Kokemusta kaupallisilla litkuilla kypsyttämisestä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kokemusta kaupallisilla litkuilla kypsyttämisestä?

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Tuossahan se tulikin. Eli onko kukaan saanut pyttyään pelkästään kaupallisilla tuotteilla ihan kunnolla kypsäksi? Onko vesi tosiaan ollut jo vuorokauden päästä siinä kunnossa että kalat voi saapua?

Tai onko joku todennut näiden olevan aivan hyödyttömiä?

Haluaisin kuulla kaikenlaisista Seran ym. bakteerivalmisteisiin ja muihin litkuihin liittyviä kokemuksia.
ryukin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ryukin »

Minulla on kokemuksia vain Nitrivecistä. On mielestäni aika lailla yhtä tyhjän kanssa. Ainakin minulla on molempiin altaisiin tullut tuo nitriittipiikki sen käytöstä huolimatta. Ja kypsyminen on kestänyt noin kuukauden. Seuraavan altaani kypsytän kalatta.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Kokemuksia ei ole (kuten varmaan sellaiset tietää jotka on tuota kypsyttää vai ei -keskustelua seuranneet :)), mutta ajattelin tähän mainita akvaariokauppiaasta jolta ostin akvan. Hän nimittäin oli jopa hivenen huvittunut kun en monesta tarjoamisesta huolimatta halunnut Nitriveciä. Pitää minuu vissiin vähän hölmönä, mut pitäköön vaan :mrgreen:
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Käytin pari Bactozym-kapselia 40-litraisen kypsymisen loppupuolella, kun altaassa oli jo kaloja ja sitkeästi nitriittiä. En huomannut mitään vaikutusta.
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja FishFisu »

Testasin Bactozymiä kalattoman kypsytyksen (ammoniakkia+kalanruokaa) lisänä, en havainnut mitään vaikutusta, meni ihan normaalin pitkän kaavan mukaan touhu ja ihan tappiinsa veti nitriitit ja nitraatit sen käytöstä huolimatta. Ymppinä oli 2 litraa akvasoraa nailonsukissa ja 1 pussi multaa nailonsukassa. Yhden suodatinpatruunan pesuvesi kanssa. 33 päivää! (163 litran akva)

Nyt vahingosta viisastuneena, jätin kalliin Bactozymin ostamatta. Imutin kypsää hiekkaa tuon edellisen kypsän altaan pohjalta tuonne uuteen (120 litranen akva) 5cm paksuudelta ja kraanasta vedet sekaan. Lämmitin ja suodatin, plus muutama kasvi. Alkumittauksena Nitriitti, Nitraatti ja ammoniakki. Jonka jälkeen akvaan 5ml ammoniakkiliuosta. Sitten se protputteli sillä määrällä muutaman päivän, kunnes nitriittiä alkoi ilmetä. Sen jälkeen joka ilta samaan aikaan 2ml ammoniakkiliuosta ja juuri ennen sen laittoa nitriitti testi. Sama joka päivä, kunnes ennen ammoniakin laittoa edellisen illan (ammoniakki on kadonnut) lisä on muuttunut nitriitin kautta nitraatiksi, eli nitriitti on 0. Kypsytykseen tällä tavalla meni 18 päivää. Olen vakuuttunut, että ympin määrä on se ratkaisevin ja omalta kohdaltani luen kyllä ihan liruiksi nuo kaupalliset tökötit (tosin en ole käyttänyt kuin tuota yhtä, heh). Jos tulisi Suomeen markkinoille kaupallista tököttiä jossa oikeita basilleja, niin ottaisin asian harkintaan vasta sitten. Muussa tapauksessa juttu menee meillä jatkossakin näin - uusi allas tulossa ensi viikolla :mrgreen:
Ajattele pieniä ja yksinkertaisia unelmia ja toteuta niistä joka päivä yksi.
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Minulla oli kai parempi tuuri tai tuote. Harmi kun en nimeä muista. Faunattaresta typpi-bakteeri (ei baktozym) joka oli kapseleissa jauheena. Kyllä sillä nitriittipiikin sai kahden viikon päähän joka laski neljäntenä päivänä alkamisestaan. Aivan uudet sorat ja suodattimet. Puolikas kalanruokatabletti päivittäin murkinaksi.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
FishFisu
Senior Member
Senior Member

