Monnit kiekkopyttyyn.
Valvoja: Moderaattorit
Monnit kiekkopyttyyn.
Mitkä imumonnit ja monnit sopivat kiekkoakvaarioon Olen ajatellut ottaa näitä 1isopurjepleko, 10Vihermonnista, 10 helmimonnista Ja jotain muita levänsyöjiä ehdottakaa.
Altaan koko 468 litraa ja sinne tulee 8kiekkoa.
Allas on mitoiltaan 130 60 60.
Hieno hiekka tulee olemaan.
Altaan koko 468 litraa ja sinne tulee 8kiekkoa.
Allas on mitoiltaan 130 60 60.
Hieno hiekka tulee olemaan.
Entäs jos jättäisit muut kalat ja hiekan pois akvaariostasi.
Kiekoille jäisi enemmän tilaakin
Isopurjepleko voi ruveta imeksimään kiekkojen kylkiä ja jos joudut lääkitsemään kalojasi niin hiekattomuus olisi parempi ja pohjan pitäminenkin puhtaana kätevämpää
Monnisille kiekkolämpötilat taitavat olla turhan korkeita ja moneen kiekoilla esiintyvään taudin hoitoon yhdistetää viellä lämpötilan nostokin.
Tekisit kiekkoaltaan kiekkojen ehdoilla etkä sekalaista seuraakvaariota
T Markku
Isopurjepleko voi ruveta imeksimään kiekkojen kylkiä ja jos joudut lääkitsemään kalojasi niin hiekattomuus olisi parempi ja pohjan pitäminenkin puhtaana kätevämpää
Monnisille kiekkolämpötilat taitavat olla turhan korkeita ja moneen kiekoilla esiintyvään taudin hoitoon yhdistetää viellä lämpötilan nostokin.
T Markku
Monneista
Heips!
Minä kyllä jättäisin kans tuon isopurjeplekon pois tuon kokoisesta altaasta. Sille voi tulla vähän liian ahdasta. Se myös likaa vettä aikalailla ja voi säikytellä kiekkoja liikkeillään. Monnisethan eivät levää syö. Muutenkin suunnittelemasi kalaston määrä on aika reilu. Itselläni on kiekkojen kanssa helmimonnisia, jotka lämpötilasta huolimatta ovat kuteneetkin, hieno hiekka löytyy myös, joten näitä en varsinaisesti näkisi ongelmaksi. Kiekkojen suhteen minulla ei ole ollut ongelmia (koputtaa puuta), tosin tarkoituksena ei olekaan kudettaa niitä.
Levänsyöjäksi kiekkoaltaaseen voisi olla varsin hyvä ratkaisu ihan tavallinen partis, sinulle vaikka 3 kpl. Vihermonnisten ja kiekkojen yhteensopivuudesta minulla ei ole tietoa, mutta en ole kyllä tällaisesta yhdistelmästä kenenkään altaassa kuullut. Itselläni on lisäksi katinkultaplekoja, mutta niiden sopivuudesta en kuukauden kokemuksella lähde sanomaan mitään.
Niin ja pemperton, please, älä laita uudelleen ja uudelleen ketjua samasta aiheesta, tämäkin kysymys on tänne tullut jo useamman kerran...
Tuire
Minä kyllä jättäisin kans tuon isopurjeplekon pois tuon kokoisesta altaasta. Sille voi tulla vähän liian ahdasta. Se myös likaa vettä aikalailla ja voi säikytellä kiekkoja liikkeillään. Monnisethan eivät levää syö. Muutenkin suunnittelemasi kalaston määrä on aika reilu. Itselläni on kiekkojen kanssa helmimonnisia, jotka lämpötilasta huolimatta ovat kuteneetkin, hieno hiekka löytyy myös, joten näitä en varsinaisesti näkisi ongelmaksi. Kiekkojen suhteen minulla ei ole ollut ongelmia (koputtaa puuta), tosin tarkoituksena ei olekaan kudettaa niitä.
Levänsyöjäksi kiekkoaltaaseen voisi olla varsin hyvä ratkaisu ihan tavallinen partis, sinulle vaikka 3 kpl. Vihermonnisten ja kiekkojen yhteensopivuudesta minulla ei ole tietoa, mutta en ole kyllä tällaisesta yhdistelmästä kenenkään altaassa kuullut. Itselläni on lisäksi katinkultaplekoja, mutta niiden sopivuudesta en kuukauden kokemuksella lähde sanomaan mitään.
