Synodontis notatus, S. nummifer ja S. ocellifer

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Synodontis notatus, S. nummifer ja S. ocellifer

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Rassin kirjassa Ripsi- ja imumonnit nämä kaunokaiset kuvataan kilteiksi ja ei-erityisen-vaativiksi kaloiksi.
Onko kellään muunlaisia kokemuksia, tai kokemusta yleensä jostain näistä?

Onko näitä yleensä (koskaan?) saatavilla akvaarioliikkeistä?

Kirjassa kaikkien pituus on alle 25cm, mutta netistä olen löytänyt ihan muitakin kokoja. Sopivatko nämä 317 litraiseen (130x46 pohja) altaaseen?

Tulisiko kyseisiä kaloja pitää yksin/kaksin/usempia yksilöitä?

Samaisessa kirjassa ripsimonnien sanotaan uiskentelevan myös keski- ja pintavedessä, onko odotettavissa ongelmia, jos samassa altaassa on purppurasuuhautojia Pseudocrenilabrus nicholsi?

Muoks: Käytössäni oleva kirja on vuodelta 1993, onko tullut myöhemmissä painoksissa jotain muutoksia?
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Noista ripsimonneista, ainakin ocelliferia on lähes säännöllisesti saatavilla. Nummiferia ei taas tietääkseni ole suomeen tuotu, muuten paitsi vahingossa.
Notatusta taas olen muutaman kerran nähnyt ainakin akvaariokeskuksessa.

Noista kaloista, ainakin tuo rengasripsimonni tai pari menisi mielestäni tuon kokoiseen altaaseen. Itselläni niitä on ollut 360l ison pohjapinta-alan omaavassa altaassa parhaimmillaan kolme kappaletta muiden ripsimonnien ja monnisten kanssa, eikä ongelmia syntynyt. Rengasripsimonni on mielestäni yksi kilteimmistä ja kauneimmista synoista. Omat kalani eivät ole kasvaneet 15cm suuremmiksi.

Suosittelen! :D
Mika
Monnimies
Monnimies
Viestit: 1730
Liittynyt: 20:40, 22.12.2001
Paikkakunta: Hellsinki rock city

Viesti Kirjoittaja Mika »

Muoks: Käytössäni oleva kirja on vuodelta 1993, onko tullut myöhemmissä painoksissa jotain muutoksia?
Ei

Täältä saat halvalla isoja ripsareita http://www.nl-aqua.com/varastolista.htm
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
monni720l
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 21:20, 07.09.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja monni720l »

Itseltäni löytyy Synodontis notatus sekä S. ocellifer. Molemmat ovat oikein mukavia ripsuja, mutta täpläripsarilta löytyy huomattavasti enemmän kokoa ja massaa sekä jonkin verran aggressiivisuutta.

Varsinkin S. ocelliferin aikuispituus vaihtelee eri lähteissä suuresti. Oma pikkuiseni on noin 15 cm. Sen sijaan S. notatukselta löytyy jo tällä hetkellä mittaa ainakin se 25 cm ja lisää on todennäköisesti luvassa iän myötä. Tätä lajia en siis voi suositella akvaarioosi. Monet ripsimonnit saattavat heittäytyä kovin häijyiksi liian pienessä tilassa. Ainakaan omaa täplääni en voisi edes harkita siirtäväni toiseen 370l akvaariooni. Sen sijaan rengasripsarin voisin sinne kuvitellakin sijoittavani.