paitsi että typpi-bakteeria ei Suomesta tietääkseni saa myytävän tuotteen muodossa laisinkaan. :roll: Taisi siis olla jotain basillien kasvuympäristöön suotuisasti vaikuttavaa yms. tuo tuote. Tosin erittäin hienoa jos jollakulla on ollut jotain apuakin noista kaupallisista tuotteista, maksavatkin niin rutosti. Tuossa 160 litraisessa, jossa vähempi ymppiä, meni tasan viikko (piikki=kun nitriitti arvot on tapissaan), 120 litraisessa nitriittipiikin sai aikaiseksi muutamassa päivässä. 160 litraisessa alkoi laskea nitriittipiikki 6 päivän kuluttua noususta, siis siitä päivästä kun arvot oli eka kerran tapissaan ja 120 litraisessa 4:n päivän jälkeen.
111na
Elite Member
Elite Member

Taidatte puhua eri menetelmistä. Kalojen kanssa on ihan tavallista että nitriitti alkaa nousta vasta parin viikon päästä luettavalle tasolle, koska ammoniumia muodostuu altaaseen silloin vain vähän.
FishFisu
Senior Member
Senior Member

voipi olla. kalaton kypsytys on itselläni kyseessä, minkä varmaan tuossa taisin jo mainitakin. On varmaan näissä yhteyksissä hyvä kertoa tosiaan myös se onko akvassa ollut mistä lähtien myös kaloja ja minkä verran (koko kalasto vai vain muutama)...kaupallisten aineiden yhteydessä akvakauppiaat lie herkemmin myyvät pienen erän kaloja.
111na
Elite Member
Elite Member

Kypsytysaineitten osuus näissä kokemuksissa on mahdoton arvata. Yleisesti ja todistetusti aineista ei ole ympiksi, vaan ymppi tulee jossain muodossa, vaikka pienenäkin kasvien ja kaliojen mukana. Kuitenkin on joillain aineilla todettu tietyissä kokeissa ehkäpä kolmasosan nopeampaa kehittymistäkin kuin ilman ainetta. Siksi jos heitetään kalat heti purkkiin, voi noilla aineilla olla jopa ratkaisevakin merkitys kalojen selviämisessä. Suosittelisin kuitenkin ymppiä mullasta ja ammoniumin lähdettä vähintään valkuaisainepitoisen ruuan muodossa muutamaksi viikoksi ennen ensi kaloja. Kaloja pitää laittaa tällaisessä menettelyssä portaittain, sopivasti kerrallaan.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kunnolla kalattomasti kypsytettyyn kaikki kalat laitetaan sitten kerralla, jolloin sekä reviirit että kaikki ekolokerot täyttyvät eikä uusien kalojen jälkeen mene taas tappeluksi ja uuden nokkimisjärjestyksen ja ekolokeroiden jakamiseksi. Se olisi sekä srtessaavaa että potentiaalien tautibakteerien leviämistä edistänää.
Viimeksi muokannut jarvij, 23:47, 14.08.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
111na
Elite Member
Elite Member

Juu ja unohtui sanoa että portaittain pitää lisätä kaloja niin, että karanteenia käytetään. Ja toki huomioida että kaloille löytyy omat paikkansa akvaariossa. Hirveän usein näkee ihmisten akvaariokuvia, missä on vain pohjahiekka ja muutama kasvi, ehkä yksi puu ja kivi. Ei sellaisessa auta edes riittävä tila, kun kaikki on samaa tilaa ja näkyvyyttä.

Poissa silmistä on poissa mielestä.
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Juu eli taidan tehdä alkuperäisen suunnitelmani mukaan ja seurata orjallisesti aquahoidon ohjeita.

Tähän kypsyttämiseen liittyen että oottekos te käyttäneet ihan 10% ammoniakkia, hirvensarvisuolaa vai salmiakkijauhetta? Mistä on parhaat kokemukset? Ja mistäs näitä kyseisiä aineita saa?

