Ominaisuuksien periytymisestä...

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
delfiini
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Ominaisuuksien periytymisestä...

Viesti Kirjoittaja delfiini »

Minulla on pari kuinen platy koiras (nyt alkaa huomaamaan, että se on koiras) ja se on erittäin vino/kehitys vaimmainen yksilö. En ole raskinut sitä lopettaa, kun ei se tunnu kärsiväkän, mutta nyt, kun sukupuoli alkaa hahmottumaan, periytyykö sen muoto? (vino selkäranka). Pitäisikö kala lopettaa suoraan?
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

En kyllä missään nimessä ottaisi riskiä että se pääsisi lisääntymään. Kehitysvamma voi hyvinkin johtua olosuhteista eikä perimästä, mutta itse en ole riskiä koskaan halunnut ottaa.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

quote:
Minulla on pari kuinen platy koiras (nyt alkaa huomaamaan, että se on koiras) ja se on erittäin vino/kehitys vaimmainen yksilö. En ole raskinut sitä lopettaa, kun ei se tunnu kärsiväkän, mutta nyt, kun sukupuoli alkaa hahmottumaan, periytyykö sen muoto? (vino selkäranka). Pitäisikö kala lopettaa suoraan?

Ymmärtääkseni liian pehmeä (=mineraaliköyhä) vesi aiheuttaa synnyttäville hammaskarpeille (jotka siis kaipaisivat kohtuukovaa ja emäksisenpuoleista vettä) luusto-ongelmia eli nimenomaan tätä "skolioosia". Mites siis se vesi omassa pöntössäsi?

Olen joskus tullut ajatelleeksi, että monet laittavat ko. vian näiden suht pitkälle jalostettujen lajien väitetyn sisäsiittoisuuden piikkiin, koska toinen vaihtoehto on myöntää pitävänsä lemmikkejään huonoissa oloissa . Siksi siis tätä "se on perinnöllistä" -selitystä kuulee niin usein, eikä tuo ehkä todennäköisempi syy saa jalansijaa. Tapahtui tosielämässä -esimerkki n. 15 vuoden takaa: kaverini piti milliksiä ja miekkapyrstöjä. Vesi oli tätä stadin pehmeää ihan raakana, ja noita vinkurapoikasia syntyi aina aika ajoin. Kaverini tiesi veden olevan aivan liian pehmeää, mutta vinkurat kuitattiin silti "sitä se jalostus teettää" -tyyliin.

Takeita vian syystä ei tietenkään voi antaa, mistäs sen ikinä varmaksi tietäis... Tuskinpa tästä mitään tutkimustakaan on. Mulla ei ole mitään synnyttäviin liittyvää erikoiskirjallisuutta, kun en ole nuita koskaan harrastanut, löytyiskö joltain? Ainoat lähteet lörpötykseni tueksi ovat siis Baensch I:n ja Elävän Akvaarion (Varjo) suositukset pitää platyja kovassa vedessä.

t. Kati
delfiini
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Niin Ph on n.7,5 eli käsittääkseni ihan hyvää synnyttäville. Ei noita vänkyriä ole ollut pahemmin ja kai se on luonnollistakin, jos emo saa 50 poikasta, että joukossa voi olla yksi viallinen? Näin olen ajatellut, vai olenko ihan väärässä.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

quote:
Niin Ph on n.7,5 eli käsittääkseni ihan hyvää synnyttäville.

Kovuus on eri asia kuin pH.

t. Kati
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Vielä raportoin omia kokemuksiani...

Omassa synnyttävien altaassani pH=7,6 ja GH=12, ja silti vänkyriä poikasia aika ajoin syntyy. En tiedä milliksieni taustoista tarkemmin, ilmeisesti osa ainakin on melko sisäsiittoisia .
delfiini
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Täytyy tunnustaa, että en ole mitannut, kuin Ph:ta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”