Ripsimonnit ovat todella helppohoitoisia kaloja kunhan tilaa on riittävästi.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Mika kirjoitti: Täältä saat halvalla isoja ripsareita http://www.nl-aqua.com/varastolista.htm
Kiitos, tässä tuli vastaus siihenkin, minkä hintaisia nuo kalat ovat. Ainakin tuolla hyvinkin kohtuuhintaisia, olin varautunut semmoiseen kymmenkertaiseen hintaan :D .
Monet ripsimonnit saattavat heittäytyä kovin häijyiksi liian pienessä tilassa.---Ripsimonnit ovat todella helppohoitoisia kaloja kunhan tilaa on riittävästi.
Tästä varoittaa Rassikin kirjassaan. Siksipä onkin tärkeää saada
tietoa ihmisiltä, joilla on kokemusta ko. kaloista. En halua altaaseeni taistelutannerta, kun sen jatkuvan nahinan katselu ei ole kovin rentouttavaakaan (saati, että kalat stressaantuvat).
Noista kaloista, ainakin tuo rengasripsimonni tai pari menisi mielestäni tuon kokoiseen altaaseen. Itselläni niitä on ollut 360l ison pohjapinta-alan omaavassa altaassa parhaimmillaan kolme kappaletta muiden ripsimonnien ja monnisten kanssa, eikä ongelmia syntynyt. Rengasripsimonni on mielestäni yksi kilteimmistä ja kauneimmista synoista. Omat kalani eivät ole kasvaneet 15cm suuremmiksi.

Suosittelen! Very Happy
Taisipa tulla valinta tehtyä!

Oikein paljon kiitoksia teille, nimimerkillä
Ripsimonneihin ihastunut
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Täällä toinen ripsimonneihin ihastunut! Mulla on kolme kuvioripsimonnia 720 l:ssa ainoina pohjakaloina.
Erittäin eloisia ja hauskoja veijareita. Koko ajan touhuavat ruuanhakupuuhissa ympäri allasta. Eivät ole ainakaan vielä osoittaneet minkäänlaista aggressiivisuutta.
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Oletko selkäuimareita harkinnut? Kiltti ja ripsarien asteikolla pieni monni, ujo mutta kunnon parvena voi "vahingossa silloin tällöin" näyttäytyäkin 8-) .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Re: Synodontis notatus, S. nummifer ja S. ocellifer

Viesti Kirjoittaja prboy »

ParratonMonni kirjoitti:Rassin kirjassa Ripsi- ja imumonnit nämä kaunokaiset kuvataan kilteiksi ja ei-erityisen-vaativiksi kaloiksi.
Onko kellään muunlaisia kokemuksia, tai kokemusta yleensä jostain näistä?

Onko näitä yleensä (koskaan?) saatavilla akvaarioliikkeistä?

Kirjassa kaikkien pituus on alle 25cm, mutta netistä olen löytänyt ihan muitakin kokoja. Sopivatko nämä 317 litraiseen (130x46 pohja) altaaseen?

Tulisiko kyseisiä kaloja pitää yksin/kaksin/usempia yksilöitä?

Samaisessa kirjassa ripsimonnien sanotaan uiskentelevan myös keski- ja pintavedessä, onko odotettavissa ongelmia, jos samassa altaassa on purppurasuuhautojia Pseudocrenilabrus nicholsi?

Muoks: Käytössäni oleva kirja on vuodelta 1993, onko tullut myöhemmissä painoksissa jotain muutoksia?
Noista lajeista akvaarioosi sopii lopulta täysikasvuisena vain ocellifer. Poll ilmoittaa sen maksimimitaksi 265 mm. En ole koskaan nähnyt likikään tuon mittaista. Voi olla, että 20-vuotias saattaisi olla isompikin.

Rengasripsimonnissa on yksi "paha" vika. Se on armoton piileskelijä. Yksikään n. kymmenestä pitämästäni yksilöstä ei ole koskaan ollut jatkuvasti esillä. Äärimmäisen kiltti se on ja sitä voi aivan hyvin pitää ryhmänä. Samanlainen on vielä kauniimpi flavitaeniatus, aaltoripsimonni.

