Rusokirjoahven - jääkö kalat käsiin?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Rusokirjoahven - jääkö kalat käsiin?

Viesti Kirjoittaja Haidi_hou »

Tuumailin pitkään että kirjotanko tänne vai viljelyä puolelle ja päädyin kuitenkin tänne.

Meillä rusokirjoahvenet kutee innokkaasti ja saavat tuola seuralassa hienosti kudun suojeltua monnisilta ja tetroilta, nyt muutaman kerran ovat jo saaneet poikaset kasvateltua ihan uiviksi asti ja tässä touhua seuraillessa on herännyt ajatus että jospa koittaisi saada seuraavan poikueen pelastettua kasvatettavaksi.

Ainut asia mikä mietityttää on se että jääköhän pikku kalaset käsiin?
Mulla on vain yksi akvaario ja syksymmällä on eessä pienempään asuntoon muutto joten toisen tankin laitosta voi lähinnä haaveilla. Tekisi kovasti mieli koittaa saako nuo kasvatettua isoiksi asti mutta jos ne jää kaikki tänne niin niin...
Mitäs mä niille sitten teen :roll:
Tuntuu että monessa liikkeessä on tarjolla perhoskirjoja mutta näitä rusoja ei juurikaan näe ja se pistää miettimään että johtuukohan se vähäisestä kysynnästä vai huonommasta saatavuudesta...
Tuntuu typerältä jo ajatuksenakin ensin kasvattaa kaloja ja niiden jäädessä käsiin lopettaa "penskat" tilanpuutteen vuoksi. [}:)]
Ajattelin sitäkin että pitäisikö soitella vaan kaikki lähiseudun liikkeet läpi ja kysellä että saako poikasia myydyksi sitten JOS saan ne kasvamaan.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Re: Rusokirjoahven - jääkö kalat käsiin?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Meillä tykätään rusoista kovasti ja ne on mielestäni ihan liian "alisuosittuja" Suomessa, toisin kuin maailmalla, ottaen huomioon niiden luonteen, joka on mainio! Harmi, että ne ovat kaupassa, etenkin nuorina, niin värittömiä, koska kasvetuaan kutukuntoon etenkin ukot ovat melkoisia ilmestyksiä! Nämä on musta affenten parhaimmistoa koska ovat kestäviä, sopivat seura-akvaan, niitä voi pitää porukalla, lisääntyvät suht helposti ja niillä on luonnetta! Kokokin on passeli useimpiin akvaarioihin. Lisäksi ovat pitkäikäisempiä ja paljon kestävämpiä kuin perhoset, nuo mokomat herkkikset (pikku mainos rusojen puolesta).

Mutta kysymykseesi. En usko, että kukaan osaa antaa sulle varmaa vastausta. Kyllähän akvakaupat voi niitä sulta ottaa/ostaa, mutta varmasti sekin riippuu tilanteesta, onko kauppiaalla sillä hetkellä tilaa. Jos on, voi poikaset kelvata, mutta etukäteen osaa vamaan harvempi kauppias mitään varmasti lupailla. Osan poikasista saat ehkä kauppaan, loppuja sitten kaupittelet ja jakelet kylillä ja toreilla.

Kiva kuulla, että olet onnistunut poikasten kasvattamisessa isoiksi. Meillä rusot kutee säännöllisesti, mutta tähän asti poikaset on aina vetäisty parempiin suihin kun ovat lähtneet uimaan. Poikasakvaankin ollaan niitä imaistu, mutta ovat vaan "kadonneet". Kerran siirrettiin kutupari oman akvaansa, mutta ne oli niin järkyttyneitä, ettö siiretiin raasut takaisin omiensa pariin parin päivän jälkeen, jolloin ne kuti heti.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member

Siis mulla toi uiviksi asti tarkottaa että noin viikon ikään päässeet poikaset katoaa lopulta parempiin suihin, mutta ehtivät siis sen verran isommiksi etteivät enää ole vain kuhinaa kuopan pohjalla.
Mä olen näihin kyl kans todella tyytyväinen, ovat niin paljon esillä ja niiden puuhia on hauska seurailla. Harmittaa että menetin toisen parin kun vaihdoin akvaarioon silikooneja. Tää pariskunta ei oo edes kiukkunen paitsi sillon kun niillä on poikaset ja sillonkin akka on se kiukkusempi, "puri" mua useemman kerran akvaariota siivotessa kun pistin näppini liian lähelle kutua/poikasia. :roll:
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

OT; missä lämpötilassa pidätte näitä? Loistokäppänäukko siirtyi ajasta ikuisuuteen ja hakusessa olisi jokin toinen laji tilalle. Näitä ihastelin tänään Akvaariokeskuksessa, kuten tosin muutamia Apistogrammoja. Täällä siis lämpöä 27 tuossa 317-litraisessa, johon kaipaan ahvenlisäystä.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ongelmana akvaarioliikkeissä asiakkailta kaloja ostettaessa on niiden karanteeraus.

