DIY nanoakvaario?

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

minikala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 16:15, 05.01.2014
Sukupuoli: Nainen

DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja minikala »

Haluaisin 63l projektini rinnalle jonkun kivan miniakvaarion. Ehkä n. puolet tuota nykyistä pienemmän. 30cmx30cmx30cm kokoista kaavailin.

Onkohan ihan tuhoontuomitto ajatus rakentaa Bilteman 4mm paksusta muovilasista (http://biltema.fi/fi/Rakentaminen/Muut/Muovilasi-26207/) edellä mainitsemieni mittojen mukainen pönttö? Vai pitääkö olla lasia? Ajatuksia?
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Anna palaa vaan, hyvin tuo tavara toimii.
minikala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 16:15, 05.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja minikala »

Kaituli kirjoitti:Anna palaa vaan, hyvin tuo tavara toimii.
Niin minäkin uskon!! Ja eihän tuossa paljoa häviä vaikkei toimisikaan, tuo tavara kun on halpaa. Pitääkin shoppailla lähiaikoina Biltemassa.

Millähän tuota lähtisi liimailemaan?
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Akryyliliiman luulisi toimivan. Tosin liimaputkilo maksaa varmasti enemmän kuin nuo lasit :D
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Yhden muoviavaarion aikanaan omistaneena suhtaudun materiaamiin epäillen.

- saatan toki olla väärässä, mutta yynyiteksti ei vakuuttanut minua siitä, että olisi "elävälle turvallista", ettei materiaalista mitää liukenisi veteen

- muovinen pinta voi käyttäytyä yllättävästi esimerkiksi levän kanssa. Saattaa olla (tai olla olematta), ettei levää saa tuosta pinnasta irtoamaan. Tämän muistan olleen muoviakvaarioiden suuri ongelma aikanaan. Huokoinen pinta ei pysynyt pitkään kirkkaana, vaan harmaantui ajan myötä.

Materiili sinänsä kuulostaa mielenkiintoiselta. Siinä voisi olla ideaa esim. Mattosuodatinta rakentaessa. Tosin taas sillä varauksella, ettei veteen liukene mitään vierasta. Kansilaseiksi varmaan passelia.

Pienet altaat, jos ei aivan design nanoa etsi, eivät ole kaupassakaan kovin kalliita.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Itsellä tuosta tavarasta kansi nanossa, mutta en kyllä suostuisi siitä allasta tekemään. Ja mainittakoon vielä että perustyökaluilla et siitä tee ainoatakaan oikeankokoista levyä. :)
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Suurinpiirtein samalla rahalla (29,00€) ja ilman vaivaa saat Akvaariokeskuksesta itsellesi 50x27x32cm (43l) kokolasiakvaarion. Ja kuten Aqualung totesi, tuota Bilteman muovilasia ei todellakaan ole helppo käsitellä - halkeilee ihan pirun helposti kun sitä yrittää leikata.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Tee se itse jutuissa ei aina ole ideana se että saa halvemmalla. Monia muitakin syitä on. Minä monesti teen itse kun tykkään tehdä kaikenlaista tekemisen ilosta. Joskus itse saa tehtyä parempaa ja sellaista mitä kaupasta ei saa. Tässä tapauksessa ainut syys myksi tekisin tuollaisen akvaarion on juuri se tekemisen ilo. Bilteman muovit maksaa jo 22€ ja akryyli liima jota itse juuri ostin maksoi 18€. Tuolla hinnalla saa jo lasisen pienen akvaarion joka on varmasti parempi kuin muovinen akvaario.