Notatus kasvaa, kuten toisaalla kirjoitin, lopulta selvästi yli 30-senttiseksi. Kiltti sekin on, jos tilaa on tarpeeksi. Vanhemmiten myös paljon esillä. Tuntemistani ripsimonneista se on kovaäänisin. Työhuoneeni nurkassa olevassa akvaariossa oleva yksilö päästää niin kovia murahduksia äreää tuntematonta mustan lajin yksilöä ojentaessaan, että työkaveritkin kommentoivat sitä monen huoneen päässä: "Taas sun monnis kiroilee". Todella suositeltava laji, mutta sille joutuisit hankkimaan aikaa myöten isomman altaan. Juuri nyt niitä olisi saatavissa Akvaariotukun asiakasliikkeistä, sillä tukussa näytti olevan niitä altaallinen (samoin kuin yhtä isoksi kasvavia pleuropseja (saksirm).

Nummifer on kauneimpia tapaamiani ripsimonneja, joista kauneista kaunein muuten on punapyrstöinen schall (voisin toisesta yksilöstäni luopua parilla tuhannella eurolla!). Valitettavasti olen nähnyt missään vain yhden nummifer-yksilön, jonka sain vahingossa toisella nimellä Heiko Bleheriltä kauan sitten. Se vielä meni pahus kuolemaan vaattimattoman näköiseen nirhamaan, joita ripsimonneilla on tuon tuostakin. Se näyttää olevan niin harvinainen kaupan piirissä, että edes Planetin forumilla sitä muistaakseni ei tunnistettu oikein.

Jos haluat nähdä ripsimonnejasi vähän useammin, hanki vaikkapa schoutedeni. Se on pituudeltaan pieni (ympärys voi kyllä olla iso), luonteeltaan kiltti ja aina esillä.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Notatus kasvaa, kuten toisaalla kirjoitin, lopulta selvästi yli 30-senttiseksi. Kiltti sekin on, jos tilaa on tarpeeksi. Vanhemmiten myös paljon esillä. Tuntemistani ripsimonneista se on kovaäänisin. Työhuoneeni nurkassa olevassa akvaariossa oleva yksilö päästää niin kovia murahduksia äreää tuntematonta mustan lajin yksilöä ojentaessaan, että työkaveritkin kommentoivat sitä monen huoneen päässä: "Taas sun monnis kiroilee". Todella suositeltava laji, mutta sille joutuisit hankkimaan aikaa myöten isomman altaan.
Mitenkähän nopeaa kasvu on? Olisiko uuden altaan hankinta edessä vuoden vai viiden vuoden päästä?
Jos haluat nähdä ripsimonnejasi vähän useammin, hanki vaikkapa schoutedeni. Se on pituudeltaan pieni (ympärys voi kyllä olla iso), luonteeltaan kiltti ja aina esillä.
Kyllähän se olisi kivaa nähdäkin, kiitos tästä vinkistä!
rithiam
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 15:38, 24.08.2004
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Synodontis notatus, S. nummifer ja S. ocellifer

Viesti Kirjoittaja rithiam »

