Bactozym-valmisteesta
Valvoja: Moderaattorit
Bactozym-valmisteesta
Elikkäs... Luin tuossa juuri pikakäynnistyksestä, about 3 pvää kuulemma kestää.. Oli käytetty Bactozym-valmistetta onnistuneesti..
Minkähintaista tämä on ja miten paljon pitää ostaa kun on käynnistämässä 250l akvaa?
Tarviiko tämän tuotteen kanssa käyttää hirvensarvisuolaa ja esim. multaa?
Entäpä tuo ammoniumtesti, onko miten tyyris?
Minkähintaista tämä on ja miten paljon pitää ostaa kun on käynnistämässä 250l akvaa?
Tarviiko tämän tuotteen kanssa käyttää hirvensarvisuolaa ja esim. multaa?
Eikös sulla ollut se pienempikin akvaario vielä käytössä?
Jos on, niin sieltä saat parhaimmat 'käynnistysaineet' helpoimmin.
Eli paljon pohjasoraa pesemättömänä sieltä uuteen akvaarioon.
Mites suodatin, uuteen tulee ilmeisesti uusi suodatinkin?
Jos on, niin sieltä saat parhaimmat 'käynnistysaineet' helpoimmin.
Eli paljon pohjasoraa pesemättömänä sieltä uuteen akvaarioon.
Mites suodatin, uuteen tulee ilmeisesti uusi suodatinkin?
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
Mul on tollanen Eheimin ulkosuodatin jo olemassa ja sisäsuodatin hakusessa.. On olemas sisäsuodatinki, mut en tiedä vielä että toimiiko se..
Mä kyl vähä luulen etten ota vanhasta akvasta tohon sotkuja sekaa, siin tuppaa olee sellaist vaaleeta hötöö vedenpinnal ja laseis..
Se on muutenki aika mielenkiintoinen tapaus.. En ollu koskaa kuullutkaa mistää kypsytyksestä kun laitoin sinne kalat.. Mut ei ne kyl kuollukaa..
Mä siis mielelläni tän uuden akvan haluaisin perustaa ns. oikealla tavalla...
----------
Korjataa vähä.. Toi olemassa oleva sisäsuodatin on ollu nyt about 3 vkoa pois käytöstä, samoin tuo ulkosuodatin.. Ostin paketin käytettynä..
Mä kyl vähä luulen etten ota vanhasta akvasta tohon sotkuja sekaa, siin tuppaa olee sellaist vaaleeta hötöö vedenpinnal ja laseis..
Se on muutenki aika mielenkiintoinen tapaus.. En ollu koskaa kuullutkaa mistää kypsytyksestä kun laitoin sinne kalat.. Mut ei ne kyl kuollukaa..
Mä siis mielelläni tän uuden akvan haluaisin perustaa ns. oikealla tavalla...
----------
Korjataa vähä.. Toi olemassa oleva sisäsuodatin on ollu nyt about 3 vkoa pois käytöstä, samoin tuo ulkosuodatin.. Ostin paketin käytettynä..
Re: Bactozym-valmisteesta...
Nitriitti- ja nitraattitestillä useimmat ovat hyvin pärjänneet sekä pelkästään hyvällä mullalla jossa on paljon eläviä bakteereita. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 87#3522087erica kirjoitti:Tarviiko tämän tuotteen kanssa käyttää hirvensarvisuolaa ja esim. multaa?
Kahdesta kolmeen viikkoon on ollut tavallinen kypsytysaika ja ammoniumia on käytetty. Tällöin lopputulos on todella runsas hyödyllinen bakteeristo.
Kolmessa päivässä ei akvaario missään tapauksessa kypsy, mutta jos sellaista yritetään, kannattaa ehdottomasti laittaa ainakin hyvää multaa. Bakteerivalmisteissa kun ei välttämättä ole elossa olevia bakteereita lainkaan. Ne ovat niin vaikeita saada pysymään suljetussa pakkauksessa hengissä.
Hyvin hoidetusta kukkaruukusta näin talvella saisi toimivan mullan. Kasteltu säännöllisesti ja joskus lannoitettukin, on hyvän mullan merkkejä. Mustaa multaa on myös kehuttu ja se on luonnonlannoitteella terästettyä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=37143 (Musta multa bakteeriymppinä)
Voisitko ajatella hyödyntäväsi toimivaa allattasi kypsyttämällä uutta suodatinta siellä pari viikkoa?
