Tiikerinuoliaisen ehdoton minimi akvaario

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Tiikerinuoliaisen ehdoton minimi akvaario

Viesti Kirjoittaja urppis »

Tässä olen lueskellut juttuja noista tiikerinuoliaisista. Kalallehan minimi akva koko on 560 litraa. siis onko tämä ehdoton minimikoko? Voiko kyseinen kala huonosti esim. 300 litraisessa akvassa? Tai no kala ja kala, siis pieni parvi, sillä parvikalojahan nämä on.
Akvaariokaupat myyvät tikruja huoletta vähän yli 100 litraisiinkin. Minä olen haaveilemassa isompaa akvaa tuo 120 litraisen purkin tilalle ja mietin, miten kauan pienikokoiset tiikerinuoliaiset tuossa kipossa pärjäisi. Nämähän ovat vielä jonkin aikaa 3 senttisiä kavereita...
Minkä kokoisissa akvaarioissa teillä muilla tiikerinuoliaisia on?
1000 litraa vesivahinkoa
tpraut
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: tiikerinuoliaisen ehdoton minimi akvaario

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Itse olen luopumassa tiikerinuoliaisesta 300 litraisessa ja kyllä mielestäni pitää olla yli 500 litrainen paljolla pohjapinta-alalla. Mieti mielummin harlekiininuoliaista tai verkkonuoliaista ja muistathan että jos jonkin nuoliaisen otat et voi ottaa samaan akvaarioon monnisia, partamonneja yms. koska kyseiset nuoliaiset voivat napsia niiltä silmät päästä.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Juu tuon olen kuullut, että silmät lähtee päästä muilta monni kamuilta :) Kuinka suuria ne sinun tikrut ovat? Miten ne käyttäytyy liian pienessä akvassa, jääkö lyhytikäisiksi vai kitukasvuisiksi?
Mulla on 15 vuotta ollut akva, muutamat tauot poislukien, mutta tää tiikerinuoliainen on ihan uusi tuttavuus sillä saralla, että ovat alkaneet kiehtomaan viimeaikoina...
Mielenkiinnosta viel kysyn, kuinka nopeasti ne oikein kasvavat? Elävät parikymppisiksi joten tuohon ikään tulee aika mojovasti senttejä evien väliin...
1000 litraa vesivahinkoa
tpraut
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Kitukasvuisiksi jää, koska luonnossa voi olla n.40cm köriläitä. Itsellä tikrut olivat ~15cm pitkiä. Nyt viimeinen jäljellä, joka on siinä 10-15 vuoden ikäinen. Parvista muistan sen että söivät paljon kasveja ja nämä kalat pitävät ruoka aikana meteliä (naksuttelevat). Ovat myös ahmatteja. En näe tikruja kovin onnellisina pienessä akvaariossa. Kuvittele kuusi tikrua kokoluokkaa ~20cm rymistelemässä pitkin pohjaa. On kyllä sitten aika hulppean näköinen kala kun akvaarion koko alkaa olla siinä +600 litraa (olen nähnyt tikruja ison parvin 1000 litraisessa).

Jos meinaat pikkuisia ottaa ja lahjoittaa myöhemmin pois niin on kyllä hyvin vaikeaa. Harrastajia ei ole paljoa jotka voivat ottaa aikuiskokoisen parven vastaan noin vain.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Minulla on kuusi tiikerinuoliaista 840-litraisessa akvaariossa. Ne ovat vuodessa kasvaneet nelisenttisistä kokoon 8-10cm eli eivät ne kovin nopeakasvuisia ole. Yksi naaras on kasvanut hieman suuremmaksi ja lihavammaksi. Suurimman osan ajastaan ne viettävät makaillen kyljellään salamanteriplekoille tarkoitetuissa saviputkissa. Vihermonnisten silmät eivät niitä kiinnosta, mutta kierteiset vedetään poskeen aina tavattaessa. Monilla muillakin on monnisia yhdessä nuoliaisten kanssa ilman ongelmia.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Tuolla http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=14&t=16876 keskustelua ja kuvia nosegoblinin tikruista, quottaan tähän:
nosegoblin kirjoitti:Olen itse luopumassa akvaariostani ja etsin jo tiikerinuoliaisilleni hyvän uuden kodin, mutta ennen luovutusta kuvasin kalat pikkupurkissa jotta mitat tulisivat kerrankin kunnolla selville. Edelleenkään en siis suosittele tiikerinuoliaisia kovin pieniin altaisiin ja kuvista näkee hyvin syyn miksi. :mrgreen:

