita löytyy elävästä kivestä (50 kg) jonka juuri eilen ostin Siniriutasta.
Varustukseksi tulee 380l pääallas, 120l ala-allas ja 140l refugium.
Myös kärsivällisyys on poikaa. Itse odotan 'tuloksia' eli silmän iloa 6-12 kk kuluttua.
-
maketzu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Minkälaisen laitteistopuolen olet hankkinut? Siis valaistus, suodatus...ym.Itselläni allas on vielä kuivillaan kotona mutta rahaa on mennyt yli € 3500.
Ja tokihan sitä ollaan luettu asiasta. Ainakin AM:ssa on ollut joskus juttuja.
Totta kyllä puhut. Maltti on valttia.Myös kärsivällisyys on poikaa.
Laskeskelin tässä nopeasti aloittavan meriharrastajan nettomenot alussa. Jos allas ja jalusta löytyy, niin tarvitaan alussa kunnon valot, vaahdottaja, pumput, suolaa, korallihiekkaa, suolapitoisuuden mittari + jotain pientä puhdistukseen. Eli esim 2x150 w monimetalli valaisin, kunnon vaahdottaja (500-1000l), 6000 l/h pumput ja ne edellä mainitut tilpehöörit tulevat maksamaan noin 1000 euroa, sitten tiedysti elävä kivi, korallit ja kalat, mutta ei niitä tarvi heti tuhansilla markoilla ostaa vaan pikkuhiljaa vaikka koralli kuukaudessa.
Eli ei se nyt ihan Nokialla työskentelevien harrastus oo.
Tiedysti tärkeä on katsoa mistä kaiken ostaa jos ei oo hintatietoinen niin kyllä helposti se 3000 euroa siihen menee.
Eli ei se nyt ihan Nokialla työskentelevien harrastus oo.
Tiedysti tärkeä on katsoa mistä kaiken ostaa jos ei oo hintatietoinen niin kyllä helposti se 3000 euroa siihen menee.
Rambi, kirjoittelit tuossa aikaisemmin, että valaisimeen menee 7000mk ja elävään kiveen 5000mk - olet käyttänyt siinä vaiheessa jo € 2000,-. Niillä ei vielä taida päästä vielä kunnolla alkuun - tarvitaan varmaan myös jotakin muutakin.Tiedysti tärkeä on katsoa mistä kaiken ostaa jos ei oo hintatietoinen niin kyllä helposti se 3000 euroa siihen menee.
Että, se siitä hintatietoisuudesta.
Parempi lukea kirjallisuutta ensin ja miettiä tarkkaan mitä haluaa ja käyttää alussa hiukan enemmän rahaa ja näin välttää ostamasta tarvikkeet moneen kertaan.
Itselläni on 450L akvaario + Sander3 vaahdotin (lyhennetty 70cm, koska kokonaiskork. n 250cm) + 2kpl Lival HQI 150w valot + kiveä ja deep sand bed, ym.
Hinnaksi on tullut n. 790€ (akvaario + jalusta 220€, vaahdotin 170€, valaisimet yht. 170€ + uudet lamput Saksasta 150€, eläväkivi n. 10kg 67€, hiekka deep sand bed 6.5€/80kg)
Lähes kaikki on ostettu käytyttynä paitsi hiekka ja lamput, joten eipä ole tullut kovin kalliiksi .....vielä.
Hinnaksi on tullut n. 790€ (akvaario + jalusta 220€, vaahdotin 170€, valaisimet yht. 170€ + uudet lamput Saksasta 150€, eläväkivi n. 10kg 67€, hiekka deep sand bed 6.5€/80kg)
Lähes kaikki on ostettu käytyttynä paitsi hiekka ja lamput, joten eipä ole tullut kovin kalliiksi .....vielä.
Hei, Mikael, tietysti siitä valaisimestä voi maksaa 7000 mk, tarkoitan tässä sitä että en ole missään mainostoimistossa töissä, jokainen tietää itse mistä tavarat ostaa, mutta laitan hinnat millä ne saa jos haluaa ja kaikki ovat laatutuotteita.
HQI valaisin 2x150w 550 €, 2x250w 630€, kunnon vaahdottaja (sisältää pumpun ja kaiken tarvittavan) 220€, pumput 3500 lh 65 €, 2500 lh 55€.
Eli jos tästä lasket niin alle 1000 € jää jokatapauksessa.
Kyllä siihen sen 3500 € saa uppoamaan kuten sinulla meni jos niin haluaa, lueskele niitä aikasempia juttuja niin tiedät mistä tavarat siihen hintaan saa. (Sinun tapauksessa se on jo myöhäistä, kun olet jo kaiken ostanut)
HQI valaisin 2x150w 550 €, 2x250w 630€, kunnon vaahdottaja (sisältää pumpun ja kaiken tarvittavan) 220€, pumput 3500 lh 65 €, 2500 lh 55€.
Eli jos tästä lasket niin alle 1000 € jää jokatapauksessa.