Niin ja pemperton, please, älä laita uudelleen ja uudelleen ketjua samasta aiheesta, tämäkin kysymys on tänne tullut jo useamman kerran...
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Tuire
Helmimonnisille sopivaksi lämpötilaksi mainitaa 21-25C
love corydoras sivuilla http://www.mars.dti.ne.jp/~yamyam/index-e.html
sivuja on muistaakseni täällä kehuttu vai muistelenko omiani?
Olen selaillut sivuja ja etsinyt akvaariooni korkeissa lämpötiloissa viihtyvää monnista niitä vaan ei tahdo löytyä.
T Markku
Olen selaillut sivuja ja etsinyt akvaariooni korkeissa lämpötiloissa viihtyvää monnista niitä vaan ei tahdo löytyä.
T Markku
Aika monelle Corydoras suvun monnille annetaan suositusylärajaksi 28 C. Minulla ovat Corydoras auneukset (Kuparimonni) viihtyneet hyvin jo pari vuotta vaikka veden lämpö on käynyt 30 C:ssa.Markku kirjoitti:Helmimonnisille sopivaksi lämpötilaksi mainitaa 21-25C
T Markku
En tiedä, olenko kalkkis mutta "harrasteakvaario" on mielestäni jotain muuta kuin kalakasvattamon helppohoitoinen hiekaton, kannoton, kivetön ja kasviton vesisuorakaide. En kiellä, etteivätkö kasvittomat ja hiekattomat kiekkoaltaat, joissa uiskentelee muutaman kymmenen ison tai pienen kiekon parvi hivelisi minunkin silmiäni. Tuntuvat vain minusta hiukan luonnottomilta.Markku kirjoitti:Entäs jos jättäisit muut kalat ja hiekan pois akvaariostasi.
T Markku
Olen muuten nähnyt eräällä "harrastajalla" "akvaarioita", jotka on tehty kevytbetoniharkoista ja butyylikumikankaasta. Ainut katselukulma oli ylhäältä.
Mutta se on taas toinen tarina.
-
- Senior Member
Itse suosin aina luonnollista sisustusta kaikille kaloille, vaikka tuo sisustukseton allas olisikin hygieenisempi.
Rusomonninen(corydoras adolfoi) sopii 28-30 celssiuksen lämpöön. Ainakin sitä kaikkialla pidetään kiekkojen kanssa ja akvaariomaailman jossain vanhassa numerossa(jossa kerrottiin "näin tehdään monnisille allas") löytyy ainakin väite että voisi laittaa.
Rusomonninen(corydoras adolfoi) sopii 28-30 celssiuksen lämpöön. Ainakin sitä kaikkialla pidetään kiekkojen kanssa ja akvaariomaailman jossain vanhassa numerossa(jossa kerrottiin "näin tehdään monnisille allas") löytyy ainakin väite että voisi laittaa.
Markku kirjoitti:Entäs jos jättäisit muut kalat ja hiekan pois akvaariostasi.
Isopurjepleko voi ruveta imeksimään kiekkojen kylkiä ja jos joudut lääkitsemään kalojasi niin hiekattomuus olisi parempi ja pohjan pitäminenkin puhtaana kätevämpää.
Tässäkin asiassa on kahta koulukuntaa, voisi jakaa karkeasti harrastajat ja ammattiviljelijät. Harrastajat pitävät sisustettua kasviakvaariota, muine kaloineen kiekkojen kanssa. Esimerkiksi kiekkokalat, "monet" corydoras suvun monniset & levänsyöjäkaloina esim purjesampimonneja + muita erikoisempia plekoja.
Toiset taas pitävät kiekkokalansa niinsanotuissa sterilleissä altaissa ettei ole mitään muuta kuin kaikkein välttämättömin kiekkokalojen lisäksi. Tällöin altaiden puhtaanapito & hoito on helpompaa ja tautivaarat kaloilla pienemmät. Jos tarkemmin ajattelen on vielä "kolmaskin koulukunta" sitä voisi nimittää "keskitien kulkijat." Tällöin pidetään altaissa kiekkokalojen lisäksi muitakin kaloja ja kasveja vaikka ruukkuihin istutettuna, tämä oli vain karkea nopea esimerkki, soveltaa aina voi.