prboy kirjoitti: Rengasripsimonnissa on yksi "paha" vika. Se on armoton piileskelijä. Yksikään n. kymmenestä pitämästäni yksilöstä ei ole koskaan ollut jatkuvasti esillä. Äärimmäisen kiltti se on ja sitä voi aivan hyvin pitää ryhmänä.
Tämä on kyllä totta! Meillä on kaksi rengas- ja kaksi sulkaripsimonnia, ja ensinmainittuja näkee kyllä erittäin harvoin esillä. :| Onko olemassa vaara, että ne nälkiintyvät, jos samassa altaassa elelee kaksi ahnasta sulkaripsaria, vai pitänevätkö puolensa? Pyrin tiputtelemaan pohjaruokaa myös pimeän aikaan, jolloin ne ovat vähän aktiivisempia.
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Tämä on kyllä totta! Meillä on kaksi rengas- ja kaksi sulkaripsimonnia, ja ensinmainittuja näkee kyllä erittäin harvoin esillä. Neutral Onko olemassa vaara, että ne nälkiintyvät, jos samassa altaassa elelee kaksi ahnasta sulkaripsaria, vai pitänevätkö puolensa? Pyrin tiputtelemaan pohjaruokaa myös pimeän aikaan, jolloin ne ovat vähän aktiivisempia.
Tämä on mielestäni hieman outoa. Itselläni löytyy siima-,rengas-,sulka-,iso-,seepra-, tumma-, ja ruskoripsimonnit, Joitakin lajeja löytyy useampia kappaleita, ja näistä lajeista juuro rengasripsarit ovat näitä aktiivisimpia. Ruokaa kun pudottaa pohjalle, niin renkaat ovat aina ensimmäisinä paikalla
joista kauneista kaunein muuten on punapyrstöinen schall (voisin toisesta yksilöstäni luopua parilla tuhannella eurolla!).
Ettet vain olisi tarkoittanut synodontis clarias:ta? Todella kaunis ripsimonni, jonka joskus toivoisin uiskentelevan omissa altaissani...
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Junttis kirjoitti:
Tämä on mielestäni hieman outoa. Itselläni löytyy siima-,rengas-,sulka-,iso-,seepra-, tumma-, ja ruskoripsimonnit, Joitakin lajeja löytyy useampia kappaleita, ja näistä lajeista juuro rengasripsarit ovat näitä aktiivisimpia. Ruokaa kun pudottaa pohjalle, niin renkaat ovat aina ensimmäisinä paikalla

[.
Minkälainen allas sinulla on näillä? Minulle tulee suht. pieni allas, tosin ei muita ripsimonneja pohjalle, niin edellisten kirjoittajien perusteella luulen, että minulle olisi näkyvämpi kala tuo sokkelo?
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja prboy »

Junttis kirjoitti:
Tämä on mielestäni hieman outoa. Itselläni löytyy siima-,rengas-,sulka-,iso-,seepra-, tumma-, ja ruskoripsimonnit, Joitakin lajeja löytyy useampia kappaleita, ja näistä lajeista juuro rengasripsarit ovat näitä aktiivisimpia. Ruokaa kun pudottaa pohjalle, niin renkaat ovat aina ensimmäisinä paikalla
Jep. Eivät ocelliferit nälkiinny, kyllä ne puolensa pitävät, mutta luulenpa, että rengasripsesi eivät jää ruokailun jälkeen makoilemaan etulasin viereen. Lukuisat muut ripsimonnilajit tekevät niin. Tuo alempana mainittu oliiviripsimonni syö suorastaan kädestä ja tulee yleensä kärkkymään etualalle jo minun tullessa huoneeseen.
joista kauneista kaunein muuten on punapyrstöinen schall (voisin toisesta yksilöstäni luopua parilla tuhannella eurolla!).
Junttis kirjoitti: Ettet vain olisi tarkoittanut synodontis clarias:ta? Todella kaunis ripsimonni, jonka joskus toivoisin uiskentelevan omissa altaissani...


Sitäpä tietysti. Hosuessa ei tule kuin, mitä se nyt olikaan...

----------------------

Ilahduttavan paljon näyttää lukijoissa olevan ripsimonniharrastajia. Ripsimonneista eivät akvaariokalat juuri parane. Niihin verrattuna nykyisen suosikkiryhmän, plekojen, edustajat ovat juntteja. Ripsimonneissa on intelligenssiä. Esim. työhuoneeni notatus kykenee helposti tunnistamaan minut lukuisten ruokkijoidensa joukosta. Sillä ja minulla on useita kertoja päivän aikana katsekontakti. Tähän samaan parhaaseen A-ryhmään olen sadoista plekoistani vuosien varrella nostanut vain edesmenneen kädestä syöneen adoniksen.

Valitettavasti ripsimonnit, ehkä selkäuimaria lukuunottamatta, ovat vaipuneet unholaan. Niitä ei juuri tuoda, eikä tarjota. Pahinta kaikesta, usein tarjolla on vain Euroopassa tehtailtuja risteymiä.

