Pleko/plekoja 790-litraiseen altaaseen?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 17:27, 06.12.2004
Paikkakunta: Kotka

Pleko/plekoja 790-litraiseen altaaseen?

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Elikkäs..
Nyt on varattu suurempi allas, joka noudetaan ensi vkonloppuna.
Haluaisin sinne pari plekoa, mielellään pienikokoisia (max. 20cm).
Kasveja ja piiloja altaaseen tulee paljon ja pohjalla vilistää joukko monnisia, jotenka yksilön tulisi olla "kiltti" ja kasvit rauhaan jättävä. :D

Appelsiiniplekoon, perhosplekoon ja safiiriplekoon olen tykästynyt kuvien ja kuvausten perusteella, mutta onko vielä muita vaihtoehtoja?
Pleko saisi mieluusti olla suht edullinen (max. 50e) eli hirmuisen hintavista en tohtisi pleko-harrastusta aloittaa (aikaisemmin niitä ei siis ole ollut).

Lämmin kiitos kokemuksiaan jakaville! :D
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Pleko/plekoja 790-litraiseen altaaseen?

Viesti Kirjoittaja paul »

Mymmeli81 kirjoitti:Elikkäs..
Nyt on varattu suurempi allas, joka noudetaan ensi vkonloppuna.
Haluaisin sinne pari plekoa, mielellään pienikokoisia (max. 20cm).
Kasveja ja piiloja altaaseen tulee paljon ja pohjalla vilistää joukko monnisia, jotenka yksilön tulisi olla "kiltti" ja kasvit rauhaan jättävä. :D

Appelsiiniplekoon, perhosplekoon ja safiiriplekoon olen tykästynyt kuvien ja kuvausten perusteella, mutta onko vielä muita vaihtoehtoja?
Pleko saisi mieluusti olla suht edullinen (max. 50e) eli hirmuisen hintavista en tohtisi pleko-harrastusta aloittaa (aikaisemmin niitä ei siis ole ollut).

Lämmin kiitos kokemuksiaan jakaville! :D
Perhosplekoa en ottaisi ensinmäiseksi plekoksi. Kuten Pertti Rassi kirjassaan sanoi: Perhoskorupleko (sama kuin perhospleko) on vaatelias kala, joka saattaa kuolla äkillisesti ilman mitään syytä.

Muuten ovat kyllä hyviä vaihtoehtaja paitsi ne ovat juuri siinä 50e paikkeilla ja jossain paikoissa reilusti ylikin.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Raaka-Arska
Member
Member
Viestit: 373
Liittynyt: 18:48, 15.06.2004
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Raaka-Arska »

Safiiripleko tai jokin pieni vampyyripleko olisi sopiva.
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 17:27, 06.12.2004
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Ulkonäön perusteella olisin loputtoman ihastunut appelsiiniin, salamanteriin, safiiriin sekä mustaplekoon.
Ovatko nämä "helppoja" aloittavalle pleko-harrastajalle?

Olen hankimassa nyt alkuun kaksi otusta, voinko ottaa erilaiset?
Haluaisin toisesta kellertävän ja toisesta tumman.. ed. mainituista kys. värit löytyisivät, mutta ovatko hyvä valinta?
Tai onko vielä muita mahdollisuuksia?

Olisin äärettömän kiitollinen avusta.
samara
Senior Member
Senior Member
Viestit: 900
Liittynyt: 18:00, 12.08.2004
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

mä ottaisin sinuna 2x L-191 suht edullisia ja erittäin symppiksiä
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Re: Pleko/plekoja 790-litraiseen altaaseen?

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

paul kirjoitti:Perhosplekoa en ottaisi ensinmäiseksi plekoksi. Kuten Pertti Rassi kirjassaan sanoi: Perhoskorupleko (sama kuin perhospleko) on vaatelias kala, joka saattaa kuolla äkillisesti ilman mitään syytä.
Höpö höpö :D
Meillä 2 x L-168 eli perhosplekoa voivat hyvin 317l altaassa ilman komplikaatioita. Ovat minun ensimmäiset "kalliit" plekoni (n. 30e kpl) ja Rassi on ainoa lähde joka pitää niitä vaativana. Muistaakseni selasin Faunassa Kvlassa L-luetteloa tms. (Muistaako Cofu?) ja päädyin perhoseen koska ei ollut kovin vaativa. Voin olla väärässäkin, tosin nämä sanat olisi veemäistä joutua syömään [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Cofu
Member
Member
Viestit: 370
Liittynyt: 21:54, 14.01.2004
Paikkakunta: Kouvola, Klas

Viesti Kirjoittaja Cofu »

Mitä, muistanko mitä? Ei nyt äkkiä tule mieleen että tuo mikään kauhean vaativa pleko olisi. Samanlainen kuin kaikki muutkin, joskus voi tulla komplikaatioita ja se on menoa sitte. En tiedä onko helppoa plekoa olemassakaa, partamonni? Kunhan ruuassa pysyvät, vesiarvot ja lämpö on hyvä, vesi on hapekasta ja virtaavaa niin kaikki pitäisi mennä hyvin.