Pistetään tähän yksi mitä olen tehnyt mitä ei taida saada mistään. Suomen markasta tehty sormu.
Kuva
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Koomikko kirjoitti:Tee se itse jutuissa ei aina ole ideana se että saa halvemmalla. Monia muitakin syitä on. Minä monesti teen itse kun tykkään tehdä kaikenlaista tekemisen ilosta. Joskus itse saa tehtyä parempaa ja sellaista mitä kaupasta ei saa. Tässä tapauksessa ainut syys myksi tekisin tuollaisen akvaarion on juuri se tekemisen ilo. Bilteman muovit maksaa jo 22€ ja akryyli liima jota itse juuri ostin maksoi 18€. Tuolla hinnalla saa jo lasisen pienen akvaarion joka on varmasti parempi kuin muovinen akvaario.
Tässä tapauksessa hinta ei ole ainoa "rajoite" sillä materiaali on todellakin hankala käsitellä. Jos muovista haluaa tehdä akvaarion olisi akryyli (PMMA) parempi materiaali. Nopeasti tarkastettuna Etran sivuilta 5mm akryyli maksaa 72,73€/m2 (Alv 0%). Näinollen 30x30x30cm kippo tulisi materiaaleiltaan maksamaan 40,58€ (0,45m2 * 72,73€ * 1,24(alv)). Päälle vielä liimat ja tekemisen ilo.
Koomikko kirjoitti:Pistetään tähän yksi mitä olen tehnyt mitä ei taida saada mistään. Suomen markasta tehty sormu.
Kuva
Hieno
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
minikala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 16:15, 05.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja minikala »

Oho onpa tullut vastauksia! Hyviä pointteja tosiaan ja kiitokset annetuista vinkeistä! Akryyliliima voisi toimia, pitääkin tutkia.

Akvaariota en ajatellut tilata valmiina, koska olisi kivaa pitää pöydällä jotain itse tehtyä ja en kaupassa ole vielä nähnyt haluamani laista. Aina on liian pyöreät kulmat, liian suorakulmainen, kehykset, mustat silikonit, ruma pohja tai muuta... :D Minulla on täsmälleen mielessä millaisen nanon haluan. Ja haluan tehdä sen itse.

Tein tuohon nykyiseen akvaarioon kansilasit tuosta Bilteman muovilasista. Sitä saa valmiina 30cmx30cm paloina, eli tässä tapauksessa leikkaaminen ei varmaan ole tarpeellista.

Minuakin mietityttää hiukan levän tarrautuminen ja se, että sitä ei varmaan perinteisellä leväraapalla uskalla vetää pois, kun muovi naarmuuntuu pilalle niin herkästi.

Myrkyllisyyttäkin on varmasti hyvää miettä. Muovilasin sisältämä styreenihän on aika vaarallista, mutta eikös se tietyllä tapaa käsiteltynä muutu turvalliseksi? Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt. Ja koska Bilteman ohjeessa sanotaan, että muovilasi sopii kasvihuoneisiin, niin eikai siitä hirveästi mitään voi irrota? Kasvihuonehan paahtuu auringossa ja kastuu sateessa ja sisäpuolellekin tulee kosteutta joka tiivistyy muovilasin pinnassa tipahtelee sisällä kasvatettaviin vihanneksiin ym.

Ajattelin kaikesta huolimatta kokeilla. Jos valmis teos ei käykään akvaarioksi, saanpahan ainakin kivan kukkapurkin.

Ja Koomikon sormus on kyllä hieno!
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Kyllä niitä palikoita valitettavsti joutuu muovailemaan... Jotta saisit tehtyä 30x30cm 4mm levyistä 30x30x30cm kokoisen akvaarion pitäisi:
1. Pohjan olla 292mm * 292mm (pystylaseja ei kannata pistää pohjan päälle vaan rinnalle, joten kaikilta sivuilta 4mm pois)
2. Kahden sivun koko on 300mm * 300mm (kiva, ei tarvi tehdä mitään)
3. Kahden sivun koko on 292mm * 300mm (8mm pois reunasta)

Ja havainnollistava kuva vielä:
30x30x30.png
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Tuossa tuotekuvauksessa sanotaan, että:
Liukoisuus: Ei liukene veteen. Liukenee aromaattisiin liuottimiin.
Hyväksytty elintarvikekäyttöön: FDA 21 CFR 181.32

Eli jos siihen voi säilöä suolakurkkuja ja marjahilloa pariksi vuodeksi niin eiköhän sinne uskalla kalojakin laittaa.

Upea sormus Koomikko!
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja GTX »

minikala, millä työkalulla aiot Bilteman muovilevyä leikata? Kuten Sam tuossa yllä kertoi, niin levyjä on pakko leikata.

