Akvaariolle siivoojaa?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Flame
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 12:22, 02.04.2005
Paikkakunta: Vantaa

Akvaariolle siivoojaa?

Viesti Kirjoittaja Flame »

Elikkä oma elämäntilanteeni on aika kiireinen ja olen pidemmän aikaa miettinyt että kukahan jaksaisi jynssätä tuon 317L altaani ja pitää sitä puhtaana... Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta? Itselläni olisi tarvetta kerran viikossa se n. 50% vedestä ja ikkunoiden jynssäys ja putsarit. Paljonko ottaisit palkkaa tällaisesta jos siivoisit toisen akvaariota? :mrgreen:
toxic69
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 11:18, 30.10.2006

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

No 10 euron tuntipalkka, kilometrikorvaukset, lomapäivärahat, iltalisät ja pyhinä tuplapalkka. [;)]
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Flame
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 12:22, 02.04.2005
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Flame »

Hah :twisted: korkeintaan 10€ kerta [;)]

Jostain tästä läheltä ajattelin, en nyt välttämättä palkkais siivoojaa Rovaniemeltä asti... Vantaaltakin on paljon AW:ssa porukkaa.

Niin ja siivous välineet löytyy itseltäni, letku vessaan asti ja lappo + ämpäri...

joulusiivousta odotellessa :roll:
Archie
Member
Member
Viestit: 251
Liittynyt: 00:05, 03.10.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Archie »

200 euroa tunti, ei kilometri- tai muitakaan lisäkorvauksia pääkaupunkiseudulla. :mrgreen:
Flame
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 12:22, 02.04.2005
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Flame »

Archie kirjoitti:200 euroa tunti, ei kilometri- tai muitakaan lisäkorvauksia pääkaupunkiseudulla. :mrgreen:
Näinköhän :cry:
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Minkälaisesta tarpeesta olisi kyse?

Kerran viikossa jolloin veden vaihto ja pohjasta kakanpoisto vai onko sorapohja jolloin lappoaminen?
Sisä vai ulkosuodatin?
kalasto?
viikolla vai viikonloppuisin?
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Flame
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 12:22, 02.04.2005
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Flame »

Elikkä akvaario on 317L hiekkapohjainen allas, jossa on Fluval 204 ja 4+ suodattimet, Kaloina löytyy avainkirjoahvenia, leväbarbeja, partiksia, viisiraitabarbeja, monnisia, juovaoka.

Iltaisin tai viikonloppuisin, riittäisi melkeen jokatoinen viikko jolloin olen aamuvuorossa niin iltaisin taikka viikoloppuisin. Olisin itse kotosalla. vuoden loppuun asti olisi pesti tiedossa.
toxic69
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 11:18, 30.10.2006

Viesti Kirjoittaja toxic69 »

Mulle kyllä kelpaisi työ!
Jos maksat palkan kasveina ja sapuskana (siis kaloille, ei itselleni) niin voin tulla! Ja ainiin, ne kilometrikorvaukset vaadin kans, täältä on sinne n. 600km... :mrgreen:
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
maspe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 969
Liittynyt: 15:17, 18.08.2003
Paikkakunta: Oulu, Uleåborg

Viesti Kirjoittaja maspe »

Vaikkakin OT-alue, niin jos/kun kerran alkuperäinen kysyjä haluaa apua ja vastauksia kysymykseensä ja ongelmaansa niin pidetään turha asianjauhaminen ja epäolennaisuudet poissa.

Kysyjä tuskin tarvitsee ketään riistohinnoilla tai kovilla kilometrikustannuksilla allastaan siivoamaan.
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Ei kyllä hullumpi idea ollenkaan. Kuinka monen akvaarioinnostus lopahtaa, jos elämäntilanne ei jonain aikana anna myöden siivousta ja lutraamista, kun sen voisi hoidattaa jollain toisella siihen saakka, kunnes taas itsellä on aikaa ja intoa.
"Mä luin jostain..."
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Mä olen muuten kanssa miettinyt tota, että kun on kaikkia kodin siivous palvelujakin ja lemmikkien hoitoa ja koirillekin ties mitä manikyyyrejä ja pedikyyrejä tarjolla, niin miksei ole myös akvaarion siivousta.