Minulla nimittäin 200 litraisen kypsytys onnistui yli odotusten seuraavasti: Suodattimen laitoin etukäteen joksikin aikaa toimivaan 250 litraiseen pörisemään. Saattoi olla 2 kk mutta luulisin pari viikkoa riittävän. Sitten uuteen akvaan vedet ja 2 litraa soraa toimivasta ja suodattimen siirto. Missään vaiheessa ei noussut nitriitti vaan heti alkoi nitraatti vähitellen kohota, eli typpibaku toiminta oli täydessä iskussa. Kalanruokaa laitoin ripauksen päivässä. 3 viikon päästä uskoin että ei se nitriitti todellakaan aio nousta ja laitoin kalat.
Minulla nimittäin 200 litraisen kypsytys onnistui yli odotusten seuraavasti: Suodattimen laitoin etukäteen joksikin aikaa toimivaan 250 litraiseen pörisemään. Saattoi olla 2 kk mutta luulisin pari viikkoa riittävän. Sitten uuteen akvaan vedet ja 2 litraa soraa toimivasta ja suodattimen siirto. Missään vaiheessa ei noussut nitriitti vaan heti alkoi nitraatti vähitellen kohota, eli typpibaku toiminta oli täydessä iskussa. Kalanruokaa laitoin ripauksen päivässä. 3 viikon päästä uskoin että ei se nitriitti todellakaan aio nousta ja laitoin kalat.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Minä luotin Bactozymiin ko pässi suuriin sarviinsa ja ostin sitä kaksi pakettia. (Oli muuten hauska huomata että hintahaitari kulkee jossain 10-18 euron maastossa!) No touhusin sen kanssa viikon ja mittailin arvoja ja huomasin että jos ei muuta, niin levät kasvaa hyvin. Vesiarvoissa ei tapahtunut mitään ja mä ajattelin että jaa, ehkei niissä kuulukaan tapahtua mitään? Mielessä kilkatteli kuitenkin joku kello, että miten tässä nyt mikään typpikiertymys tahi muu muka on jos vesi on "vain" vettä. Sitten mietin hieman lisää ja ajattelin, että jos Bactozym tekee ihan joka paikkaan kalvon mihin bakteerien on hyvä kiinnittyä, niin tarviihan se bakteereja sitten. Niinpä kauhomaan multaa Pirkan sieviin valkoisiin sukkahousuihin (varsin soveliasta, ehh) ja altaisiin. Tuossa vaiheessa oli jo kasvit kummassakin ja surullisen kuuluisa salamatkustaja tuossa isommassa. Tästä meni aikaa noin 3-4 päivää ja padam! Nitriitit paukkas taivaisiin, ei JBL:n asteikko (loppuu yhteen) riitä. Ph on kohonnut myös, nitraateista ei haisuakaan edelleenkään.
Sääliksi käy tuota nuoliaista, joutuu tuollaisen myrkyn seassa elämään. Onneksi en lähteny kaloja ostamaan, Bactozym-paketin mukaanhan kaloja voi hankkia jo vuorokauden kuluttua tuon aineen annostelusta! Mä olen hieman pettynyt. Mutta opin ainakin että järjen käyttö on sallittua.
Sääliksi käy tuota nuoliaista, joutuu tuollaisen myrkyn seassa elämään. Onneksi en lähteny kaloja ostamaan, Bactozym-paketin mukaanhan kaloja voi hankkia jo vuorokauden kuluttua tuon aineen annostelusta! Mä olen hieman pettynyt. Mutta opin ainakin että järjen käyttö on sallittua.
"Mä luin jostain..."
Mä kävin tuol Lahden Faunattares ja siellä taas sanottiin, että ei tarvii ostaa mitää aineita, senkus laitat veden ja hiekan altaaseen ja sit vaan suodatin, valot ja lämppäri päälle.. Kyllä se siitä lähtee pyörii..
Olin siin vähän sille ett eikö multaa, hirvensarvisuolaa.. Ei mitää.. Senkus laitat mööpelin toimintaa ja odotat kuukauden..
On jokseenkin sellainen ett päätä on sekoitettu taas aika hurjasti..![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olin siin vähän sille ett eikö multaa, hirvensarvisuolaa.. Ei mitää.. Senkus laitat mööpelin toimintaa ja odotat kuukauden..

On jokseenkin sellainen ett päätä on sekoitettu taas aika hurjasti..
