Turveuute

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tude
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 09:28, 22.02.2003
Paikkakunta: Tampere

Turveuute

Viesti Kirjoittaja Tude »

Mitenkäs on tuon turveuutteen käytön laita? Minulla on kardinaalitetroja ja neontetroillehan suositellaan turveuutteen käyttöä. Mutta miten tuo aine vaikuttaa ja kuinka tärkeää sen käyttö on?

Yritin hakea googlella tietoa, mutta sain tulokseksi lähinnä akvaarioliikkeiden mainoksia tuotteista.
Ceres
Member
Member
Viestit: 390
Liittynyt: 19:42, 08.09.2002
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Ceres »

Itse olen käyttänyt turvelitkuja pH:n alentamiseen. Eli turve pehmentää vettä, vaikuttaen samalla myös veden kovuuteen.
Joku saa selittää "monimutkaisemmin".. :)
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Entäpä löytäiskö tämä, http://www.aqua-web.org/forum/search.php , kun laittaa hakusanaksi vaikkapa *turveuute*?

Lyhyesti: Turveuute tekee vedestä ns. mustaavettä, hapantaa sitä eli laskee pH jonkun verran riippuen KH:sta ja kovuuskin laskee samalla.

Akvaarioliikkeiden kalliiden tuotteiden sijaan voi kokeilla myös, jos intoa löytyy, tehdä itse turvevettä: Puutarhaliikkeestä tmv. paikasta ostetaan lannoittamatonta turvetta (yleensä 65 litran säkki ~3,5e), sekoitetaan joko ihan viileään veteen tai sitten kiehuvaan. Annetaan muhia hetken ja vesi suodatetaan ja kaadetaan akvaarioon. Vaihtoehtoisesti turpeen siivilöinti ja suodattimeen laitto tai jossain pussukassa liottaminen akvaariovedessä. (Haku löytää enemmän juttuja turpeesta ja suodatuksesta ymssi ymssi..)
Tude
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 09:28, 22.02.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tude »

Nyt ei kone suostu avaamaan hakusanalla aiempia keskusteluja, johtunee selaimesta..

Muutama lisäkysymys vielä.

Jos teen turveuutetta itse, paljonko sitä laitetaan akvaarioon kerralla? Ja miten se vaikuttaa kaloihin? Minulla on nimittäin altassa myös piikkisilmiä ja leväbarbeja.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Se on pakko kokeilla itse ja välissä mitattava pH, koska riippuu ihan millaista vettä akvaariossasi on (mm. puskurointikyky) ja kuinka "vahvaa" turvevettä saat aikaiseksi. Enemmän turvetta vähemmän vettä on pH:ltaan alhaisempaa. Parhaimmillaan turpeen pH on muistaakseni siinä 3-4 pintaan.

Yhdessä vaiheessa 450-litraiseen kippasin 30-40 litraa turvevettä ilman, että pH olisi muuttunut suuntaan jos toiseen (kiitos Hgin veden ärsyttävän korkean pH:n). Sittemmin luovuin siitä, koska en jaksanut joka viikko suodattaa tuollaista määrää vettä. Lopulta kaadoin kiehuvaa vettä 10-litran ämpäriin turpeen päälle ja annoin liota vuorokauden.

Ei turpeesta ole haittaa kenelläkään em. kunhan vain saat sen suodatettua tarpeeksi hyvin ja/tai akvaariossasi on riittävä suodatus. Turvevesi värjää vettä keltaiseksi, kaupallinen turveuute ei niinkään (Esim. Tetran), mutta kaupallinen on kovin kallista litkua ja ei riitä moneen käyttökertaan.
Tude
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 09:28, 22.02.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tude »

Kiitos vastauksista. Selkeytti kummasti ihmettelevää ihmistä.

Taidanpa ensi viikolla lomallani perustaa äidin kylpyhuoneeseen turvesuodattamon, kyllä äiti ilahtuu, kun tulen pitkästä aikaa käymään!

Niin vielä, mahtaako kauan säilyä tuo itsetehty uute?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Niin vielä, mahtaako kauan säilyä tuo itsetehty uute?
Tuohon en osaa sanoa mitään, enkä uskalla arvaillakaan; itse en ole sitä säilönyt ja, jos säilöt, pidä huoli, että astia on puhdas.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”