Akvaariot ja sähkönkulutus/maksut

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Akvaariot ja sähkönkulutus/maksut

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Tässä tuli mieleen aihe, jota olen miettinyt viimeisen vuoden aikana eli sähkölaskujen nousu. Minkälaisia allas ja tekniikkakokoonpanoja teillä on ja minkälaisia sähkölaskuja maksatte? Kaupunki? +muut tiedot asunnosta ja lämmityksestä ( eli tähän kuuluu kaikki jääkaapit etc. Myös tietysti eikä vaan pelkät altaat)

Eli mulla:
Asuinpaikka Vantaa, neliöitä 40,5
Altaita nyt pyörimässä kaksi näillä hinnoilla; 708 ja 30 l
Tekniikka; kaksi eheim proffa II ulkosuodatinta, sisäsuodattimet eheim 2252, 2048. Yksi pillisuodatin + Yhteensä neljä t8 loisteputkea päällä n.11h pvä. Yksi t5 pikkuloisteputki.
Sähkölasku n.170e /3kk.
Vantaan Energia siirto ja myynti (myynnin vaihdoin nyt)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Odemus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 16:48, 10.05.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaariot ja sähkönkulutus/maksut

Viesti Kirjoittaja Odemus »

Tässä keskustelu, jossa pohdittiin akvaarioharrastuksen sähkönkulutusta:
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... +kulutu%2A

Mä joskus laskin, että mulla akvaariot vie sähköä 86 kWh/kk. Ja sitten rahaksi muutettuna noin 8,6 e (olettaen 10 snt/kWh). Mulla sähköä vie lamput: 90 W 8 tuntia päivässä ja 108 W 8 tuntia päivässä ja suodattimet: 2028 20 W, 2226 25 W ja bioflow 3.0 6,5 W. Lämmittimiä en käytä ja niiden sähkönkulutusta olisikin aika vaikea arvioida.

Meidän sähkölasku on aikamoinen, kun mies harrastaa tietokoneita (voiko noin sanoa? :D ), joten sitä ei voi oikein verrata.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Akvaariot ja sähkönkulutus/maksut

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Aa, täytyypi käydä tuota topicia kurkkimas. Menny ihan ohi. Mä ajattelin ihan tuollee karkeesti että jos jollakulla esim puolet enemmän altaita vie vähemmän sähkö ku mulla ni täytyy alkaa etsiä mikä kämpäs vie enemmän sitten muuten.. Mulla kun on maksut noussu yli kaksinkertasesti lähiaikoina.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”