2 eri rihmakala-alalajia samassa altaassa?
Valvoja: Moderaattorit
-
PasEri
- Junior Member

- Viestit: 177
- Liittynyt: 09:59, 07.01.2012
- Akvaarioseurat: HAS
- Paikkakunta: Karjalohja
2 eri rihmakala-alalajia samassa altaassa?
Iltoja!
Olen tässä pohtinut seuraavaa ja yrittänyt selailla myös aiempia viestejä.
Akvassani asustaa 3 sinirihmaa (1u + 2n) litroja akvalla on hiukan vajaa 300l.
Kertokaahan kokeneemmat, voiko sinirihmakalan kanssa ajatella jotain muuta rihmaa asustamaan samaan akvaan?
Esim sinirihmat + kääpiörihmat, tahi sinirihmat + helmirihmakalat?
Onko akvan koon puolesta ok, jos rihmiksiä akvassa 5-6kpl?
Olen asiaa tiedustelut alan liikkeistä ja AW:n kauttakin olen yhden tahi kaksi kommenttia asian tiimoilta havainnut, pääsääntöisesti ei kai suositella - mutta mm. eräässä alan liikkeessä pks kerrottiin eri rihmisten soveltuvan samaan akvaan.
Käytännön kokemuksia asiasta?
Kiittäen,
Fisulan väki
Olen tässä pohtinut seuraavaa ja yrittänyt selailla myös aiempia viestejä.
Akvassani asustaa 3 sinirihmaa (1u + 2n) litroja akvalla on hiukan vajaa 300l.
Kertokaahan kokeneemmat, voiko sinirihmakalan kanssa ajatella jotain muuta rihmaa asustamaan samaan akvaan?
Esim sinirihmat + kääpiörihmat, tahi sinirihmat + helmirihmakalat?
Onko akvan koon puolesta ok, jos rihmiksiä akvassa 5-6kpl?
Olen asiaa tiedustelut alan liikkeistä ja AW:n kauttakin olen yhden tahi kaksi kommenttia asian tiimoilta havainnut, pääsääntöisesti ei kai suositella - mutta mm. eräässä alan liikkeessä pks kerrottiin eri rihmisten soveltuvan samaan akvaan.
Käytännön kokemuksia asiasta?
Kiittäen,
Fisulan väki
-
rybka
- Senior Member

- Viestit: 595
- Liittynyt: 17:00, 24.11.2010
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Riihimäki (+ Joensuu)
Re: 2 eri rihmakala-alalajia samassa altaassa?
Kaksi pienempää/rauhallisempaa rihmakalalajia voi tuon kokoisessa mennä oikeinkin mukavasti ilman mitään ongelmia. Mutta itse en edes harkitsisi sinirihman yhdistämistä muihin rihmoihin, jos tilaa ei olisi tuon enempää. On syytä muistaa, että rihmakalat(kin) ovat yksilöitä; joskus jokin epätodennäköinen kombinaatio voi toimia, joskus jopa ne kolme sinirihmaa 300-litraisessa voi olla liikaa, jos koiras kutukiihkossaan oikein pahapäiseksi äityy.
Oma pieni ja rauhallinen juovarihmakoiraanikin osasi lennätellä emäntiään pitkin akvaariota, kun sille päälle sattui, jolloin olin tyytyväinen, että litroja oli 250 ja kasvipuskia paljon.
Jos nyt välttämättä haluaa riskin ottaa, on kotona syytä olla vara-allas ja valmius ottaa se käyttöön hyvin nopeasti. Kuten sanottu, itse en lähtisi edes kokeilemaan, koska jälki voi olla ikävää - sellaiseksi tosin luen jo kireän tilanteen ja stressaantuneet kalat. Muihin vesikerroksiin on kuitenkin paljon vaihtoehtoja, jotka sopivat sinirihmankin kanssa paremmin samaan altaaseen.
Oma pieni ja rauhallinen juovarihmakoiraanikin osasi lennätellä emäntiään pitkin akvaariota, kun sille päälle sattui, jolloin olin tyytyväinen, että litroja oli 250 ja kasvipuskia paljon.