Kyllä siihen sen 3500 € saa uppoamaan kuten sinulla meni jos niin haluaa, lueskele niitä aikasempia juttuja niin tiedät mistä tavarat siihen hintaan saa. (Sinun tapauksessa se on jo myöhäistä, kun olet jo kaiken ostanut)
Tässäpä hiukan listaa hintatietoa Rambille ja samalla Maketzukin saa tietoa siitä mitä on tullut altaiden ja elävän kiven lisäksi hankittua.
- vaahdotin Tunze 3140 electronic, € 349.17
- pumppu Eheim 1060, € 93.95
- powerheads+aaltokone Tunze TF08 electronic 2x4000l/h, € 482.39
- 2 kpl poltin Aqualine HQI-400 W / 10000 E 40, € 181.32
- Eheim kasvipihdit 600 mm, € 9.11
- puhdistusmagneetti Tunze, € 12.80
- lämmitin Jäger Reglerheizer 200 W, € 14.15
Yhteensä: 1142.89 €
Lähetyskulut: 24,00 €
Pakkauskulut: 11,00 €
Kokonaishinta: 1177,89 €
Ostopaikka:http://carmenschwemmer.com joka on kokonaishinnaltaan noin € 300 halvempi kuin löytämäni seuraavaksi halvin paikka. Rahat maksettava etukäteen - tavara ei ole vielä tullut ja jos ei tule niin silloin vasta voidaan alkaa puhua hintatietoisuudesta.
Valaisimien osat kotimaiselta valaisintehtaalta (kaikki paitsi kotelo)2x400 W HQI, €205,-
Eli yllä olevat pitäisi olla ihan 'laatukamaa' ja vieläpä asialliseen hintaan, mutta, mutta... - pienistä puroista syntyy iso virta.
- vaahdotin Tunze 3140 electronic, € 349.17
- pumppu Eheim 1060, € 93.95
- powerheads+aaltokone Tunze TF08 electronic 2x4000l/h, € 482.39
- 2 kpl poltin Aqualine HQI-400 W / 10000 E 40, € 181.32
- Eheim kasvipihdit 600 mm, € 9.11
- puhdistusmagneetti Tunze, € 12.80
- lämmitin Jäger Reglerheizer 200 W, € 14.15
Yhteensä: 1142.89 €
Lähetyskulut: 24,00 €
Pakkauskulut: 11,00 €
Kokonaishinta: 1177,89 €
Ostopaikka:http://carmenschwemmer.com joka on kokonaishinnaltaan noin € 300 halvempi kuin löytämäni seuraavaksi halvin paikka. Rahat maksettava etukäteen - tavara ei ole vielä tullut ja jos ei tule niin silloin vasta voidaan alkaa puhua hintatietoisuudesta.
Valaisimien osat kotimaiselta valaisintehtaalta (kaikki paitsi kotelo)2x400 W HQI, €205,-
Eli yllä olevat pitäisi olla ihan 'laatukamaa' ja vieläpä asialliseen hintaan, mutta, mutta... - pienistä puroista syntyy iso virta.
Kyllä sinulla kuitenkin sitä hintatietoa on, tottakai monenlaisilla aaltokoneilla ja kalkki reaktoreilla saa hintaa mukavasti lisää, mutta ne ei ole aloittelijalle välttämättömiä alussa.
Asiasta toiseen niin minulle on myös siitä carmenschwemmeristä tulossa tunzen pumput + säätökeskus, milloin omat kamat tilasit, minä maksoin maanantaina rahat sinne, mitään vahvistusta ei ole asialle vielä tullut, että onko kamat lähetetty.
Jos nyt kerran mainostamisen puolelle meni, niin siinä sewatec.de:ssä kelpaa nyt myös luottokortit, tilasin sieltä valaisimen ja maksoin silloin rahat etukäteen ja kaikki tavarat tuli mukavasti perille ja minut pidettiin sähköpostilla ajantasalla milloin kamat postitettiin, paras palvelu mitä olen netistä löytänyt, se aquaristikshop on myös hyvä paikka mutta hinnat pikkasen sewatecia korkeammat.
Asiasta toiseen niin minulle on myös siitä carmenschwemmeristä tulossa tunzen pumput + säätökeskus, milloin omat kamat tilasit, minä maksoin maanantaina rahat sinne, mitään vahvistusta ei ole asialle vielä tullut, että onko kamat lähetetty.
Jos nyt kerran mainostamisen puolelle meni, niin siinä sewatec.de:ssä kelpaa nyt myös luottokortit, tilasin sieltä valaisimen ja maksoin silloin rahat etukäteen ja kaikki tavarat tuli mukavasti perille ja minut pidettiin sähköpostilla ajantasalla milloin kamat postitettiin, paras palvelu mitä olen netistä löytänyt, se aquaristikshop on myös hyvä paikka mutta hinnat pikkasen sewatecia korkeammat.
Ovatten hiukan hitaita - luulisin. Itse maksoin kamat 4. päivä tätä kuuta. Tilaukseni on netin mukaan 'prosessointivaiheessa' - että silleen.Asiasta toiseen niin minulle on myös siitä carmenschwemmeristä tulossa tunzen pumput + säätökeskus, milloin omat kamat tilasit, minä maksoin maanantaina rahat sinne, mitään vahvistusta ei ole asialle vielä tullut, että onko kamat lähetetty.