Ja kun tarkoitus on siis kypsyttää näin alkuun vain ~50 litrainen karanteenipytty josta sitten saadaan ison 400 litraisen akvan saapuessa hiekat sun muut ympiksi niin kuinkas paljon sinne pitäisi kukkamultaa suunnilleen laittaa (siis siihen pieneen)? Ja olisiko paras tehdä tämä multa pieneen vesimäärään ja vesi akvaarioon - juttu vai laittaa multa suodattimeen tai sukkahousuun? Ja suodatin tulee tässä pienessä muuten olemaan vain sisäsuodatin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Noissa kaikissa aineissa on ammoniumia, joten niiden välillä ei ole eroja toiminnan kannalta. Sensijaan eroja on niiden saatavuudessa ja hinnassa.
Ammoniakkia apteekista
Ammoniumkloridia eli puhdasta salmiakkia apteekista
Ammoniumkarbonaattia eli hirvensarvisuolaa elintarvikeliikkeiden maustehyllystä ja apteekista

Koska määrät ovat suhteellisen vähäisiä ja lopullisessa vedenvaihossa pitoisuus alenee ei sillä ole isommin merkitystä, mitä noista veteen jää:
Ammoniakista siis nitraattia
Ammoniumklodidista nitraattia ja kloridia
Ammoniumkarbonaatista nitraattia ja karbonaattia, vetykarbonaattia ja hiilihappoa (tähän vaikuttaa veden pH ja kovuus jne.)
FishFisu
Senior Member
Senior Member

*Viltzu* kirjoitti: Tähän kypsyttämiseen liittyen että oottekos te käyttäneet ihan 10% ammoniakkia, hirvensarvisuolaa vai salmiakkijauhetta? Mistä on parhaat kokemukset? Ja mistäs näitä kyseisiä aineita saa?
10%ttista ammoniakkia löytyi apoteekin jääkaapista. Itsekin säilytän sitä nykyisin jääkaapissa, kuulemma säilyvyys parempi. 100ml purkki riittää mainiosti kahden rapiat 100 litraisen altaan kypsytykseen. 120 litraiseni ja 163 litraiseni kypsytin 100ml:lla, vaikka epäilin, että jää tuota runsaasti yli. Säilyvyy oli kuitenkin johonni 2006 saakka, joten ei oisi sekään haitannut. Tuo 10%ttinen on kaikkein helpoin musta mitata. Apoteekista kandee ostaa 1ml:n ja 5ml:n kertakäyttöruiskuja (ilman piikkiä) että saa annostella suoraan veteen. Varovainen saa olla ettei räiski iholleen sitä, on syövyttävää. Ostin kyllä hirvensarvensuolaakin apoteekista loma-ajalle tuon ruokinta-automaatin annosteltavaksi, mutta se kehno kehveli raksutti koko kaksi viikkoa, tipauttamatta lähes yhtään mitään siitä hirvensarvensuolasta akvan veteen. Oikean annoksen mittaaminen tuosta jauheesta oli kyllä tuskaa. Piti apoteekkaria pyytää että mittais erilliseen purkkiin 1mg annoksen että voi verrata onko kasa yhtä iso...ostettaessa muista sanoa mihin hommaan se tulee eli akvaariokalojen pissan ja kakin matkimiseen että saa akvan basillit kypsytettyä ilman kaloja. Nimittäin käytetään myös räjähteissä ja saattavat siksi olla vähän epäluuloisia :mrgreen:
*Viltzu* kirjoitti:Ja kun tarkoitus on siis kypsyttää näin alkuun vain ~50 litrainen karanteenipytty josta sitten saadaan ison 400 litraisen akvan saapuessa hiekat sun muut ympiksi niin kuinkas paljon sinne pitäisi kukkamultaa suunnilleen laittaa (siis siihen pieneen)? Ja olisiko paras tehdä tämä multa pieneen vesimäärään ja vesi akvaarioon - juttu vai laittaa multa suodattimeen tai sukkahousuun? Ja suodatin tulee tässä pienessä muuten olemaan vain sisäsuodatin.
Jos sulla on terve kypsä akvaario jossa siis terveitä kaloja, niin paras ymppi minusta lähtenee siitä. Kukkamultajuttua olen käyttänyt muiden ymppien lisänä, mutta onhan niissäkin typpibasilleja, että onnistuu ihan hyvin tuollakin sydeemillä. Periaate on että mitä enempi sen parempi, tai ainakin melkein. Voit lotrata kaiken akvaan pantavan veden niin että heität multaa ämpäriin annat sen laskeutua ja valutat akvaan niin että multa jää ämpärin pohjalle. Lisäksi voit laittaa kukkaruukuista multaa nailonisiin kertakäyttösukkahousuihin (miel. ruskea, kun valkoisesta saattaa liueta jotain valkaisuaineita) ja sukkahousun pää solmulle. Itse olen käyttänyt noista semmoisia nailonisia puolisukkaversioita, näyttävät siistimmälle. Mistä tahansa maitokaupasta saa halvalla. Suodattimeen voipi varmaan laittaa vaikka kourallisen, jos haluaa. Joko siitä mistä se imee vedet sisäänsä tai suoraan sinne patruunan sekahan. Mitä enemmän alussa on ymppiä, sitä nopeammin niitä on enemmän. Jos on yksi basilli, jakaantumisen jälkeen niitä on kaksi, kun taas jos on miljoona basillia, jakaantumisen jälkeen kaksi miljoonaa. viisammat korjatkoot, jälleen. Mulla on vasta kahden akvaarion ammoniakkikypsytys takana.
111na
Elite Member
Elite Member

