Pettymyksiä akvaariokaupassa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Pettymyksiä akvaariokaupassa

Viesti Kirjoittaja Koss »

Myin hiljattain 100-litraisen akvaarion jalustoineen. Allas oli myyntihetkellä mielestäni siisti, naarmuton ja silikonit olivat hyvässä kunnossa. Hinta ei ollut päätä huimaava (50€). Myyntihetkellä ostaja oli erittäin tyytyväinen ja totesi altaan hyväkuntoiseksi. Kaupat syntyivät.

Tänään sitten ostaja otti yhteyttä ja moitti altaan kuntoa. Hän oli kuulemma käyttänyt altaan sitä myyneessä liikkeessä ja sieltä saanut täysin poikkeavaa tietoa. Allas olisi muka törkeän naarmuinen, silikonit epämääräiset ja käyttökelvottomat, sekä altaan ikä olisi yli 10 vuotta :(

Itse ostin altaan vuonna 2005, ja ostaja sanoi sen olevan noin vuoden vanha. Todisteena siitä oli kuitit, joissa myös takuutodistukset altaan mukana tulleille tekniikoille. Täysin rehellisesti pidän siis tätä myymääni allasta noin 2 vuotta vanhana ja siistinä, sekä täysin käyttövalmiina.

Olen lähes 20 vuotta harrastanut akvaarioita, ja vaihdan harrastuksena tuttaville akvaarioihin silikoneja. Osaan kyllä arvioida, milloin silikonit täytyy vaihtaa. Tähän asti akvaariokaupat ovat sujuneet ongelmitta ja ostajat ovat olleet tyytyväisiä ostaessaan käyttämiäni altaita. Saa nähdä kyllästynkö koko touhuun, ja lopetan vanhojen altaiden myynnin, sillä kyllä nyt tuntuu tosi turhauttavalle ja [sensuroitu].

Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia? Tuntuu jotenkin epäoikeudenmukaiselta, sillä pyrin olemaan rehellinen kaikissa asioissa. Nyt tuntuu, kuin minusta olisi tehty oikea kelmi :roll:
aquasol
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1376
Liittynyt: 21:01, 20.02.2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Turhaan itsesyytöksissä pyörit. Ostajalla oli vapaus tutkia myytävä kohde itse ja jos hän silloin sen hyväksyi ja rahat käteen lappoi, myöhemmin on turha yskiä. Kun tiedät myyneesi hyvän tavaran ja ostaja on sitä sellaisena myös pitänyt, jälkirutinat voi jättää omaan arvoosi.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Eihän ne kauppiaat sellaisista tykkää, jotka ei osta heiltä uutta allasta vaan harrastajalta vanhan. Olen törmännyt samanlaiseen kauppiasajatteluun, ja siksi harmittaakin välillä käydä liikkeissä.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Nämä on näitä ... Osta takaisin allas kitisijältä ja neuvo ostamaan uusi siitä liikkeestä josta laatuarviointia oli niin auliisiti suoritettu...ja myyt sitten seuraavalle kuudellakympillä :twisted:
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Mulla kävi joskus samalla tavalla.
Myin hyväkuntoisen 150l altaan pois mielestäni ihan kelpo hintaan (80€ koko paketti). Kaupat miellytti molempia osapuolia kunnes puolen vuoden päästä ostaja otti yhteyttä ja alkoi huutamaan että olin myynyt hänelle rikkinäisen altaan. Kyselin sitten hieman tarkemmin ja kävi ilmi että hän ei ollut koskaan täyttänytkään allasta vaan se oli seissyt silikooneineen puolivuotta ja nyt se kuulemma vuosi joka oli kuulemma minun syy. Siinä sitten kinattiin ja no asia saatiin selvitettyä ilman suurempaa sanaharkkaa.
(allas oli myyntihetkellä minulla vielä käytössä eli silloin piti vettä)
Hieman vaan ihmetytti tuollainen käytös.
Kerran kävi myös niin kun myin miljoonakaloja niin menini oikein kuskaamaan kalat uuteen kotiin ilman mitää rahallistakorvausta ja ostaja vielä kehtaa soittaa kuukauden päästä että oli myynyt hänelle sairaita kaloja. Kaloille oli kuulemma tullut pilkkutauti joka oli minun huonon pakkaamisen syytä, kuulemma. En kyllä mitään maksanut mutta kuitenkin.
Tälläiset ovat aina hieman kiusallisia, mutta ne tulee jättää omaan arvoonsa.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Koss »