Kovinkaan monella liikkeellä ei ole mahdollisuuksia karanteerata kaloja pidempiä aikoja. Tukusta ostettaessahan kalat on jo karanteerattu ja taudit hoidettu. Muutaman päivän tarkkailu pääsääntöisesti riittää (tässä puhun tietysti sellaisesta tukusta joka osaa hommansa). Asiakkailta ostettuja kaloja voi joutua karanteeraamaan useita päiviä, jopa viikkoja ennenkuin ne pystyy palauttamaan myyntiin. Kokemusta tästä on paljon.
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member

Ainakin Helsingin akvaariokeskus antaa näille lämmöksi 24-28 astetta itsellä lämmöt on 26 tai 27 en muista varmaksi kumpi, kesällä oli 28 ja rusot kuti ja vaikutti elämäänsä tyytyväisiltä. (en nyt pääse tarkistaan kun tuo mittari on taas lähteny kellumaan ja en jaksa sitä ruveta kalastelemaan)
Mä oon näihin todella ihastunut ovat niin somia ja sävyisiä. Ainakin näillä mun kaloilla värit muuttu aivan täysin kun kotiutuivat akvaarioon, liikkeessä olivat tosi värittömiä nyt löytyy punasta, sinistä, kellanoranssia, mustaa, raitoina ja pilkkuina.

Tässäpä vielä kuva Ukosta jolla on suu täynnä poikasia, isi puolustaa lapsia kun mä hillun vaarallisen kamerani kans lasin toisella puolen.
Kuviaaa 029.JPG
Kuviaaa 029.JPG (169.81 KiB) Katsottu 4400 kertaa
marjuli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja marjuli »

Upeita kaloja!
Eivät varmaan jää käsiin jos myyntikokoon saa kasvatettua.
Harmi kun ei kenelläkään tunnu olevan ylimääräisiä täällä pääkaupunkiseudulla.
Etsiskelen muutamaa yksilöä/paria 530 litraiseen.
Pitää varmaan lähteä Ruoholahteen Akvaariokeskukseen sightseeingille josko siellä vielä ensiviikonlopulla olisi.
Olen vain todennut mitä nyt muutaman kerran alan liikkeissä ko kalaa olen nähnyt, että ovat olleet aina viimeisiä kappaleita ja jotenkin anemisen oloisia. Laihoja ja kitukasvuisen suurisilmäisiä. Siksi yritän täältä etsiä, josko saisi terveemmän oloisia.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Kyllä ne jäävät käsiin. Kirjoahvenet ovat helpoimpia kasvatettavia ja rusokirjoahvenille ei juuri ole kysyntää, koska ne ovat vaatimattomia väritykseltään. Olen näistä aikoinaan pyrkinyt eroon. Jos kudetusta haluaa harrastaa, kannattaisi panostaa parvikaloihin ja suhteellisen pienikokoisiin lajeihin, koska niiden kysyntä on tietysti suurempaa. On aivan eri asia myydä kaloja parvi kerrallaan kuin haaremi kerrallaan.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

marjuli kirjoitti:Upeita kaloja!
Eivät varmaan jää käsiin jos myyntikokoon saa kasvatettua.
Harmi kun ei kenelläkään tunnu olevan ylimääräisiä täällä pääkaupunkiseudulla.
Etsiskelen muutamaa yksilöä/paria 530 litraiseen.
Pitää varmaan lähteä Ruoholahteen Akvaariokeskukseen sightseeingille josko siellä vielä ensiviikonlopulla olisi.
Olen vain todennut mitä nyt muutaman kerran alan liikkeissä ko kalaa olen nähnyt, että ovat olleet aina viimeisiä kappaleita ja jotenkin anemisen oloisia. Laihoja ja kitukasvuisen suurisilmäisiä. Siksi yritän täältä etsiä, josko saisi terveemmän oloisia.
Torstaina niitä ainakin oli siellä tosiaan. Keskiviikkona illalla, siis ensi viikolla, on tulossa lisää kalaa kuulemma (ajattelin mennä katsomaan myös jos olisi tullut lisää Apistoja). 26 astetta luki jossain nettisivulla maksimi, en nyt muista missä..
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member