Bactozymistä täällä on tapeltu vaikka kuinka kauan.
Mulla on kuitenkin ihan hyviä kokemuksia Bactozymistä. Kirjoittelin jokunen viikko sitten seuraavaa:
[itse itseään lainaten]
Omakohtaisia kokemuksia kypsytyksestä:
Meillä kävi alussa niin, että hiekan laittamisen jälkeen vesi oli tietysti sameaa (pölyssä), kirkastui sitten viikoksi, yhtäkkiä sameni kahdeksi päiväksi (sumun näköistä) ja sitten oli taas kirkasta.
Arvot 10 päivää vesien laskemisen jälkeen: nitriittiä 0.1, nitraattia 12, Ph 7, GH 4, KH 0.5.
Sitten tuosta taas 4 päivää:
Nitriiitti alle 0.1, nitraattia 10-15, Ph 7.3, KH 2, GH 5, Co2 3.1.
Joo, kypsytettiin monien haukkumalla Bactozymillä. Vähintään kaksi viikkoa siis menee ennenkuin voi harkita kaloja.
[/itse itseään lainaten]
Bactozymiä laitettiin Helsinkiläisen akvakaupan ohjeen mukaan (eikä pakkauksen ohjeen mukaan).
Kotiloakvamme kypsytettiin sitten vaihtelun vuoksi perinteisillä keinoilla.
Mulla on kuitenkin ihan hyviä kokemuksia Bactozymistä. Kirjoittelin jokunen viikko sitten seuraavaa:
[itse itseään lainaten]
Omakohtaisia kokemuksia kypsytyksestä:
Meillä kävi alussa niin, että hiekan laittamisen jälkeen vesi oli tietysti sameaa (pölyssä), kirkastui sitten viikoksi, yhtäkkiä sameni kahdeksi päiväksi (sumun näköistä) ja sitten oli taas kirkasta.
Arvot 10 päivää vesien laskemisen jälkeen: nitriittiä 0.1, nitraattia 12, Ph 7, GH 4, KH 0.5.
Sitten tuosta taas 4 päivää:
Nitriiitti alle 0.1, nitraattia 10-15, Ph 7.3, KH 2, GH 5, Co2 3.1.
Joo, kypsytettiin monien haukkumalla Bactozymillä. Vähintään kaksi viikkoa siis menee ennenkuin voi harkita kaloja.
[/itse itseään lainaten]
Bactozymiä laitettiin Helsinkiläisen akvakaupan ohjeen mukaan (eikä pakkauksen ohjeen mukaan).
Kotiloakvamme kypsytettiin sitten vaihtelun vuoksi perinteisillä keinoilla.
1. 3. ja 7. päivä? No jaa. Ehkei se vaan mene kaikilla (varsinkaan minulla, heh) niinko kirjoissa sanotaan. Mua jäi nyt vaan mietityttämään, että olisko tuo nitriitti lähteny nousemaan ilman Bactozymiä? Siis tavallaan au naturell? Jossain täällä foorumin syövereissä olikin juttua kasvikypsytyksestä. Vaikka sama kai se on miten kypsyy, kunhan kypsyy. Tästä lausahduksesta saattaa tulla sapiskaa.Bactozymiä laitettiin Helsinkiläisen akvakaupan ohjeen mukaan (eikä pakkauksen ohjeen mukaan).

"Mä luin jostain..."
Nitriittiä nyt vähintään pitäisi varoa, vaikka jotkut sen sallivatkin. ("Perinteinen" kalallinen kypsytys.)Mandinka kirjoitti: Mua jäi nyt vaan mietityttämään, että olisko tuo nitriitti lähteny nousemaan ilman Bactozymiä? Siis tavallaan au naturell? Jossain täällä foorumin syövereissä olikin juttua kasvikypsytyksestä. Vaikka sama kai se on miten kypsyy, kunhan kypsyy. Tästä lausahduksesta saattaa tulla sapiskaa.