-ozkuz-:in tapaukset kuulostavat ylivedoilta. Varmasti raivostutti aikanaan, mutta kyllä varmaan nyt jo huvittaa :D Kyllä tässä jo omakin olo kohentuu, kun huomaa ettei ole niin kovin harvinaisia nämä myyntien tuomat ongelmat.
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Joskus kun olen myynyt jotain olen oikein ihmetellyt kun ei ole perään kuulutettu. Toivottavasti eivät minulta ostaneet harrastajat eivät ole purreet huulta valittamisen sijaan. No toisaalta kyllä itsekkin valitan aika ahkerasti jos siihen on aihetta, mutta liika on liikaa.
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Hemmetti, mä en ole tajunnu kiikuttaa käytettyjä altaitani kauppaan ja kysyä uusia altaita kauppaavan henkilön mielipidettä! Sehän olisi varmaan puolueeton ja minun etuja ajava...

Sulla kävi huono tuuri, Koss, mutta älä anna sen masentaa. Suurimmalle osalle akvaarioharrastajia ja sellaisiksi halajaville on luojan lykky, että joukossa on niitä, jotka ovat valmiit edistämään kestävää kehitystä kierrättämällä hyväkuntoisia altaita.
"Mä luin jostain..."
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kyseisellä kauppiaalla ollut kyllä oma lehmä ojassa. Ettei vain olisi dollarin kuvat kiillelleet silmissä :roll:
Mitäs jos kerrot ostajalle ettet alunperinkään ollut myymässä allasta uutena, etkä uuden hinnalla. Hitsi kun ihmiset joskus ymmärtäisivät eron uuden ja käytetyn välillä ja että se edukkaampi hinta tulee siitä kun se tavara ei ole aivan uutta vastaavassa kunnossa.
Pöh!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Ostaessani käytetyn akvaarion, myyjä oli kirjoittanut kauppakirjaan lauseen: "Kaupan kohde myydään ja luovutetaan oastajalle siinä kunnossa kuin se kauppaa tehtäessä on."
Kannattaa varmaan tehdä tuollainen paperi, vaikka myisi kympin suodattimen. Ei ole nokan koputtamista jälkikäteen.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Fakkenoo kirjoitti:"Kaupan kohde myydään ja luovutetaan oastajalle siinä kunnossa kuin se kauppaa tehtäessä on."
Tuo on kyllä hyvä lisäys ja jotain kauppakirjan tynkää on varmaan hyvä rustata jos ostaja yhtään haisee hankalalta. Tuohan on lähinnä ajankohtainen jos kauppa on sovitu nyt ja ostaja hakee altaan kotiinsa kk päästä, eli altaaseen ei voi ilmestyä noin vain uusi naarmuja tai laitteita hävitä jos kauppa ja hinta on jo sovittu.

Näin omana mielipiteenäni, harrastajien kesken kun kauppaa tehdään niin pitäisi ymmärtää että myyjällä ei ole vastuuta siitä jos allas alkaakin kotona vuotamaan, ainakaan jos sen on myyjän kodissa nähnyt toiminnassa ja pitävänä. Jos tahtoo takuut ja vaihto-oikeudet niin on hyvä ja marssii akvaarioliikkeeseen ja maksaa sitten vaikka niistä sen jopa 50% enemmän. Itselläni on käytettyjä ja bräniköitä altaita ja molemmissa on puolensa. Jos ostajan on pitänyt viedä allas (tai sen kuva) näytille akvaarioliikkeeseen niin on hän jo alunperin ollut hieman epäileväinen. Mieleen tulee nämä (plussan?) mainokset missä asiakkaat ovat "tottuneet saamaan rahoilleen vastinetta": Bussissa pitäisi olla tarjoilu ja varma istumapaikka ikkunan vieressä, kuntosalikortti pitäisi auttaa läskeihin alle viikossa tai kylpyläloma korvauksena, jne :mrgreen: .