Sellainen akvaarion avaimet käteen palvelu: suunnittelemme sinulle altaan toivomustesi mukaan, toteutamme sen ja käymme huoltamassa ja pitämässä kunnossa, sinun tarvitsee vain ruokkia kalat ja ihmetellä. :D

Mutta siis asiaa, mitäs se niiden siivoojien tuntipalkka on, varmaan jostain seittemästä eurosta päälle kymppiin, lisät (jotka tosin on olemattomat) päälle. Siis TESin mukaan. Kyllähän se tuntipalkka mahtaa siinä 8-10€ pyöriä. Mutta eipä tuohon kyllä ihan kauheasti aikaa saa tuhlattua. Mitähän siinä menisi tunti-pari? Tietysti pitäisi sitten sopia laitetaanko matkakulut tuntipalkkaan, erikseen, puoliksi vai miten...

Olisikohan tuo nyt sitten semmoista harmaata työtä, vai pitäisikö se ihan verottajalle ilmoittaa, siitähän tuleekin jo sitten lisäkustannuksia.

Luulisi, että tollaiselle hommalle voisi olla kysyntää - ja tarjontaakin varmasti, kun kenelläpä sitä liikaa rahaa olisi ja saattaahan sitä jollain sellaisella henkilöllä olla joskus pari vapaatuntia. Tai mulle kyllä raha kelpaa aina. :D
I'm #1 so why try harder?
sv
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 08:32, 30.06.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sv »

vois kans ulkoistaa ton lenkkeilyharrastuksen joku juoksis ja ite kattelis ikkunasta. :?
fisuli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 563
Liittynyt: 15:02, 15.10.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Kyllähän monet akvaarioseurat tarjoaa varsinkin yrityksille ja laitoksille tälläisia "avaimet käteen" akvaarioita, miksei siis yksityisillekin. Mutta mikä viehetys siinä sitten on jos se akvaario ja kalat ei ole omia eikä niiden kutupuuhat ym. ole omalla työllä ja vaivalla aikaansaatuja?
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Enpä ole kuullut, että yksityisille tarjoaisivat.

Ja ihan selvennykseksi, että en mä nyt sitä palvelua ollut tarvitsemasa, osaan kyllä hoitaa itse akvaarioni kiitos vaan.

Kuitenkin, kun niitä kultakaloja on maljoissa sun muuta jännää, niin joillekin voisi ihan tosiaan kelvata sellainen suunnittelupalvelu, että saisivat hyvinvoivan akvaarion. Siis sellaisen kodin koristuksen, jota kehtaa näyttää vieraillekin, eikä tarvitse piilottaa viimeisimpään pimeimpään nurkkaan.

Moni ei kuitenkaan jaksa perehtyä jokaiseen asiaa, vaikkapa juuri akvaarioon, kovin hyvin ja sitten siitä kodin koristeeksi ostetusta altaasta saadaan vuoden sisään sellainen leväinen muovisten koristeiden kaatopaikka, johon ei kukaan enää halua koskea, ja se myydään 'ajanpuutteen' tai 'kiinnostuksen lopahtamisen' takia.

Ei kaikki ihan tosissaan jaksa vaahdota niiden kalojen kuduista tai uusista harvinaisista kasveist, toisille saattaa jopa riittää miekkakasvi ja miljoonakalat. Eipä se varmaan ihan kauhean paha asia ole, tuskinpa sitä itsekkään jaksaa kaikkeen tekemäänsä parehtyä satakymmenen prosenttisesti ja joskus joitain asioita on kiva tehdä, vaikkei tiedä paljon mitään.

nimim. en mäkään ole opiskellut ruuanlaittoa, tai lukenut ruokakirjoja, mutta silti sitä tulee harvasen päivä ruokaa laitettua, eikä kukaan vielä ole myrkytystä saanut [;)]
I'm #1 so why try harder?
Flame
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 12:22, 02.04.2005
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Flame »

Mandinka kirjoitti:Ei kyllä hullumpi idea ollenkaan. Kuinka monen akvaarioinnostus lopahtaa, jos elämäntilanne ei jonain aikana anna myöden siivousta ja lutraamista, kun sen voisi hoidattaa jollain toisella siihen saakka, kunnes taas itsellä on aikaa ja intoa.
Näinpä, akvaariotani en myy, mutta haluan että kalat voivat hyvin kun itse sitä en aivan 100% pysty hoitamaan...