Kuva
Kuva
Kuva
Missä ajassa nosegoblinin tikrut ovat tuohon mittaan kasvaneet, siihen en osaa vastata. Useampi vuosi, luulisin.

Itse tykkäsin raitanuoliaisista, kun mulla niitä oli. Jää about kymmensenttiseksi ja nekin ovat persoonallisia kaloja. :)
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Ohhoh, jestas mitä vonkaleita! tulipas teiltä paljon asiaa! kiitos!
Eli, jos noita tikkruja, niin 560litraa on lähtökoko! se olis 1.5 metrinen allas. pitää googlettaa ja surffata & miettiä vaihtoehtoja. Toki allasta en ala hankkimaan pekästään tiikerinuoliaisten taika, mutta, jos hankin noinkin ison, niin saatanpa pienen parven daltonin veljeksiä sinne hommata!
1000 litraa vesivahinkoa
tanija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tanija »

Täältä löytyy 9 tikrun parvi 2m pitkässä altaassa, eikä montakaan senttiä pituudestä jätetä käyttämättä kun parvi tekee pyrähdyksiä. Meidän parvesta löytyy myös yksi kaveri, joka jäänyt kitukasvuiseksi (n. 10cm) eläessään joskus aikaisemmassa kodissaan liian pienessä altaassa. Jollei kalan ikää tiedä, niin ulospäin kitukasvuisuutta ei huomaa. Joten itse en laittaisi tiikerinuoliaisia edes kasvamaan pieneen altaaseen, jottei kasvu tyrehtyisi. Siinä voi ihminen elellä hyvillä mielin kun kuvittelee että kala vain kasvaa hitaasti, vaikka todellisuudessa allas hidastaa kasvua.

Meillä allas vaihtuu parin vuoden päästä muuton yhteydessä ainakin tuplasti isompaan ihan tikrujen takia. Näille nopeille uimareille tuntuu ettei isokaan allas ole koskaan turhan iso. :)
009
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja 009 »

Täällä on tonnisessa(3m pitkä) 12 kpl parvi 10-15+ cm tikruja.
Ovat senverran liukasliikkeisiä etten alla 2m pitkään niitä kyllä laittaisi.
Liikkuvat paljon porukassa myös päivällä, jolleivat makoile kannon alla kylellään.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

urpojaturbo kirjoitti:Ohhoh, jestas mitä vonkaleita! tulipas teiltä paljon asiaa! kiitos!
Eli, jos noita tikkruja, niin 560litraa on lähtökoko! se olis 1.5 metrinen allas. pitää googlettaa ja surffata & miettiä vaihtoehtoja. Toki allasta en ala hankkimaan pekästään tiikerinuoliaisten taika, mutta, jos hankin noinkin ison, niin saatanpa pienen parven daltonin veljeksiä sinne hommata!
Kannattaa tikruja ajatellen hommata pitkähkö ja leveä allas, korkeutta ne ei niin paljoa vaadi kuin pohjapinta-alaa. Toki muu kalasto on sitten eri asia, mitä ne sitten vaatii.

