Apistogramma hongsloi

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kultis
Starting Member
Starting Member

Apistogramma hongsloi

Viesti Kirjoittaja kultis »

Onko tällasella kalalla jotai suom. nimeä? Näitä mulla on nyt pari pientä ja kyllä on nättejä! Mites muuten on, onks kukaan saanu kutemaan vai onks kellään ylipäätään näitä? Onks kutu samanlainen, ku töyhtökääpiöllä eli luoliin etc?

Ai niin.. Ostin ne Hesan akvaariokeskuksest ja myyjä sano, et tää on parikala.. Onko näin? Toisaalta toi kauppahan on yks parhaista.

Muokattu - kultis on 09/03/2002 19:50:14
jale
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jale »

Kuten olen jo muutaman kerran tännekin kirjoittanut, niin kaikki Apistogramma suvun kalat ovat haaremiossa eläviä, yleensä haluavat mieluiten 1 koiras ja vähintään 2 naarasta, mieluummin jopa enemmän.
Yksi tunnettu laji Apistogramma sp."smaragd" elää haaremissa toisinpäin eli 1 naaras ja useita koiraita ???.
Itse olen pitänyt A. hongsloita mutta en ole saanut kyseistä lajia lisääntymään. Itselläni oli 140 litran altaassa 1+3 nelikko mutta siitäkin huolimatta kyseinen koiras onnistui telomaan 2 naaras huonoon kuntoon, Kaloje´n käytöstä kyllä selvästi rauhoitti kun laitoin suojakaloiksi 10 kpl neontetroja.
Kaikenkaikkiaan hieno kala mutta ilmeisesti ei niitä helpoiten lisääntyviä, vaikka ei sen pitäisi olla liian vaikeaa jos viitsii yrittää.
Apistogramma hongsloista on muuten ainakin 3 värimuotoa
suomenkieliseksi nimeksi on tulossa tulikääpiöahven

Onnea vain kalojesi kanssa.
Jale
kultis
Starting Member
Starting Member

Itse olen pitänyt A. hongsloita mutta en ole saanut kyseistä lajia lisääntymään. Itselläni oli 140 litran altaassa 1+3 nelikko mutta siitäkin huolimatta kyseinen koiras onnistui telomaan 2 naaras huonoon kuntoon

Tota tota.. Siis tää myyjä (Petri Viskari), minkä oon kyl käsittäny olevan tosi asiansaosaava sano, et jos näitä ottaa sen kaks naarasta koiraan kanssa, nii toinen naaraist muodostaa parin koiraan kaa ja ylimmäränen kyllä saa kyytiä.. Ja niinhän sulki tavallaan näky käyneen..

Nyt nää on mul karanteenissa ja välil koiras vähän äksyilee tolle naaraalle, mut hyvin ne silti näyttää pärjäävän.. (tilaa on siel 36l)

Kaikenkaikkiaan hieno kala mutta ilmeisesti ei niitä helpoiten lisääntyviä, vaikka ei sen pitäisi olla liian vaikeaa jos viitsii yrittää.
Apistogramma hongsloista on muuten ainakin 3 värimuotoa
suomenkieliseksi nimeksi on tulossa tulikääpiöahven

Ihan kuvaava nimi ois toi tulikäppänä, mun koiras on jo nyt tosi kauniin värikäs ja myyjä viel sano, et väri tulee voimistuu.. Tiedätkös jotai erityisii kutuolovaatimuksii näille?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tuota... ensinnäkin olisi kiva, jos yrittäisit kirjoittaa kirjakieltä.
Sitä on paljon mukavampi lukea, kuin korsoa...
Siis tää myyjä (Petri Viskari), minkä oon kyl käsittäny olevan tosi asiansaosaava sano, et jos näitä ottaa sen kaks naarasta koiraan kanssa, nii toinen naaraist muodostaa parin koiraan kaa ja ylimmäränen kyllä saa kyytiä..