Sen sijaan ei tule nitriittiä, jos ei ruokita ja näin pelkällä odottamisella typpibakteerit eivät kasva, mutta tietysti vesiarvotkin pysyvät hyvinä. Kolli voi tehdä kokeen: Ota kraanasta vettä lasiin ja mittaa sen vesiarvojen muuttumista: ei se myrkylliseksi muutu sen enempää mitä lasiin alunperin joutui. (Typenkierto: ruuan valkuaisaineesta syntyy ammoniumia ja ammonium muuttuu nitriitiksi ja nitriitti nitraatiksi. Eli jos ei laiteta kaloja heti altaaseen, niin pitää vähintään alkaa ruokkimaan sitä kalanruualla. Silloin vasta kehitystä on odotettavissa. )
Takaisin kalalliseen kypsytykseen: Mitä vähemmän on kaloja (ruokintaa), sitä vähemmän tulee nitriittiä. Kun nitriittiä muodostuu vähän, voi se muodostua myös edelleen nitraatiksi helpommin, niin ettei nitriittiä päästä mittaamaan tavallisilla mittareilla. Lisäksi pitoisuuksia vähentää vedenvaihdot. Onhan huomattava että usein vasta viikon kahden tai jopa kolmen viikon päästä nitriitti on noustakseen mitattavaksi asti.
Au naturel on todennäköistä ja ihmetellä täytyy että ilman vertailukohtaa ollaan valmiita uskomaan juuri sen yhden kapselin osuus. Tästä on tehty AW:ssakin esiteltyjä kokeita, joissa ei Bactozym näyttänyt ainakaan vaikuttavan. Sen ei muistaakseni edes luvata sisältävän eläviä bakteereita, joten ympiksi siitä ei ole. Typpibakteerit on tultava jotakin muuta kautta akvaarioon.
Parhaimmillaan se saattaisi parantaa typpibakteerien kasvua jonkin verran, mikäli sen sisältämiä aineita muuten sattuu puuttumaan. Tuollaistakaan tulosta en kylläkään ole nähnyt ko. valmisteesta. Jospa joku sellaisen vielä esittää? (Enhän minä kaikkea ole nähnyt, ei sinne päinkään!)
ps. Ei se kasvikypsytys ole missään syövereissä, vaan ihan noin vuorokausi sitten lähetettynä hoito-osioon. Kaloja laitettiin paljon, kuten kasvejakin. Vähemmillä kaloilla nitriitti ei varmaankaan olisi noussut niin korkeaksi kuin siinä. Jos leikkimään alkaa, on tiedettävä myös omien kalojensa sietokyky, joka vaihtelee suuresti lajeittain ja muutenkin.
Visualistin kirous on se, että luulee muiden tioetävän mitä tarkoittaa ilman että pukee sen sanoiksi.
Tarkennan nyt sen verran, etten saa Mengelen leimaa otsikkoon, että "sama se miten kypsyy" tarkoitti kalatonta. Bactozymillä tai ilman. Kasveilla tai ilman. Hirvensarvilla tai ilman. Kunhan kypsyy. Ajallisesti sitten lienee isojakin heittoja. Jos tässä rumbassa ei muuta ole oppinut, niin ainakin roimasti kärsivällisyyttä. Mikä minun tapauksessa on ihan hyvä.

Tarkennan nyt sen verran, etten saa Mengelen leimaa otsikkoon, että "sama se miten kypsyy" tarkoitti kalatonta. Bactozymillä tai ilman. Kasveilla tai ilman. Hirvensarvilla tai ilman. Kunhan kypsyy. Ajallisesti sitten lienee isojakin heittoja. Jos tässä rumbassa ei muuta ole oppinut, niin ainakin roimasti kärsivällisyyttä. Mikä minun tapauksessa on ihan hyvä.
"Mä luin jostain..."
liina kirjoitti: (Typenkierto: ruuan valkuaisaineesta syntyy ammoniumia ja ammonium muuttuu nitriitiksi ja nitriitti nitraatiksi. Eli jos ei laiteta kaloja heti altaaseen, niin pitää vähintään alkaa ruokkimaan sitä kalanruualla. Silloin vasta kehitystä on odotettavissa. )
Tietenkin jos Bactozym sisältäisi ammoniumia typiibakteerien ravinnoksi, sekin toimisi. Tämä olisi kuitenkin ristiriidassa että sitä suositellaan kalalliseen kypsytykseen.
Mandinka, en minä mitään ihmeitä olettanut , vaan vain kirjoituksesi osaltaan kirvoitti osallistumaan. Kun lainaa, se taidetaan helposti olettaa että siinä on jotakin väärin tms. Kunhan siitä jatkoin.