Niin ja mielummin otan reissunkin ajaksi osaavan hoitajan kuin jotain sukulaista joka ei välttämättä tiedä mistään mitään :D
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Niinpä. ^
Varmasti aika monella tulee jossain vaiheessa sellaisia elämäntilanteita, jolloin ei ehdi, eikä jaksa.
Ikävää luopua silloin niistä rakkaista asioista, kun niitä tarvitsisi juuri silloin pitääkseen itsensä kasassa, muttei vain kykene.

nimim. eräässä kuussa (vuonna nakki) isä kuoli, tulin raskaaksi, koira kuoli, avokki kävi hollannissa ja naisissa... muistaakseni kävin töissä ja hoidin toista koiraa seuraavat puoli vuotta, en kyllä muista miten...
I'm #1 so why try harder?
nosegoblin
Member
Member
Viestit: 488
Liittynyt: 13:10, 12.12.2003
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

mollylady kirjoitti: ...Sellainen akvaarion avaimet käteen palvelu: suunnittelemme sinulle altaan toivomustesi mukaan, toteutamme sen ja käymme huoltamassa ja pitämässä kunnossa, sinun tarvitsee vain ruokkia kalat ja ihmetellä. :D
Ainakin ameriiiikassa kaikki on mahdollista ja omasta mielestäni tuolla tavoin myös tapetaan yksi akvaarioharrastuksen tärkeimmistä tekijöistä eli tunne siitä, että on saavuttanut jotain kun allas toimii, kasvit kasvaa ja kalat viihtyy.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Amerikassa varmaan joo... ^
Älkäähän ihmiset olko noim ahdasmielisiä. Maailmassa on varmaan paljon muitakin asioita kuin ne joista te tiedätte, mutta joista joku saattaisi aivan hyvin ihmetellä, kuinka joku ei tiedä, eikä ymmärrä, eikä viitsi paneutua täysillä.

Se mikä on yhdelle elämän suola, ei välttämättä ole toiselle se maailman napa.[;)] Ja on vaan aika lapsellista kieltää kaveria harrastamasta pikajuoksua, jossei hän aio ammattiurheilijaksi tai opiskelemasta espanjaa, jollei tarvitse sitä, eikä ole muuttamassa Espanjaan...
I'm #1 so why try harder?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Jos lasketaan tuo esim. kotisiivousavun piiriin, niin halvimmat kotisiivoojat mihin olen törmännyt (on pari kaveria jotka eivät jaksa siivota itse :roll: ) ovat maksaneet 26 euroa tunnilta. Jos (tai kun, liiketoiminnastahan on kyse) palvelun ostaa yritykseltä niin tuo kuulunee verovähennyskelpoisiin asioihin - vaan eipä taida kotisiivousfirmat siivota akvaarioita... Pitäisikö jonkun ehdottaa?

Itse olen kyllä joskus vakavastikin harkinnut ottavani yritysaltaita hoitoon ihan säälistä kaloja kohtaan. Vaan kun tietää että välillä saa pinnistää saadakseen omatkin altaat pysymään siisteinä niin ajatus että pitäisi vielä raahautua toiselle puolelle kaupunkia siivoamaan toista allasta josta ei sitten saa edes nauttia - jooei :| Kaksi akvaariosiivouspäivää viikossa olisi ainakin meikäläiselle pitkässä juoksussa liikaa (tosin allas töissä voisi olla nasta juttu 8-) ).
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
fisuli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 563
Liittynyt: 15:02, 15.10.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Tuota minäkin ajoin takaa minkä nosegoblin sanoi - ainakin minulle akvaarioissa on parasta se, että näkee oman työnsä jäljen hyvinvoivana akvaariona ja sen asukkeina. Mutta mikäs siinä jos joku kävisi puolestani akvaariot siivoamassa kun itsellä harjoitustyön deadline painaa päälle :mrgreen: Tosin en kyllä uskaltaisi jättää altaitani edes avokkini hoitoon, sen verran epäluuloinen olen. Akvaario kun on kuitenkin hieman monimukaisempi laitos kuin vaikkapa kissa tai marsu - ei riitä pelkkä ruokinta vaan on pidettävä yllä koko systeemi kaloineen, kasveineen, laitteineen ja muine hyvineen.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
nosegoblin
Member
Member
Viestit: 488
Liittynyt: 13:10, 12.12.2003
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

mollylady kirjoitti:Amerikassa varmaan joo... ^
Älkäähän ihmiset olko noim ahdasmielisiä. Maailmassa on varmaan paljon muitakin asioita kuin ne joista te tiedätte, mutta joista joku saattaisi aivan hyvin ihmetellä, kuinka joku ei tiedä, eikä ymmärrä, eikä viitsi paneutua täysillä.
Tarkoituksenani ei ollut antaa itsestäni ahdasmielistä kuvaa. :mrgreen: Lähinnä minua oikestaan huvitti näin vaatimattomana tavallisena suomalaisena mölliäisenä tuo jenkkityylinen "rahalla saa ja hevosella pääsee" -mentaliteetti akvaarioharrastuksessakin.

