Onko suodatin käytössä

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Onko suodatin käytössä

Viesti Kirjoittaja rambi »

Käytätteko vaahdottajan lisäksi myös suodatinpatruunoita, nyt kun puolet kaloista on vessanpöntössä niin ajattelin jotain muutoksia tulevaisuudessa, usealla merkilla on myös vaahdotinsysteemissä suodatuspatruunat, onko niistä hyötyä (olen aikasemmin lukenut että vain haittaa niistä olis) välillä vaikuttaa että pelkkää vaahdottaja ei poista sitä kalojen aiheuttamaa kuormitusta vedestä.
Kommentteja asiaan.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Re: Onko suodatin käytössä

Viesti Kirjoittaja Mikael »

rambi kirjoitti:...vaikuttaa että pelkkää vaahdottaja ei poista sitä kalojen aiheuttamaa kuormitusta vedestä.
Kommentteja asiaan.
1) Vähemmän kaloja. 2) Aikaa tankille saada tasapaino.
Pane kädet ristiin vähäksi aikaa ja katsele vain tankkia. [;)]
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Re: Onko suodatin käytössä

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

rambi kirjoitti: nyt kun puolet kaloista on vessanpöntössä...
Ikävää kuulla. Mitkä kaloistasi kuoli? Oliko syynä se pilkkutauti, vai epäiletkö että ammonium tai nitriittitasot nousi? Entäs korallit?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko suodatin käytössä

Viesti Kirjoittaja rambi »

mikkokoo kirjoitti:
rambi kirjoitti: nyt kun puolet kaloista on vessanpöntössä...
Ikävää kuulla. Mitkä kaloistasi kuoli? Oliko syynä se pilkkutauti, vai epäiletkö että ammonium tai nitriittitasot nousi? Entäs korallit?
Kuolleita tähän asti: mandariinikala, yksi vuokkokala, palettivälskäri.
Muutama välskäri vielä akvaariossa, niistä toinen on kohta valmis, en vaan saa niitä millään vielä kiinni, saavissa on vuokkokala ja pinsettikala Tetran lääkekuurilla.
Alussa luulin pillkutautia mutta nyt uskon että kyseessä on jotkut loiset tai samettitauti, ainakin oireet on semmoiset. Kalojen silmässä on harmaa kalvo ja iho pikkasen samettimainen.
Vaikea sanoa mistä tauti tuli, mutta uskon että joko paletti tai keltavälskärin mukana.
Veden arvoissa ei ole paljon moittimista, nitriitti on 0,1 ja nitraatti alle 5 (tai sitten päinvastoin ne arvot), ph 8,2.
Jatkan korallilinjalla kunnes kaikki on ok ja jatkossa pidän kaupasta ostettuja kaloja 2 viikkoa karanteenissa ennen kun laitan ne altaaseen.
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Re: Onko suodatin käytössä

Viesti Kirjoittaja simppu »

rambi kirjoitti:Käytätteko vaahdottajan lisäksi myös suodatinpatruunoita, nyt kun puolet kaloista on vessanpöntössä niin ajattelin jotain muutoksia tulevaisuudessa, usealla merkilla on myös vaahdotinsysteemissä suodatuspatruunat, onko niistä hyötyä (olen aikasemmin lukenut että vain haittaa niistä olis) välillä vaikuttaa että pelkkää vaahdottaja ei poista sitä kalojen aiheuttamaa kuormitusta vedestä.
Kommentteja asiaan.
Siloin tällöin laitan hiilipussin muutamaksi päiväksi ala-altaaseen. Muuten ei ole elävänkiven lisäksi mitään ylimääräistä kemiallista/biologista puhdistusta.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Karanteeni olis kyllä kova juttu. Monesti kun esim. siniriutassa olen kaloja kattellu, on niillä näkynyt erilaisia taudin merkkejä. En tarkoita paikka olisi mitenkään huono, päin vastoin, mutta sielläkään ei hienot kalat kauaa kerkiä olemaan karanteenissa ennenkuin ne ostetaan pois! Paha vain kuin ei tähän luukkuun mahu karanteeniallasta oikein mihinkään.

Suodatuksesta, itse käytän n. 5l ulkosuodatinta kerran kuussa akvaariossa n. 6-10 tunnin ajan. Pöllytän kivistä ja pohjasta kaiken irtilähtevän veteen kädellä, ja annan imurin imee sen pois. Tätä toistan noin puolen tunnin välein, kunnes mitään ei enään irtoa.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

amon kirjoitti:Karanteeni olis kyllä kova juttu. Monesti kun esim. siniriutassa olen kaloja kattellu, on niillä näkynyt erilaisia taudin merkkejä. En tarkoita paikka olisi mitenkään huono, päin vastoin, mutta sielläkään ei hienot kalat kauaa kerkiä olemaan karanteenissa ennenkuin ne ostetaan pois! Paha vain kuin ei tähän luukkuun mahu karanteeniallasta oikein mihinkään.

Suodatuksesta, itse käytän n. 5l ulkosuodatinta kerran kuussa akvaariossa n. 6-10 tunnin ajan. Pöllytän kivistä ja pohjasta kaiken irtilähtevän veteen kädellä, ja annan imurin imee sen pois. Tätä toistan noin puolen tunnin välein, kunnes mitään ei enään irtoa.
Olen kyllä usein huomannut kaupoissa että noin viikon kuluttua kalojen saapumisesta niitä kuolee pois tai sitten on selviä sairastumisen merkkejä.
Niitä pitäis jo kaupassa pitää ainakin viikon karanteenissa, mutta kun merikaloja tulee aika vähän niin ostajat on innokkaita viemään ne heti (kuuluun itse myös siihen joukkoon).
Aika hyvä keksintö käyttää suodatusta vaikka kerran kuussa siivouksen yhteydessä. Käytän itse sisäsuodatinta kun olen roskaa kiveltä pyyhkinyt pois.
Seuraavaksi ajattelin ostaa Tunzen pumppuun semmoisen suodatin patruunaan, niin sitä on helppo laitta pumppuun aina kun tarvetta on.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”