Höpö höpö! Apistot ovat haaremikutijoita ja se siitä. Naarailla on
omat pienet reviirinsä koiraan isomman reviirin sisällä. Mikäli tilaa
ei molempien naaraiden reviireille ole, saattaa kuvilemasi kaltainen tilanne
syntyä, mutta silloinhan allas oli kaloille liian pieni.
Poikkeuksen pikkuahvenissa tästä haaremikäyttäytymisestä tekee perhoskirjoahven,
mutta sehän ei olekaan Apistogramma.
Syy siihen, miksi kauppias myy apistoja mieluummin pariskunnittain, kuin
haaremeittain on siinä, että tukusta tulleessa apisto - erässä on yleensä
aina enemmän poikia, kuin tyttöjä ja jos kauppias myy sinulle useamman
tytön yhtä poikaa kohden, jäävät loput pojat hänelle lojumaan ja tuottamaan
varastotappiota. Bisnes on valitettavasti bisnestä näissäkin jutuissa.
Mitä asiantuntemukseen tulee, jalea kannattaa ahvenasioissa kuunnella.
Sen verran on viljeltyjä lajeja hänellä meriittilistallaan ja toimii Ciklidisteissä aktiivijäsenenä.

T: Mari
kultis
Starting Member
Starting Member

Siis tää myyjä (Petri Viskari), minkä oon kyl käsittäny olevan tosi asiansaosaava sano, et jos näitä ottaa sen kaks naarasta koiraan kanssa, nii toinen naaraist muodostaa parin koiraan kaa ja ylimmäränen kyllä saa kyytiä..

omat pienet reviirinsä koiraan isomman reviirin sisällä. Mikäli tilaa
ei molempien naaraiden reviireille ole, saattaa kuvilemasi kaltainen tilanne
syntyä, mutta silloinhan allas oli kaloille liian pieni.
Poikkeuksen pikkuahvenissa tästä haaremikäyttäytymisestä tekee perhoskirjoahven,
mutta sehän ei olekaan Apistogramma.
Syy siihen, miksi kauppias myy apistoja mieluummin pariskunnittain, kuin
haaremeittain on siinä, että tukusta tulleessa apisto - erässä on yleensä
aina enemmän poikia, kuin tyttöjä ja jos kauppias myy sinulle useamman
tytön yhtä poikaa kohden, jäävät loput pojat hänelle lojumaan ja tuottamaan
varastotappiota. Bisnes on valitettavasti bisnestä näissäkin jutuissa.
Sen verran on viljeltyjä lajeja hänellä meriittilistallaan ja toimii Ciklidisteissä aktiivijäsenenä.

Hmm... Kyllä mä uskon. Mut entäs se juttu, ku kumminki se sano, et monet muut Apistogrammat on haaremikaloja, mut nää mm. ei kuitenkaan ole. Ja onhan ne sen verran kalliitaki, et luulis sen kyl myyvän niitä ihan mielellään vähä enemmänki.. Noh, toivottavasti pärjäilee kahestaan, nimittäin "kuskillani" (siis isälläni) ei riitä into lähtee ostaa noita lisää. Mut jos rupee jotai tappeluja ilmenee, niin sit kyl suostuttelen isäni uudestaan ostoksille.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Hmm... Kyllä mä uskon. Mut entäs se juttu, ku kumminki se sano, et monet muut Apistogrammat on haaremikaloja, mut nää mm. ei kuitenkaan ole.

Opetetaanko koulussa nykyisin enää kirjakieltä? Jos ei kunnon kirjoitusasu onnistu, niin heikosti menee.

Eli koitetaan nyt edes vähän sinne päin olevaa suomenkieltä kirjoitella.

--
Not all men are fools...some are bachelors.
kultis
Starting Member
Starting Member

Opetetaanko koulussa nykyisin enää kirjakieltä? Jos ei kunnon kirjoitusasu onnistu, niin heikosti menee.

Eli koitetaan nyt edes vähän sinne päin olevaa suomenkieltä kirjoitella.

No mitäs luulisit?
No joo joo, ymmärretään.. Minulla ei vain ole yleensä ollut tapana kirjoittaa kirjakieltä muualla kuin kouluaineissa.

Eikös suomenkieli kirjoteta oikeestaan suomen kieli? Että kukaan ei ole täydellinen..

No mutta.. Itse otsikon aiheeseen. Kiitti vastauksista! Ja tietty kiva, jos joku vielä jaksaa vastata..

Edit: PS. Juu se on suomen kieli, mutta se kirjoitetaan --Kaizu
Suski
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Suski »

Hei!

