Kasvit ja keskikovan veden vaihto pehmeään; kuinka nopeasti?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Kasvit ja keskikovan veden vaihto pehmeään; kuinka nopeasti?

Viesti Kirjoittaja jennali »

Heips! :) Eli tälläiseen tilanteeseen neuvoja kipeästi kaipailen: Keskikovasta vedestä lähti millikset uusiin koteihin ja tuo vedenkovetus ei ole enää tarpeen. Allas siis on nyt tyhjillään kaloista ja odottaa pehmeänveden kalastoa jossain vaiheessa.

Nyt mietinkin, että miten nopeasti tuon vedenkovuuden uskaltaa tiputella, ettei kasvit suuttuisi kovin..? :? Kasvistooni kuuluu; intianvesitähdikki (normiversio ja se pinkkilatvainen..), rusolehteä ( punaista, erilajikkeita), anubiaita (nanaa ja yksi isompi anubias), melalehtiä, hentorotalaa ja jaavansaniaista tavallista sekä windelöviä. Nyt vedenkovuus on 9 (pudoteltu tuohon 9:n hitaasti 11 gh:sta) ja ph 7, jonka pudotan myös siihen 6-6,5 ainakin.
Osaisiko joku neuvoa ja onko omakohtaisia kokemuksia..?? :)
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kasvit ja keskikovan veden vaihto pehmeään; kuinka nopea

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Eipä tossa listassa ollu yhtään sellasta kasvista joka ei kestäisi muutosta vaikka kertalaakista. Toki jotain reaktiota saattaa vesiarvojen muutoksen mukana tulla, mutta veikkaan, että enemmän positiivisia.
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kasvit ja keskikovan veden vaihto pehmeään; kuinka nopea

Viesti Kirjoittaja jennali »

Teemu Salonen kirjoitti:Eipä tossa listassa ollu yhtään sellasta kasvista joka ei kestäisi muutosta vaikka kertalaakista. Toki jotain reaktiota saattaa vesiarvojen muutoksen mukana tulla, mutta veikkaan, että enemmän positiivisia.
Kiitos vastauksestasi! :)
Eniten minua epäilyttää nuo melalehdet ja intianvesitähdikkikin.. Mutta toisaalta, ne kaikki tulivat minulle pehmeänveden altaista, eivätkä suuttuneet, vaikka silloin joutuivatkin reilusti kovempaan veteen kuin mihin olivat tottuneet! :D Mutta jos melalehtikin suuttuu, niin kyllä se juurista taitaa uudet lehdet pukkata, totuttuaan uusiin vesiarvoihin.. Ja löytyyhän noita uusia kasveja, jos intianvesitähdikki tai muut noista päättävätkin suuttua ja kuolla pois! :D Olen vain kerrankin tyytyväinen altaan sisustukseen, niin yritän varjella sitä viimeiseen asti! :roll: :D

Miten muuten on, kun olen lukenut intianvesitähdikistä sellaista, ettei tykkäisi kasvaa pehmeässä vedessä, vaan tahtoo kuolla pois..? Sanovat että se tykkäisi selvästi edes vähän kovetetusta vedestä! 8O Toivottavasti näin ei ole, kun minä olen tykästynyt kovin tuohon intianvesitähdikin vihreyteen ja punertuviin latvoihin! :)
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kasvit ja keskikovan veden vaihto pehmeään; kuinka nopea

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Intianvesitähdikki on noista kasveista viimeinen joka ottaa osumaa. Se on rehu joka varmaan kasvais vaikka puhtaassa hapossa :)
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kasvit ja keskikovan veden vaihto pehmeään; kuinka nopea

Viesti Kirjoittaja jennali »

Teemu Salonen kirjoitti:Intianvesitähdikki on noista kasveista viimeinen joka ottaa osumaa. Se on rehu joka varmaan kasvais vaikka puhtaassa hapossa :)
Hahaa, no jospa sitä sitten uskaltaa vaikka 2 asteella viikossa lähteä tuota kovuutta tiputtelemaan sitten! :D
Kardinaalitetroja ajattelin sitten jossain vaiheessa tuonne laittaa, että jonkin verran on vielä matkaa sopivaan gh lukemaan! :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”