Jos nyt välttämättä haluaa riskin ottaa, on kotona syytä olla vara-allas ja valmius ottaa se käyttöön hyvin nopeasti. Kuten sanottu, itse en lähtisi edes kokeilemaan, koska jälki voi olla ikävää - sellaiseksi tosin luen jo kireän tilanteen ja stressaantuneet kalat. Muihin vesikerroksiin on kuitenkin paljon vaihtoehtoja, jotka sopivat sinirihmankin kanssa paremmin samaan altaaseen.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
-
PasEri
- Junior Member

- Viestit: 177
- Liittynyt: 09:59, 07.01.2012
- Akvaarioseurat: HAS
- Paikkakunta: Karjalohja
Re: 2 eri rihmakala-alalajia samassa altaassa?
Asia jäi aloittelijalle kummittelemaan, syystäkin.
Olen lukenut rihmiksistä monista lähteistä ja aiempaan viestiini olikin kommentoitu jo jotakin rihmojen yhteensopimattomuudesta.
Tähän tietoon olin ihan tyytynyt ja poissulkenut toisten rihmisten hankkimisen.
Miäs (akvaarion "teknikko") viähtynyt rihmoihin ja piipahtaessamme pks-seudulla sijaitsevassa alan erikoisliikkeessä, halusi asiasta vielä tiedustella.
Siellä liikkeen hlökuntaan kuulunut mies oli sitä mieltä, että tokihan rihmiksiä voi olla useampia "eri ala-lajeja" samassa akvassa.
Kovin on välillä hämmentävää - akvaopiskelijan elämä.
Kokeilulaboratoriota en ajatellut akvaani perustaa - kauniita seuralaisia varmasti sinirihmiksille löytyy, muistakin kuin toisista rihmiksistä!
Olen lukenut rihmiksistä monista lähteistä ja aiempaan viestiini olikin kommentoitu jo jotakin rihmojen yhteensopimattomuudesta.
Tähän tietoon olin ihan tyytynyt ja poissulkenut toisten rihmisten hankkimisen.
Miäs (akvaarion "teknikko") viähtynyt rihmoihin ja piipahtaessamme pks-seudulla sijaitsevassa alan erikoisliikkeessä, halusi asiasta vielä tiedustella.
Siellä liikkeen hlökuntaan kuulunut mies oli sitä mieltä, että tokihan rihmiksiä voi olla useampia "eri ala-lajeja" samassa akvassa.
Kovin on välillä hämmentävää - akvaopiskelijan elämä.
Kokeilulaboratoriota en ajatellut akvaani perustaa - kauniita seuralaisia varmasti sinirihmiksille löytyy, muistakin kuin toisista rihmiksistä!
-
Lauris
- Junior Member

- Viestit: 151
- Liittynyt: 15:47, 05.12.2008
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: PARAINEN
Re: 2 eri rihmakala-alalajia samassa altaassa?
Muut rihmakalat ovat rauhallisempia. Sinirihma on todellakin sellainen, kuin huhut antavat ymmärtää. Vaatii tilaa ympärilleen. Minulla oli 1sininen koiras+ 2naarasta ja 1 keltainen koiras+1 naaras. Se toinen keltainen naaras muutti yksinään toiseen altaaseen, kun ei tullut kenenkään kanssa toimeen, siis niiden rihmojen. Naaraille piilopaikkoja. Pitkä allas on hyvä, että pääsevät uimaan karkuun. Kutupesää koiras vahtii kiukkuisena. Naaraankin on osattava lähestyä kutupesän tehnyttä koirasta oikein, silloin kun se haluaa naaraan pesälle. En laittaisi ellei tosiaan vara akvaariota. Siinä ei ole aika oodotella. Tappavat toisensa, jos jääs seuraamaan miten tilanne kehtittyy...Muutaman viikon nuokin nahistelivat, kunnes löysivät tasapainon.
80l,110 l ja 430 l,
-
rybka
- Senior Member

- Viestit: 595
- Liittynyt: 17:00, 24.11.2010
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Riihimäki (+ Joensuu)
Re: 2 eri rihmakala-alalajia samassa altaassa?
Jep. Kannattaa tutustua rauhassa eri kalalajien vaatimuksiin ennen ostopäätöksen tekemistä. Viisasta on tosiaan myös kysellä ihmisten kokemuksia (täältäkin voi vaikka hakutoiminnolla etsiä, mitä sinirihmakalasta on vuosien myötä kirjoiteltu).