Kalallinen kypsytys on yleisin tapa aloittaa uusi akvaario. Se johtuu kaikenmaailman oppaista ja varsinkin yleisimmistä akvaariokaupan neuvoista. Minäkin olen joutunut tarkkailemaan kalojani 0,3-0,5:n mg/l nitriittivedessä ja todennut että "hyvin" menee. (Keskeytetty kalaton kypsytys, Kauhea huoli ja vedenvaihtorumba jne.) (Lisäsin suolaa, niin hengitys tasaantui.

Koska tuo kalallinen kypsytys on yleistä, olen pyrkinyt neuvomaan kuinka se voidaan hoitaa mahdollisimman sujuvasti. (Esim. multa on hyväksi.)
Kaikki eivät voi tai halua myöskään asuttaa kerralla akvaariota täyteen, mikä liittyy myös osaltaan aiheeseen.
Arveluttavaa ehkä puhua alkeissa näin, mutta valittavana on koko kirjo aloitustapoja. Toivottavasti vain valittaisiin sellainen, missä ei tule ongelmia. Kalaton vaihe on erinomainen juttu - vaikkapa tuo Kollin ehdottama kaksi viikkoa, kunhan muistaa ruokkia allasta ja ympätä hyvin.
No niin.. Mä nyt sit laitoin tuota Bactozymiä altaaseen, aloitusarvot oli seuraavat : No3 10, No2 0, GH 6, KH 3, pH 6,4.
Mittasin ekan kerran neljän tunnin jälkee ja arvot oli samat kuin aloitusarvot.. Sitten laitoin kourallisen multaa sukkahousuun ja suodattimen ulostulon* eteen.. (*Voiko sen vaikeammin sanoa..)
Tunti mullan lisäämisen jälkeen arvot on:
No3 25, No2 0, GH 6, KH 3, pH 6,4.
Mut sitten mua alkoi kaivelee yks juttu... Nouseeko nitriitti missään vaiheessa huippuun vai onko Bactozym sellainen et sitä ei pääse edes muodostumaan?
Ohjeessa oli seuraavanlainen annostus, 1. päivänä ja 7.päivänä(arvaatka kuka blondi katsoi ensimmäisenä kalenterin päivämääriä
) 2 kapselia sataa (100) litraa kohti..
Ohjeessa sanotaa et kalat voi heti seuraavana päivänä laittaa akvaan, mitä en tosin aio tehdä, mut mites toi sit kun sitä ainetta pitäis lisätä viel viikon päästä...
Kannattaisko pitää akva ilman kaloja vielä viikon ja sit viikon pääst vesiarvojen kattelun jälkee vast laittaa?
Ja sit syy miks mä kyselen näin älyttömästi tän tuotteen käytöstä on se, et mä menin ostamaan tätä tuotetta Suomen suurimmasta eläinliikkeestä, mut en saanu minkäänlaista palvelua... Kukaan ei edes kysyny mitä oon vailla, kolme työntekijää vaan ihmetteli kuolleita kaloja..
Noh, olkoonkin isoin eläinliike Suomes, ni ei se palvelu oo juur minkäänlaista..![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mittasin ekan kerran neljän tunnin jälkee ja arvot oli samat kuin aloitusarvot.. Sitten laitoin kourallisen multaa sukkahousuun ja suodattimen ulostulon* eteen.. (*Voiko sen vaikeammin sanoa..)
Tunti mullan lisäämisen jälkeen arvot on:
No3 25, No2 0, GH 6, KH 3, pH 6,4.
Mut sitten mua alkoi kaivelee yks juttu... Nouseeko nitriitti missään vaiheessa huippuun vai onko Bactozym sellainen et sitä ei pääse edes muodostumaan?
Ohjeessa oli seuraavanlainen annostus, 1. päivänä ja 7.päivänä(arvaatka kuka blondi katsoi ensimmäisenä kalenterin päivämääriä

Ohjeessa sanotaa et kalat voi heti seuraavana päivänä laittaa akvaan, mitä en tosin aio tehdä, mut mites toi sit kun sitä ainetta pitäis lisätä viel viikon päästä...
Kannattaisko pitää akva ilman kaloja vielä viikon ja sit viikon pääst vesiarvojen kattelun jälkee vast laittaa?
Ja sit syy miks mä kyselen näin älyttömästi tän tuotteen käytöstä on se, et mä menin ostamaan tätä tuotetta Suomen suurimmasta eläinliikkeestä, mut en saanu minkäänlaista palvelua... Kukaan ei edes kysyny mitä oon vailla, kolme työntekijää vaan ihmetteli kuolleita kaloja..