Taidanpa kirjoittaa syksyn Akvaristeihin ripsimonneista jutun tai pari. Ehkä se innostaisi kalojen tuojia parantamaan valikoimaamme. Olen juuri hankkimassa lopultakin digirungon, joten kuvamateriaalikin tulee olemaan tuoretta.
rithiam
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 15:38, 24.08.2004
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja rithiam »

prboy kirjoitti:Ilahduttavan paljon näyttää lukijoissa olevan ripsimonniharrastajia. Ripsimonneista eivät akvaariokalat juuri parane. Ripsimonneissa on intelligenssiä.
Ripsimonneissa on myös viehkeyttä ja siroutta (pallovatsaisinakin)! :mrgreen: Eupterukset ovat varmaan kauneimpia kaloja joita mulla on. Ja persoonallisuutta lisäävät myös kaikki "huvittavat" luonteenpiirteet, kuten nurkissa köllöttely pää alaspäin ja tuo kiroilu.
prboy kirjoitti:Taidanpa kirjoittaa syksyn Akvaristeihin ripsimonneista jutun tai pari. Ehkä se innostaisi kalojen tuojia parantamaan valikoimaamme. Olen juuri hankkimassa lopultakin digirungon, joten kuvamateriaalikin tulee olemaan tuoretta.
Tätä odotamme innolla!
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

prboy kirjoitti:Niihin verrattuna nykyisen suosikkiryhmän, plekojen, edustajat ovat juntteja. Ripsimonneissa on intelligenssiä. ---
Minä olen tässä mielessäni ihmetellyt, että miksiköhän plekot ovat niin suosittuja, kun ripsimonnit ovat paljon viehkeämpiä... Ja kokemustahan monneista ei minulla ole, muuta kuin kirjallisuudesta. (Idiootti-maatiaispartamonnia ei voine laske kokemukseksi..?)
Valitettavasti ripsimonnit, ehkä selkäuimaria lukuunottamatta, ovat vaipuneet unholaan.
Tämä on hyvin totta! Kuukausi sitten en suurinpiirtein edes tiennyt että ripsimonneja on olemassa! Oli tarkoitus vaihtaa allas isompaan joskus kesän alussa, nyt olen niin "rakastunut" noihin ripsareihin, että yritän saada altaan vaihdettua jo pääsiäispyhinä!
Taidanpa kirjoittaa syksyn Akvaristeihin ripsimonneista jutun tai pari. Ehkä se innostaisi kalojen tuojia parantamaan valikoimaamme. Olen juuri hankkimassa lopultakin digirungon, joten kuvamateriaalikin tulee olemaan tuoretta.
Oi tämä olisi vallan maino juttu!

rithiam: puhuit tuosta kiroilusta. Siitä on siellä täällä mainintoja, ihan todellako nämä ripsimonnit ääntelevät? Tekevätkö sitä kaikki lajit, vai jotkin tietyt?
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Minkälainen allas sinulla on näillä? Minulle tulee suht. pieni allas, tosin ei muita ripsimonneja pohjalle, niin edellisten kirjoittajien perusteella luulen, että minulle olisi näkyvämpi kala tuo sokkelo?
Altaani jossa ripsarit uivat on 550l joka on täynnä kantoja ja kiviä. Kivirykelmä menee altaan takaseinää pitkin altaan päästä päähän, ja altaan etuala on uimatilaa. Joskus näkee kolmen kalan kerrostaloja, kun kalat makoilevat päällekkäin kivikossa. Tällähetkellä olen tyhjentänyt 360l altaani, isomman (720l) tieltä, joten kaikki ripsimonnit uivat samassa altaassa, eikä nahisteluja ole tullut.