Salamanteria en ottaisi noin suureen altaaseen, jää kovin pieneksi (10cm) ja näet sitä harvoin, koska pleko on hyvin arka ja piilotteleva. Oma salamanteri ei välttämättä näytä pyrstön kulmaakaan viikkoihin jos sille päälle sattuu, pieni kaunis jalokivi, jonka näkemisestä saa olla onnellinen [;)] .

Sinuna pitäytyisin noissa jotka kasvavat hieman suuremmiksi ja ovat myös päiväakiivisempia, näitä muistaakseni ovat juuri appelsiini, mango, safiiri (ah, niin kaunis :mrgreen: ), myös olikohan se peru striped, nätti kuin mikä. Kyllä noita löytyy [;)] .
Ex-nick: Cofeingirl
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Salamanteria en ottaisi noin suureen altaaseen, jää kovin pieneksi (10cm) ja näet sitä harvoin, koska pleko on hyvin arka ja piilotteleva. Oma salamanteri ei välttämättä näytä pyrstön kulmaakaan viikkoihin jos sille päälle sattuu, pieni kaunis jalokivi, jonka näkemisestä saa olla onnellinen .
No tämäkin lienee melko yksilökohtaista. Minulla on 4 kappaletta L-134:sia 440 litraisessa ja kaksi kauemmin ollutta on "päivävuorossa" eli jatkuvasti pitkin päivää näkyvissä ja akvaarionvalojen sammuttua huoneenvalossa kaksi uutta alkaa painamaan pitkin laseja. Toinen noista vanhemmista syö suoraan sormistani nykyään pakastetun surviaisen lisäksi myös esim. pakastekuivattua tubifexia ja erilaisia kuivanappeja. Sitä vähemmän on meillä kaikki plekot piilotelleet, mitä enemmän olen saanut niille kehitettyä erilaisia piilopaikkoja sen jälkeen kun ovat kotiutuneet.

Taitaa tuo salamanteripleko olla noista pienikokoisemmista plekoista siitä reippaammasta päästä. Toki noista vähänkin isommista plekoista löytyy sellaisia, jotka ovat esillä enemmän.

Lienee tuon perhosplekon erityinen herkkyys hieman jo hieman vanhempaa tietoa tänä päivänä. Eivät kai ne sen herkempiä ole kuin muutkaan plekot, kunhan olosuhteet ovat kunnossa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Juu, kyllä Salamanteripleko on yksi vilkkaimmista pikkuplekoista. Meilläkin ne tulevat päivällä hienosti etulasille herkuttelmaan sapuskalla. Vilauksen voi nähdä päivällä, vaikkei motiivina olisikaan ruoka. Toki kaikki altaaseen tuodut eli "uudet" plekot tarvitsevat totutteluun aikaa ja joillakin yksilöillä esilletulo voi kestää pidempäänkin.
Voin suositella Salamantereita noinkin isoon altaaseen, ottaa sitten vaikka kunnon parven sinne. Kauniita ne kyllä ovat.

Toki isompaakin sinne voi ottaa, hyvillä mielin. Pelastaa vaikka joltakin harrastajalta liian pienessä altaassa kituvan, ison plekon. [;)]
Cofu
Member
Member
Viestit: 370
Liittynyt: 21:54, 14.01.2004
Paikkakunta: Kouvola, Klas

Viesti Kirjoittaja Cofu »

Mun salamanteri on rikki, olen saanu näköjää viallisen tuotteen :mrgreen: .

Tosin tuohon piilotteluun voi vaikuttaa myös muu seura altaassa, ujona kaverina tuo jää aina muiden jalkoihin eikä siksi paljoa esimerkiksi ruoka-aikoina nenäänsä näytä. Jos minulla olisi vain salamantereita, tilanne voisi olla täysin erilainen. Mutta näin meillä, hyvä että tulee erilaisia kokemuksia esille :D .
Ex-nick: Cofeingirl
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Appelsiini on ainakin komea, minulla niitä on kaksi. Melko paljon piilottelevat nämä kaverit. Ennen kun oli vain yksi, se oli jatkuvasti esillä mutta toisen tullessa ne ovat piiloutuneet, ehkä alkavat pikkuhiljaa esiintymään enemmän (kauemmin ollut asustellut tuolla jo vajaan vuoden ja toinenkin ainakin puoli vuotta). Eivät syö kasveja lainkaan, tosin levääkin vähäisenlaisesti. Ei kiusaa meillä ainakaan piikkisilmiä eikä muitakaan kaloja ja syö mielellään kurkkua, kurpitsaa jne. Maksoin niistä molemmista kappaleelta vähän eli 45€.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”