Edit: Ja noin edukkaalla hinnalla ei kannata hulluja vaatiakkaan, samansorttisen paketin voi saada normaalisti muistaakseni 80-100€?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minulla on ollut vastaavanlainen kokemus. Myin 250-litraisen altaani pois, ostaja oli tyytyväinen lähtiessään. Vielä menin mukaan autolle asti ja katsoin, että varmasti lastasivat altaan siististi pehmeänmaton päälle.

Seuraavana iltana tulikin äkäinen viesti, jossa ostaja totesi altaassa olevan särö pohjassa. Olimme kummatkin pällistelleet allasta tyhjentäessäni sitä edellisenä iltana, eikä siellä takuuvartmasti mitään säröä ollut. Nyt ostaja kuitenkin pillastui ja uhitteli lakimiehillä ja vaikkamillä tekstiviestitse. Oli ilmeisesti itse kantanut altaan sisälle varomattomasti tai jotain...

Tuosta tuli sen verran paha mieli, että jos en tunne ihmistä jonka kanssa teen vähänkään rahakkaampaa kauppaa niin laitan aina kauppakirjan nenän eteen ja siinä lukee aina että ostaja ostaa tuotteen siinä kunnossa missä se on myyntihetkellä. Joskus olen jopa tehnyt kauppakirjan myös kun olen itse ostanut jotain käytettyä. Jää kummallekin parempi mieli. Loppujenlopuksi jos ostaa viallisen tuotteen yksityiseltä henkilöltä niin keinot saada kauppa purettua on oman lakimiehen kautta eikä kukaan sellaiseen rupea ihan parin sadan euron kaupan takia. Paitsi jos on jääräpäinen periaatteiden ihminen, mutta minä en ryhtyisi :roll:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Marimer
Member
Member
Viestit: 324
Liittynyt: 15:08, 23.08.2004

Viesti Kirjoittaja Marimer »

Täytyy laittaa päinvastainen kokemus. :P

Minulla jäi ylimääräiseksi 86-litrainen akvaario ja koska mukaan ei ollut antaa tekniikkaa, alustaa tms, ilmoitin vaihtavani sen vaikka kasveihin tms. Kaupat sovittiin ja tyhjensin altaan. "Ostaja" haki sen ja lähti kotiinsa. Illalla tuli viestiä, että altaan pohjalasi on halki. 8O

Allasta tyhjentäessäni en kyllä huomannut, että lasi olisi halki, mutta vannomaanhan en voinut alkaa. Tosin ostajakaan ei allasta kantaessaan ollut huomannut mitään säröä. Joten ei siinä sen kummempaa sitten, kysyin ostajalta, että mitäs nyt tehdään ja hän sanoi myyvänsä altaan eteempäin hamsteriasumukseksi. :mrgreen:
maspe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 969
Liittynyt: 15:17, 18.08.2003
Paikkakunta: Oulu, Uleåborg

Viesti Kirjoittaja maspe »

Ei tässä kohta uskalla myydä tuota omaa allasta pois. [;)]

Ikävää että tuollaisia ongelmatilanteita on tullut eteen, toivottavasti ne kuitenkin ovat pieni osa kaikesta kaupankäynnistä, jotta harrastajilla ei kaupankäynti lopu epäonnistumisen pelossa.
santam
Junior Member
Junior Member
Viestit: 195
Liittynyt: 23:40, 17.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja santam »

Hieman OT, mutta niin kutkuttava juttu kummallisesta kaupasta, että pakko laittaa!

Myin tässä taannoin eräälle henkilölle pakastimen. Ostaja pisti etukäteen rahat tilille ja haki itse tuotteen. Jälkeenpäin alkoi rutista, että tuotteessa on vika (joka siinä oli ollut koko ajan, eikä minua häirinnyt: kosmeettinen vika)...

Noh tämä tyyppi palautti pakastimen ilman hyväksyntääni oveni eteen. Itse en halunnut kauppaa purkaa. Pelkästään jo myyntihinta osoitti, ettei kyseessä ollut uusi pakastin.