Jep. Eivät ocelliferit nälkiinny, kyllä ne puolensa pitävät, mutta luulenpa, että rengasripsesi eivät jää ruokailun jälkeen makoilemaan etulasin viereen. Lukuisat muut ripsimonnilajit tekevät niin.
Omat renkaani kyllä makoilevat lasin edessä. Ne eivät pelkää juuri mitään. (Johtuen varmaan siitä, että asustivat melkein 2v akvaariokeskuksen pikkualtaassa). Rengasripsimonneja kesympi kala on ainoastaan 25cm eupterus. Ruoan haistettuaan, se kiertää altaan muutamaan kertaan ja nousee pinnalle selkä pohjaanpäin. Siinä se ui ja kauhoo ruokaa mahaansa. Muutaman kerran olen sitä hieman rapsuttanutkin. En tiedä johtuuko kalojeni kesyyntyneisyys vähäisestä valaistuksesta. Käytössä on yksi loisteputki klo 9.30-15. 15-17 kaksi loisteputkea ja taas 17-22 yksi putki. Käytössä on myös "ikealedit" muutamaa tuntia ennen valojen syttymistä ja valojen sammumisen jälkeen.
Taidanpa kirjoittaa syksyn Akvaristeihin ripsimonneista jutun tai pari. Ehkä se innostaisi kalojen tuojia parantamaan valikoimaamme. Olen juuri hankkimassa lopultakin digirungon, joten kuvamateriaalikin tulee olemaan tuoretta.
Odotan Innolla! :D
rithiam
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 15:38, 24.08.2004
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja rithiam »

ParratonMonni kirjoitti:Siitä on siellä täällä mainintoja, ihan todellako nämä ripsimonnit ääntelevät? Tekevätkö sitä kaikki lajit, vai jotkin tietyt?
prboyhan tuossa jo kertoikin kiroilevasta notatuksestaan. 8O Itse olen kuullut, kun eupterukset ja joskus ocelliferitkin hauskasti kurahtelevat, lähinnä hätistellessään ylimääräisiä pois ruoan äärestä tai muuten pois tieltä. Kyllä se ihan kuuluva ääni on. Muista lajeista mulla ei sitten olekaan kokemusta.

Onnea vain uuden altaan pystytykseen, ParratonMonni! :D
Mika kirjoitti:Täältä saat halvalla isoja ripsareita http://www.nl-aqua.com/varastolista.htm


Ovatkohan täälläkin myytävät kalat niitä "Euroopassa tehtailtuja risteymiä", jotka aiemmin mainittiin?
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Jep, mielenkiintoista ripsareissa on myös se, että paitsi eri lajit ovat selvästi eri luonteisia, on myös saman lajin eri yksilöissä luonne-eroja.

Mitä tuohon juttelemiseen tulee, noiden kahden koruripsarin "jutustelu" kuuluu selvästi yläkertaan asti, joten se lienee välillä enemmänkin huutamista :-) Onneksi sopu on taas noiden välille löytynyt, vaikka jo vähän pelkäsin että joudun toisesta luopumaan.
/jari
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Ocellifer:in en ole koskaan kuullut kurnuttavan, mutta kaksi eupterus:tani kyllä "kiroilevat! aika ahkeraan. Varsinkin kun keskenään karjuvat. Ääni on aika kova, ja kerran sohvalla torkkuessani olen herännytkin tuohon ääneen.
Mika kirjoitti:
Täältä saat halvalla isoja ripsareita http://www.nl-aqua.com/varastolista.htm


Ovatkohan täälläkin myytävät kalat niitä "Euroopassa tehtailtuja risteymiä", jotka aiemmin mainittiin?
Muutaman kerran olen tuolla käynyt, ja risteytymiä ei ainakaan nopeasti vilkaistuna näkynyt. Euroopassa tehtailtuja, risteytymistä en tiedä.