Offtopickkina kannattaa muutenkin tutustua kyseiseen foorumiin pilke silmäkulmassa. Kuten foorumin nimikin, monster fish keepers, kertoo niin siellä iso on kaunista niin altaissa kuin kaloissakin. Keskusteluissa vilisee tiikerilapamonnit ja muut "pienet" söpöt kalat. :P
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Flame kirjoitti:Hah :twisted: korkeintaan 10€ kerta [;)]
Noin 200l akvaarion siivoukseen (vedenvaihto ämpäreillä, suodattimen putsaus, kasvien karsintaa, soran lappoamista jne) menee noin tunti. Tuossahan se 10 €/h tuntipalkka melkein olisikin ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Entä jos tarvitsisi 180 litrainen allas puhdistaa (ts. tehdä seuraavat huoltotoimenpiteet):

-vedenvaihto kerran viikossa 40 %
-kasvien karsintaa (jos tarvitsee)
-PMDD:n lisäys päivittäin 3 ml, vedenvaihtopäivänä aamulla 3 ml ja vedenvaihdon jälkeen 4 ml?

Mitäs arvioitte mitä tuollainen maksaisi? On tullut tässä mietittyä että pitäisikö lähteä opiskeluaikana vaihtoon vaikka Australiaan, mutta sitten taas tuli mieleen että miten ihmeessä hoidan akvaarion sillä aikaa. Ei ole tuttuja, jotka osaisivat hoitaa, enkä tiedä kenen "kouluttaisin" hoitajaksi...toisaalta tuollaiseen hoitajaan ei välttämättä olisi edes varaa, kun olisin poissa n. 3 kk. :|
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Itselläni aikaa kuluu viikossa
200-litraseen n. 45 minsaa
100 + 60-litraseen n. 30 minsaa.

Sinällään ei aikaa tähän harrastukseen kulu aikaa paljon verrattuna urheilullisiin harrastuksiin (3h/krt, 3krt/vko) :roll:

En itse ulkopuolisia palkkaisi hoitamaan...
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

mollylady kirjoitti:Enpä ole kuullut, että yksityisille tarjoaisivat.
Toki akvaarioseurat voivat periaatteessa hoitaa yksityistenkin ihmisten altaita siinä missä yritystenkin. Jos olet etsimässä akvaariollesi hoitajaa niin kannattaa ottaa yhteyttä vaikkapa paikalliseen akvaarioseuraan, he osaavat todennäköisesti neuvoa mitkä firmat hoitavat akvaarioita (jos seuralla itsellään ei ole tällaista palvelua).

Seurojen lisäksi monet firmat tarjoavat akvaarioiden hoitopalveluita, myös yksityisille. Ainakin täällä Tampereen seudulla on useampikin akvaarionhoitopalveluita tarjoava yritys.

-Alix- kirjoitti:Jos lasketaan tuo esim. kotisiivousavun piiriin, niin halvimmat kotisiivoojat mihin olen törmännyt (on pari kaveria jotka eivät jaksa siivota itse :roll: ) ovat maksaneet 26 euroa tunnilta. Jos (tai kun, liiketoiminnastahan on kyse) palvelun ostaa yritykseltä niin tuo kuulunee verovähennyskelpoisiin asioihin - vaan eipä taida kotisiivousfirmat siivota akvaarioita... Pitäisikö jonkun ehdottaa?
Kotisiivousfirmoilta akvaarion hoito tuskin onnistuu, ellei heillä sitten satu olemaan asiansa osaavia akvaarioharrastajia töissä.

Akvaariotekniikalla on yksi hoitoallas, jota hoidamme yksityisessä kodissa. Olen neuvonut heitä kyselemään, josko hoidosta saisi kotitalousvähennyksen mutta kuulemma tähän kysymykseen ei verotoimistossakaan osattu vastata suoraan. Joten ei kai auta kuin yrittää ja katsoa, tuleeko vähennystä vai ei. Joka tapauksessa tällainen palvelu tulee varmasti yleistymään sillä tottakai löytyy ihmisiä, jotka haluavat vain nimenomaan nauttia kauniista akvaariosta kotonaan mutta eivät puuttua altaan hoitoon muuten kuin kaloja ruokkimalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”