Pallopartalevän jakaminen

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Pallopartalevän jakaminen

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Onnistuuko pallopartalevän jakaminen "tavallisessa" kotiakvaariossa? Vai kannattaako suosiolla ostaa vain useampi pallo kerralla...
Kasvavat kuulemma hitaasti, mutta mitä tuo käytännössä mahtaa tarkoittaa.
Huomaanko sen koskaan kasvaneen?
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Pallopartalevän jakaminen

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Se kasvaa toooosi hitaaasti. Eli nopeammin saat sitä esille ostamalla heti useamman. Jossain vaiheessa sen jakaminen tulee kuitenkin tarpeelliseks, sillä liian isoksi tultuaan se alkaa mädäntyä sisältä. Näin ainakin muistelisin.
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Pallopartalevän jakaminen

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Minä olen yrittänyt jakaa - tästä on jo kauan aikaa ja ne on yhä ruman näköisiä riekaleita :| Saksassa nuo ei maksa juuri mitään ...
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Pallopartalevän jakaminen

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Eihän tuo Suomessakaan paljoa maksa - eteenkään, jos verrataan harrastuksen muihin kustannuksiin.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Pallopartalevän jakaminen

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

pisarat2 kirjoitti:Eihän tuo Suomessakaan paljoa maksa - eteenkään, jos verrataan harrastuksen muihin kustannuksiin.
No Lohjan Faunattaressa ainakin pyysivät 6,90€ kappaleelta! Minusta se on hullu hinta yhdelle leväpallerolle. Saksassa maksoivat 0,97€ kpl kun sieltä tilasin.
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pallopartalevän jakaminen

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Pallopartalevä ei ole mikään "pelkkä leväpallero". Suojeltava laji, jota itse ainakin olen ostanut yli 10 euron hintaan. Mutta toki, tilatkaa vaan kaikki Saksasta.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Pallopartalevän jakaminen

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Pullahiiri kirjoitti: Mutta toki, tilatkaa vaan kaikki Saksasta.
Hui! Kenen varpaille nyt astuttiin?
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Pallopartalevän jakaminen

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Pullahiiri kirjoitti:Pallopartalevä ei ole mikään "pelkkä leväpallero". Suojeltava laji, jota itse ainakin olen ostanut yli 10 euron hintaan. Mutta toki, tilatkaa vaan kaikki Saksasta.
Totta ihmeessä ainakin minä tilaan sieltä mistä järkevällä hinnalla saan :-) Voithan sinä antaa kauppiaalle toisen kympin vielä tippiä niin tuntuu vielä paremmalta :-)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Pallopartalevän jakaminen

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Tuo halvalla saaminen on vähän sellainen kaksiteräinen miekka...
Monta asiaa saa halvalla ulkomaisista nettikaupoista, ja jos budjettiharrastaja löytää etsimänsä sieltä, niin kuka sitä voi kieltää, etteikö rahojaan saisi ulkomaille lähettää.

Tuossa tulee sitten se ero lähi- ja kaukonäköisen harrastajan välillä.
Lähelleen katsova harrastaja ei välttämättä tule miettineeksi sitä seikkaa, että kotimaisen kaupan tukemisella voisi olla myöhemmässä vaiheessa vaikutusta. Jos vaikkapa omalla paikkakunnalla toimii pieni akvaarioliike, on varmasti jokaisella sinne kannetulla eurolla merkitystä siinä vaiheessa, kun harrastaja haluaisikin jotakin sellaista, jota ei saksalaisesta nettikaupasta saakkaan - vaikkapa tietynlaisen/-värisen/-sukupuolisen kalan.
Tässä vaiheessa saattaa kauppias nostaa kädet ilmaan joko siitä syystä, että ei vaan ole kapasiteettia alkaa metsästää (halvalla) jotain spesifiä elukkaa, tai sitten kauppias vain sanoo, että ei onnistu, koska kyseessä on "huono asiakas" joka vasta muiden lähteiden kuivuttua tulee paikallisen kaupan luo.

Olen monen monta kertaa valinnut itse ostaa kalat, laitteet ynnä muut omalta lähikauppiaaltani hieman kalliimmalla, mutta aina se on pitkässä juoksussa kannattanut.
Näissä, kuten muissakin piireissä sana kiertää, ja ainakin tietääkseni itselläni on maine hyvänä asiakkaana, joka ensisijaisesti kannattaa kotimaisia liikketä. Tästä syystä on palvelun taso ollut kohdallani myöskin erinomainen, ja olen saanut esim. kaloja jopa tukkulistan ulkopuolelta.
Lisäksi "kanta-asiakkaalle" tarjotaan ennenpitkää tuotteita myös kantishintaan, ja väittäisin olevani tässävaiheessa jopa voiton puolella verrattuna siihen, että olisin maksanut satoja euroja rahtia kuljetusliikkeille vuosien mittaan.

