Lumpeen karsinta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lotta
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 15:00, 18.02.2002
Paikkakunta: Finland

Lumpeen karsinta

Viesti Kirjoittaja lotta »

Ostin 340 l altaaseeni lumpeen (lajista ei tietoa) joka on nyt vallannut puolet altaasta kun annoin sen tehdä kelluslehtiä.
Mitähän se meinaisi jos leikkaisin kaikki lehdet pois, alkaisiko tehdä vedenalaisia lehtiä vai tekeekö se nyt vain niitä kelluslehtiä kun se tavallaan tietää että se on mahdollista?
Vai kannattaisiko leikata suurin osa lehdistä pois ja jättää muutama jäljelle ja sitten uudet pinnalle tulevat lehdet leikata heti pois?

Lotta
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Minä olen karsinut omaa lummettani vain napsimalla liiat lehdet pois. Lumme pysyy läjässä (siis ei valtaa koko altaan pintaa) ja kukkii säännöllisesti. Jos haluat lopettaa lumpeesi kelluslehtien tekemisen, ei liene muuta keinoa kuin leikata kaikki lehdet irti. Itse en ole moista toimenpidettä koskaan tehnyt, enkä tiedä toimiiko, mutta niin kauan kun mukulassa on kiinni yksikin kelluslehti, on turha uposlehtiä odotella.

T: Mari
TanTan
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 12:33, 05.03.2002
Paikkakunta: Vantaa

Hih.

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Tämähän ei sitten millään lailla liity asiaan, oli vain niin kovin huvittava tuo ilmaisu lumpeesta, joka tietää millaisia lehtiä se voi tehdä.

Kih kih.

Hauska muistilla varustettu lumme :D . Mutta mistäs minä sen voisin tietää, vaikka olisikin...

(Yhtään ei väsytä)

t.
Parasta ihmisessä on koira.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Mari kirjoitti:niin kauan kun mukulassa on kiinni yksikin kelluslehti, on turha uposlehtiä odotella.
Onhan näitä lummelajeja, jotka yrittävät silloin tällöin alkaa puskemaan kelluslehtiä, mutta hyvin pysyvät aisoissa ja ymmärtävät lopettaa kun ne nyhdetään irti. Sitä en sitten tiedä miten lumme käyttäytyy karsintayrityksiin jos siinä on pelkästään kelluslehtiä.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”