Soitin (tilanteeseen kypsäännyttyäni) isännöitsijälle, että täällä on roskaa käytävässä. Hän oli soittanut pakastimen omistajalle ja hän oli sanonut pakastimen olevan minun. Rahojaan hän ei halunnut takaisin (antoi ymmärtää olevansa vähän paremmista oloista kuin joku varaton opiskelija!), joten en maksanut kauppasummaa takaisin. Ostaja sanoi vain että tahtoo romusta eroon, eikä halua maksaa kierrätysmaksuja (joita ei enää edes kerätä).

Mielenkiintoiseksi asia meni siinä vaiheessa, kun hän alkoi "oikeusteitse" hakea kauppasummaa 65€ + MATKAKULUJA n. 120€!!

Eli varoituksen sana kaikille, jotka omaisuuttaan kierrättävät. Vastapuolella saattaa olla paljon luppoaikaa omistava liero, joka kirjoittelee lakitekstiä (muka oikeusavustajan) omissa nimissään ja esittää perättömiä uhkauksia ja vaatimuksia.

Vielä ei ole tyypin pokka ilmeisesti riittänyt jutun nostamiseen, mutta odotan mielenkiinnolla josko hän niin tekee. (Mainittakoon, että palautin kauppasumman päästäkseni eroon henkilöstä!) Asianajaja on myös valmiiksi "hankittuna", jos asia esille tulee.

Kannatan kuitenkin edelleen kierrätystä ja toivon siksumpia tuttavuuksia KAIKILLE jatkossa:)
_________________
santam@luukku.com
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

santam kirjoitti:Mielenkiintoiseksi asia meni siinä vaiheessa, kun hän alkoi "oikeusteitse" hakea kauppasummaa 65€ + MATKAKULUJA n. 120€!!
Haiskahtaisi tosiaan alusta asti suunnitellulta jutulta. Ensin ei kauppahintaa tarvitse maksaa takaisin ollenkaan ja kohta sitten varsin yliarvioituine matkakuluineen se halutaankin :roll: Joku voisi kaikki maksaakin päästäkseen pelottavasta "oikeusoppineesta" eroon..
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

memma kirjoitti:ja kohta sitten varsin yliarvioituine matkakuluineen
Ei tuo 120€ välttämättä ole lainkaan yliarvioitu. Riippuu pitkältikin siitä onko henkilö mahdollisesti joutunut esim. vuokraamaan peräkärryn tai pakettiauton kuljettaakseen pakastimen. Miten pitkä matka? On aivan eri asia jos kyseessä 5km kuin jos 400km. Ja omalle ajalleenhan saa laskea palkkaa. Näin olen itsekin kerran tehnyt ajettuani kerran turhaan useamman tunnin hakemaan allasta jonka myyjä olikin jo myynyt vaikka oli sopinut kanssani kaupoista.

Eli jos ajatellaan aikaa kuluvan n. 6h- henkilön ajattelevan omaksi hinnakseen 8€/h niin = 48€
Jos vuokrannut peräkärryn ja vuokra esim. 50€/vkr
Ja sitten vielä bensakulut... jos matkaa esim. 500km ja auto vie 10L/100km ja haluaa korvausta €/L = 50€

Summasummarum 148€, eikä muuten ole mitään ihan harvinaista nykypäivänä moinen menettely kuulemma.

Ikäviä ovat moiset tapaukset, mutta ns. pakollisia koska meitä ihmisiä on monenlaisia.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

crisse_83 kirjoitti:Ei tuo 120€ välttämättä ole lainkaan yliarvioitu. Riippuu pitkältikin siitä onko henkilö mahdollisesti joutunut esim. vuokraamaan peräkärryn tai pakettiauton kuljettaakseen pakastimen.
Jos joutuu Essolta vuokraamaan pakettiauton sekä haku- että paluumatkalle, ja ajamaan sillä satoja kilometrejä edestakaisin käytetyn pakastimen takia, niin.. Itse ostaisin uuden sitten kaupasta, josta kotiinkuljetuspalvelu. Varsinkin, jos haluaisin täysin kosmeettisesti virheettömän vempeleen. -Luulisi, että ostaja olisi kuitenkin alkanut jo aiemmin nikottelemaan sekä osto- että kuljetushinnasta? Tai jos ostohintaa ei halunnut takaisin, niin kantanut kojeen vaikka metsään?
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
janecky
Senior Member
Senior Member
Viestit: 557
Liittynyt: 17:01, 30.06.2004
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja janecky »