Tietenkin jokainen tekee asiat omalla tyylillään, eikä sovi syyttää jos ihmiset toimivat sillä tavalla kuten haluavat.
Kannattaa kuitenkin miettiä ( jos siitä välittää) millaisia vaikutuksia voi pienilläkin valinnoilla olla jatkossa...
Tämähän ei nyt pallolevän jakamiseen liity millään tavalla... Kunhan puen ajatuksiani sanoiksi...
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pallopartalevän jakaminen

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Pointtina lähinnä se, mistä täällä on ennenkin keskusteltu, eli mitä enemmän porukka ostaa Saksasta niitä halvempia akvaariotuotteita niin sitä enemmän se haittaa suomalaisia kauppoja. Jokainen tekee mitä haluaa ja kantaa rahansa mihin haluaa mutta ei kannata sitten paljoa vinkua jos (ja kun, näinkin on tapahtunut täällä pk-seudulla kahden akvaariokaupan kohdalla) akvaariokauppoja alkaa häviämään Suomesta.

Itse maksan hyvin paljon mieluummin vaikkapa siitä pallopartalevästä enemmän kun tiedän tukevani sillä suomalaista yritystä. Myöskään se saksalainen nettikauppa ei korvaa sitä apua ja neuvoja, mitä äkillisissä ongelmatilanteissa suomalaisesta akvaariokaupasta saa.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pallopartalevän jakaminen

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Pullahiiri kirjoitti:Pointtina lähinnä se, mistä täällä on ennenkin keskusteltu, eli mitä enemmän porukka ostaa Saksasta niitä halvempia akvaariotuotteita niin sitä enemmän se haittaa suomalaisia kauppoja. Jokainen tekee mitä haluaa ja kantaa rahansa mihin haluaa mutta ei kannata sitten paljoa vinkua jos (ja kun, näinkin on tapahtunut täällä pk-seudulla kahden akvaariokaupan kohdalla) akvaariokauppoja alkaa häviämään Suomesta.

Itse maksan hyvin paljon mieluummin vaikkapa siitä pallopartalevästä enemmän kun tiedän tukevani sillä suomalaista yritystä. Myöskään se saksalainen nettikauppa ei korvaa sitä apua ja neuvoja, mitä äkillisissä ongelmatilanteissa suomalaisesta akvaariokaupasta saa.
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... a#p7002123
Luulen, että aika moni meistä Aqua-Webiläisistä ostaa ainakin joskus tai osan tuotteista Saksasta....Osa näyttäisi myös tukevan suomalaisia kivijalkaliikeitäkin roimasti, vaikka osa tuotteista tilataankin Saksasta.

En puolustele ketään enkä itseäni tai halua syyllistää muita, vaikka joskus tilaankin Zooplussasta "kamaa". Suurin osa tulee tilattua kotimaisista verkkokaupoista tai kivijalkaliikkeestä. Joskus vain unohtuu oma toiminta myös itseltäni kuten monelta muultakin. :P
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Pallopartalevän jakaminen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Asiasta aiheeseen:

Voi sen pallon jakaa ja parhaiten sekä siisteimmin se onnistuu mattopuukolla. Repiä sitä ei kannata.
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Pallopartalevän jakaminen

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Kaikkein hauskinta tässä ketjussa on se, etten alkuperäisenä aloittajana a) ollut tilaamassakaan kasvia Saksasta b) en edes tavoitellut kasvia mahdollisimman halvalla.
Nukkukaa siis yönne hyvin, ostin pallopartalevän ihan tuosta lähimmästä akvaarioliikkeestä.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Pallopartalevän jakaminen

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Mulla on itsestään miltei haljennut leväpallero nanossa. Taitaa olla pian pikkupallojen parturointi edessä. Ei ole mullakaan ennen onnistunut. Hajonnut vaan löysiksi epämuotoisiksi kappaleiksi, jos olen koittanut niitä kauniisti jakaa.

Ja Saksasta tuli muuten kerran tilauksessa ihan puolimätä leväpallero :mrgreen: , muistuipa vaan mieleeni semmoinenkin. Akvaariokaupassa sentään saa sen parhaimman itse valita ;) josta siitäkin ylellisyydestä tavallaan voin maksaa kuten muutenkin henk.kohtaisesta hyvästä palvelusta :).
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Pallopartalevän jakaminen

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

No lisääntyyhän se luonnostaankin jakautumalla, isommiten sen sisustasta kasvaa ontto ja lopulta se halkeaa. Kasvuvauhti on sellaiset puoli senttiä vuodessa keskimäärin.
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Pallopartalevän jakaminen

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Kasvuvauhti riippuu olosuhteista. Päätin kokeilla vuosi sitten parin nyrkin kokoisen laavakiven päällystämistä partalevällä. Revin pallon tai pari, ja kiinnitin siimalla kiveen. Muutaman kuukauden päästä oli kasvanut melkoinen pöheikkö, joka oli levinnyt myös läheiseen kantoon. Valaistuksena oli monimetallit ja reilu lannoitus. Tuosta partalevästä tulikin riesa, kun kasvu oli hallisematonta. Päädyin nakkaamaan kiven ja kannon ulos pakkaseen.
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Pallopartalevän jakaminen

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Päivityksenä tähän: hyvin kasvaa!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”