Eiköhän aloittelijan tankin asukit tarvitse ihan yhtä hyvää huolenpitoa kuin pitkään harrastaneenkin! Siksipä aloittelijan tankkikin tarvitsee esim. myös aaltokoneen - veden virtauksen mukana näiden elikoiden eväät liikkuu!...tottakai monenlaisilla aaltokoneilla ja kalkki reaktoreilla saa hintaa mukavasti lisää, mutta ne ei ole aloittelijalle välttämättömiä alussa.
Se on vain minun ajatus asiasta että sitä aaltokonetta eikä esim. kalkkireaktoria, valojen ohjaukseen tietokonetta ym. ym. tarvi alussa. Mielipiteitä on monia ja hyväksyn sen jos joku väittää että niitä tarvitaan, tilasin itelle myös sen pumppujen ohjausyksikön mutta olen varma että mun elukat pärjää ilman niitä laitteita.
Semmoinen vinkki, jota etenkään aloittelija ei tule usein ajatelleeksi. Kun alatte rakentelemaan niitä systeemejä, niin koettakaa valita mahd. mukaan viileä paikka akvaariolle. Esim. ei paikkaan, johon aurinko paistaa. Nyt, kun kesä on tulossa ja ne ovat olleet kovin lämpimiä viimevuosina, tämä kannattaa huomioida! Kun se 100-200 litran allas halogeenin kera muhii 35 asteen huoneenlämmössä, siinä voi käydä kalpaten. Pienissä pytyissä ongelma vaan korostuu, kun lämmön haihtuminen on vähäisempää. Tämän neuvon noudattamisella voi säästyä monelta murheelta...
-
Teemu Salonen
Re: Merivesiakvaarion perustamisesta
Mitenkäs toi lämpötila sitten saadaan pidettyä kurissa?Pienissä pytyissä ongelma vaan korostuu, kun lämmön haihtuminen on vähäisempää. Tämän neuvon noudattamisella voi säästyä monelta murheelta...
Mulla kun on tässä kämpässä vaihtoehtoina: aurinkoinen seinä, aurinkoinen seinä ja aurinkoinen seinä. Yhtenä vaihtoehtona akvaario voidaan sijoittaa myös ikkunan eteen...
Eli ainut luonnonvalovapaa huone on vessa. Sinne en riuttaa kyllä kauheen mielelläni laittais ku haluaisin katella sitä muulloinkin kun vaan kakalla käydessäni:)
Itellä kanssa oli aurinkoisia seiniä kaikki ja melkein koko päivän tulvi luonnon valoa, kun oli ikkunaa moneen suuntaan. Kaverit ainakin oppi äkkiä että minun luona ole nättejä pitsiverhoja, vaan bambukaihtimet aina melkein kiinni asti ja mustat verhot 
/Autuaita ovat pölkkypäät, koska he pysyvät pinnalla!
Onpa löytynyt aika vanha viestiketju
.
Pieni huomio noista lämmöistä. Itselläni on jäähdytyslaite siltä varalta, että lämmöt nousevat liian korkeiksi eli kesällä yli 28 asteen jolloin jäähdytin käynnistyy automaattisesti.
Aikaisemmin se kävi kesäaikaan aika säännöllisesti iltapäivisin mutta nyt tänä kesänä taisi käynnistyä vain kerran.
No, mikä muuttunut? Ala-allas erilainen. Ennen se oli lasia mutta nykyinen on muovia. Lasinen ala-allas (niin kuin pääallaskin) toimivat eristeenä ja kun siirryin muoviseen ala-altaaseen niin yleislämpötila tipahti 1-2 astetta.
Pieni huomio noista lämmöistä. Itselläni on jäähdytyslaite siltä varalta, että lämmöt nousevat liian korkeiksi eli kesällä yli 28 asteen jolloin jäähdytin käynnistyy automaattisesti.
Aikaisemmin se kävi kesäaikaan aika säännöllisesti iltapäivisin mutta nyt tänä kesänä taisi käynnistyä vain kerran.
No, mikä muuttunut? Ala-allas erilainen. Ennen se oli lasia mutta nykyinen on muovia. Lasinen ala-allas (niin kuin pääallaskin) toimivat eristeenä ja kun siirryin muoviseen ala-altaaseen niin yleislämpötila tipahti 1-2 astetta.
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Kesälämpöjen kurissapitoon toimii myös tuuletin. Meillä käytetään tietokonetuulettimia. Etenkin pienessä altaassa tämä toki haihduttaa vettä sen verran vauhdikkaasti, että korvausvesiautomatiikka on aika näpsäkkä olla olemassa. Tänä kesänä en virittänyt nanoon tuulettimia ja loppukesän vimpat lämmöt sitten tappoivat kaikki kolme fragiani kun olimme juuri silloin tietenkin mökillä
No kantapään kautta oppii viimeistään.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.