Ei se jauheenkaan annostus niin tarkkaa ole. Ja jos tarkka haluaa olla, sen voi liuottaa tiettyyn vesimäärään. Mutta puoli teelusikallista hirvensarvensuolaa painaa 2 grammaa ja 5mg/l ammoniakkia vastaava annostus on 1,35g/100l vettä.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=20597

Tärkeää on ettei laita paljoa yli 5mg/l ja odottaa nitriitin nousua ennen jatkoannostusta. Sillä 5mg/l kertalisäyksellä syntyy jo 12-13 mg/l nitriittiä ja siitä noin 17 mg/l nitraattia. Tämä on tärkeää huomioida tietenkin ammoniakillakin!

Minä valitsin hirvensarvensuolaa, koska se oli valmiiksi pakatussa pussissa ja on hyvää säilymään. Hintakin oli pieni, muistaakseni 1,2 euroa 30 grammaa. (Siitä pussistakin saa annostuksen jakamalla se aina puoliksi: 15g - 7,5 - 3,75 - 1,875. )
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

FishFisu: Mutta kun mulla ei ole mitään akvaariota vaan karanteenipytty ja iso tulee olemaan ensimmäiset niin karanteenipytyn kanssa joudun käyttämään kukkamultaa.

Mä ton ammoniakin määrän kanssa pyydään sitten täältä ihan kädestäpitäen - opastusta kun homma tulee ajankohtaseksi. Pyttyjäkään kun ei olla vielä hankittu. Eli tässä alustavasti vasta selvittelen.

Vieläkin olis mukava kuulla ihmisten mielipiteitä siitä mikä noista kolmesta ammoniakki - jutusta on parasta. Ja hintojakin olisi ehkä hyvä kuulla. Mitäköhän niistä akvaarioihmiset käyttävät yleisimmin? Pitäisiköhän pistää oikein äänestys pystyyn... Luin jostain että 10% ammoniakissa olisi inhottava haju tai jotain...?

Miten kasvit selviää tästä ammoniakilla, salmiakilla tai hirvensarvisuolalla kypsyttelystä? Missä vaiheessa ne olisi hyvä pyttyyn läntätä?