Eihän ostaja voi vaatia myyjältä matkakuluja. Älytön ajatuskin että jos myy vaik viidelkympil jonkun niin ostaja vaatii 150 euroa matkakorvaukseksi. Joutuu siis itse maksamaan satasen päästäkseen jostain tavarasta eroon.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

Myyjän täytyy ehkä määritellä, että vain esim. 50 km:n säteellä saa tulla ostamaan, ettei matkakulut nouse liian suuriksi :)

Tiedän tapauksen, jossa on ajettu Lappiin katsomaan myynnissä olevaa mökkiä, yövytty matkalla hotellissa ym. Ja mökkikauppojen mennessä puihin vaadittu matkarahoja oikeusteitse. Ei muistaakseni mennyt läpi oikeudessa. Paljon on varmaankin kiinni siitä, miten varmana kauppaa se turhia kuluja saanut osapuoli on pitänyt (ja voi sen myös toteen näyttää) tms.

Jos kyse on jostain käytetystä tuotteesta, jonka ostaja on nähnyt, hyväksynyt ja ostanut mukaansa, niin millähän perusteella haluaa pian kaupat perua ja toimivan tavaran palauttaa myyjän kustannuksella (vaikkei edes halua myyntihintaa takaisin). Tiettyihin kohtuullisiin matkakorvauksiin voisi joku laupias ehkä suostuakin, muttei nyt tuplasti myyntihintaan sentään.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Juurikin sen takia jos itse myyn käytettyä tavaraa, hinnaltaan omasta mielestäni vähänkään arvokkaampaa/ostaja vaikuttaa epäilyttävältä, laadin kauppakirjan johon lajiteltu tavaran kunto/mahdolliset viat jne. Ehkäisee kummasti mielenmuutoksia/palautuksia itseaiheutetun uuden vian jälkeen ym. nurinoita.

memma kirjoitti:Jos joutuu Essolta vuokraamaan pakettiauton sekä haku- että paluumatkalle, ja ajamaan sillä satoja kilometrejä edestakaisin käytetyn pakastimen takia, niin.. Itse ostaisin uuden sitten kaupasta, josta kotiinkuljetuspalvelu.
Jep, niinhän sinä, luultavasti moni muu ja itsekin tekisin niin... Mutta kun kaikki eivät ajattele niin. Toisaaltaan taas riippuen pitkältikin mallista/ merkistä niin hinnat vaihtelevat n. 190€ ja 500€ välillä -> esim. Gigantin mallisto niin kyllä itseäni houkuttaisi saada moinen toimiva 65eurolla.
Janecky kirjoitti:Eihän ostaja voi vaatia myyjältä matkakuluja. Älytön ajatuskin että jos myy vaik viidelkympil jonkun niin ostaja vaatii 150 euroa matkakorvaukseksi. Joutuu siis itse maksamaan satasen päästäkseen jostain tavarasta eroon
Kyllä voi, perusteet tarvitsee toki olla ja mielellään kunnon todisteet.
Ostajan on tällöin pystyttävä todistamaan että tavara on ollut jotain aivan muuta kuin on puhuttu. Esim. kauppoja hierottu akvaariosta, myyjä antabut mitat jotka vastaavat 500litraista. Kaupat sovitaan, myyjä lähtee helsingistä ajamaan vaasaan allasta noutamaan-> ostaja mittaa altaan myyjän luona-> allas osoittautuukin mitoiltaan vaikka vain. 300litraiseksi-> ostaja tullut huijatuksi myyjän toimesta. Ostaja voi vaatia matkakulut sekä korvauksen menetetystä ajasta.
Jos kyse on jostain käytetystä tuotteesta, jonka ostaja on nähnyt, hyväksynyt ja ostanut mukaansa, niin millähän perusteella haluaa pian kaupat perua ja toimivan tavaran palauttaa myyjän kustannuksella (vaikkei edes halua myyntihintaa takaisin). Tiettyihin kohtuullisiin matkakorvauksiin voisi joku laupias ehkä suostuakin, muttei nyt tuplasti myyntihintaan sentään.
Se vain että kun maailma ei aina ole oikeudenmukainen, valitettavasti. En väitä että tuo pakastinarkku-juttu olisi ok= ostaja oikeutettu saamaan rahoja koska tuote tarkastettu, viat tiedossa jne. Olisi ehkä pitänyt lisätä että silloin ostaja olisi/on oikeutettu vaatimaan korvausta jos tuote ei siis vastaakaan annettua kuvausta/ on "eliniältään" lyhyempi kuin voisi olettaa.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
tappajatäti
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 17:37, 26.02.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