Itse tykkään että olohuone akvaario on sisustettu hiekalla, kasveilla, juurakoilla ja muillakin kaloilla kuin pelkät kiekkokalat. Mutta kudetus ja poikasten kasvatus tapahtuu puhtaasti erillisissä sterilleissä altaissa, jotka eivät ole niinkään kauniita katseltavia mutta se ei olekkaan pääasia vaan kalojen hyvinvointi ja helppohoitoisuus. Näissä sterilleissä altaissa tapahtuu vedenvaihdot paljon useammin kuin niinsanotussa sisustusakvaariossa, jopa poikasilla ja kudetuksessa päivittäin. Vain kokeilun kautta tietää minne suuntaan kullakin henkilöllä asiat etenevät, mutta jos kiekkokaloja aletaan pitää niiden kutemaan ruvettua sisustamattomissa sterilleissä akvaarioissa, haaveena kalojen lisääntyminen, on harrastus ottanut loikan astetta vakavampaan suuntaan. Kiekkokalat eivät ole vaikeita kaloja kun perustiedot on hallussa ja saa alkuun terveet elinvoimaiset kalat. Kun harrastaja huomaa kalojensa kutevan on yleensä seuraava ajatus "saisinkohan minä kalani lisääntymään." Tämä on askel eteenpäin, samalla myös uusien haasteiden alku, poikasten kasvatus kiekkokaloilla myyntikokoon = 5 cm on 3 kk raakaa työtä jokapäiväisine vedenvaihtoineen & muine kommervenkkeineen ja hankaluuksiakin "melko varmasti" matkalla kohtaa. Haluan kiinnittää huomion vielä tuohon 3 kuukauteen, ensimmäiset kalanpoikaset ovat noin 3 kuukauden kuluttua poikasten uimaanlähdöstä noin 5 cm kokoisia, nämä kalat ovat yleensä poikuuensa parhaimmat jotka jää viljelijälle itselleen jatkojalostukseen, myyntikalat tulevat poikueen sisällä keskimäärin kuukauden näiden poikasten jälkeen myyntikokoisiksi.
Suomen markkinoille sopii uusiakin ammattiviljelijöitä, poikasista on pulaa ainakin tällähetkellä. Tervetuloa. Kiekkokalaharrastajaksi voi ryhtyä kuka tahaansa niille sopivan akvaarion omaava henkilö ostamalla kiekkokalat. Mutta kun on kasvattanut yhdenkin kiekkokala poikueen myyntikokoon ja saattanut sen maailmalle, tietää miksi kiekkokalojen poikaset maksavat niinpaljon enemmän kuin monet muut makean veden kalat. Ei muuta kuin kokeilemaan.
Markku. Monet corydoras suvun "tylppäkuonoiset" lajit sopivat kiekkokala-akvaarion 30 c asteiseen veteen ja jopa lisääntyvätkin siellä, samoissa vesistöissähan ne asustavat luonnossakin, kuin myös monet imumonnit ja plekot. Olen joskus vuonna "aquawebin alkuajat" kirjoittanut listan tänne mitä corydoras suvun monnisia olen itse pitännyt kiekkokala-akvaariossani menestyksellä, joka haluaa kaivaa sen esille.
-------------------
Vasso kuu sano savolaenen.
Tässä sama minkä linkistä löydät kysymääsi asiaan.
Kiekkokala altaassa 30c lämmössä viihtyneitä corydoraslajeja.
- C.sterbai.
- C.concolor.
- C.robinae.
- C.adolfoi.
- C.duplicareus.
- C.gossei.
- C.haralddschultzi.
- C.davidsandsi.
- C.nattereri.
- C.panda.
- C.similis.
+ monia muita corydoraksia joita nyt en tässä ulkoa muista, pyöreäkuonoiset corydorakset sopivat melkein poikeuksetta. Kiekkokala altaan 30c lämmin vesi on kutupuuhiin monelle corydoraslajille liikaa mutta kun vedenlämmön tiputtaa 28 c asteeseen johan kuturintamallakin alkaa coryilla tapahtua.
Juttu lainattu alla olevasta linkistä.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=1117
Helmimonnisille sopivaksi lämpötilaksi mainitaa 21-25C
Aika monelle Corydoras suvun monnille annetaan suositusylärajaksi 28 C.
Tässä threadissa on tullut mutua monen viikon tarpeisiin.Kiekkokala altaassa 30c lämmössä viihtyneitä corydoraslajeja.
- C.sterbai.