Noh, olkoonkin isoin eläinliike Suomes, ni ei se palvelu oo juur minkäänlaista..
Laita nyt ne kalat mukaan, jos kerran tuolle linjalle lähdit. Ja kestävät ensikalat. Tai sitten alat ruokkia allasta kalattomana joko kalanruualla tai kalanruualla ja ammoniumilla. Odottelu ei muuten auta. Tarvitaan siis ammoniumia joko kalojen tuomana tai ilman kaloja. Ei siellä paljoakaan muuten tapahtu, enemmänkin takapakkia.
Tottakai vesi pysyy hyvänä jos vain odottelee. Sitten kalojen kanssa vasta tilanne muuttuu, kun ammoniumia alkaa tulemaan. Typenkierto akvaariossa: ammoniun-> nitriitti-> nitraatti. Ammoniumia tuottavat ruokitut kalat ja ruokinta (myös ruokinta ilman kaloja). Ei tule nitriittiä eikä nitraattia ilman ammoniumia! Ilman ammoniumia ja nitriittiä eivät typpibakteerit elä eivätkä kasva. Se tarkoittaa ettei akvaario kypsy.
(Bactozymista ei jaeta kunnollisia tietoja missään. Nitriitin nousua se ei estä kokemuksien mukaan, mutta sen saattaa estää lisäämäsi mullan toivon mukaan sisältämät typpibakteerit, jos asutat altaan. Harkitse kuitenkin kalatonta kypsytystä. Siihen tarvitaan ammoniumia altaaseen.)
Tottakai vesi pysyy hyvänä jos vain odottelee. Sitten kalojen kanssa vasta tilanne muuttuu, kun ammoniumia alkaa tulemaan. Typenkierto akvaariossa: ammoniun-> nitriitti-> nitraatti. Ammoniumia tuottavat ruokitut kalat ja ruokinta (myös ruokinta ilman kaloja). Ei tule nitriittiä eikä nitraattia ilman ammoniumia! Ilman ammoniumia ja nitriittiä eivät typpibakteerit elä eivätkä kasva. Se tarkoittaa ettei akvaario kypsy.
(Bactozymista ei jaeta kunnollisia tietoja missään. Nitriitin nousua se ei estä kokemuksien mukaan, mutta sen saattaa estää lisäämäsi mullan toivon mukaan sisältämät typpibakteerit, jos asutat altaan. Harkitse kuitenkin kalatonta kypsytystä. Siihen tarvitaan ammoniumia altaaseen.)
erica kirjoitti:aloitusarvot oli seuraavat : No3 10
Mikäs sen nitraatin näin nosti? Tuskin sentään kypsyminen, vaikkaTunti mullan lisäämisen jälkeen arvot on: No3 25
nitraatti olikin nollissa.
Mainosten mukaan pitäisi pienentää nitraattipiikkiä, ei häivyttääNouseeko nitriitti missään vaiheessa huippuun vai onko Bactozym sellainen et sitä ei pääse edes muodostumaan?
sitä kokonaan.
Ei se kaloille vaarallista ole, jos sitä tarkoitat.mut mites toi sit kun sitä ainetta pitäis lisätä viel viikon päästä...
Niin minä tekisin jaKannattaisko pitää akva ilman kaloja vielä viikon ja sit viikon pääst vesiarvojen kattelun jälkee vast laittaa?
ruokkisin bakuja tämän väliajan kalanruoalla.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
Multa oli ehkä lannoitettu, josta tuli jonkin verran. Mutta monet nitraattitestit ovat tuollaisia, näyttävät kertoen tuloksen moninkertaiseksi. Sillä ei ole tässä kypsytyksessä väliä, koska muutokset ovat olennaisia. (Tietysti voi tutkia vielä testin toimintaa ja mahdollisesti palauttaa se kauppaan. Virheellinen tuotehan on vaihdettava toimivaan tai muuten korvattava.)lilo kirjoitti:Mikäs sen nitraatin näin nosti? Tuskin sentään kypsyminen, vaikka
nitraatti olikin nollissa.
-----
Ei se kaloille vaarallista ole, jos sitä tarkoitat.mut mites toi sit kun sitä ainetta pitäis lisätä viel viikon päästä...
----
Koska se ei ole kaloille vaarallista, se tuskin voinee sisältää pääravinteita typpibakteereille.

Voi kun kertoisivatkin rehellisesti mitä se sisältää ja mihin perustuu.

