Kypsytyskysely
Valvoja: Moderaattorit
Kypsytyskysely
Kyse ei ookkaan nyt akvaarion kypsytyksestä vaan puolison tai/ja muitten asuinseuran kypsytyksestä ajatukseen uuden/isomman altaan hankkimisesta. Eli mitä keinoja ja tekosyitä kukin on käyttänyt? On nimittäin itsellä kahden pienen (112 ja 60) altaan vaihto yhteen isoon haaveissa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Perusteluina voit käyttää: Paljonkos baariin menee yhdessä illassa, entäs kuntosalikortti/laskettelu reissu ja välineet, auto/moottoripyörä jne. Ai että ei ole tilaa vai? 58 neliötä, 4 asukasta, 528l, 170l, 128, 70l ja 54l. Sunnuntaina tulee 870l. Aina sopii.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
"tiäks, mä oon vähän katsellut, että meidän kalat on kasvaneet liian isoiksi tuohon altaasen. pitäiskö vaihtaa isompaan. millään en malta ainakaan kaloista luopua! oon niin kiintyny niihin!" (ja ilme: )
"mitä isompi akva, sen helpompi hoitaa ja pitää vesiarvot tasaisina!"
"onhan se sit paljon näyttävämpi ku nää hillopurkit"
"sit vois hankkii isompia ja näyttävämpiä kaloja" (sit näytetään kuvia isoista ja MIEHEKKÄISTÄ kaloista)
"mitä isompi akva, sen helpompi hoitaa ja pitää vesiarvot tasaisina!"
"onhan se sit paljon näyttävämpi ku nää hillopurkit"
"sit vois hankkii isompia ja näyttävämpiä kaloja" (sit näytetään kuvia isoista ja MIEHEKKÄISTÄ kaloista)
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Täällä on käytetty mm. seuraavanlaista konstia (tämä tosin tepsii vain jos puolisko on edes hitusen kiinnostunut altaista): Valikoi jonkinlainen taustamateriaali erilaisista kaloista (tai mistä tahansa muista öttiäisistä), joita voisit uuteen altaaseen harkita. Meillä ainakin vähän erikoisemmat uppoavat paremmin. Homma toimii hyvin kun otukset ovat sellaisia, joita ei nykyiseen pyttyyn voi hommata. Tutki taustamateriaalia täysin avoimesti (ihan vaan mielenkiinnosta ja keskustellakin saa jos vaan onnistuu) jätä tiedot muidenkin tutkittaviksi. Vinkki: lapset ovat usein hyviä innostamaan ainakin isiänsä. Porukasta saattaa hyvinkin löytyä jotain mikä alkaa kiinnostaa. Sitten vaan aletaan varovasti pohjustella. Se olisi kyllä kiva. Ei tuohon akvaarioon voi kyllä ottaa. Kuinkas ison altaan se oikein tarvitsisi. Mahtuisikohan meille mihinkään. Mitä muuta sille voisi ottaa kaveriksi, jne.
Naisetko kieroja... ei millään muotoa
Naisetko kieroja... ei millään muotoa
-
- Senior Member
- Viesti:
No, meillä ainakin ukko kiinnostui kovasti lehtikaloista ja kun allas oli niille liian pieni, niin tarvittiin uusi isompi. Mä jouduin itse asiassa vähän hillitteen sitä, ettei nyt ihan hirvittävän isoa akvaariota hankittu. Sellasta 700 litrasen ilmoitusta kateltiin, mutta päädyttiin 480 litraseen. Suurimpana syynä se, että pohjaa ylettyy huoltamaan. Tuota akvaarioiden määrää se kyllä pyrkii rajoittamaan. Mutta kahta olen saanut luvan kerralla pitää. Kai se lähinnä rajoittaa niitä sähkölaskun takia. Eli siis kolme allasta olkkarissa on, mutta vain 2 niistä käytössä.
-
- Advanced Member
- Viesti:
"Voi, että kun vielä yksi allas olisi kiva. Aattele sen voisi laittaa tuohon olohuoneen nurkkaan. Mietippä miten hienosti valaisisi olohuonetta. Mä muuten tein sun lempiruokaakin tänään. Joku sellanen 500 litrainen, ei se ole loppujen lopuksi niin kauheesti isompi. Saisin yhdeltä tutulta kasvejakin ilmaiseksi, ei menis niihinkään rahaa."
"En mä enää hanki kuin YHDEN altaan."
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
"ja enempää meille ei tule"kylpyankka kirjoitti:
Hitsi, kun ei hallitse näitä lainauksia ja linkittämisiä.
*muoks* Pitää vielä lisätä, kun meille tuli 318l, niin joka altaan kohdalla on nuo vuorosanat käytetty. Jospa niitä ei nyt oikeesti tulisi, ainakaan 58 neliöön.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Hyökkäys on paras puolustus. Voin aina vedota siihen, että ukolla on jotain 15-20 autoa, mutta mulla on vain 8 akvaariota. Tilanne on siis selvästi epätasapainossa.
Sitten se ottaa esille raukkamaisesti sen, että niiden autojen kuutiotilavuus on paljon pienempi kuin meikäläisen akvojen. Johon taas vastaan, että okei jos puhutaan vaan moottoreista, niin mun akvaarioiden suodattimien kuutiotilavuus on sikapaljon pienempi, kuin sinun autojesi moottoreiden ja mieti vielä päälle ne kaikki varaosamoottorit! Keskustelu yleensä loppuu tähän.