- C.concolor.
- C.robinae.
- C.adolfoi.
- C.duplicareus.
- C.gossei.
- C.haralddschultzi.
- C.davidsandsi.
- C.nattereri.
- C.panda.
- C.similis.
Ensinnäkin. Pyöreäkuonoiset monniset ovat yleensä varsin helppohoitoisia kaloja. Helppohoitoisuus on seurausta siitä, että niiden ekologiset vaatimukset (eli kyky säilyä hengissä erilaisissa olosuhteissa) ovat väljät.
Toiseksi. Yksikään tuntemani monninen ei elä luonnossa olosuhteissa, joissa veden lämpö olisi jatkuvasti 30 astetta tai korkeampi. Kyllähän monet kestävimmät Corydorakset tulevat tuossa lämpötilassa toimeen, mutta jatkuva korkea lämpötila lyhentää niiden elinikää radikaalisti. Ne elävät tällöin kovan stressin alaisina. Olosuhteiden pienikin heikkeneminen altistaa ne helposti erilaisille sairauksille. Onneksi kiekkoaltaissa olosuhteet, kuten veden laatu, pidetään tavallisesti keskimääräistä parempina. Se, että kalat eivät heti kuole, ei tarkoita sitä, että ne "viihtyvät".
Kolmanneksi. Monnisten lämpötilavaatimukset toki vaihtelevat suuresti, Joukko lajeja elää osan vuotta lähes 30-asteen lämmössä. Pikainen Seussin uusimman kirjan selailu ei kuitenkaan osittanut ainoatakaan lajia, jolla ylärajakaan olisi ollut tuo 30 astetta. Pari lajia pääsi 29:ään. Vastapainona monet eteläiset lajit vaativat sitten keskimääräistä alempaa lämpötilaa.
Edellä olevissa lainauksissa mainituista lajeista erityisesti helmimonninen, sterbai kuluu lämmönsuosijoihin (yläraja 28 astetta). Vastaava laji on seussi. Muistelen Timpan viljelleen nimenomaan sterbaita menestyksellä. Korkein löytämäni suosituslämpö 29 on mainittu mm. caudimaculatatukselle. Sen sijaan nattereria tai robinaeta ei TULE MISSÄÄN TAPAUKSESSA pitää 30 asteessa, ei edes yli 25 asteen lämmössä.
Eivät ne 30 asteen jatkuvat lämpötilat muuten sampimonneillekaan tee hyvää, vaikka sopivatkin paremmin kuin useimmille monnisille. Tavallisimman lajin, festivumin suosituslämmöt ovat 24-28 astetta.
Jussi kirjoitti:En tiedä, olenko kalkkis mutta "harrasteakvaario" on mielestäni jotain muuta kuin kalakasvattamon helppohoitoinen hiekaton, kannoton, kivetön ja kasviton vesisuorakaide. En kiellä, etteivätkö kasvittomat ja hiekattomat kiekkoaltaat, joissa uiskentelee muutaman kymmenen ison tai pienen kiekon parvi hivelisi minunkin silmiäni. Tuntuvat vain minusta hiukan luonnottomilta.
Olen muuten nähnyt eräällä "harrastajalla" "akvaarioita", jotka on tehty kevytbetoniharkoista ja butyylikumikankaasta. Ainut katselukulma oli ylhäältä.
Mutta se on taas toinen tarina.
Ei hiekattomuus tee altaasta kannotonta, kivetöntä saati kasvitonta
kasveja jotka kiinnitetään esim puuhun pinta kasvit ja vapaasti akvaariossa "leijuvia" kasveja löytyy tai voihan sitä laittaa kasvit ruukkuihinkin.
T Markku
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Re: Monnit kiekkopyttyyn.
Vieläkö tämä lista lämpöä suosivista tai suosimattomista monnisista pitää kutinsa, vai onko vuosien varrella tullut uutta tietoa? Lähinnä kiinnostaisi mitkä lajit menisivät noin 26-28 lämmöissä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Re: Monnit kiekkopyttyyn.
Tämän ketjun listaa tarkemmin kannattaa lukea prboy:n kommentti listasta. Tuntuu että viime aikoina on tullut useampaankin otteeseen listattua niitä lämpimässä viihtyviä lajeja, mutta ehkä jossain vaiheessa ja johonkin tulee tehtyä selkeä lista, josta jokainen voi valita omat suosikkinsa.