Itse varmaan kallistuisin tuohon kahteen metriin jos tikruja halajaisin, ei (onneksi?) mahdu sellaista lootaa nykyiseen kämppään. :D
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
aco
Junior Member
Junior Member

Re: Tiikerinuoliaisen ehdoton minimi akvaario

Viesti Kirjoittaja aco »

Tästä on jo puhuttu aiemminnkin: ei se altaan koko hidasta mitään kasvua, vaan ruuoan saanti. Samalla logiikalla ihminen/koira/kissa, joka asuu yksiössä, kasvaa pienemmäksi kuin ihminen/*/*, joka asuu isossa omakotitalossa. Todennäköisesti pieneen akvaarioon laitetaan vähemmän ruokaa kuin isompaan, tai ruuoanhakukilpailu on kovampi pienemmässä akvaariossa.
kaa-8leppi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kaa-8leppi »

Komeita nuo kuvissa olevat tikrut, tuollaisia pitäisi saada omaankin akvaan ;-)).
Aleesa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aleesa »

aco kirjoitti:Tästä on jo puhuttu aiemminnkin: ei se altaan koko hidasta mitään kasvua, vaan ruuoan saanti. Samalla logiikalla ihminen/koira/kissa, joka asuu yksiössä, kasvaa pienemmäksi kuin ihminen/*/*, joka asuu isossa omakotitalossa. Todennäköisesti pieneen akvaarioon laitetaan vähemmän ruokaa kuin isompaan, tai ruuoanhakukilpailu on kovampi pienemmässä akvaariossa.
Eikö liian pienen akvan aiheuttama liikkumistilan puute voi sitten hidastaa kasvua, ja aiheuttaa jopa kitukasvuisuutta? Siis jos kala ei pääse luontaisella tavallaan liikkumaan, uimaan lujaa pidempiä pätkiä..? En ihan noin suoraan vertaisi ihmiseen/koiraan (paitsi jos se ihminen ei koko elämänsä aikana poistuisi seinien sisäpuolelta koskaan, eli se asunto olisi todella ainoa elinympäristö... Ehkäpä se omakotitalossa liikkunut saattaisi silloin kehittää enemmän lihaksia kuin se yksiössä elänyt.. :mrgreen: ) - ja kissathan kai lähinnä kiipeilevät, jota ne varmaan voivat tehdä yksiössäkin.
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

En nyt ihan osaa sanoa miten liikkuminen vaikuttaa kasvamiseen. Runsaasti liikkuvalla voi olla parempi ruokahalu kuin liikkumaton. Toisaalta se ruuoasta saatu energia kuluu liikkuessa. Sen tiedän, että joissakin maissa juottovasikoita pidetään ahtaissa pienissä karsinoissa, jopa pimeässä, juotetaan pelkkää maitoa, että saataisiin mahdollimimman isoja "maito/vaaleanlihaisia" teuraseläimiä. Eli se vasikka ei pahemmin siellä liiku, ruokakin on yksipuolista ja kuitenkin kasvaa. Olen myös nähnyt ison imumonnin 50 litran akvaariossa, missä se ei edes pystynyt olemaan suorassa kuin akvaarion pidemmän seinän mukaisesti. Hyvin oli tuo kasvanut pienestä sintistä. Ruuoasta ei ollut koskaan ollut siellä puutetta.

Pullealihaksinen bodari toki näyttää isommalta kuin normi-ihminen, mutta liikunnan suoraan vaikutukseen itse kasvamiseen en oikein usko. Saa toki todistaa, jos sillä on, biologia on jännä ja välillä yllätyksiä täynnä oleva aine.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Aleesa kirjoitti:
aco kirjoitti:Tästä on jo puhuttu aiemminnkin: ei se altaan koko hidasta mitään kasvua, vaan ruuoan saanti. Samalla logiikalla ihminen/koira/kissa, joka asuu yksiössä, kasvaa pienemmäksi kuin ihminen/*/*, joka asuu isossa omakotitalossa. Todennäköisesti pieneen akvaarioon laitetaan vähemmän ruokaa kuin isompaan, tai ruuoanhakukilpailu on kovampi pienemmässä akvaariossa.
Eikö liian pienen akvan aiheuttama liikkumistilan puute voi sitten hidastaa kasvua, ja aiheuttaa jopa kitukasvuisuutta? Siis jos kala ei pääse luontaisella tavallaan liikkumaan, uimaan lujaa pidempiä pätkiä..? En ihan noin suoraan vertaisi ihmiseen/koiraan (paitsi jos se ihminen ei koko elämänsä aikana poistuisi seinien sisäpuolelta koskaan, eli se asunto olisi todella ainoa elinympäristö... Ehkäpä se omakotitalossa liikkunut saattaisi silloin kehittää enemmän lihaksia kuin se yksiössä elänyt.. :mrgreen: ) - ja kissathan kai lähinnä kiipeilevät, jota ne varmaan voivat tehdä yksiössäkin.
Kyllähän se on niin, että tämä liikkumistilan puutteesta johtuva kitukasvuisuus on yksi Aqua-Webin hellimmin varjeltuja myytteja. Olen samaa mieltä acon kanssa. Ravinto on kalan kasvattamisessa keskeisin tekijä.