Käsin sahaamalla tuskin tulee riittävän suoraa ja siistiä. Koneella sahattaessa toi levy halkeilee ja sulaa todella helposti. Se on pehmeää, naarmuuntuu työstövaiheessa tai viimeistään puhdistettaessa. Itse tekeminen on hauskaa ja palkitsevaa, mutta valitse joku muu materiaali.
minikala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 16:15, 05.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja minikala »

Sam Salonen kirjoitti:Kyllä niitä palikoita valitettavsti joutuu muovailemaan... Jotta saisit tehtyä 30x30cm 4mm levyistä 30x30x30cm kokoisen akvaarion pitäisi:
1. Pohjan olla 292mm * 292mm (pystylaseja ei kannata pistää pohjan päälle vaan rinnalle, joten kaikilta sivuilta 4mm pois)
2. Kahden sivun koko on 300mm * 300mm (kiva, ei tarvi tehdä mitään)
3. Kahden sivun koko on 292mm * 300mm (8mm pois reunasta)

Ja havainnollistava kuva vielä:
30x30x30.png
Kiitokset havainnoillistavasta kuvasta! Enpä ottanut ollenkaan huomioon, että pitäisi muotoilla. :D
Kaituli kirjoitti:Tuossa tuotekuvauksessa sanotaan, että:
Liukoisuus: Ei liukene veteen. Liukenee aromaattisiin liuottimiin.
Hyväksytty elintarvikekäyttöön: FDA 21 CFR 181.32

Eli jos siihen voi säilöä suolakurkkuja ja marjahilloa pariksi vuodeksi niin eiköhän sinne uskalla kalojakin laittaa.
Näin se tosiaan on oltava, eihän elintarvikekäyttöön voisi hyväksyä mitään myrkyllisiä muoveja.
GTX kirjoitti:minikala, millä työkalulla aiot Bilteman muovilevyä leikata? Kuten Sam tuossa yllä kertoi, niin levyjä on pakko leikata.

Käsin sahaamalla tuskin tulee riittävän suoraa ja siistiä. Koneella sahattaessa toi levy halkeilee ja sulaa todella helposti. Se on pehmeää, naarmuuntuu työstövaiheessa tai viimeistään puhdistettaessa. Itse tekeminen on hauskaa ja palkitsevaa, mutta valitse joku muu materiaali.
Kansilaseja tehdessä sahasin muovia käsin ja se halkesi. Sitten sain lainaksi kuviosahan ja sillä sitä sai leikattua suht hyvin. Eli luultavasti käyttäisin kuviosahaa. Vai voisiko esim laminaattileikkuri (tai joku sen tapainen) toimia vai onko materiaali liian kovaa siihen?

Tästä Bilteman materiaalista suunnittelen tekeväni ainakin kokeiluversion. Pääsen vähän testaamaan kokamista ja mikäli lopputulos on mieleinen ja homma tuntuu kivalta, voisin tilata paremmat materiaalit, vaikka sitten ihan lasia tai parempaa ainakin muovia ja tehdä kunnollisen akvaarion. :)
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Bilteman tuotteesta ei ole kokemusta mutta akryyli levystä ja putkesta kyllä. Olen työstänyt noita nauhahiomakoneella, sirkkelillä, rautasahalla, porakoneella jne. Puukolla leikkaaminen onnistuu myös. Puukko väärinpäin käteen ja vedetään pikkuhiljaa lastua irti levystä. Monin eri työvälinein voi työstää mutta maltti on valttia kaikilla työkaluilla. Naarmuuntumisen voi estää elmukelmulla, teipillä tai kontaktimuovilla jota käytetään kirjojen päällystämiseen. Hiomisen jälkeen reunat voi sulattaa kiiltäviksi keittiössä käytettävällä töhöttimellä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
minikala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 16:15, 05.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja minikala »

Koomikko kirjoitti:Bilteman tuotteesta ei ole kokemusta mutta akryyli levystä ja putkesta kyllä. Olen työstänyt noita nauhahiomakoneella, sirkkelillä, rautasahalla, porakoneella jne. Puukolla leikkaaminen onnistuu myös. Puukko väärinpäin käteen ja vedetään pikkuhiljaa lastua irti levystä. Monin eri työvälinein voi työstää mutta maltti on valttia kaikilla työkaluilla. Naarmuuntumisen voi estää elmukelmulla, teipillä tai kontaktimuovilla jota käytetään kirjojen päällystämiseen. Hiomisen jälkeen reunat voi sulattaa kiiltäviksi keittiössä käytettävällä töhöttimellä.
Kiitos vinkeistä! :)
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja GTX »