Sitten se ottaa esille raukkamaisesti sen, että niiden autojen kuutiotilavuus on paljon pienempi kuin meikäläisen akvojen. Johon taas vastaan, että okei jos puhutaan vaan moottoreista, niin mun akvaarioiden suodattimien kuutiotilavuus on sikapaljon pienempi, kuin sinun autojesi moottoreiden ja mieti vielä päälle ne kaikki varaosamoottorit! Keskustelu yleensä loppuu tähän.
-
- Senior Member
- Viesti:
Kerrottakoon muuten sekin, vaikken vastarintaa juuri kokenutkaan, että meille (tuleva "meille". Akva asetetaan poikaystävän luokse odottamaan yhteen muuttoa ) valittiin (siis MINÄ valitsin) akva ja sen asukit poikaystävän kiinnostuksen perusteella. Hän kun on innostunut Egyptistä ja omistaa sen sorttista sälää ja tauluja, niin sisutetaanpa akva samalla teemalla: afrikkalaisia kaloja, ja egyptityylisiä ruukkuja yms sisustukseksi.
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Mä oon käyttänyt "väsytystekniikkaa". Eli pitkän ajanjakson aikana otan uuden akvaarion puheeksi aika ajoin, en kuitenkaan päivittäin. Kypsyy ajatukselle ja väsyy kuuntelemaan, kuinka erinomaisen "halpa" ja hyvä systeemi juuri tämä kokonaisuus onkaan. Eikä tuo onneksi kauheasti ole vastustellut, ens alkuun uudesta altaasta puhuttaessa vähän nyrpistelee naamaansa..
-Ansku
Mä puhuin 250-litraisen hankinnasta talvella niin tuli nyrpistelyä, mutta kun mainitsin että satalitrasen vois laittaa vaihtoon niin sitten lauhtui että no ei altaan koolla niin väliä oo vaan lukumäärällä eli vaan yks sais olla. Eli ei paha...
Tällä hetkellä toisena altaana on 60 litrainen barbinpoikasten kasvatukseen. Ostin sen viime talvena "halvalla" siihen vedoten että se on vaan niin kauan että poikaset on kyllin isoja liikkeeseen vietäväksi. Hyväksyntä tuli sillä ehdolla että se tyhjennetään kun poikaset lähtee... Eli siitä tulee vielä vääntöä Pitää kai selittää että etkö tajuu että uuden altaan uudet kalat täytyy karanteenata. Ukko ihmettelee sitte joskus vuosien päästä että aina vaan se karanteenaa..
Tällä hetkellä toisena altaana on 60 litrainen barbinpoikasten kasvatukseen. Ostin sen viime talvena "halvalla" siihen vedoten että se on vaan niin kauan että poikaset on kyllin isoja liikkeeseen vietäväksi. Hyväksyntä tuli sillä ehdolla että se tyhjennetään kun poikaset lähtee... Eli siitä tulee vielä vääntöä Pitää kai selittää että etkö tajuu että uuden altaan uudet kalat täytyy karanteenata. Ukko ihmettelee sitte joskus vuosien päästä että aina vaan se karanteenaa..
Ensin aika-aijoin höpöttää altaasta että miten kiva ja halpa se olisi, ja mitä kaloja sinne voisi laittaa. Vastaukseksi tulee yleensä murahtelua ja tyyliin "minnekkä se mahtuu".
Viimetingassa kun kaikki keinot on jo käytetty, niin sitten voi vielä pari kyyneltä tirauttaa.
Vakuttelut että se on niin vaivaton se isompi allas ja paljon mukavampi kaloille ja omalle silmälle.
Toimii!
Viimetingassa kun kaikki keinot on jo käytetty, niin sitten voi vielä pari kyyneltä tirauttaa.
Vakuttelut että se on niin vaivaton se isompi allas ja paljon mukavampi kaloille ja omalle silmälle.
Toimii!
Nostalgiakaan ei ole enää sitä, mitä se ennen oli.
63-litranen (ensimmäinen) ostettiin ihan yhdessä...
Täällä käytettiin tuota "kato minkä mie löysin!"-taktiikkaa tuon 128-litraisen kohdalla. Kyllähän siitä keskusteltiin (lue: tapeltiin) ennen sen sisään kantoa, mutta sen jälkeen äijä on innostunut niin, että seuraavaan asuntoon on kuulemma tulossa 1000-litranen.
...ja 40-litrasen mie vaan kannoin sisään ("kun oli niin halpa!""kyllähän me nyt karanteeni tarvitaan" "käyhän tää kutualtaaksikin")
Täällä käytettiin tuota "kato minkä mie löysin!"-taktiikkaa tuon 128-litraisen kohdalla. Kyllähän siitä keskusteltiin (lue: tapeltiin) ennen sen sisään kantoa, mutta sen jälkeen äijä on innostunut niin, että seuraavaan asuntoon on kuulemma tulossa 1000-litranen.
...ja 40-litrasen mie vaan kannoin sisään ("kun oli niin halpa!""kyllähän me nyt karanteeni tarvitaan" "käyhän tää kutualtaaksikin")
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Blogi