Otetanpa vakuuttava esimerkki elävästä elämästä akvaarioiden ulkopuolella. Lohi on kala, joka on kehittynyt elämään koko ikänsä hyvin väljissä vesissä. Aikuisuutensa lohet viettävät merien ulapoilla saalistamassa. Jos nämä samaiset lohet nuorina tungetaan verkkokasseihin niin, että ne jonkun aikaa kasvettuaan ovat miltei sananmukaisesti kylki kyljessä kiinni (Norjan kassilohet, Suomen kasskirjolohet), niin niiden ei pitäisi kasvaa käsillä olevan myytin mukaan tippaakaan. Menkää markettiin ja katsokaa minkäläisiä lohia meille myydän. Ne ovat nopeasti kasvaneita muodottomiksi lihoneita vonkaleita. Se, että ne eivät ole jättiläismäisen suuria, johtuu vain siitä, että niiden kasvattaminen sellaisiksi ei ole taloudellisesti kannattavaa.

Kalat voivat olla "kitukasvuisia" luonnossakin. Ruutana on erinomainen esimerkki. Jos jokin kalan kasvuun vaikuttava tekijä (perinnöllisyyden lisäksi) puuttuu, kalat voivat kääpiöityä. Usein on kyse vain jostakin ikäluokasta. Tästä päästäänkin akvaariokaloihin. Jos kala hyvistä olosuhteista huolimatta jonkin tekijän vuoksi kääpiöityy ei ole ollenkaan varmaa, että se kasvaisi minkäänlaisessa jättiakvaariossakaan sen isommaksi. Miksi sitä ei sitten voisi pitää sen nykyistä kokoa vastaavassa tilassa?

Edellä olevalla en tarkoita, että kalalle ei pitäisi tarjota riittävän hyviä ja tilavia olosuhteita. Minä varoisin kuitenkin heittelemästä mitään ehdottomia minimikokoja etenkään vielä pienille kalayksilöille. Vielä tuomittavampaa on, kun näitä kuitenkin hatusta temmattuja tilavaatimuksia perustellaan täysin paikkansa pitämättömillä myyteillä. Oikeanlainen hoito, kuten ravinto, veden laatu, lämpötila jne ovat ehdottomasti tilaa tärkeämmät tekijät kalan kasvussa ja muussakin hyvinvoinnissa. On kuitenkin suuri joukko ja usein suureksi kasvavia kalalajeja, jotka eivät mielestäni ollenkaan sovellu akvaariokaloiksi. Tiikerinuoliainen ei kuulu niihin. Vakuuttavin osoitus siitä on saksalainen onnistunut viljelykoe aika pienessä akvaariossa. Olen kirjoittanut siitä aiemmin Aqua-Webiin.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Aleesa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aleesa »

Ok. Olen niin uusi täällä (ja koko akvajutuissa), etten ole perillä vielä mistään varjelluista myyteistä ja sen sellaisesta ;) Siksi koitankin olla varovainen ja esittää ajatuksiani kysymysmuodossa :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”