Kuviosaha, jossa on työpöytä ja ohjuri voisi toimia, hienohampainen terä ja malttia. Leikkaantuu varmasti laminaattileikkurilla, mutta saattaa tulla halkeamia samalla, kokeile.
minikala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 16:15, 05.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja minikala »

GTX kirjoitti:Kuviosaha, jossa on työpöytä ja ohjuri voisi toimia, hienohampainen terä ja malttia. Leikkaantuu varmasti laminaattileikkurilla, mutta saattaa tulla halkeamia samalla, kokeile.
Voisinpa kokeilla, minulla kun on tuota materiaalia jämäpaloina ja laminaattileikkurin saan lainattua. Laminaatti leikkaantuu ainakin niin kätevästi, leikkautuisipa tuokin säröilemättä, olisi niin kätevää... :D
tounison
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 07:17, 09.05.2013
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja tounison »

Akryylia voi työstää yläjyrsimellä. Reuna liimataan hivenen yli ja suoralla laakerillisellä terällä tämä ylimääräinen pois. Tällä tapaa voi tehdä myös koloja...
> < ( ( ( ( °> ReefToni >< ( ( ( ( °>
stop dreaming start reefing
minikala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 16:15, 05.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja minikala »

tounison kirjoitti:Akryylia voi työstää yläjyrsimellä. Reuna liimataan hivenen yli ja suoralla laakerillisellä terällä tämä ylimääräinen pois. Tällä tapaa voi tehdä myös koloja...
Hyvä vinkki, kiitos!
Jari79
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 20:49, 30.10.2012

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja Jari79 »

Itse tein "kuution" neljästä tismalleen samankokoisesta sivu palasesta ja pohjalevyn mitoitin niiden mukaan. Silloin ei Tarvitse kuin leikata nimenomaan pohjalevyä. Akvasta ei tule ihan kuutio, mutta muuaman millin heitto ei pistä silmään.
minikala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 16:15, 05.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja minikala »

Jari79 kirjoitti:Itse tein "kuution" neljästä tismalleen samankokoisesta sivu palasesta ja pohjalevyn mitoitin niiden mukaan. Silloin ei Tarvitse kuin leikata nimenomaan pohjalevyä. Akvasta ei tule ihan kuutio, mutta muuaman millin heitto ei pistä silmään.
Kiitos vinkistä! Vaikuttaako toisenlainen liimaustapa sitten akvaarion tukevuuteen?
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

minikala kirjoitti:
Jari79 kirjoitti:Itse tein "kuution" neljästä tismalleen samankokoisesta sivu palasesta ja pohjalevyn mitoitin niiden mukaan. Silloin ei Tarvitse kuin leikata nimenomaan pohjalevyä. Akvasta ei tule ihan kuutio, mutta muuaman millin heitto ei pistä silmään.
Kiitos vinkistä! Vaikuttaako toisenlainen liimaustapa sitten akvaarion tukevuuteen?
Ei noissa mittaluokissa
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Miten tuossa tulee toisenlainen liimaustapa? Pohja sivujen sisällä kuten aina. Jos sivut ovat kaikki 30x30cm levyjä, tulee tankista 4mm seinämävahvuudella (en laske liimasauman 0,2mm mukaan nyt) 30x30,8x30cm kokoinen ja pohjalevy on 30x29,20cm. Tai näin ainakin itse käsitin Jari79:n tarkoittaneen.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: DIY nanoakvaario?

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Jari79 ajatuksen mukaan allas olisi 304 x 304 x 300mm, jos siis sivulevyt asettelee sillai limittäin niin että kukin levy on 300 x 300mm kokoinen. Pohja on tällöin 296 x 296mm.

Mutta kuva kertoo enemmän, en minä sitä muuten saanut mallinnettua päässäni :)
304x304x300.png
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”