Mulla oli kaksi loistokäppänää, koiras ja naaras. Ukko rökitti naarasta kokoajan noin viikon ajan, kunnes mun hermot meni ja kipaisin ostamaan toisen naaraan. Minulle oli nääs sanottu myös, että ovat haaremikaloja. No nyt tuo uusi naaras kyyhöttää suodattimen ja pinnan välisessä noin sentin tilassa ja eksyessään muualle saa välittömästi kunnolla turpaansa kummaltakin ekalta loistolta. Ei pääse/uskalla käydä syömään joten laihtuu ja pelkään että kuolee pois ellen tee jotain. Väri on erittäin tummanruskea, vaikka toinen on punertava ja tällä hetkellä myös keltainen, ilmeisesti harjoittelee kutua.

Jos kerran ovat varmasti haaremikaloja, niin uskallan jättää naaraan pariskunnan seuraan...Mitäs jos kuitenkin tappavat tämän...

Ei oo hetikää nii näläkää ku välil syä.
kultis
Starting Member
Starting Member

Jos kerran ovat varmasti haaremikaloja, niin uskallan jättää naaraan pariskunnan seuraan...Mitäs jos kuitenkin tappavat tämän...

Niinku itekki luulen/luulin, niin on haaremikaloja, mutta just tuol akvaariokeskukses kysyin asiast, niin siihen se myyjä sano, että kuulemma näitten hongsloitten lisäks mm. loistokääpiöt on voimakkaasti parikaloja.. En oikein tiedä, miten asiaan suhtautuis.. Siis että kumpi nyt sitten on oikein.
jale
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jale »

Saipahan ainakin vastaus hieman ihmisiä liikkeelle.
Olisi pitänyt kirjoittaa että kaikki Apistot ovat haaremikaloja LUONNOSSA, valitettavasti akvaariossa aina ei pysty jäljittelemään luonnonoloja. Vain tarpeeksi suuressa akvaariossa kalat voivat näytää luonnollisen luonteensa.
Apistogrammoissakin on suuria eroja, eimerkiksi A. borellii-keltakääpiöahven on hyvä esimekki kalasta joka tulee toimeen omien kokemusten mukaan jo 128 L akvaariossa 1 koiras ja 3 naarasta, naarailla on kyseisellä lajilla vain noin parikymmentä senttiä oma reviirinsä. Toki muu kalasto ja piilopaikat auttavat asiaa.
Omien kokemusteni ja muutaman muunkin kanssa keskusteltuani vuosien aikana on tultu sellaiseen tulokseen että ainakin A. hongsloi, A. agassizii ja A. nijsseni sekä A pandurini ovat lajeja jotka vaativat akvaariolle pituutta ainakin metrin, muuten koiras on liian väkivaltainen naaraita kohtaan.
Eli jos vaikka kauppias kysyy altaan kokoa, niin on aivan oikein että hän myy kalat pareittain, koska useimmiten pieniä ahvenia pidetään pienissä altaissa.
Eli ei voi antaa oikein hyviä vinkkejä jos ei ole itse nähnyt kyseistä akvaariota, voin vain suositella omien kokemusten mukaan.
Kyseiset kalat ovat sen verran lähellä sydäntäni että on tullut kokeiltua eri Apistogrammoja jo yli 10 vuoden ajan, enkä vieläkään ole niistä aivan perillä.

Vielä 1 kokemus, kokeilin joskus 450 l akvaariossa A. bitaeniataa-korukääpiöahventa. Ajatuksena oli 3 koirasta ja 10 naarasta, muuten meni hyvin mutta koiraita ei mahtunut kuin 2, kolmas teilattiin-naaraat menivät aivan mainiosti. Eli jos haluaa pitää useita koiraita niin altaan pitää olla iso

T: Jale
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Ja sitten kielipesulle mars, mars!
Asiaa silti. Jos ahvenet askarruttaa niin Jale kyllä kuuluu niihin joilla tietoa pitäisi oleman ihan kiitettävästi. Minä ainakin melkein suosittelisin kuuntelemaan ja uskomaan jos jotain kerrottavaa.

-Holzig-
kultis
Starting Member
Starting Member

Omien kokemusteni ja muutaman muunkin kanssa keskusteltuani vuosien aikana on tultu sellaiseen tulokseen että ainakin A. hongsloi, A. agassizii ja A. nijsseni sekä A pandurini ovat lajeja jotka vaativat akvaariolle pituutta ainakin metrin, muuten koiras on liian väkivaltainen naaraita kohtaan.
Eli jos vaikka kauppias kysyy altaan kokoa, niin on aivan oikein että hän myy kalat pareittain, koska useimmiten pieniä ahvenia pidetään pienissä altaissa.