En malta olla hiljaa, kun liippaa omaa alaa.

Tuo "myydään sellaisena kuin kaupantekohetkellä" on melko lailla tyhjä lause, vaikka sitä paljon käytetäänkin. Siis se ei varsinaisesti kerro mitään siitä kaupantekohetken kunnosta ja jos nyt sattuisi tulemaan käräjäkeikka, ei siitä ole paljon apua kummallekaan.

Jos haluatte varmistaa selustanne myyjänä, kirjoittakaa kauppakirjaan, että "ostaja on tarkistanut ostohetkellä, että akvaario ei vuoda, ole naarmuuntunut eikä laseissa ole halkeamia" tms. mikä nyt sopii oikeasti myymänne akvaarion kuntoon mahdollisimman tarkasti. Näin se ostaja myöntää mustaa valkoisella, mitä on ostanut, ja tuo lause saa hänet yleensä vielä tarkistamaan ostamansa tavaran toiseen kertaan, koska tajuaa, että vastuu on jäämässä hänelle. Toinen hyvä lause on "vaaranvastuu siirtyy ostajalle kaupantekohetkellä". Jos altaaseen jostain syystä sattuisikin tulemaan yllättäviä naarmuja kotimatkalla, olette välttäneet vastuunne niistäkin.

Teillä on toki vastuu tavarassa olevista virheistä, mutta kirjaamalla esineen kunnon kauppakirjaan on ostajan vähän vaikea pullikoida olemattomista virheistä. Näissä monensadan akvaariokaupoissa ei varmaan ole liioiteltua.
112L
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Tappajatätiä komppaan täysin, aamen.

Täällä vanha purnaus...
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
tappajatäti
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 17:37, 26.02.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Ja piti vielä lisätä, mutta Crisse ehti ensin..kirjatkaa myös mahdolliset pintaviat yms kosmeettiset haitat tai muut viat, koska jos ostaja ostaa tavaran niistä tietoisena, hän ei voi vedota niihin kaupan purkamiseksi. Tietynsorttinen rehellisyys tavaran kunnosta noiden lausekkeiden kanssa suojaa myyjää melko hyvin.
112L
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Itsekin petyin kerran allasta hakiessani. Keltaiseen pörssiin laitoin ilmoituksen Juwelin altaasta ja sainkin soiton heti seuraavana päivänä. Tarjolla oli Juwel trigon 260l tarvikkeineen. Tarkistin puhelimessa vielä monesti, että on kyse Juwelin altaasta ja 100% varmasti oli. Loistokunnossa vielä.Hp 370€. Matkaa oli 150km, mutta päätettiin hakea allas sittenkin. Perille päästyämme meitä odotti naarmuinen, kosteusvaurioista kärsivä Aquarellen 200l kaapistoakvaario. Pettymys oli suuri. Kun ilmoitin ettei kyseessä ollut Juwelin allas, meinasi myyjä tiputtaa hintaa 50€ llä. Puoliso vaan huikkasi olkkarista, että "jos ei kiinosta maksaa sopimaamme hintaa niin hei vaan". Kyllä kieltämättä kiukutti koko reissu [}:)] . Eipä todellakaan ostettu ko allasta .
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”