Tarkoitukseni oli ostaa ja pistää kypsymään se karanteenipytty ja alkaa sitten haalia kasveja jotka voisi siellä karanteenissa odotella ison akvaarion saapumista. Mutta jos ammoniakki ei tee niille oikein hyvää niin missäs minä niitä sitten jemmaan?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Mitä useampi kokki, sitä huonompi soppa, joten viittaan jatkossakin sivuilleni. :mrgreen:
111na
Elite Member
Elite Member

Se on ihan sama mitä ammoniumia valitset. Jos pyydät 10% liuosta pulloon, selviät tietysti helpolla laskemisella. Pistävän hajuista se kuitenkin on, että siinä menee nenä rikki jos sitä erehtyy pullosta haistamaan. Tietysti voit tehdä jauheesta itse vastaavan vahvuisen liuoksen ihan peruskoulun matematiikalla. :)

Kasveja laittaisin vasta kun akvaario on kypsä tai kun nitraattiakin alkaa muodostua. Jos ammonium on korkealla ja nitraatti alhaalla, kasvit saattavat kuolla. Vai oliko se niin: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=23189

Soppa vasta valmistuu ja näyttää maukkaalta, kunhan ei laita liikaa ammoniumia alussa, kuten useimmat tekevät. :D
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Hui, uskallankohan minä alkaa leikkimään tuollaisilla tappoaineilla? Oiskohan salmiakki tai hirvensarvisuola sitten hmm... vaarattomampaa käyttää? Kun mä oon tosi hyvä sähläämään tämmösten juttujen kanssa nimim. tuotan kemianopettajalleni ylimääräisiä ryppyjä.
111na
Elite Member
Elite Member

Jauheet vasta vahvoja ovatkin.. mutta eivät haise niin ja ovat yhdisteinä vähemmän reaktiivisia. Annostelun kanssa pitää olla sopivan tarkka ts. laskea oikein oman altaan annostus kaikilla vaihtoehdoilla.

Ei ne mitään tappoaineita ole, mutta ei lasten ulottuville yms. :D
Viimeksi muokannut 111na, 12:49, 15.08.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

*Viltzu* kirjoitti:Hui, uskallankohan minä alkaa leikkimään tuollaisilla tappoaineilla? Oiskohan salmiakki tai hirvensarvisuola sitten hmm... vaarattomampaa käyttää? Kun mä oon tosi hyvä sähläämään tämmösten juttujen kanssa nimim. tuotan kemianopettajalleni ylimääräisiä ryppyjä.
Itse olen käyttänyt 10% ammoniakkiliuosta. Ei ole kädet syöpynyt tai nenä irronnut kunhan vain varovaisesti käsittelee :) Käsien ihon olen huomannut hieman kuivuneen, kun olen akvaarion kasveja käsitellyt välillä ilman hanskoja. Johtunee veden seassa olevasta ammoniakista.

Mut kannatta varmastikin valita se mikä itsestä tuntuu parhaalta ettei yöunia menetä [;)]

Jos ostat ammoniakkiliuosta, kannattaa myös sen yhteydessä mainita mihin tarkoitukseen. Ymmärtääkseni eivät apteekissa ihan kaikille myy piikittömiäkään ruiskuja. Toiset käyttää nuuskan laittamiseen ja tuollainen 5ml:n ruisku on vissiinkin siihen juuri sopiva.
Syövyttävän aineen kanssa ruisku tuntuu turvallisemmalta kuin mittalusikka eli kannattava hankinta mielestäni.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Hirvensarvisuola kuulluu maustekaappiin. Sitä käytetään mm. mausteena leivonnassa.
Kuuluu siis tappoaineisiin siinä missä kaneli, inkivääri ja pippuri. :mrgreen:
111na
Elite Member
Elite Member

Puree pippurikin joskus pahasti, jos vaikka silmää erehtyy hieraisemaan ruuanlaitossa. Varsinkin chili. :D

Hirvensarvensuolapussissa sanotaan että leivinjauheena kahvileipään enintään 9g/kg, joten onkohan siinä jotakin että maha menee sekaisin tai jotakin ei niin terveellistä vaikutusta. Pussissa on puhdasta ammoniumbikarbonaattia, pakkaaja Vitabalans Oy, Hämeenlinna.
FishFisu
Senior Member
Senior Member