Rihmakaloja löytyy moneen lähtöön, pieniä ja isoja, rauhallisia ja ärhäkkäitä - teillä nyt sattuu olemaan juuri se pahapäisin sortti, jonka kanssa ei muita kannata yhdistää. Toisaalta se on kaunis ja kestävä. Jälkimmäistähän ei voi sanoa kaikista nykyisistä rihmakalakannoista (esimerkiksi juuri kääpiörihmat tuppaavat kupsahtelemaan alta aikayksikön). Sinirihmat kasvavat myös isoiksi, joten nuo kolme saavat kyllä lisää näyttävyyttä ajan myötä. Tosiaan suojapaikkoja kannattaa järjestää, niin perheriidat asettuvat helpommin.
Jos nyt niuhotan ja tartun tuohon "alalaji"-käsitteeseen, niin tässä tapauksessa on kyllä kyse eri lajeista ja niiden sopeutuvuudesta samaan akvaarioon
. Tosin sinirihmakalasta esiintyy kaksi virallista alalajiakin, Trichogaster trichopterus sumatranus ja T. trichopterus trichopterus. Ensin mainitusta on ymmärtääkseni jalostettu mm. keltainen ja marmorikuvioinen muoto. Samaa lajia ne silti ovat ja vaatimuksiltaan ja käytökseltään samanlaisia.
Rihmakaloja löytyy moneen lähtöön, pieniä ja isoja, rauhallisia ja ärhäkkäitä - teillä nyt sattuu olemaan juuri se pahapäisin sortti, jonka kanssa ei muita kannata yhdistää. Toisaalta se on kaunis ja kestävä. Jälkimmäistähän ei voi sanoa kaikista nykyisistä rihmakalakannoista (esimerkiksi juuri kääpiörihmat tuppaavat kupsahtelemaan alta aikayksikön). Sinirihmat kasvavat myös isoiksi, joten nuo kolme saavat kyllä lisää näyttävyyttä ajan myötä. Tosiaan suojapaikkoja kannattaa järjestää, niin perheriidat asettuvat helpommin.
Jos nyt niuhotan ja tartun tuohon "alalaji"-käsitteeseen, niin tässä tapauksessa on kyllä kyse eri lajeista ja niiden sopeutuvuudesta samaan akvaarioon
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Re: 2 eri rihmakala-alalajia samassa altaassa?
Pakko myöntää että minä en vastusta erilaisten rihmakalojen yhdistämistä samaan altaaseen.
Itsellä on ollut mm. tälläisiä yhdistelimiä;
-taisto ukko + 2 kääpiörihmakala ukkoa + korurihmakaloja ~4 allas 80L
-tasito ukko + kääpiörihmakala haaremi allas 120L
-taisto ukko ja neljä naarasta + kääpiörihmakala tytöt allas 120L -> ainoastaan tämä ongelma koska taistotytöt tappoivat 3 poikaa ja kiilakylkiä kasan
-korurihmakaloja + taisto allas 80L
-2 sinirihmakala naarasta + taisto poika + 2 kääpiörihmakala poikaa allas 120L
Mun mielestä ratkaisevaa on kalojen luonne ja se, että ei yhdistä montaa haaremia keskenään. Itse ottaisin sinirihmakaloja tai helmirihamkaloja (yleensä näitä isompia) joko yhden pojan/tytön tai muutaman naaraan, mutta en molempia sukupuolia samaan altaaseen, ellei kyseessä tosiaan ole joku parimetrinen allas.
esim. oma sinirihmakalanaaraani oli oikea altaan Mamma! Jos muut kalat kinastelivat se meni aina väliin ja erotti kinastelijat rihmiollaan. Uudet kalat otti vastaan avosylin; tunnusteli rihmoillaan ja sen jälkeen "uitti" uudet tulokkaat altaan ympäri ohjailemalla rihmoillaan uuden kalan kyljistä (siis sinirihmakala päällää uusi kala/parvi sen alapuolella). Jos altaaseen lisäsi jotain uutta, kuten kasveja, tämä naaras meni ensin tunnustelemaan ja vasta sitten muut asukit saivat mennä uuden jutun lähelle. Tämä kala eli melkein 10 vuotta ja sen käytös oli aina tälläista muista huolehtimista.
Fisula: millainen luonne sinirihmoillasi on, onko jo kutupuuhia näkynyt, agressiivisuutta havaittavissa? Jos kutuaikana ei näy agressiivisuutta muita kaloja kohtaan paljoakaan, itse voisin lisätä sekaan kääpiörihmakaloja tai taistelukalan. Toki se vara suunnitelma pitää olla jos tappeluksi menee. Ehkä liike voi ottaa kalat takaisin?