Hieman OT, mutta menköön. Leppävaariossa oli muutama viikko sitten iso (n. 30cm) seepraripsimonni/ehk. kuvioripsimonniristeytys. Oudon näköinen, ja hintakin aika hirveä. Ei tälläisia Suomeen kiitos.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Nostinpa tämän keskustelun vähän esille ettei ripsimonnit aivan unholaan taas vaipuisi. Odottelen kovasti Prboyn artikkelia, eli toivottavasti sellainen on tulossa?
tepy
Senior Member
Senior Member
Viestit: 578
Liittynyt: 19:07, 01.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja tepy »

ParratonMonni kirjoitti:Nostinpa tämän keskustelun vähän esille ettei ripsimonnit aivan unholaan taas vaipuisi. Odottelen kovasti Prboyn artikkelia, eli toivottavasti sellainen on tulossa?
Jep, artikkelia kovasti odotellaan täälläkin! Kuinkas ParrattomanMonnin ripsimonnit jakselee? Tänne on tulossa kaksi sulkaripsimonnia parin viikon kuluttua 550-litraiseen (180x53cm pohja) 18 selkäuimarin ja muutaman muun kalasen seuraksi. Myös ripsimonneihin hurahtanut :roll:
mamaxxx
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 21:48, 04.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Harmaaripsimonni

Viesti Kirjoittaja mamaxxx »

Sain muutama viikko sitten aivan ihanan
harmaaripsimonnin :D !
Se on aika varovainen ja uiskenteelee suurimmaksi
osaksi ison kannon alla ja takana :(
Se myös kaivoi itselleen ison kuopan :x kannon alle
ja lymyilee siellä kahden juuren välistä kurkistellen...
Mutta on se kyllä todella kaunis, kun sen pääsee näkemään,
aivan tasaisen harmaa ja todella kauniit silmät! ( enpä ole aiemmin tullut edes ajatelleeksi, että kalalla olisi kauniit silmät [:I] )
Pituutta on varmaankin aika tarkalleen 20cm ja ikää kunnioitettavat 20v.
3v. komentaa sohvalla makaavaa isäänsä - "nyt tottelet"!
Iskä siinä ihmeissään -" mä olen kyllä aikuinen, ketäs mun muka pitäis totella"?
3v. -" no äitiä."
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Harmaaripsimonni

Viesti Kirjoittaja memma »

mamaxxx kirjoitti:Pituutta on varmaankin aika tarkalleen 20cm ja ikää kunnioitettavat 20v.
Eikös noista luonnossa tulisi lähemmäs puolimetrisiä, siinä 40 cm kuitenkin :?
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

tepy kirjoitti:Kuinkas ParrattomanMonnin ripsimonnit jakselee? Tänne on tulossa kaksi sulkaripsimonnia parin viikon kuluttua 550-litraiseen (180x53cm pohja) 18 selkäuimarin ja muutaman muun kalasen seuraksi. Myös ripsimonneihin hurahtanut :roll:
Eivät jaksele vielä mitenkään, kun akvaarionvaihtoprojekti on siirtynyt selkävaivojen takia! (Työ taas haittaa harrastuksia ) :?
Nyt olisi kuintenkin tarkoitus saada uusi allas pystyyn tämän kuun aikana, ja sulkaripsimoinneista näen jo uniakin, eli toivottavasti saan niitä pian! Niitä ei vain täkäläisissä kaupoissa ole, mistäköhän noita kannattaisi kysellä? Olen tulossa heinäkuun lopulla Tampereelle, olisikohan jossain sielläpäin kasvattajia?
monni720l
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 21:20, 07.09.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja monni720l »

Hmmm...Viherkalasta kannattaa kysäistä, mutta viimeksi siellä käydessäni ei ollut ollenkaan minkäänlaisia ripsuja. Lemmikkijutussa oli joskus iso erä njassanripsimonin nimellä myytäviä sulkaripsarin poikasia, mutta siitä on jo aikaa. Kannattaa soitella Treen liikkeisiin ja mennä käymään, jos sanovat olevan edes jotain lajia myynnissä. Usein nämä ripsut osoittautuvat ihan joksikin muuksi kuin miksi puhelimessa väitetään [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”