*Viltzu* kirjoitti:FishFisu: Mutta kun mulla ei ole mitään akvaariota vaan karanteenipytty ja iso tulee olemaan ensimmäiset niin karanteenipytyn kanssa joudun käyttämään kukkamultaa.?
Sitten toi kukkamulta on ihan ok. Kunhan ne basillit jossain muodossa tulee akvaan, esim. just kukkamultaveden ja kukkamultaymppien muodossa.
*Viltzu* kirjoitti:Mä ton ammoniakin määrän kanssa pyydään sitten täältä ihan kädestäpitäen - opastusta kun homma tulee ajankohtaseksi. Pyttyjäkään kun ei olla vielä hankittu. Eli tässä alustavasti vasta selvittelen.?
Liuosta tosiaan tuloo 5ml 100 litraa kohden siinä eka päivänä ja itte olen laittanut sen illalla. Lisätä ei tarvitse lisää uutta, ennenkuin alkaa muuttua nitriitiksi. Kun sitä ilmenee 2,5ml 100l kohden ok. Ei se musta ole haissut kuin laittovaiheessa ja sen jälkeen haisu katoaa nopeasti. Kemialliselle se musta haisee, ei "pahalle". Ihan hyvin sitä voi musta käyttää, mutta aivan sama mitä noista tököteistä, kunhan annostukset suht oikeita. 50 litraan saa 2,5ml imaistua siihen 5ml:n ruiskuun leikiten. Siinä on suoraan sopiva määrä, jos allas on noin 50 litraa. Ukkokultani on herkkä hajuille, eikä ole valittanut tuosta ammoniakkiliuoksesta yhtikäs mitään.
*Viltzu* kirjoitti:Vieläkin olis mukava kuulla ihmisten mielipiteitä siitä mikä noista kolmesta ammoniakki - jutusta on parasta. Ja hintojakin olisi ehkä hyvä kuulla. Mitäköhän niistä akvaarioihmiset käyttävät yleisimmin? Pitäisiköhän pistää oikein äänestys pystyyn... Luin jostain että 10% ammoniakissa olisi inhottava haju tai jotain...??
3,50-3.90 taisi meidän apteekissa toi 100ml pullo maksaa. Ja riitti kahden päälle 100 litraisen kypsyttämiseen. 50ml:kin lie riittäisi siulle, jos semmoisia pulloja on saatavilla. Ei sitä pullosta kannata haistaa, ärsyttää limakalvoja. Tunari se on täälläkin, mutta noilla ruiskuilla selviää todella hyvin. Yhtä ja samaa ruiskua olen käyttänyt ja huljannut sen vedessä aina käytön jälkeen. yhdesti osui pikkutippa kädelle ja alkoi kirvellä, mutta pesin sen heti pois. Mitään jälkeä ei jäänyt.
*Viltzu* kirjoitti:Miten kasvit selviää tästä ammoniakilla, salmiakilla tai hirvensarvisuolalla kypsyttelystä? Missä vaiheessa ne olisi hyvä pyttyyn läntätä?
Kasveja ei ole pakko olla kypsytyksen aikana tai ne voi lisätä loppuvaiheessa. Mulla ei ole yksikään kasvi kuollut, mutta osa on muuttunut hieman kärsineen näköiseksi. Eka akvaan laitoin vasta lähempänä kypsymistä kasvit, toisessa oli lähes alusta asti. Jos kasveja ostaa, niin ehkä on paras hieman ensin kypsytellä, niin eivät kärsi isoista ammoniakki tai nitriittimääristä. Edelleen miekin osotan tuonne järvij:n sivuille, siellä on asiaan myös kasveista+kypsytyksestä. http://www.aquahoito.info/suomi/aloitte ... psytys.php
*Viltzu* kirjoitti:Tarkoitukseni oli ostaa ja pistää kypsymään se karanteenipytty ja alkaa sitten haalia kasveja jotka voisi siellä karanteenissa odotella ison akvaarion saapumista. Mutta jos ammoniakki ei tee niille oikein hyvää niin missäs minä niitä sitten jemmaan?
Melkein suosittelisin joko ostamaan ja lätkäisemään sinne karanteenipyttyyn, jossa valot sen 10h päällä tai ostamaan myöhemmin. Ilman valoa ämpärissä ne ei kauhian kauaa selviä.
Viimeksi muokannut FishFisu, 15:40, 15.08.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”