Itsellä on ollut mm. tälläisiä yhdistelimiä;
-taisto ukko + 2 kääpiörihmakala ukkoa + korurihmakaloja ~4 allas 80L
-tasito ukko + kääpiörihmakala haaremi allas 120L
-taisto ukko ja neljä naarasta + kääpiörihmakala tytöt allas 120L -> ainoastaan tämä ongelma koska taistotytöt tappoivat 3 poikaa ja kiilakylkiä kasan
-korurihmakaloja + taisto allas 80L
-2 sinirihmakala naarasta + taisto poika + 2 kääpiörihmakala poikaa allas 120L
Mun mielestä ratkaisevaa on kalojen luonne ja se, että ei yhdistä montaa haaremia keskenään. Itse ottaisin sinirihmakaloja tai helmirihamkaloja (yleensä näitä isompia) joko yhden pojan/tytön tai muutaman naaraan, mutta en molempia sukupuolia samaan altaaseen, ellei kyseessä tosiaan ole joku parimetrinen allas.
esim. oma sinirihmakalanaaraani oli oikea altaan Mamma! Jos muut kalat kinastelivat se meni aina väliin ja erotti kinastelijat rihmiollaan. Uudet kalat otti vastaan avosylin; tunnusteli rihmoillaan ja sen jälkeen "uitti" uudet tulokkaat altaan ympäri ohjailemalla rihmoillaan uuden kalan kyljistä (siis sinirihmakala päällää uusi kala/parvi sen alapuolella). Jos altaaseen lisäsi jotain uutta, kuten kasveja, tämä naaras meni ensin tunnustelemaan ja vasta sitten muut asukit saivat mennä uuden jutun lähelle. Tämä kala eli melkein 10 vuotta ja sen käytös oli aina tälläista muista huolehtimista.
Fisula: millainen luonne sinirihmoillasi on, onko jo kutupuuhia näkynyt, agressiivisuutta havaittavissa? Jos kutuaikana ei näy agressiivisuutta muita kaloja kohtaan paljoakaan, itse voisin lisätä sekaan kääpiörihmakaloja tai taistelukalan. Toki se vara suunnitelma pitää olla jos tappeluksi menee. Ehkä liike voi ottaa kalat takaisin?
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
-
PasEri
- Junior Member

- Viestit: 177
- Liittynyt: 09:59, 07.01.2012
- Akvaarioseurat: HAS
- Paikkakunta: Karjalohja
Re: 2 eri rihmakala-alalajia samassa altaassa?
Heissan!
Ja suuret kiitokset vastauksista. Hienoa, jaksamista ja tiedonjakamista aloitteleville kyselijöille riittää.
Oppimassahan tässä (viitaten omaan tilanteeseeni) ollaan, ja juurikin sitä tietoa hakemassa, jotta voitaisiin päätyä kalojen kannalta parhaisiin ratkaisuihin.
Akvaharrastukseni lähti hiukan huonosti käyntiin, hölmönä ja luottavaisena luotin erään lemmikkieläinliikkeen (jossa akvojen lisäksi siis myös muita eläimiä, eläinten tarvikkeita) myyjään, oletin häneltä saamani tiedon toki olevan asiantuntevaa. Huomasin pian, että tieto ei ollut tietoa, pikemminkin arvailua? Tästä syystä akvaariotani asustaa mm. kaksi partamonnia u + n. Kuten akvaharrastajat sen varmasti tietävät, hetken perästä niitä ei ole vain 2 - ehkäpä 200?
Tämä ei kuitenkaan ollut tavoitteeni
Onneksi toinen partamonneista pääsee hyvään uuteen kotiin, vaikkakin se muuttaminenkin ressaa kaloja. Ja kyllä tästä aloituksen hässäkästä ja ikävistäkin tilanteista oppia tuli sylin täydeltä.
Mielipiteitä kysymyksiin on ja saa olla erilaisia - kukin itse kantaa vastuunsa tehdyistä ratkaisuista.