Kerroin kyllä myyjälle akvaarion koon eli 128l.

Akvaariosta löytyy kyl piilopaikkoja muutama ja tietty kasveja suht. paljon, varsinki sitte, kun saan ne yhet viel kasvamaan täyteen mittaansa.

Siis toivon, että pärjää kahestaan ja viel tossa altaassa.. Tietty, jos joskus saisin isomman altaan, niin voishan noi sitte siirtää sinne.. Mutta en nyt ole saamassa..
Suski
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Suski »

Noh, se ylimääräinen loistonaaras löytyi tänään kuolleena kasvipöheiköstä. Olin aikeissa haavia sen turvaan perhosten seuraksi pikkualtaaseen. Pahus!! Ja nyt on taas sama peli loistoilla kuin ennen ylimääräistä...Ukko rökittää ja ajaa eukkoa kokoajan. Naaraan väri vaihtunut takaisin punaruskeaksi. Se kuitenkin syö ja liikkuu myös, joten en enää ole huolissani, tämä näyttää ihan iisiltä sen murhan jälkeen...

Ostin loistoille seuraa, Nijsseni-pariskunnan. Tässä perheessä vaimo päätää, missä mennään. Ukko kyhjöttää tällähetkellä puuntakana. Tuo pandanainen on TOSI kova mimmi! Se kiersi alkajaisiksi kaikki akvan kalat läpi ja esittäytyi: ...ja minä sitten johdan tätä puljua...

Tällä hetkellä tuntuu siltä, että tuo haaremikäyttäytyminen voisi sopia tälle lajille niin että hommais kaksi koirasta. On muuten huvittavaa katsoa, kun loistoukko sai luun kurkkuunsa. Panda naaras näytti sille närhen munat juuri äsken. Kaksi kaunista isottelevaa psykopaattia, punaisena hohtava loisto koiras ja kirkkaan keltainen panda naaras. Luojan kiitos ne perhoset pääsi toiseen tankkiin, niistä ei olisi ollut vastaansanojiksi.

Ei oo hetikää nii näläkää ku välil syä.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

omat pienet reviirinsä koiraan isomman reviirin sisällä.

Kaiketi osaat myös osoittaa tälle väitteelle jotain muutakin tukea kuin oman auktoriteettisi?
Mitä asiantuntemukseen tulee, jalea kannattaa ahvenasioissa kuunnella. Sen verran on viljeltyjä lajeja hänellä meriittilistallaan ja toimii Ciklidisteissä aktiivijäsenenä.

Taas luotetaan johonkin auktoriteettiin. Eikä edes yritetä sanoa, miksei kauppias voisi yhtä hyvin tietää asiaa.

--
Mainoksesi voisi olla tässä.

Muokattu - dsl on 18/03/2002 19:07:29
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

omat pienet reviirinsä koiraan isomman reviirin sisällä.
Kaiketi osaat myös osoittaa tälle väitteelle jotain muutakin tukea kuin oman auktoriteettisi?

Heh. No, Apistojen luonnollisissa elintavoissa ei enää tänäpäivänä kovin suuria epäselvyyksiä. Salatiedosta ei siis kyse. Ihan yleisesti vaikkapa ajantasalla olevista ahvenakirjoista luettavissa. Katsopa vaikka mitä Tommilla olisi tarjota ja tutustu...

http://www.akvaario.com/viherkala
Taas luotetaan johonkin auktoriteettiin. Eikä edes yritetä sanoa, miksei kauppias voisi yhtä hyvin tietää asiaa.

Kenties kannattaisi vielä lukea uudestaan tarkemmin ajatuksella pari riviä lainauksesi yläpuolelta kohtaa jossa sivutaan kauppiaan motivaatiota kertoa sitä sun tätä.

-Holzig-
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Jep. Holzig sanoikin jo kaiken aika tyhjentävästi, mutta lisättäköön
tuohon vielä, että tunnen jalen myös henk. koht, ja minulle ei ole jäänyt
epäselväksi missä todellinen asiantuntemus asuu.
Holzig: Joo, joo. Pesen!

T: Mari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”