Ohjeiden mukaan, jos ensikalat laitetaan hetiliina kirjoitti:Samalla huomataan että ohje *vain Bactozymiä veteen ja odottelua ennen kaloja* on järjetön.
seuraavana päivänä, mukaan tulee myös kalanruoka + kalojen eritteet,
jolloin kuullostaa suht järkevältä. JOS nitriitti pysyisi aisoissa.
Parin viikon odottelu ennen kalojen tuomista ilman ruokintaa on eri asia.
Samaa mieltä. On se aivan eri asia seisottaaIhmettelin sen valmisteen ohjeita, oli jotenkin hajanaiset tai puutteelliset..
vettä pari viikkoa kuin tuoda pioneerikalat ja ruokkia niitä ja saada
bakteereille purtavaa samalla.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Miksi vettä pitäisi seisottaa pari viikkoa. Eikö olisi mielekkäämpää aloittaa välittömästi kalaton kypstys:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/kypsytys.php
Siinä ei kiusata kaloja, ja säästyy rahaa.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Siinä ei kiusata kaloja, ja säästyy rahaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Ei miksikään, siitä ei ole mitään hyötyä. Bactozyin ohjeet ovat mielestäni puutteelliset,jarvij kirjoitti:Miksi vettä pitäisi seisottaa pari viikkoa.
koska siellä annetaan kuva että voi tuoda kalat jo seuraavana päivänä,
tai sitten joskus. 'Tai sitten joskus'-vaihtoehdolla (jos ei ole käytetty muita
ymppejä), on tilanne aivan sama kuin ensimmäisenä päivänä (allas ei ole kypsä)
Kyllä. Parempi kuitenkin edes kalallinen kypsytys kuin ei kypsytystäEikö olisi mielekkäämpää aloittaa välittömästi kalaton kypstys:
Siinä ei kiusata kaloja, ja säästyy rahaa.
ollenkaan (ts. akvaario tänään ja huomenna KAIKKI kalat).
Kyllä tuokin kypsyy ihan varmasti ja on kypsytystä tuossa mielessä. Vaikka sitten kuolleiden kalojen tuomalla ammoniumilla.lilo kirjoitti: Parempi kuitenkin edes kalallinen kypsytys kuin ei kypsytystä
ollenkaan (ts. akvaario tänään ja huomenna KAIKKI kalat).

Taikka miten se 'kasvikypsytys' nyt olikaan. Kypsytyksen käsitettä ei pitäisi ehkä laajentaa ollenkaan kypsyyden tuontiin jollain keinolla, jolloin kypsytystä ei tarvita. Bactozym ei ole osoittanut toimivuuttaan tässä.
Kypsyttäminen=typpibakteeriston synnyttäminen. Kypsyyden tuonti=typpibakteeriston siirtäminen. Ideaa.liina kirjoitti:Kypsytyksen käsitettä ei pitäisi ehkä laajentaa ollenkaan kypsyyden tuontiin jollain keinolla, jolloin kypsytystä ei tarvita.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ei synnyttäminen, vaan kasvattaminen. Ei tuonti, vaan siirto.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
Mä nyt tein sen vaikka uhosin etten laita kaloja altaaseen ku vasta viikon päästä.. Laitoin kaikki kalat altaaseen...
Aikaa on nyt kulunu 12 tuntia, ei ruumiita. Neonit vetää rallia minkä kerkeevät, on aikamoinen ero tuo 67litraisesta 250 litraiseen..
Luotan hyvään tuuriin nyt..
Arvot on pysyny samana eilisestä, ei muutoksia.. Näkyvyys hyvä, kasvit kukoistaa..
Huomasin myös uusia asukkeja tulleen uuteen akvaan, pienen pieniä kotiloita.. Luulin eliminoineeni kaikki vanhassa akvassa..Luulin väärin..
Tilannetietoja taas aamulla![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Aikaa on nyt kulunu 12 tuntia, ei ruumiita. Neonit vetää rallia minkä kerkeevät, on aikamoinen ero tuo 67litraisesta 250 litraiseen..
Luotan hyvään tuuriin nyt..
Arvot on pysyny samana eilisestä, ei muutoksia.. Näkyvyys hyvä, kasvit kukoistaa..
Huomasin myös uusia asukkeja tulleen uuteen akvaan, pienen pieniä kotiloita.. Luulin eliminoineeni kaikki vanhassa akvassa..Luulin väärin..
Tilannetietoja taas aamulla