Toivon siis saavani paljon tietoa ja erilaisia ajatuksia - näin pääsen tietoon, taitoon ja kokemukseen kiinni. Riskillä en halua pelailla, enkä myöskään tehdä koelaboratoriota omasta akvastani
Rihmikseni ovat kovin uteliasta porukkaa, rihmoillansa tutkivat lähes kaikkea eteen sattuvaa. Keskenään tuntuvat tulevan juttuun, eikä muidenkaan akvan asukkaiden kanssa ole tullut toraa. Aloittelijan silmin ovat ainakin toistaiseksi olleet leppoisia, sosiaalisia ja uteliaita kaloja
Ja suuret kiitokset vastauksista. Hienoa, jaksamista ja tiedonjakamista aloitteleville kyselijöille riittää.
Oppimassahan tässä (viitaten omaan tilanteeseeni) ollaan, ja juurikin sitä tietoa hakemassa, jotta voitaisiin päätyä kalojen kannalta parhaisiin ratkaisuihin.
Akvaharrastukseni lähti hiukan huonosti käyntiin, hölmönä ja luottavaisena luotin erään lemmikkieläinliikkeen (jossa akvojen lisäksi siis myös muita eläimiä, eläinten tarvikkeita) myyjään, oletin häneltä saamani tiedon toki olevan asiantuntevaa. Huomasin pian, että tieto ei ollut tietoa, pikemminkin arvailua? Tästä syystä akvaariotani asustaa mm. kaksi partamonnia u + n. Kuten akvaharrastajat sen varmasti tietävät, hetken perästä niitä ei ole vain 2 - ehkäpä 200?
Mielipiteitä kysymyksiin on ja saa olla erilaisia - kukin itse kantaa vastuunsa tehdyistä ratkaisuista.
Toivon siis saavani paljon tietoa ja erilaisia ajatuksia - näin pääsen tietoon, taitoon ja kokemukseen kiinni. Riskillä en halua pelailla, enkä myöskään tehdä koelaboratoriota omasta akvastani
Ei vallankaan niuhottamista, juurikin sitä tietoa, josta ylempänä mainisin!rybka kirjoitti:Jos nyt niuhotan ja tartun tuohon "alalaji"-käsitteeseen, niin tässä tapauksessa on kyllä kyse eri lajeista ja niiden sopeutuvuudesta samaan akvaarioon. Tosin sinirihmakalasta esiintyy kaksi virallista alalajiakin, Trichogaster trichopterus sumatranus ja T. trichopterus trichopterus. Ensin mainitusta on ymmärtääkseni jalostettu mm. keltainen ja marmorikuvioinen muoto. Samaa lajia ne silti ovat ja vaatimuksiltaan ja käytökseltään samanlaisia.
Luonteesta en ihan tarkasti osaa vielä sanoa, kalat ja harrastus niin uusia. Kutupuuhiin eivät vielä ole ryhtyneetHopotus kirjoitti:Fisula: millainen luonne sinirihmoillasi on, onko jo kutupuuhia näkynyt, agressiivisuutta havaittavissa? Jos kutuaikana ei näy agressiivisuutta muita kaloja kohtaan paljoakaan, itse voisin lisätä sekaan kääpiörihmakaloja tai taistelukalan. Toki se vara suunnitelma pitää olla jos tappeluksi menee. Ehkä liike voi ottaa kalat takaisin?
-
Lauris
- Junior Member

- Viestit: 151
- Liittynyt: 15:47, 05.12.2008
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: PARAINEN
Re: 2 eri rihmakala-alalajia samassa altaassa?
lämpöjä nostamalla ja isommalla vedenvaihdolla voi innostaa niitä kutemaan. Mulla oli pinnalla kilpukkaa, mikä on hyvä tuki kuplapesälle, pintavirtausta ei rihmiksille. Omia sinirihmoja on ikävä. Ovat kyllä vilkkaampia kuin kaverin helmirihmat.
80l,110 l ja 430 l,
-
heituliini
- Senior Member

- Viestit: 659
- Liittynyt: 23:13, 24.09.2011
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kaenuun korpi :D
Re: 2 eri rihmakala-alalajia samassa altaassa?
Itse olen pohtinut samaa asiaa. Minulla on 2 hunajarihmakalanaarasta ja yksi uros 63 -litraisessa altaassa. Menisiköhän tuohon mukaan sitten kääpiörihmakalaporukka tai pariskunta...? Ottaako ukot yhteen? Kokemusperäinen tieto olisi tietenkin kova juttu 
On ne vaan niiiiiiiiin ihania 
