Nitrivec puppua?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maukau
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Nitrivec puppua?

Viesti Kirjoittaja maukau »

No niin, parin vuoden tauon jälkeen taas akvaarioharrastuksen parissa. Kauheet vieroitusoireet oli!

Rakensin mattosuodattimen ja annoin altaan (tai siis veden) pyöriä laitteineen + hiekkoineen muutamia päiviä. Kävin ohimennen akvaarioliikkeessä tutkimassa vaikoimia. Tarkoituksena oli tehdä kalaton kypsytys, kunnes kauppias alkoi kehua Nitriveciä. Sen mukaan kalat voisi tuoda altaaseen jo vuorokauden päästä.

Lisäsin Nitrivecin. Kalat (murto-osan lopullisesta määrästä) toin kahden vuorokauden päästä Nitrivecin lisäämisestä suuren epäilyksen saattelemana. En oikein uskonut, että pullossa eläisi niin aktiivinen bakteerikanta, että se hoitaisi kypsytyksen noin vaan. Mistä ne bakteerit saisivat ravintonsa pullossaeloaikana. Vai onko ne jotain uinuvia bakteereita, jota ei happi kiinnosta?

Mittailin NO2&3:a pari kertaa päivässä. Arvot pysyivät täysin identtisenä puolitoista viikkoa, kunnes nitriitti lähti kipuamaan ylöspäin kymmenentenä päivänä. Onneksi minulla on toinen allas tyhjänä ja saan siirrettyä kalat sinne turvaan nitriittipiikin ajaksi.

Kysymys: mitä helvetin soopaa se aine on? Tai oikeastaan mitä soopaa se valmistaja väittää? Miten moni akvaarioneitsytharrastaja tietämättään antaa kalojensa kärsiä kovan nitriittipiikin luottaessaan valmistajan kauniisiin väitteisiin? Jos olisin toiminut kauppiaan ohjeiden mukaan (joka ilmeisesti jakelee neuvojaan Seran mainostuksen uhrina), olisi minulla allas täynnä kaloja juuri nitriittipiikin alla. Väitän, että suuri osa noviiseista olisi lopettanut jo nitriitin aktiivisen mittaamisen viikon jälkeen "kun ei ne nitriitit siitä mihinkään noussut vaikka toin kaloja" - jos edes mittaavat koko arvoa.

Hitto, että vetää kiukuksi kalojen puolesta. Taidan tehdä tehtaalle valituksen, joka ei tietenkään johda mihinkään. Kunhan nyt auon päätäni niille ja syytän eläinrääkkäyksestä.

Vai onko tuo aine toiminut jollain siten, että nitriittipiikkiä ei tule lainkaan?

Pyydän anteeksi, jos aihetta on käsitelty palstalla ahkerasti aikaisemmin. En jaksa uutena palstalaisena kahlata kaikkia keskusteluja läpi.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Nitrivec puppua?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Noista bakteerivalmisteista on ollut aika paljon juttua täälläkin ja ainoat toimivat käytännössä ovat Tetran Safestart ja Prodibion Bio digest. Näistä jälkimmäinen on täysin toimintavarma, sillä se on pakattu lasiampulleihin, puhtaaseen typpeen. Safestart on alunperin ihan toimiva aine, mutta muovipullossaan valitettavasti altis lämpötilojen vaihteluille.
Itselläni on tuon Bio digestinkin kanssa tullut "nitriittipiikki", mutta se oli todella mieto ja kesti vain päivän. Sitä siis uskallan kyllä suositella varauksetta.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
maukau
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja maukau »

"Itselläni on tuon Bio digestinkin kanssa tullut "nitriittipiikki", mutta se oli todella mieto ja kesti vain päivän."

Kiitos Mari vinkistä!! Taidanpa käydä ostamassa tänään tuollaiset ampullit ja lisätä akvaarioon. En haluaisi pitää kaloja pienessä sijaisakvaariossa kovin pitkään. Vai onkohan myöhäistä lisätä juuri nitriittipiikin alussa?

Toisaalta luulisi nyt olevan bakteereille kivasti ruokaa nitriitin muodossa.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Juu ite kans tuota nitriveciä laitoin, kun kuuskulmaisen 104 litraisen laitoin pystyyn... No kalat ja sukaravut oli poikas altaassa vielä varttumassa, joten mitään hämminkii ei syntynyt. Epäilin alusta asti tuota ainetta, ja sieltähän se nitriitti piikki tuli, tosin pikkasen aiemmin. Altaassa oli ison akvaarion hiekkaa ja kasveja, joten jotain kasvulähtökohtia siel jo valmiina oli...
Sen verran vois sanoa tuolle aineelle plussana, että akvaario kypsyi tosi nopsasti... Minun ielestä liikoja lupaavat, jos seuraavana päivänä kaloja voisi lisätä.
Tuo tetran aine mua on kiinnostanut ja nyt kun mariltakin tuli tietoa, että se tosiaan toimii, uskallan ehkä sitä kokeilla kun seuraavan altaan laitan pystyyn.
1000 litraa vesivahinkoa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

urpojaturbo kirjoitti:Tuo tetran aine mua on kiinnostanut ja nyt kun mariltakin tuli tietoa, että se tosiaan toimii, uskallan ehkä sitä kokeilla kun seuraavan altaan laitan pystyyn.
Siis Tetran aina toimii jos saat sellaisen pullon joka ei ole ottanut kipeää matkalla, esim. jäätynyt. Se ei valitettavasti näy päällepäin, joten itse suosittelen käytettäväksi vain noita Prodibion ampulleja.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Prodibiolle ääni täältäkin. Myös JBL:n Denitrolilla olen startannut monta akvaariota niin myymälä- kuin kotikäytössäkin eikä toimivuuden suhteen ole ollut mitään ongelmia. Tetran tuotteisiin en koske pitkällä tikullakaan. Yhtenä syynä, että ei ole varaa ja toisena syynä se, että harva aina toimii kuten luvattu. Seralla on mun kokemusten mukaan yksi toimiva tuote: Siporax, muu pelkkää skeidaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”