Kirahvi: En nyt sinällään oo ajatellu tuota kasvattelua ruveta tosissaan harrastamaan. Olen katsellu kun nuo rusot innokkaasti kutee parin viikon välein ja on vaan heränny ajatus että tekis mieli kokeilla saisiko nuita ihan kasvatettua. Täälä foorumilla joku sanoi ettei rusojen poikasia tahdo saada pysymään hengissä vaikka yrittäisi... Mutta tosiaan JOS niitä koittaa kasvattaa niin täytyis kuitenkin ottaa koko poikue talteen koska toden näköisesti ainakaan kaikki ei pysy hengissä mutta sitten tulee eteen se ongelma että jos ne kaikkien yllätykseksi pysyiskin hengissä niin mitäs niille sitten tekee?! 8O En kuitenkaan nää järkee siinä että jos mielenkiinnosta koittaa kasvattaa poikasia ja mikäli siitä tulis jotakin niin sitten lopettaisi "lapsoset".

Parista liikkeestä oon kyselly ja ainakin noissa sanoivat ottavansa jos poikaset kasvattaa kotosalla ensin ihan reilun kokoisiksi. Nyt olis kutu kivellä, tottakai kun en oo muistanu hommailla sitä artemiaan kasvatushässäkkää...
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Ongelmana rusojen kanssa on sama kuin monien muidenkin lajien poikasten: ruoka pilaa veden todella herkästi. Ruoan täyty olla proteiinipitoista ja sehän tunnetusti on tehokasta vettä pilaamaan. Kaikkein paras olisi, jos voisi pitää jo tasapainonsa löytänyttä akvaa, jossa joku huolehtisi putsauksesta, esim monniset ja rusovanhemmat saisivat hoitaa poikaset muuten rauhassa keskenään. Ne tekee sen kaikkein parhaiten. Niiden(kin) kutu on hyvin herkkää pilaantumaan ja jonkin pitäisi nyppiä homeiset pois tai koko kutu on homeessa alta vuorokauden. Jos laskee poikaset kuoriutumaan ja imaisee ne sitten poikasakvaan, voi olla ongelmissa veden puhtauden suhteen kun ruokaa jää aina syömättä. Mutta jos on varustautunut vaihtamaan vettä usein, jopa monta kerta päivässä aina ruokinnan yhteydessä, mikäs estää kokeilemasta. Ja sitten kannataa huomioida sekin, että hanavesi vastaa akvan oloja, koska poikaset tuppaa kuolemaan vesiarvojen heilahteluihinkin.

Jos saa rusoja myynti-ikäiseksi, voi todella onnitella itseään, on sen verran työlästä ja haastavaa hommaa! Kyllä siinä voi ollakin jo vähän rinta rottingilla.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Elena_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Mä hain viime torstaina pariskunnan rusoja ihan uuteen altaaseeni ja lauantaina ne päätti kutee. Altaassa ei ole (vielä) rusojen lisäksi kuin 3 banjomonnia. Tosiaan allas on ihan uus ja poikasille ei liene siellä hirveesti syötävää enkä ala niitä erikseen paapomaan, mut joku selviytyy jos selviytyy.
maltsa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciclidistit

Viesti Kirjoittaja maltsa »

Hei

Joo minä kasvatin rusoja poikueellisen tässä 1½ vuotta sitten. Alkuun niitä näytti olevan vähän, mutta niitä oli sitten parisataa. Artemiaa minä niille syötin muutaman kuukauden. Eikä niitä kuollut ! Kauppaikäisiä ne olivat vasta 4-6 kuisena. Osan sain liikkeisiin vietyä, ja vaihdettua tavaraan ja hyvitys nimellinen. Osa jäi itselle. Altaita minulla oli nelisen kappaletta, missä kasvattelin niitä. Ei mikään pikkuhomma! Kauniita ovat, kiekkolassakin meillä asustaa kymmenkunta ja kahdessa muussa altaassa myös. Mutta en enää hommaan ryhdy!
576 L Sekala, 240 L Malawi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”